• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kładka na Ołowiankę powinna być częściej otwarta dla pieszych

Maciej Korolczuk
27 marca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Liczniki czasu sposobem na "uciekającą kładkę"?
Obecnie kładka jest przez pół godziny podniesiona, by mogły przepłynąć pod nią statki i przez kolejne pół godziny opuszczona, by mogli chodzić po niej piesi. Obecnie kładka jest przez pół godziny podniesiona, by mogły przepłynąć pod nią statki i przez kolejne pół godziny opuszczona, by mogli chodzić po niej piesi.

Przed zbliżającym się sezonem operator kładki na Ołowiankę zobacz na mapie Gdańska planuje rozmowy o zmianach w harmonogramie podnoszenia i opuszczania kładki. Domagają się ich szeroko rozumiane środowiska pieszych i żeglarzy. Jednocześnie przygotowywany jest wariant demontażu przeprawy nad Motławą na wypadek awarii.



W ciągu godziny kładka powinna być dłużej otwarta:

Rozmowy o harmonogramie podnoszenia i opuszczania kładki toczą się od czasu budowy pieszej przeprawy nad Motławą. W ubiegłym roku zachowano status quo, co oznacza, że kładka służy pieszym i żeglarzom po 30 min. w ciągu godziny.

- Już w ubiegłym roku rozmowy między środowiskami reprezentującymi pieszych a armatorami statków turystycznych cumujących za kładką były napięte. Udało nam się jednak wypracować kompromis i pozostawić harmonogram w dotychczasowym kształcie - przyznaje Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, który jest operatorem kładki.
W tym roku presja na zmiany jest jeszcze silniejsza i urzędnicy nie wykluczają, że znów trzeba będzie się spotkać.

Propozycje zmian funkcjonowania kładki:

  • Restauratorzy i hotelarze: kładka powinna być opuszczona przez 45 minut w ciągu godziny
  • Żeglarze: kładka powinna być otwarta przez 45 minut w ciągu godziny
  • Piesi: kładka powinna być opuszczona przez 20 minut i podnoszona na 10 minut


Do spotkania i rozmów operatora ze wszystkimi zainteresowanymi stronami ma dojść w kwietniu. Urzędnicy nie wykluczają, że aby pogodzić obie strony, powrócą do pomysłu przeniesienia przystanków spod Zielonej Bramy zobacz na mapie Gdańska przed kładkę w okolice np. Mostu Wapienniczego zobacz na mapie Gdańska.

- Argumentów za takim rozwiązaniem jest co najmniej kilka. Po pierwsze, wkrótce powstanie druga kładka na wysokości ul. Św. Ducha zobacz na mapie Gdańska, która będzie kolejną barierą dla dużych statków. Po drugie, kanał przed kładką jest szerszy niż przy Wyspie Spichrzów, co ułatwia poruszanie i np. zawracanie jednostek. Po trzecie, przestrzeń i infrastruktura w pobliżu Ołowianki w ostatnim czasie mocno zmieniła się na lepsze, wzrósł tam ruch turystyczny i nie ma potrzeby płynąć aż pod Zieloną Bramę. Będziemy musieli się nad tym zastanowić i wspólnie wybrać najlepsze rozwiązanie - podkreśla Kotłowski.

Potrzebny wariant demontażu kładki



Zanim dojdzie do rozmów o harmonogramie, GZDiZ chce się przygotować na ewentualną konieczność demontażu kładki. Obecnie bowiem konstrukcja kładki przystosowana jest tylko na jeden wariant awarii - w razie usterki przęsło można opuścić. Gdyby z kolei do awarii doszło w momencie, gdy kładka jest opuszczona - operator nie ma możliwości, by przęsło podnieść.

- Musimy być przygotowani na taki wariant, bo jeśli zdarzy się awaria, a tego nie możemy wykluczyć, to opuszczona kładka może sparaliżować ruch na Motławie na długie tygodnie, a nawet miesiące, bo tyle trwa sprowadzenie zapasowych części np. siłownika - mówi Kotłowski.
Scenariusz działania, który umożliwi operatorowi szybki demontaż przęsła kładki i złożenie go nad brzegiem Motławy w pobliżu ul. Sienna Grobla ma być gotowy jeszcze przed nowym sezonem.

Miejsce składowania przęsła kładki wyznaczono w okolicy ul. Sienna Grobla. Miejsce składowania przęsła kładki wyznaczono w okolicy ul. Sienna Grobla.
- W dużym uproszczeniu chodzi o wykonanie czynności odwrotnych do montażu kładki, co pozwoli nam na sprawne i bezpieczne złożenie przęsła w pobliżu kładki. Awarie tego typu prototypowych obiektów się zdarzają. Cała sztuka w zarządzaniu kładką na Ołowiankę czy mostem w Sobieszewie polega na tym, by sytuacje kryzysowe przewidywać, by potem, gdy one wystąpią - nie dać się zaskoczyć - dodaje Kotłowski.
Kładka na Ołowiankę została otwarta w połowie czerwca 2017 roku. Jej budowa trwała 11 miesięcy i kosztowała 10 mln zł, z czego dotacja samorządu województwa pomorskiego wyniosła 2,2 mln zł, a 7,8 mln zł wyłożono z budżetu Gdańska.

Obiekt wpłynął na ożywienie tej części miasta, w znaczny sposób skracając i ułatwiając poruszanie się pieszych i rowerzystów między Ołowianką a Głównym i Starym Miastem. Projekt i wykonanie kładki zyskał też uznanie branży mostowej m.in. zwyciężając w ogólnopolskim Konkursie Mostowym we Wrocławiu.

Otwarcie kładki w 2017 roku

Opinie (283) 5 zablokowanych

  • Ludzie co za absarurd - zbierają sie 3 jednostki pływające ibkladke sie otwiera (3)

    Albo na wezwanie każdej jednostki i tyle.. Czy to jest takie trudne??

    • 4 5

    • 3 jednostki?? Masz pojęcie co się dzieje na Motlawie w sezonie? W ubiegłym roku bym tlok na wodzie

      • 1 0

    • Ale to w sumie też nie do końca ma sens...

      Wiesz, gdy idę na koncert w Filharmonii, to chcę wiedzieć, czy mogę przejść czy nie. Otwarcie i zamknięcie nie może być nieprzewidziane.

      • 2 0

    • Most zwodzony to nie drzwi, aby otwierać go co 5 minut.

      Koszt eksploatacji byłby gigantyczny.

      • 5 1

  • Żądania żeglarzy (5)

    To jakaś paranoja :) powinno być max 15min otwartej kładki I tyle. Przeplywaja I część, czekają na otwarcie. Przy okazji dostosowują rejsy do kładki

    • 12 14

    • Widać, że w życiu nie plywales

      • 0 0

    • (1)

      A Ty dostosuj przechodzenie !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Widać że jesteś szczurem lądowym

      • 3 5

      • Tylko nie szczurem, parobku !!! Jam jest lew salonowy.

        • 1 2

    • gdzie podnoszenie/opuszczenie to 50% tego czasu

      oraz cwał nagrowadzonego tłumu...
      umiesz liczyć?

      • 1 1

    • 15 min raz na tydzień?

      • 0 3

  • Żeglarzom sie w d...ch poprzewracało. (4)

    Bufony mają za nic pieszych. Miasto musi żyć, a system 45/15 lub 20/10 z korzyścią dla pieszych jest jak najbardziej dobry.

    • 8 19

    • a może (2)

      12 godz/ 2*0,5 godz.
      Adam kup sobie jacht to się zrelaksujesz

      • 2 2

      • (1)

        Kup jacht ze składanym masz ten, albo motorówkę, nie będzie problemu z przelotem pod kładka.

        • 2 0

        • Jachty motorowe też się nie mieszczą, Ty jedynie masz kajaku się zmieścisz

          • 0 0

    • Biedaczku nie stać Cię na jacht i hejtujerz z zazdrości?? Woda jest do pływania A nie do chodzenia

      • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    Zapewnianie wodniaków kłamstwem? (5)

    Budując kładkę zapewniano armatorów białej floty ze nie wpłynie to na możliwość żeglugi do zielonej bramy i ze kładka będzie często otwarta. Należy tych zobowiązań po prostu dotrzymać. Gdzie panowie żeglarze kusznierewicz i paszke którzy wypowiadali się za budowa kładki i gwarantowali wodniakom ze nie będzie ona blokować żeglugi? Czy będą artykuły na ten temat podobne jakich udzielaliscie popierając budowę kładki?

    • 21 8

    • (2)

      a ja leje na wodniaków...wodą z motławy

      • 0 2

      • Januszu droga wodna jest dla wodniaków. Przykro mi, że nie stać Ciebie na jacht

        • 2 0

      • A ja z kładki, ciepłym moczem

        • 1 2

    • często to nie znaczy długo (1)

      często to nie znaczy długo

      • 1 1

      • To tak, jak przy stosunku ;)

        • 1 0

  • (1)

    A nie lepiej w razie potrzeby podnosić a opuścić na stałe?

    • 3 4

    • W razie potrzeby ?? Nie zdajesz sobie sprawy jaki jest ruch na Motlawie w czasie sezonu. Ty byś Januszku cały dzień czekał i mógłbyś jedynie podziwiac jachty

      • 0 0

  • Otwieranie na żądanie jednostek pływających. (2)

    • 13 6

    • Chyba nie wiesz o czym piszesz. Ale jestem za, w sezonie żeglarskim będzie cały czas podniesiona:)

      • 0 0

    • zrobią strajk włoski

      zrobią strajk włoski i będą żądać otwierania cały czas

      • 1 0

  • Nikt nie wpadł gdzie jest problem? (2)

    Powinna być otwierana częściej, ale na krócej.
    np. co 15 minut na 5 minut.

    • 14 4

    • 15 minut to dla jachtów zdecydowanie za mało

      • 1 0

    • myślę, że mechanizm

      mechanizm może tak częstych otwarć nie wytrzymać zbyt długo...

      • 4 1

  • Biała flota,,, (1)

    Całą biała flota powinna mieć przystanki za kładka w stronę polskiego haka,a jak nie pasuje to skasować ten geszeft,bo to pływające trumny

    • 7 11

    • Wyobraź sobie, że poza białą flotą jest również mnóstwo jachtów, które jakoś muszą wyplynać z marin i do niej wrócić. Za kladką są 2 mariny

      • 2 0

  • (3)

    Zima bylo ok ale w sezonie kladka traci sens jak trzeba 30 min czekac na opuszczenie

    • 18 10

    • Dlatego proponuję zdemontować ją całkowicie. Tak jak słusznie napisałeś- w sezonie kładka traci sens, bo w sezonie żeglarskim się plywa po drodze wodnej, a chodzić to możesz po niej jak zamarznie

      • 0 0

    • Harmonogram

      Można np sprawdzić harmonogram i przyjść na konkretną godzinę

      • 1 1

    • albo czekać e kolejce jachtów na otwarcie. A najlepsze, ze Ci co spacerują kładką idą zobaczyć jachtu zacumowane na Szafarni

      • 5 2

  • Nie chodzi tylko o długość, a o częstotliwość. (3)

    15 min piesi - 15 min żeglarze jest już znacznie lepsze, niż 30 min jedni i potem drudzy, bo oznacza, że maksymalny czas oczekiwania na opuszczenie kładki wynosi 15, a nie jak teraz 30 minut. A co ciekawe, proporcje nic się nie zmieniły! Częstotliwość, a nie tylko długość!

    • 34 3

    • 15 min. To zdecydowanie za krótko dla jednostek pływających. W sezonie jest na wodzie bardzo tłoczno, a łódek przybywa

      • 1 0

    • przy takim podnoszeniu więcej będzie zdemontowana i leżąca na brzegu

      • 3 0

    • Pozostaje jeszcze pytanie ile czasu zajmuje opuszczenie lub podniesienie kładki? Może się okazać, ze pomimo zwiększenia częstotliwości nie uzyskamy zwiększenia przepustowowsci

      • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane