• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kluczowa decyzja dla Nowej Politechnicznej wydana po niemal 3 latach

Szymon Zięba
28 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Przesuń aby
porównać

Po blisko trzech latach Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wydała decyzję środowiskową w sprawie trasy Gdańsk Południe - Wrzeszcz. To kluczowy dokument dla inwestycji związanej z budową linii tramwajowej, która ostatecznie pobiec ma przez ul. Boh. Getta Warszawskiego. Wcześniej miejscy urzędnicy wycofali się z wariantu włączenia trasy GP-W przez ul. Do Studzienki.



Czy czekasz na budowę ul. Nowej Politechnicznej?

Trasa Gdańsk Południe - Wrzeszcz (nazywana także Nową Politechniczną) to linia tramwajowa, która docelowo miałaby połączyć górny i dolny taras Gdańska. Równolegle w ramach inwestycji powstać ma także droga rowerowa oraz chodnik.

Przetarg na projekt ul. Nowej Politechnicznej jeszcze w połowie 2015 roku wygrała firma Mosty Katowice, która opracowała wielowariantową koncepcję przebiegu trasy.

Jak przypomina Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, z uwagi na brak wskazania preferowanego wariantu przebiegu trasy, w 2017 roku miasto złożyło do RDOŚ dwa odrębne wnioski o wydanie decyzji środowiskowych:

  • wariant pierwszy zakładał włączenie się linii tramwajowej w al. Grunwaldzką ulicą Do Studzienki,
  • wariant drugi - ulicą Bohaterów Getta Warszawskiego.


Miejscy urzędnicy wycofali się z wariantu włączenia Nowej Politechnicznej przez ul. Do Studzienki. Obecnie pozostała opcja przez Bohaterów Getta Warszawskiego. Miejscy urzędnicy wycofali się z wariantu włączenia Nowej Politechnicznej przez ul. Do Studzienki. Obecnie pozostała opcja przez Bohaterów Getta Warszawskiego.
Wydanie decyzji środowiskowej dla inwestycji mocno przeciągało się w czasie. Radosław Iwiński, Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gdańsku tłumaczył to m.in. skomplikowanym charakterem sprawy, koniecznością weryfikacji obszernej dokumentacji, potrzebą wzywania do licznych uzupełnień złożonych wniosków czy "licznymi uwagami otrzymanymi od stron postępowania oraz społeczeństwa."

Czytaj też: Te inwestycje pilnie czekają na decyzję urzędników od środowiska

Ostatecznie w drugiej połowie grudnia poinformowaliśmy, że Gdańsk wycofał się z wariantu trasy prowadzącego przez ul. Do Studzienki.

Trasa przez ul. Do Studzienki za mocno ingeruje w tkankę miejską



DRMG przekazała, że przy takim rozwiązaniu, budowa linii tramwajowej, pociągnęłaby za sobą konieczność większych wyburzeń. Dodatkowo - podkreślali urzędnicy - uzyskanie odpowiednich parametrów na włączenie linii tramwajowej w al. Grunwaldzką w tej lokalizacji jest znacznie trudniejsze, a co za tym idzie - niekorzystne zarówno pod względem technicznym, jak i finansowym.

- Trasa przez ul. Do Studzienki zbyt mocno ingeruje w tkankę miejską. Brakuje również miejsca na włączenie w skrzyżowanie z al. Grunwaldzką. Dlatego też wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla wariantu przez ul. Do Studzienki został wycofany - argumentował Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor naczelny DRMG.
Pod koniec grudnia gdańscy urzędnicy poinformowali, że Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wydała decyzję środowiskową dla budowy trasy GP-W. Zostanie ona przeanalizowana m.in. przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska. Możliwe będzie teraz także rozpoczęcie prac nad dokumentacją techniczną dla inwestycji.

Kontrowersje wokół budowy ul. Nowej Politechnicznej



O tym, że budowa tramwaju przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego jest najkorzystniejsza, mówiło się już w 2016 roku. Pojawił się wówczas pomysł rezygnacji z sieci trakcyjnej, tak by tramwaje trasę pokonywały dzięki akumulatorom.

Warto jednak zaznaczyć, że obie wspomniane koncepcje poprowadzenia inwestycji budziły kontrowersje: mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego zawiesili na kamienicach transparenty i czarne flagi, manifestując w ten sposób sprzeciw wobec budowy tramwaju przez ich ulicę. Nie chcieli, by linia biegła okolicą, ponieważ obawiali się wywołanych przejazdem składów drgań i hałasu.

Z kolei przeciwko poprowadzeniu trasy przez ul. Do Studzienki protestowali ci, którzy chcieliby uchronić przed wyburzeniem stojące przy tej ulicy stare kamienice.

Plany dotyczące Nowej Politechnicznej zawierały różne koncepcje. Tak wyglądały poprzednie propozycje:



Miejsca

Opinie (466) ponad 20 zablokowanych

  • Fajne nowe korki będą gdy tramwaje z Bohaterów będą włączały się w Grunwaldzką :-) (2)

    • 10 4

    • Dokładnie, to jakoś nie zakorkuje skrzyżowania z do Studzienki? Pokrętna logika (albo zwykły brak wyobraźni) planistów...

      • 5 3

    • Kogo obchodzza samochody? W miescie jest komunikacja miejska

      • 1 3

  • Macie coś z głową (4)

    Mieszkam na getta Warszawskiego od 30 lat, kamienice na tej ulicy liczą 115 lat budynki stoją na drewnianych belkach które są przegnite z uwagi że nasza ulica była wielokrotnie zalewana po deszczach zalane mieszkania piwnice klatki schodowe od sklepu Lewiatan do Fiszera ludzie pływali pontonami. Wystarczy że przejedzie auto dostawcze przez getta i czuć wibracje w kamiennicy wibrują okna i podłoga. Ulica jest wąska a i tak na siłę wszędzie studenci parkują samochody. Moje pytanie brzmi czy osoby rządzące miastem nie mogą w inny sposób wyprać pieniędzy ?? Linia tramwajowa jest tu potrzebna jak majtki prostytutce kamienice się zawalą lub popękają podkreślam były zalewane wielokrotnie i mają na karku 115lat po drugie taką trasę dużo szybciej pokona autobus niż tramwaj i nie trzeba kłaść torów. Po trzecie dojazdów z Wrzeszcza na morenę Chełm Ujeścisko Jasień itd jest pełno nie macie na co kasy wydawać ?? Ludzie nie chcą tej linii na tym osiedlu politechnika nie wyraziła zgody i zmieniliście trasę na getta tu też ludzie nie chcą tego g*wna przecież mamy tramwaj 50 metrów od klatki po co następny pod oknami. Aha i kto odda pieniądze za uszkodzenia kamienicy wynikające z przejazdów tego gnojowiska

    • 14 12

    • To jest niepojęte, że wcisną tam tramwaje. Dulkiewicz za karę powinna tam zamieszkać.

      • 6 4

    • Przedsmak tego dalo kilka dni palowania

      Pod nowy blok na rogu Fiszera i BGW. To dno doliny i jest slabo stabilne. Sasiednie budynki zaczely pekac.

      • 3 1

    • Jaaasne!

      To się przejdź Do Studzienki (od strony Grunwaldzkiej) - tam też są stare, piękne kamienice, obok których od dziesięcioleci przejeżdżają autobusy i ciężarówki. Też odczuwamy drgania murów, też pękają nam ściany i...nikt nas nie pytał, czy chcemy autobusów pod oknami. Teraz czas na zmiany - trochę wytchnienia się doczekamy po tylu latach koszmaru

      • 1 5

    • No przeciez macie! A co was obchodzi,ze inni nie maja.

      • 0 0

  • czyli doliczyć trzeba nowy tabor?

    Skoro nie będzie zawieszonej sieci to trzeba będzie dostosować tramwaje do danego odcinka. Dodatkowy wydatek się szykuje?

    • 6 2

  • pieknie planuja

    a szpitala okrezna droga tak extra 1godzine. nie wiem juz sam jak mam krytykowac to cale trowarzystwo z um. ironia, krzykiem czy obrazliwie. zrobcie smoluchowskiego. zadnego tunelu. zaliczony bedzie szpital, opera, basen, kino, rozjazd centrum lub wrzesz. mieszkanscy paru kamienic odetchna jak i traffic sie zmniejszy. optymalnie i logicznie. moze tam w um sa same takie ciapy z po

    • 6 4

  • Trójmiasto.pl piszecie że to tramwaj Południe-Wrzeszcz a przecież to kolejne połączenie Morena-Wrzeszcz (3)

    Kolejne usprawnienie dla Moreny zaraz po PKM, tramwaju i sprawnym u szybkim połączeniu autobusowym. Może byście tak, jak na dziennikarzy przystało zapytali tu i ówdzie dla czego w zapomnienie idzie wariant pod Rakoczego? Od dłuższego czasu tylko przekazujecie informacje które są dostępne w wielu innych miejscach - zero dociekliwości i dziennikarskiego zacięcia

    • 13 3

    • (1)

      Jakie usprawnienia? Nie możemy dojechać do Politechniki nic przez ul. Wileńską nie jedzie. Nawet nie ma ścieżki rowerowej. Ulica Wileńską jest tak dziurawa że została wzorem dla serów szwajcarskich

      • 3 6

      • 162 i 10 min z buta na PG

        za dużo wysiłku?
        Spocisz się?

        • 5 2

    • to jest żadne usprawnienie

      nie załatwia żadnej sprawy.
      Zepsuto komunikację autobusową likwidując 142, kastrując "Słowaka" przez pozbawienie linii tramwajowej a z PKM robiąc wydmuszkę, robiąc "centra przesiadkowe" w środku miasta a resztę linii zamieniająć w autobusy turystyczne, meandujące po zakamarkach dzielnic...
      Więc co się dziwić, że to nie działa?!

      • 4 2

  • Projekt Nowej Politechnicznej (1)

    Tramwaj przez ul.Wilenska dalej tunelem i.t.d.to najgłupszy projekt.Prosze stanąc przy Rondzie ul.Jaskowej D.i wszystko widac-cała Jaskowa Dolina zapchana samochodami az do Grunwaldzkiej.Brak Wam rozumu

    • 10 3

    • Delikatnie opowiedziane.

      ale logika niewiele ma wspólnego z interesami znajomych królika z UM

      • 2 0

  • Opinia wyróżniona

    Super projekt (7)

    Bardzo się cieszę że w końcu władze miasta zaczynają iść w ślady najlepszych europejskich miast jak choćby Kopenhaga czy Amsterdam. Zarówno Nowa Politechniczna jak i Nowa Warszawska mają linie tramwajowe plus ścieżki rowerowe a komunikacja samochodowa jest na drugim planie. Mam nadzieję że kolejne projekty jak np Nowa Świętokrzyska też pójdą w tą stronę. Mamy w Trójmieście zbyt wiele komunikacji samochodowej. Dla porównania w Berlinie jest dwa razy mniej aut na 1000 mieszkańców niż w Gdańsku.

    • 69 71

    • za takie pomysły, to w wymienionych miastach wytarzano by rajców w smole i pierzu

      i przegnano batogami z miasta.
      Nie porównuj Berlina, bo oferuje on dalece lepszy dostęp do komunikacji publicznej, ze wspólną taryfą przewozową i wielością możliwości. Równiez dla komunikacji samochodowej.
      To nie jest albo-albo!!!
      My nie mamy innej możliwości jak samochody, bo przez dziesięciolecia władze tak widziały komunikację. Że ludzie sobie poradzą. Likwidująć kolej, gdzie się tylko pojawił się pretekst. Dlatego są cztery "szroty" w każdej stodole... Bo to dla ludzi na peryferiach "być albo nie być".
      Potem nastąpił bezrozumny amok deweloperki i szybki pieniądz bez konsekwencji. Obecnie trzeba się ratować a nie wdrażać demagogiczne utopie.
      Ale "pożyteczni kretyni" są tańsi!!!
      ;)

      • 20 17

    • Optymista (1)

      Gratuluję optymizmu w sprawie Nowej Świętokrzyskiej. Ja straciłam wszelką nadzieję na jakiekolwiek plany, a tym bardziej realizację nowych rozwiązań łączących Gdańsk Południe z Centrum. Dwadzieścia lat mydlenia oczu ... i co? Budowa kolejnych bloków gdzie tylko da się jeszcze coś wcisnąć...

      • 16 2

      • ludzie ludziom zgotowali ten los

        W 2001r. były zmiany w operatach i był wydzielony pas pod drogę zwaną później Nową Świętokrzyską. W 2012r. pojawiło się Euro i znowu nie było kasy na inwestycje ...teraz mamy 2019r.....drogi nadal niema tylko powstało wiele osiedli za przyzwoleniem władz miasta i mieszkańcy "toną w korkach". Inwestycje drogowe mają wieloletnie opóźnienia lub nie dla nich pieniędzy natomiast dla deweloperów i owszem .Normalnie urzędnik realizujący politykę rozwoju miasta w ten sposób powinien być wywieziony na taczkach ,gdyż dojazd do własnego domu powinien być zrealizowany w cywilizowany sposób a nie jak w przemysłowym kurniku ,gdzie nie grama wolnej przestrzeni

        • 1 1

    • Tak sobie dygresja.

      Jak to dobrze posłuchać " człowieka bywałego w świecie ".
      W trójmieście -Metropolii _ czyli środkiem metro - SKM a po bokach polia trudno mówić o komunikacji samochodowej . Wypadek na obwodnicy i drugi np. na Zwycięstwa i metropolia stoi i kwiczy.
      Ale z Koziej Wólki zawsze można poopowiadać o wielkim świecie.
      Gdyby władzunia poświęcała tyle czasu , energii i zainteresowania komunikacją i jej problemami co poświęca sprawom tzw. developerów to nie byłoby żadnych problemów.

      • 11 0

    • Nowa Świętokrzyska już pod koniec 2056 roku - potwierdzone info!!! (1)

      • 10 1

      • No i dobrze. Mieszkancy do studzienki czekali 50 lat to i wy mozecie.

        • 1 0

    • Zielone miasto? Raczej szare blok, blokiem stoi . Przesteni zielonej co raz mniej! Wszystko zabetonowane!

      • 5 0

  • Sieć tramwajowa w całym Trójmieście i to dwa razy gęstsza (2)

    Wiem ... marzenie ... :) Tramwaje na drodze czerwonej, do studzienki, jana Pawła II, wzdłuż pasa nadmorskiego, ...

    • 3 5

    • Gdynia

      Wzdłuż Wielkopolskiej w Gdyni. Deptak z tramwajami na Świętojańskiej.

      • 1 1

    • Apage!!!

      Precz tramwaje!!!

      • 1 1

  • Opinia wyróżniona

    Uratowane ruiny (3)

    Dziwię się ochronie domów wzdłuż ul. Do Studzienki. W znacznej części są to ruiny, których nie remontowano od lat. Moja mama była kierowniczką ADM na przełomie lat 60. i 70. Już wtedy nie można było remontować parzystej strony, bo szykowano teren pod budowę trasy tramwajowej. To zaś, co nie jest ruiną, jest tworem tymczasowym, barakiem. RDOŚ uratowała więc kilkanaście ruin.

    • 98 37

    • baraki są wzdłuż terenu PG

      od Fiszera do Zwycięstwa jest kilka budynków tworzących zwartą enklawę dawnej zabudowy willowej, tak charakterystycznej dla Wrzeszcza. I warto to zachować. Choć część już poległa pod wieżowcami i CH "Jantar".
      Na BGW postawiono w latach 80 parę potworków, które stawiane na palach o mało co nie doprowadziły do zawalenia się tego kwartału budynków.
      Ta część Wrzeszcza nie ma szczęścia do gospodarza... Za komuny to "burżujstwo" kłuło w oczy i starano się to doprowadzić do ruiny brakiem remontów, po komunie walka o władzę papierowych buldogów pod dywanem UM skutkuje tym samym...

      • 20 1

    • tu nie chodzi o ochronę domów przy studzienki tylko

      o układ geomorfologiczny skrzyżowania z grunwaldzką

      • 3 0

    • No wiec teraz te "ruiny" sie wyremontuje, co wyjdzie taniej niz ich wyburzenie i znalezienie mieszkan dla lokatorow. Najemcy tych domow natomiast ostatnie lata swojego zycia spedza w godziwych warunkach.

      • 1 0

  • a wariant pod Rakoczego, (2)

    przecież jest droga z płyt do sądu i od sądu równolegle do zakorkowanej Piekarniczej pas nieużytków dla psiarzy a więc na co czekają planiści???

    • 12 0

    • Codziennie do pracy tamtędy chodzę. Problemem jest tylko się wdrapywać na skarpę przy Myśliwskiej.

      • 4 1

    • A wiesz jaki tam się kroi biznes dla developerów?

      i ty chciałbyś zniszczyć im ten super interes?!!! :D
      Skoro wybrano demokratycznie te same władze miasta to w mieście nadal rządzą developerzy i logika i interes publiczny najmniej mają z tym wspólnego.

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane