• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kierowcy sfinansują potrzeby pieszych i rowerzystów

rb
14 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Uzyskane z parkowania środki będą przeznaczone m.in. na nowe skwery. Uzyskane z parkowania środki będą przeznaczone m.in. na nowe skwery.

W przyszłym miesiącu w Gdańsku zacznie obowiązywać Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania. Znaczną część środków uzyskanych z parkowania w nowej strefie - bo aż 80 proc. - miasto będzie musiało przeznaczyć na potrzeby pieszych i rowerzystów. Sprawdziliśmy, jakich wpływów spodziewa się miasto i na jakie cele zamierza je przeznaczyć.



Na jaki cel miasto powinno przekazać środki w pierwszej kolejności?

Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania powstanie w centrum Gdańska i zacznie obowiązywać od 29 czerwca.

Od dotychczasowej "zwykłej" strefy płatnego parkowania różni się przede wszystkim wysokością opłat. Aby wymusić większą rotację aut i ograniczyć przypływ aut w ścisłym centrum, zostanie ona podniesiona z dotychczasowych 3,3 zł na 5,5 zł za pierwszą godzinę parkowania. Za kolejne zapłacimy jeszcze więcej - 6,6 zł za drugą godzinę, 7,90 zł za trzecią, a za czwartą i każdą kolejną - znów 5,5 zł.

Co ważne, opłaty w ŚSPP będą pobierane także w weekendy, w godz. 9-20, a na kierowcach spocznie też obowiązek wprowadzania w parkomacie numerów tablic rejestracyjnych.

Nowelizacja ustawy o drogach publicznych zakłada nie tylko przysłowiowy kij na kierowców, ale i marchewkę. Mają być nią środki uzyskane z parkowania, które w dużej części "wrócą" do miasta i poprawią infrastrukturę służącą pieszym i rowerzystom.

Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania zacznie obowiązywać w Gdańsku od 29 czerwca. Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania zacznie obowiązywać w Gdańsku od 29 czerwca.
- Zgodnie z Ustawą o drogach publicznych środki uzyskane z opłat za postój pojazdów w Śródmiejskiej SPP w wysokości nie mniejszej niż 65 proc. tych opłat, a także środki z opłat dodatkowych mają być przeznaczone wyłącznie na sfinansowanie poprawy publicznego transportu zbiorowego, budowę lub przebudowę infrastruktury pieszej lub rowerowej lub zieleń i zadrzewienia w gminie - precyzuje Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Władze Gdańska zdecydowały jednak, że przeznaczą na ten cel nie 65 proc., a 80 proc. Jak szacują urzędnicy z GZDiZ ŚSPP wygeneruje zysk na poziomie 5-6 mln zł rocznie. Środki mają być gromadzone na wydzielonym rachunku i jak szacują urzędnicy wyniosą ok. 4-5 mln zł.

Co ciekawe, choć opłaty za parkowanie znacząco wzrosną, to według urzędników w ślad za tym nie pójdą większe wpływy do budżetu.

- Zakładamy, że ŚSPP nie wygeneruje większych wpływów na obszarach, gdzie funkcjonuje dotychczasowa Strefa Płatnego Parkowania. Inaczej mówiąc, stawki wzrosną, ale zmniejszy się liczba płacących przede wszystkim tych za droższe "kolejne" godziny - tłumaczy Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor GZDiZ. - Taka jest też idea analizy jaka poprzedza wprowadzenie ŚSPP. Stąd taki a nie inny dobór wielkości opłaty, aby wymusić satysfakcjonującą rotację. To ma obniżyć liczbę parkowań długoterminowych czy wręcz ograniczyć popyt na te miejsca.
  • W odzyskaniu przestrzeni dla pieszych i rowerzystów mogą pomóc np. słupki uniemożliwiające parkowanie na chodnikach i terenach zielonych.
  • Jednym z celów inwestycyjnych na rzecz pieszych i poprawienia ich bezpieczeństwa jest doświetlanie przejść dla pieszych.
  • Zyskać mogą też rowerzyści np. przez budowę nowych dróg rowerowych.
  • Parkujący w centrum mogą pomóc w sfinansowaniu udogodnień dla osób poruszających się pieszo i zmuszonych do korzystania z niewygodnych tuneli podziemnych.

O tym, na jakie cele mogą zostać przeznaczone szacowane wpływy z parkowania w ŚSPP urzędnicy zdecydują w drugiej połowie roku. Mogą to być zarówno nowe drogi roweroweciągi piesze, jak również dodatkowe wyposażenie ulic w małą architekturę (ławki, kosze na śmieci, oświetlenie) i nowe nasadzenia.

Niewykluczone, że urzędnicy doposażą wskazane np. przez rady dzielnic niebezpieczne miejsca w dodatkowe progi zwalniające czy barierki wygrodzeniowe przy szkołach. Dobrą praktyką w ostatnich latach jest też przebudowa skrzyżowań poprzez wyniesienie przejść dla pieszych, budowa naziemnych przejść przy tunelach czy doświetlanie przejść już istniejących.

Jeśli macie swoje propozycje, co kierowcy parkujący w centrum Gdańska mogą sfinansować pieszym i rowerzystom - piszcie w komentarzach. Wasze uwagi, pomysły i sugestie przekażemy urzędnikom.
rb

Miejsca

Opinie (412) ponad 20 zablokowanych

  • Polska to drogowy trzeci świat

    W Polsce nikt nic nie robi z tragiczną sytuacją na drogach. W Norwegii za przekroczenie prędkości np. o 36 km/h przy znaku 60 km/h obowiązuje bezwarunkowa kara więzienia i długotrwała utrata prawa jazdy. W Polsce jest za to 300 zł mandatu. Za mniejsze przekroczenia w Norwegii są prace społeczne i mandaty po ok. 5000 zł w przeliczeniu i często utrata prawa jazdy na kilka lat. Dosłownie kilka dni temu we Florø w Norwegii jakiś wariat jechał 120 km/h pzy znaku 40. Został skazany na 2,5 miesiąca więzienia oraz utratę prawa jazdy do końca życia. W Danii za przekroczenie prędkości o 100% (czyli np. jadąc 80 przy znaku 40) wprowadza się właśnie konfiskatę i wylicytowanie samochodu (nawet jeśli jest pożyczony, wtedy odpowiedzialność finansowa spada na pożyczającego). Za oszustwa na tachografie jest w Danii po 100 tys. zł kary i kilka miesięcy więzienia. W Wielkiej Brytanii kilka lat temu wprowadzono mandaty od dochodu (świetny system obowiazujący np. też w Finlandii) i już są mandaty po 300 tys. funtów płacone przez np. piłkarzy. W Holandii właśnie obniżono prędkość maksymalną na autostradach ze 130 do 100 km/h. Tylko w Polsce i w Bułgarii, w całej geograficznej Europie (nie licząc przypadku Niemiec) są tak duże limity na autostradach- 140, w każdym innym kraju geograficznej Europy jest mniej. W krajach typu Holandia jest ok. 20 razy wyższe zagęszczenie fotoradarów niż w Polsce i to nie są one oznakowane najczęściej, w Wielkiej Brytanii na autostradach co chwilę fotoradar i mobilne na wiaduktach i niemal zawsze przy robotach. W Polsce obowiązują kary na poziomie Bułgarii i Albanii. Największą patologią jest maksymalny mandat 500 zł. Jakie efekty? Wg. ETSC w Polsce jest najwięcej śmiertelnych wypadków na przejechane kilometry w Europie- 6 razy tyle co w Norwegii czy 4-5 razy tyle co w Wielkiej Brytanii czy Holandii. Gdzie tu prawo i sprawiedliwość? Jest tylko bezprawie i brak sprawiedliwości na drogach.

    • 11 4

  • rowery na ściezki rowerowe! (1)

    po co wydawać miliony na rowerzystów! i tak będą jeździć po chodnikach albo po jezdni mimo biegnącej obok ścieżki, albo budować i karać rowerzystów za jazdę po chodniku lub jezdni jeżeli jest ścieżka rowerowa. oc dla rowerzystów i tablice rejestracyjne

    • 10 5

    • spytaj się kierofczyków czemu tak lobbują za tymi "ścieżkami". Pewnie chcą grzać 90kmh na strefie 30, a rowerzyści im w tym przeszkadzają.

      Sami rowerzyści wolą jezdnie.

      • 2 3

  • Hamstwo

    • 4 5

  • (1)

    a czego człowiek ma szukać w centrum Gdańska , mam to gleboko w d ..., stawka moze byc i 100pln za 20 min

    • 11 0

    • Szanownej pani Ewie doradzam dyskrecje i nie oświadczanie publiczne że preferuje anal.

      Jeśli się pani zastanowi dlaczego na starym mieście jest bardzo dużo restauracji, kawiarni czy cukierni to może dojdzie pani do wniosku że czasem człowiek ma ochotę pospacerować w takim klimatycznym miejscu z partnerem lub rodziną. Można też wypożyczyć sprzęt pływający, iść do muzeum, do teatru lub oczywiście na zakupy. Są też osoby, które zwyczajnie tam pracują i czasem muszą przyjechać samochodem.

      • 0 5

  • żeby te miejsca parkingowe były jakoś zorganizowane-

    ulica dziura na dziurze białą farbą pociągnięte i parking gotowy! tak " dobrze" robi się kierowcom,

    • 6 3

  • Rowerzyści powinni płacic (2)

    na pieszych!

    • 9 8

    • a piesi za kolejarzy!

      piloci za ...marynarzy..

      • 1 1

    • ty powinienes placic za publikacje głupoty

      • 2 1

  • kierowcy sfinansują pieszych? nie mogę, pomysłowość

    na wyciągnięcie kasy ...
    to tak jak podwyżki czynszów, które miały sfinansować remonty..
    he he
    jak tu jeszcze oskubać tych baranków? i tak nas wybiorą, oni nas lubią...

    • 9 2

  • Tylko bez esów floresów

    A jak już za pieniądze kierowców będą robione szlaki dla rowerów to oświadczam że powinny być one proste bez żadnych zakrętów bo rowerzyści nie lubiejo żadnych esów floresów.
    Mam nadzieje że się rozumiemy

    • 3 1

  • W Londynie parkowanie w centrum za darmo w weekendy (1)

    Ale tam rządzi paskudny potomek imigrantów.
    My mamy kochającą wszystkich panią Olę, która po nocach szyje maseczki, więc państwo kierowcy dzielcie się dobrem. Szczodrze

    • 12 2

    • Bo w weekendy ludzie z Londynu wyjeżdżają poza miasto.

      • 3 1

  • (9)

    Częsta jazda na rowerze sprzyja impotencji u mężczyzn, sugerują badania opublikowane przez The Journal of Sexual Medicine.
    Dr Marsha K. Guess z Yale School of Medicine tłumaczy, że u mężczyzn podczas jazdy rowerem dochodzi do ucisku nerwów oraz naczyń krwionośnych prostaty, co sprzyja zaburzeniom erekcji. We wcześniejszych badaniach dr Steven M. Schrader z National Institute for Occupational Safety and Health zauważył, że często występują one u policjantów patrolujących dzielnice miast rowerami.
    Kierowcy mają fundować rowerzystom infrastrukturę. Jak się żyje na czyjś koszt to się pasożytnictwo nazywa. Podsumowując rowerzysta nie dość że ma jeszcze kłopoty z potencją to jeszcze pasożyt. Nie do pozazdroszczenia.

    • 40 16

    • (3)

      Nie wiem czy jeżdżę często, może za mało, ale pałę mam twardą niczym maczuga Herkulesa. Za to patrzę na sąsiada, który ewidentnie spędza zbyt dużo czasu w samochodzie, bo ma otyłość, cukrzycę, choroby wieńcowe i hemoroidy (nie widziałem, ale się żalił).

      Także wybór należy do Ciebie.

      • 6 3

      • (2)

        A ja widziałem otyłego rowerzystę. Oooo tak, to też była fatamorgana.

        • 4 2

        • logika poziom master xD (1)

          Otyły rowerzysta z czasem będzie coraz chudszy. Otyły kierowca raczej otyłym pozostanie.

          • 4 4

          • Master logiki, nie ograniczaj się, napisz jeszcze, że jazda na rowerze zapewnia nieśmiertelność.

            • 4 1

    • trolu przeciez ty te brednie kopiuj wklej pokazujesz od lat gdyby ci mózg nie obumarł to byus cos nowego wymyslił (1)

      • 2 2

      • Proszę, kłopoty z potencję, pasożyt i jeszcze do tego frustrat nie potrafiący poprawnie napisać zdania. Straszne, jak widać, są konsekwencje jazdy rowerem.

        • 2 2

    • Ohoo kapitalistyczny dzban przemówił.

      • 2 2

    • Jak się kupuje rowery w cenie wartości porządnych 2-3 siodełek, to co się dziwić, że potem sa problemy.

      • 2 2

    • to akurat prawda

      typowa przypadłość kolarzy zawodowych.
      ale 30 min dziennie jazdy raczej nikomu nie zaszkodzi

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane