• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Opóźniona budowa kładki Św. Ducha na Wyspę Spichrzów

Katarzyna Moritz
30 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy hotel w spichlerzach Wyspy Spichrzów
  • Wizualizacja kładki Św. Ducha na Motławie.
  • Na wprost  bramy Św. Ducha będzie kładka prowadząca na cypel Wyspy Spichrzów.
  • Wizualizacja kładki Św. Ducha na Motławie.
  • Wizualizacja kładki Św. Ducha na Motławie.
  • Wizualizacja kładki Św. Ducha na Motławie.

Budowa kładki Św. Ducha na Wyspę Spichrzów ruszy z dwumiesięcznym opóźnieniem. W maju rozpocznie się umacnianie nabrzeża, na którym oprze się przeprawa. W czerwcu prace zostaną wstrzymane, by ponownie wznowić je po sezonie letnim.



Czy Most Zielony także powinien być zwodzony?

Na początku lutego zapowiadaliśmy, że budowa drugiej kładki przez Motławę ruszy lada dzień. Na początek zaplanowano prace żelbetowe przy tzw. podporze nurtowej, czyli sztucznej wyspie, która powstanie pośrodku nurtu Motławy.

Tak się jednak nie stało.

Procedury nie do przyspieszenia



- Przesunięcie trzeba złożyć na karb wymaganej prawem procedury administracyjnej, ponieważ niezależnie od uzyskania wszystkich wymaganych pozwoleń na budowę, byliśmy zobowiązani uzyskać aprobatę ministra gospodarki morskiej dla podpisania z Urzędem Morskim umowy użyczenia konkretnego odcinka akwenu Motławy na okres prowadzenia tych prac - wyjaśnia Jan Kurbiel, członek zarządu spółki Granaria.
To właśnie ta spółka, będąca partnerstwem firm budowlanych Immobel i Multibud oraz miasta, sfinansuje budowę przeprawy, która połączy okolice bramy Św. Ducha z północnym cyplem Wyspy Spichrzów. Na północnym cyplu Wyspy Spichrzów, do którego poprowadzi kładka, Granaria buduje mieszkania, hotel i lokale usługowe.

W maju wykonana ma być podstawa, na której będzie posadowiona kładka oraz umocnienie nabrzeża. Prace te wykona warszawska spółka Aarsleff, która ma je rozpocząć 7 maja. Na razie trwa badanie dna Motławy i ustalanie przebiegu instalacji przy bramie Św. Ducha. Równolegle trwają negocjacje w sprawie wyłonienia wykonawcy konstrukcji kładki.

- Lada moment wchodzimy na teren budowy. Prace będziemy prowadzić przez cały maj, do połowy czerwca. Na sezon schodzimy i pełną parą ruszamy jesienią - zapowiada Kurbiel.

Zmiana miejsca cumowania Białej Floty



Lokalizacja kładki. 

Lokalizacja kładki.
Przerwanie prac na sezon jest związane z funkcjonowaniem białej floty na Motławie. Na co dzień jednostki Żeglugi Gdańskiej cumują na Motławie właśnie w tym rejonie. Na okres prowadzonych prac będą cumować nieco dalej w stronę Targu Rybnego.

Pierwotnie szacowano, że montaż kładki na wodzie zakończy się do listopada. W związku z opóźnieniem termin ten przesunie się na przyszły rok.

Przypomnijmy: projekt kładki Św. Ducha został wyłoniony w konkursie, którego laureatem zostało Studio Bednarski Ltd. w Londynie. Przeprawę zaprojektował pochodzący z Polski architekt Cezary Bednarski.

Kładka nie będzie się unosić, a przekręcać



Nowa kładka będzie miała rzadko spotykaną w Polsce konstrukcję obrotową. W związku z tym nie będzie tak ingerować w panoramę Gdańska, jak otwarta w ubiegłym roku kładka na Ołowiankę. Ta ostatnia ma dużą sterownię, a jej 40-metrowe przęsło po podniesieniu widać doskonale z daleka. Tymczasem przęsło kładki św. Ducha zamiast się unosić, będzie się obracać. Gdy ustawi się równolegle do koryta Motławy, umożliwi przepłyniecie obok dużym jednostkom. Dużym, bo te o wysokości do 1,5 m zmieszczą się także pod zamkniętą kładką.

Kładka będzie miała 57 m długości, 4,5 m szerokości oraz 1,5-metrowy prześwit nad wodą. Jej część nawodna ma ważyć 100 ton. Obrotowy mechanizm pozwoli otworzyć ją w 2 minuty od zgłoszenia chęci przepłynięcia Motławą.

Konstrukcja nawodna częściowo będzie wykonana z polerowanej stali nierdzewnej, elementy wyspy z granitu, bazaltu i szkła. Kładka będzie podświetlana wieczorami.

Wyspa będzie się składać z trzech części - w jednej z nich, środkowej, znajdzie się mechanizm obrotowy. Koszt inwestycji oszacowano na 10 mln zł.

Opinie (316) 8 zablokowanych

  • Ciekawe kto i ile wziął w łapę

    Pierwsza kładka rzeczywiście była potrzebna i nie zaburzała zupełnie panoramy Motławy. Mimo to konsultacje, protesty ciągnęły się latami. Teraz kładka tylko dla nowobogackich apartamenciarzy. Futurystyczna forma całkowicie zmienia najbardziej charakterystyczny widok gdańska i zero dyskusji.

    • 3 3

  • (6)

    całkiem zniszczą to stare miasto

    • 37 12

    • państwo teoretyczne

      Już jest zniszczone. Można to było zrobić, jak w Rotterdamie, czy Berlinie. Są za to zwykłe bloki z balkonami, docieplane styropianem. Inaczej polski syf.

      • 1 1

    • NIE

      To jest łamanie Ustawy o Ochronie Dziedzictwa i ingerowanie w chroniony prawem Historyczny niepowtarzalny Gdański Krajobraz to jest przestępstwo za które Budyń powinien siedzieć .dlaczego kandydaci na prezydenta Gdańska milczą.

      • 2 1

    • Repeta (2)

      Ehhhh...to nie jest Stare Miasto. W gwoli ścisłości to jest na granicy Głównego Miasta oraz Wyspy Spichrzów

      • 2 2

      • nastepny stary pier ...a ...

        • 0 2

      • napisał stare miasto a nie Stare Miasto

        jesteś mądursiem, ale jesteś jednak ograniczony

        • 3 2

    • Dobre! Odbudowują po 70 latach miejsce gdzie stały tylko kikuty budynków a Ty piszesz że "zniszczą stare miasto " . To te ruiny które tam stały tyle lat po wojnie czym były ? Ręce opadają ,typowy przedstawiciel wiecznie niezadowolonych. Teraz po zagospodarowaniu Wyspy Spichrzów będziesz mógł dopiero krzyczeć że Adamowicz zostawił "Gdańsk w ruinie". Myślałem ze juz nic mnie nnie zdziwi.

      • 4 5

  • Inwestycja bez sensu! (25)

    Jak wiele w tym mieście.
    Piękny przykład uległości miasta w stosunku do deweloperów.
    Kładkę buduje się w miejscu z którego jest ok. 150-180 metrów do najbliższego mostu.
    Normalny człowiek tego nie zrozumie. Po co tam ona?
    Przecież jest most!

    • 282 56

    • (8)

      Policz ile mostów jest w Amsterdamie czy Wenecji a tam nikomu to nie przeszkadza. Dlaczego przeszkadza ta kładka Tobie?

      • 21 28

      • jak dzieci

        Proszę o konkretne dane, a nie "policz".

        • 0 0

      • (5)

        A byłeś w Amsterdamie albo w Wenecji? Jedno i drugie miasto ma pełno kanałów pokroju Raduni. Zobacz Jakie jest zagęszczenie mostów nad Radunią, szczególnie w okolicy młyna.
        Zobacz ile jest w Amsterdamie czy Wenecji mostów na Rzeczkach pokroju Martwej Wisły. Dużo mniej. A przy okazji ta kładka jest kładką "donikąd" nie kontynuuje żadnego szlaku. Co innego gdyby po drugiej strony była kolejna kładka do szafarni tworząc równoległy szlak do istniejącego.

        • 13 3

        • Zapraszam choćby na google mapy (4)

          W Amsterdamie są miejsca, gdzie jest wiele mostów i kładek obok siebie.

          Zapraszam na historyczne mapy dostępna na trojmieście (u góry link "mapa" i wybrać historyczne zdjęcia). Na Wyspę Spichrzów w tym dokładnie miejscu nie było mostu, ale ogólnie mostów między miastem i Wyspą było więcej niż dziś.

          • 2 1

          • (3)

            tylko w Amsterdamie i generalnie całej Holandii jest masa kanałów przecinających centra miast. Właśnie tak jak u nas radunia. Na odcinku 1,4km jest 10 mostów. We Wrzeszczu nad Strzyża jest 6 mostów na odległości 600m.
            Centrum Gdańska powstało przy Motławie i jej główne elementy są po jednej stronie brzegu. To właśnie różni Gdańsk od innych miast typu Amsterdam Rotterdam czy Wenecja. A tak jak pokazałem, tam gdzie rzeczki i kanały przecinają Centra mostów w Gdańsku nie brakuje. Idąc dalej tym tokiem przydał by się most łączący nabrzeże Motławy z okolicami muzeum. Tam gdzie obecnie pływa prom.

            • 1 0

            • Funkcja Motławy się zmieniła (2)

              Proszę pamiętać, że:
              1. kiedyś to był port
              2. od 70 lat WS była pustym placem. Zarówno na Stągiewnej, Długiej, Długim Pobrzeżu jak i ul. Świętego Ducha jest dzisiaj więcej pieszych niż było 10 lat temu, a zapewne za 10 lat będzie ich jeszcze więcej.

              Stąd ta kładka moim zdaniem ma duży sens. Nie mówiąc o tym, że już teraz na Wyspie Spichrzów pojawiło się sporo życia. Co tam zacznie się dziać, gdy wszystko co się buduje zostanie oddane do użytku!

              • 4 4

              • Tylko, że 100 metrów dalej jest most! (1)

                Kasa wywalona w kanał!
                Nie moja kasa więc łatwo się wydaje!!!

                • 5 0

              • No nie twoja, dokładnie ...

                A czy łatwo się wydaje to spytaj inwestora

                • 1 5

      • Żeby on to wiedział . On jest przeciw i zrób mu coś . Tacy jesteśmy.

        • 15 17

    • Istniejąca kładka na ołowiankę ma swe przedłużenie, można iść dalej mostkiem za elektrownią, również most zielony ma dalszą drogę na most stągiewny... a ta kładka dokąd prowadzi... już lepiej było ją puścić od żurawia ku istniejącemy mostkowi koło podewilsa..

      • 4 0

    • (4)

      Powineś tylko napisać " developer to mój wróg" . Zastanowiam się tylko dlaczego ale myślę że Ty tylko o tym wiesz .......albo nie wiesz ale trzeba mieć jakiegoś swego wroga.

      • 9 15

      • Tu nie chodzi o to czy deweloper to mój wróg czy przyjaciel (3)

        Tu chodzi o jedna z najważniejszych przestrzeni wspólnych w tym mieście.
        Nie widzę konieczności budowy kładki tutaj, gdy do mostu Zielonego jest naprawdę blisko. Jeśli już musi być kładka, to niepotrzebnie posiada podporę w Motławie. Można było pomyśleć o czymś innym.

        • 9 1

        • Z ciekawości, na jakich podstawach Pan to opiera? (1)

          I jakie ma pan doświadczenie w kwestiach urbanistyki?

          Zapewne, jak budowano kładkę na Ołowiankę też Pan twierdził, że niepotrzebna fanaberia?

          • 2 3

          • te kładki nie mają ze sobą nic wspólnego,

            na Ołowiance zbrodnią są prowadnice i nic tego nie zmienia

            • 4 0

        • No fakt , jezeli Ty nie widzisz takiej potrzeby to nie powinni budować .

          • 1 2

    • jak wiele jeszcze naszych pieniędzy ... (2)

      Pójdzie na te przeprawy dla mieszkaj. Tam sztabow?

      • 3 3

      • twoich żadnych (1)

        bo to budowane jest z pieniędzy inwestora

        • 1 6

        • to jest budowane i utrzymywane z pieniędzy gdańszczan

          którzy na zbrodniczy cel budowy kładki, dostali od Miasta grunt na Wyspie Spichrzów za free

          • 6 1

    • widze (2)

      ze pani ,,moniek.. Przejęła dowodzenie nad artykółami pro-Budyniowymi (w małej Sycylii)

      • 7 9

      • (1)

        Debil od Sycylii już "pracuje". Ile premii za wpisy od "broszki"?

        • 6 4

        • pissuar juz zarabia kopiejki

          • 2 2

    • Nie jestem pewien czy tam jest 100 metrów!

      Po co to paskudztwo???

      • 8 1

    • Skoro deweloper buduje za swoje to na (2)

      pewno ma w tym interes. Za kilka lat pewnie dowiemy się o co chodzi.

      • 13 16

      • Nie za swoje bo (1)

        Razem z miastem

        • 24 6

        • Za swoje

          • 4 7

  • Po co tyle kładek (7)

    Wygląda na zamowienie pod osiedle na Wyspie Spichrzów za miejskie pieniądze

    • 47 5

    • (5)

      Niech postawią jeszcze jedną najlepiej na Polskim Haku. Widać ktoś chce zlikwidować żeglugę pasażerską na Motławie. Budyń! Deweloperski pachołku! Gdańszczanie "podziękują" ci jesienią.

      • 10 0

      • (1)

        Powiem ci w zaufaniu że statki żeglugi białej w dalszym ciągu będą tam pływały więc tak się nie denerwuj . Jedna kładka jest podnoszona druga będzie obrotowa a o trzeciej nie słyszałem ale jak by powstała to może będzie zatapiana . Więcej luzu mniej żółci.Naucz się cieszyć małymi sprawami .A Adamowicz i tak wygra bo nie ma z kim przegrać .

        • 0 2

        • Twój idol rudy też tsk mówił.

          • 1 0

      • (2)

        Za to prokurator już wkrótce.

        • 4 2

        • Prokurator to jeszcze nie wyrok .

          • 0 1

        • O tym prokuratorze słyszę od lat i jakoś kicha.

          • 0 1

    • Ale ty wiesz że tak jest czy "wygląda na zamówienie"? Co ma oznaczac takie stwierdzenie , chciałeś rzucić podejrzenie ? Jeżeli tak to jesteś prawdziwym Polakiem .

      • 0 2

  • Ważna informacja kładka to świetny pomysł!

    W Amsterdamie wielość mostów to turystyczna duma miasta.A na forum dominują ci co nigdzie poza R.P.nie mieszkali,a szkoda.Gdańsk pięknieje a doceniają to turyści nogami po prostu tu z całego świata masowo przyjeżdżając!

    • 2 4

  • Oby nigdy nie powstała!! (2)

    Przeklinam ją i wszystkich, którzy na ten szajz zezwolili!!!

    • 35 5

    • (1)

      Głos rozsądku ! A może by odprawić jakies modły żeby nie powstała ?

      • 0 0

      • Może egzorcyzmy.

        • 0 0

  • Wlad

    Jak kwiatek do kozucha. Brak poszanowania dla starego europejskiego portu i najpiekniejszego widoku Gdanska. Gdy Francis Drake wyruszal w podroz do okola swiata port nad Tamiza mial nabrzeza o dlugosci 300 m w tym czasie gdzies nad Baltykiem byl port ktory posiadal nabrzeza dlugosci 800 m. Z tad odplywalo zboze, ktore zywilo Europe polnocna i bylo zrodlem dobrobytu poteznego panstwa - Rzeczypospolitej. Panorama portu gdanskiego jest dziedzictwem narodowym i jako taka powinna byc wpisana na liste zabytkow. Gdanscy urzednicy jak nikt inny powinni to czuc. Oni wyrosli z ta panorama. Ta kladka to wielki wstyd dla reprezentantow miasta.

    • 1 3

  • (5)

    Na temat kładki przy Ołowiance też było wiecej przeciwników niz zwolenników . Pogadali , pogdakali a kładka została wybudowana i juz nikt nie gdacze. To samo będzie i tutaj . Psy szczekają , karawana idzie dalej , nie ma co się przejmować wiecznie niezadowolonymi tylko robić swoje .

    • 4 12

    • Prokurator do roboty (1)

      Dlaczego Prokurator jeszcze się tym nie interesuje przecież to jawny przekręt Adamowicza panie Ziobro i Jaki dlaczego nic nie robicie w tej sprawie

      • 3 1

      • No to sobie sam odpowiedz.

        • 0 1

    • To zupełnie inna sprawa (2)

      Kładka ewidentnie ingeruje w bezcenny widokowo Port na Motławie, coś na czym Gdańsk zarabia i co jest jego wyróżnikiem i dziedzictwem całej Polski.

      • 4 3

      • (1)

        Uuuuuuu!Mądrego miło poczytać .Szczególnie prawa strona to był bezcenny widokowo
        port na Motławie . Jakoś ruiny od wojny na Wyspie Spichrzów nie zakłócały twego bezcennego oglądu tych okolic . Teraz kiedy nareszcie ktoś zagospodrowuje ten teren to zakłóca twoje poczucie estetyki.

        • 1 0

        • nie piszę o Kozikowskim, który i tak jest tragiczny i powinien dostać bińczykiem po syrach

          ale o kładce. To inna inwestycja i inny inwestor.

          • 1 1

  • (2)

    A ja wam powiem , możecie narzekać , krytkować i lamentować a Adamowicz i tak wygra .Lepszy najgorszy Adamowicz niz najlepszy pisior.

    • 5 11

    • (1)

      Dla każdego głupka tak.

      • 2 0

      • Zobaczymy po wyborach kto głupkiem.Pozdrawiam.

        • 1 1

  • Wybory (1)

    Dobrze, że są wybory samorządowe , czekam na kampanie wyborczą !
    Kandydat, który ogłosi, że :
    - wstrzyma budowę kładki
    - wstrzyma budowę przejścia dla pieszych przy forum oraz przy hotelu Qubus
    Mam mój głos !
    Dość układów z deweloperami w naszym pięknym mieście Gdańsk

    • 9 4

    • Developer - mój wróg!!!!! Dlaczego ? Właściwie nie wiem ale wróg i już !

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane