• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kilkanaście nowych biurowców może powstać w Oliwie

Krzysztof Koprowski
10 lipca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • Możliwa zabudowa (na niebiesko) na tle istniejącego i planowanego zagospodarowania.
  • Możliwa zabudowa (na niebiesko) na tle istniejącego i planowanego zagospodarowania.
  • Możliwa zabudowa (na niebiesko) z wiaduktu PKM nad al. Grunwaldzką.
  • Możliwa zabudowa (na niebiesko) z terenu Uniwersytetu Gdańskiego.
  • Możliwa zabudowa (na niebiesko) - widok z rejonu terenu McDonalda przy al. Grunwaldzkiej/Bażyńskiego.

Między Grunwaldzką i torami kolejowymi, przy granicy Oliwy i Strzyży, może powstać kilkanaście biurowców wysokich na 55 metrów. Powstanie przy nich ponad 1340 miejsc parkingowych oraz nowa, równoległa do al. Grunwaldzkiej droga.



Jaką formę powinna mieć al. Grunwaldzka w Gdańsku?

Nieco ponad miesiąc temu Biuro Rozwoju Gdańska opublikowało projekt nowego studium Gdańska. Jedną z najważniejszych zmian, zgodną ze współczesnymi trendami w projektowaniu miast, ma być traktowanie ruchu pieszych, rowerów, komunikacji miejskiej, taksówek, a nawet carpoolingu (wspólnych przejazdów) jako ważniejszych od mało efektywnego i niezwykle kosztownego ruchu indywidualnego samochodowego.

Jednak zaprezentowana właśnie koncepcja nowego zagospodarowania pasa przykolejowego pomiędzy kompleksem biurowym Alchemia zobacz na mapie Gdańska i ulicą (Nowa) Abrahama zobacz na mapie Gdańska zaprzecza tym zasadom.

Biurowce o wysokości do 55 metrów

Przewiduje się tutaj dopuszczenie zabudowy przemysłowo-usługowej (w tym biurowej) o wysokości do 55 metrów (ok. 16 pięter). Wprawdzie jest to wysokość niższa niż w obowiązującym dokumencie, gdzie nie było pod tym względem żadnych limitów, ale jednocześnie zdecydowano się zwiększyć maksymalną liczbę miejsc parkingowych (do tej pory mogło ich tu powstać 1340) , która dotychczas blokowała teren przed nadmiernym zainwestowaniem (szczególnie "w górę").

Tereny, o których mowa, należą do właścicieli centrum handlowego Oliwa, firmy Skanska i firmy GetResponse.

Czytaj też: Artykuł z grudnia: Zagłębie biurowców rozrasta się

  • Fragmentu projektu nowego studium z odwróconą piramidą transportową (u góry najwyższy priorytet w organizacji układu przestrzennego).
  • Fragment projektu nowego studium dotyczący krytyki dróg serwisowych.

"Nie chcemy aut, dlatego budujemy więcej parkingów"

Więcej miejsc parkingowych to zachęta do podróży do pracy własnym samochodem. Taka polityka przeczy zawartym w studium postulatom promocji alternatywnych wobec auta środków transportu, które w tej części miasta są dobrze rozwinięte - w bezpośrednim sąsiedztwie znajdują się przystanki SKM zobacz na mapie Gdańska (w północnej części planu) oraz PKM zobacz na mapie Gdańska (w południowej części planu), autobusowe oraz drogi rowerowe. Niedaleko znajduje się też trasa tramwajowa.

- Wprowadzenie większej liczby miejsc postojowych poprawi możliwości inwestycyjne w obszarze objętym sporządzanym projektem planu, jak i w obszarze, dla którego obowiązuje od stycznia nowy plan miejscowy - przekonuje Dariusz Wołodźko z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - Sporządzany dokument jest kontynuacją zmian, jakie zaszły w części północnej pasa przykolejowego, a nowe ograniczenie liczby miejsc parkingowych będzie wynikać z przeprowadzonej analizy.
Czytaj też: W Trójmieście coraz więcej pojazdów. Kierowcy traktowani lepiej niż pasażerowie

BRG krytykuje drogi serwisowe w studium, ale popiera je w nowym planie

Do nowych biurowców będzie się dojeżdżało dodatkową, równoległą do al. Grunwaldzkiej jezdnią (to tzw. droga serwisowa).

Takie rozwiązanie - projektowania przestrzeni wyłącznie z pozycji kierowcy auta - w trakcie prac nad studium i na licznych debatach były jednym z najczęściej krytykowanych błędów urbanistycznych ostatnich lat. Krytyka ta została uwzględniona też w projekcie studium, w którym narzucono w ramach "standardu ulicy miejskiej" rezygnację z tego rozwiązania m.in. na najważniejszych ulicach Gdańska.

  • Droga serwisowa w kompleksie Alchemia. Reklamy zajmują połowę powierzchni okien, aby dotrzeć z informacją do odległej głównej jezdni po prawej. Warto zwrócić uwagę też na wąski chodnik w stosunku do układu drogowego sześciu pasów al. Grunwaldzkiej i drogi serwisowej.
  • Niezmodernizowany fragment drogi serwisowej w terenie w granicach projektu planu. Parkowanie odbywa się po obu jej stronach, a piesi poruszają się jezdnią.
  • Droga serwisowa przy Alchemii zmusiła do utworzenia skomplikowanego skrzyżowania z dziesiątkami sygnalizatorów.
Drogi serwisowe nie tylko komplikują sytuację w obrębie skrzyżowań, ale przede wszystkim oddalają zabudowę od głównej ulicy, zmuszając pieszych do lawirowania między dwoma chodnikami po dodatkowej jezdni (ta często jest jeszcze połączona z naziemnym parkingiem). Przekłada się to również na szpetne duże reklamy lokali handlowych, które są zbyt oddalone od głównej ulicy, by przyciągnąć klientów niewielkimi szyldami.

- Istnieje możliwość poprowadzenia drogi serwisowej na tyłach nowej zabudowy [od strony torów kolejowych - dop. red.] jako drogi wewnętrznej (prywatnej). Natomiast ze względu na koszt wykupu gruntów nie zdecydowano się na przeprowadzenie tej drogi jako publicznej - mówi Wołodźko - Droga serwisowa w koncepcji planu nie będzie wydzielona na całej długości, ale tylko w takim zakresie, aby zapewnić dostęp drogowy do przylegających terenów inwestycyjnych. Al. Grunwaldzka jest drogą wojewódzką w klasie technicznej głównej, a to uniemożliwia często zjazdy. Problem ten niweluje zaproponowana droga serwisowa.
W ramach trwającego etapu zbierania opinii od mieszkańców w procedurze Studium Lokalizacji Obiektów Wysokościowych, Biuro Rozwoju Gdańska czeka na propozycje miejsc, gdzie należy wykonać dodatkowe analizy wpływu nowej zabudowy na panoramę miasta. Propozycje można przesyłać e-mailem na adres brg@brg.gda.pl lub pocztą tradycyjną na adres ul. Wały Piastowskie 24, 80-855 Gdańsk do 12 lipca.

Dokument SLOW dla Oliwy dostępny jest na stronie internetowej Biura Rozwoju Gdańska.

  • Sylweta panoramy miasta od strony Przymorza (u góry) i Oliwy (na dole).
  • Wizualizacja możliwej zabudowy z Pachołka.
  • Na terenie objętym planem i trwającą procedurą SLOW właścicielami terenów są Skanska, GetRensponse oraz właściciel CH Oliwa.

Materiał archiwalny z 2015 r.

Miejsca

Opinie (321) 2 zablokowane

  • (1)

    Niech sobie Budyń wybuduje wieżowce przy swoich blokach. Już teraz oliwa jest zapchana. I te 1300 miejsc parkingowych to dla kogo. Reszta bedzie stała na drogach osiedlowych. Masakra

    • 21 6

    • Budyń?

      raczej beton

      • 3 2

  • dojazdy (4)

    Umowmy sie, ze w naszej mentalnosci nie istnieje cos takiego, jak chec dojazdu do pracy kolejka/tramwajem/autobusem. Transport zbiorowy jest traktowany, jako zlo konieczne i kazdy tylko czeka, az zarobi na taniego rzecha i zacznie nim dojezdzac do pracy. Trudno zreszta sie dziwic, bo komunikacja miejska swiadczy uslugi na niskim poziomie. Autobusy i tramwaje notorycznie sie spozniaja, mnostwo awarii, odjazdy co kilkanascie minut i patologia w rozkladach, gdzie np. cztery tramwaje z rzedu jada tylko do strzyzy i gdy przyjedzie tramwaj do oliwy/jelitkowa, to ludzie jada, jak w wagonie bydlecym.

    • 43 5

    • Kolego czas ! Jak dorobisz się rodziny z dziećmi to docenisz każde 15 minut w dobie. (3)

      Jak na razie w Gdańsku auto wygrywa na czas z innymi środkami komunikacji, nawet uwzględniając korki.
      Mieszkam w Łostowicach a właśnie pracuję w tym rejonie. I w obie strony dojazd zamykam w czasie 40 minut. Rano przez centrum, a powrót prze tunel i obwodnicę południową.
      Ze swej łaski przelicz czas autobusu do pętli Łostowice, tramwaj do uniwerka i spacer do biura.
      Jeżeli czasami uda Ci się zamkąć dojazd w 1:20 to jesteś szczęśliwy.
      A to 2 x 40minut codziennie urywane z doby.

      • 10 4

      • Sprzedam mieszkanie w Oliwie. 83 m2. 10 min od Parku.. ktoś chętny?

        • 5 3

      • Mieszkanie tanie drogie korki.

        Kupiłeś mieszkanie w sztucznie wykreowanej przez deweloperów dzielnicy miasta.
        Tam infrastuktura jest wiejska, a osiedla są rodzajem nowotworu którego nie da się obecnie już lepiej skomunikować

        • 13 4

      • Kolego, dobrze Cie rozumiem i napisalem przeciez, ze trudno sie dziwic tym, co wybieraja samochody, bo transport publiczny w Gdansku stoi slabo.

        • 12 2

  • Tylko komunikacja do bani

    Wszystko super, tylko niech miasto ktore tak bardzo sie chwali tymi inwestycjami pomysli nad logicznym rozwojem komunikacja miejskiej w tym obrebie. PKM max co 10 min SKM co 5 plus autobusy w strone przymorza i zaspy, a nie ze kazdy sie obawia ze nie zdazy na jedyny srodek komunkacji a nastepny za 30 min. Z takimi rozkladami w ogole mnie nie dziwi ze ludzie wybiora samochod.

    • 26 2

  • Wszystkie pod sznurek - 55 metrów (2)

    czy u nas w urzędach już nie ma urbanistów?

    • 47 7

    • Po co?
      Jest przecież: Ctrl + C i zaraz potem Ctrl + V...

      • 3 3

    • Wyższe budynki są kilkukrotnie droższe ( przepisy p. poż wymuszają np. dwie klatki schodowe )

      • 12 5

  • Co to znaczy obszar dotyczy terenu ch oliwa (1)

    My tam pracujemy :(

    • 6 6

    • Sprzedali was razem z budynkiem CH Oliwa

      • 8 0

  • Poje**lo ich?

    Zakorkuja caly wrzeszcz i oliwe do konca?

    • 25 5

  • Biurowce w centrum, ludzie za obwodnice :D

    • 16 5

  • Znowu 55metrowe kloce?! (1)

    Zlitujcie się! Powstaje Mordor, monotonna zabudowa rodem z polskich blokowisk, tyle że w wydaniu biurowym. Troce jakiejś różnorodności, jakaś dominanta 100+, a nie same klocowate 55 metrowe oszklone budy-wszystkie podobne. To się już robi nudne!

    • 31 9

    • Wyobraź sobie pożar w 120 metrowym biurowcu, w Gdańsku nie ma tak wysokich drabin strażackich

      • 5 2

  • Pam Maruda znowu się odezwał!

    Ten facet nic tylko potrafi zrzędzić i marudzić. Nic mu się nie podoba! Jeszcze nie było artykułu, w którym coś pochwalił...!

    • 10 11

  • Budyń jak najwięcej smrodu chce zostawić po sobie

    A dlaczego nie budują ich za przejadzowem

    • 18 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane