• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna lekarstwem na korki?

Magdalena Raszewska
19 grudnia 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 

Mieszkańcy Osowy prowadzą akcję poparcia dla budowy Kolei Metropolitalnej. Uważają, że realizacja tego projektu byłaby doskonałym lekarstwem na osowskie korki. W tej chwili z Osowej łatwiej jest dostać się do Gdyni, niż do centrum Gdańska.



Radny dzielnicy, Karol Ważny podkreśla, że problemy komunikacyjne mieszkańców Osowy są coraz większe.

Czy Kolej Metropolitalna zlikwidowałaby korki na dojazdach do osiedli tzw. górnego tarasu?

- Kolej Metropolitalna może być znakomitą alternatywą dla kosztownych inwestycji drogowych. Linia łączyłaby lotnisko w Babich Dołach z lotniskiem w Rębiechowie, a następnie z centrum Gdańska. Uruchomienie linii Szybkiej Kolei Miejskiej na tym odcinku mogłoby okazać się zbawienne dla gdańszczan i gdynian mieszkających na tzw. górnym tarasie - tłumaczy radny. - Tylko wspólna akcja osowian może skłonić władze Gdańska do poparcia tej - niezbędnej dla nas - inicjatywy - mówi Karol Ważny.

W rzeczywistości nowe połączenie nie byłoby tak zupełnie nowe. Kolej Metropolitalna powstałaby dzięki przywróceniu połączeń kolejowych, które istniały między Gdańskiem, a miejscowościami położonymi na zachód od miasta. Dobudowanoby natomiast odcinek do Babich Dołów, gdzie planowana jest rozbudowa lotniska wojskowego.

Poparcie dla pomysłu zadeklarowali już marszałek województwa Jan Kozłowski oraz władze Gdyni. Z kolei władze Gdańska podchodzą do tej idei z dystansem.

- Budowę kolei metropolitalnej oceniamy sceptycznie - mówił w styczniu zastępca prezydenta Gdańska Maciej Lisicki, dodając, że władze Gdańska nie będą angażować się w forsowanie planu kolei metropolitalnej, ale nie zamierzają też przeszkadzać w jego realizacji. - Uchwalimy na terenie Gdańska plany zagospodarowania przestrzennego, niezbędne dla tej inwestycji, skorygujemy też koncepcję rozwoju naszych tras tramwajowych - zapewniał wiceprezydent na łamach "Dziennika Bałtyckiego".

Dziś Maciej Lisicki zwraca uwagę, że projekt KM trzeba pogodzić z planami rozbudowy linii tramwajowych. - Szykujemy spotkanie, na którym fachowcy opowiedzą o plusach i minusach obu projektów, tzn. rozbudowy linii tramwajowej oraz budowy Kolei Metropolitalnej. Niezależnie od tego, który projekt wybierzemy, podróż na lotnisko będzie trwała 25 minut. Przy dobrej woli zainteresowanych stron, obie inwestycje można pogodzić. Podkreślam jednak, że nie jest sztuką samo wybudowanie linii kolejowej. Należy ją jeszcze utrzymać, a samo lotnisko nie generuje wystarczającego ruchu - mówi Lisicki.

Prezydent Gdańska Paweł Adamowicz dodaje, że projekt Kolei Metropolitalnej nie zyskał akceptacji poprzedniego rządu. - Nie wiemy na razie czy spodoba się nowemu rządowi. Od tego wszystko zależy, bowiem jest to projekt niezwykle kosztowny: zarówno w realizacji, jak i w późniejszej eksploatacji. Czekamy więc na decyzje rządu - deklaruje Paweł Adamowicz.

Warto dodać, że kolej w całej Europie generuje straty i nie jest to powód dla rezygnacji za połączeń kolejowych. Wręcz przeciwnie, Unia Europejska chętnie wspiera takie inwestycje.

Widząc w nich szansę na zmniejszenie zatłoczenia na drogach, zmniejszenie emisji szkodliwych substancji, hałasu oraz wypadków z udziałem samochodów.

Podpisy na listach poparcia dla budowy KM można składać w najbliższą niedzielę po mszach świętych w dwóch parafiach na Osowie. Do listy będzie można się także dopisać w poświąteczny czwartek, w siedzibie Rady Osiedla przy ul. Balcerskiego.

Proponowana trasa Kolei Metropolitalnej

Autorami koncepcji przebiegu trasy KM są dr Marcin Wołek z Uniwersytetu Gdańskiego oraz doktorzy Andrzej Massel i Krzysztof Żółtowski z Centrum Naukowo-Technicznego Kolejnictwa.

Zgodnie z ich koncepcją, od przystanku SKM Gdańsk Zaspa tory poprowadzonoby starym nasypem kolejowym. Istniejący już wał należałoby poszerzyć tak, aby biegły nim dwa tory kolejowe. W związku z biegiem linii tramwajowej, nasyp trzeba by także podwyższyć przy ulicy Wita Stwosza. Nieopodal powstałby przystanek przy ul. Abrahama, a kolejne na Niedźwiedniku i oraz za mostem przy ul. Rakoczego.

Następne przystanki mogłyby być usytuowane w okolicach Jasienia i dalej kolej kierowałaby się już w stronę lotniska. Dokładny przebieg linii w okolicach terminalu jest wciąż do ustalenia. Należałoby zmienić plany zagospodarowania przestrzennego, które nie przewidują inwestycji kolejowych w tym rejonie.

Dalej linia przebiegałaby przez stację Osowa PKP oraz pod wiaduktem przy ulicy Kielnieńskiej. I wreszcie pasażerowie dojeżdżaliby na Karwiny do stacji Wielki Kack i ulicy Wielkopolskiej.

Opinie (178) 6 zablokowanych

  • Gierek bis (1)

    mnie się przypominają lata 70te i inwestycje na kredyt , obecnie jest tylko to dobre że kasy z UE nie trzeba będzie zwracać :((

    • 1 0

    • Dzięki takiej

      "kredytowej inwestycji" z lat 70-tych mamy teraz obwodnicę bez której z Gdyni do Gdańśka jechał byś do 3 godzin geniuszku!! Pozatym niektórym Polakom trudno pojąć co to jest inwestycja długofalowa i ,że drgowa infrastruktura zwraca się poprzez inne inwestycje i rozwój regionu który ona obsługuje. Niemcy jak budowali w latach 30-tych autostradę to pomimo 2 pasów zawsze zostawiali miejsce na 3-ci i 4 ty pas, który napewno kiedyś będzie potrzebny, a Polacy robią 2 pasy a przy krawędzi jezdni zbudowali by pewnie bloki bo po co inwestować w drogi??

      • 0 0

  • korki

    jedynym lekarstwem na korki jest zrownowazony rozwoj komunikacji miejskej w calym trojmiescie. tylko transport publiczny na wysokim poziomie jest w stanie uzdrowic sytuacje i wplynac pozytywnie na warunki aerosanitarne trojmiasta..

    • 1 0

  • Kolej Metropolitalna jest niezbędna (1)

    W myśl konwencji montrealskiej czy się to Gdańskowi podoba czy też nie. Pasażer, który wykupił na lot z przesiadką bilet i np. z powodu opóźnienia samolotu nie zdążył na następny. W dodatku zgubił bagaż musi mieć alternatywę. Także z powodu pogody itd/bo w związku z tym będzie dużo wniosków odszkodowawczych i domagać sie od linii lotniczych czy też portu lotniczego jakiegoś odszkodowania. Nowoczesna kolej to rozwój tej części miasta od Zaspy po Rębiechowo, Osowe, itd.

    • 1 0

    • każdy buduje swoje ;)

      Karta trójmiasta podarta ....

      • 0 0

  • Super projekt

    "Lotnisko nie genruje wystarczająco dużo ruchu" - jesli dzis nie to w przyszłosci napewno
    Koleś chyba nie widzi dalej niz czubek własnego nosa
    Dziś lotnisko jest przecież dwukrotnie przeładowane.
    No i jaka ulga dla Osowy

    Jestem ZA!

    • 1 0

  • osowa kontra morena

    Nie wiem czy wszystkim mieszkańcowm moreny i matemblewa taki pomysł się spodoba. Czy naprawdę nie można zaplanować nowej trasy i trzeba wykorzystywać stary nasyp ... ?

    • 1 0

  • Oczywiscie władze Gdańska są zajęty tylko swoim podrwórkiem i mają gdzieś zrównoważony rozwój całej metropolii. Mogliby w końcu zrozumieć, że Gdańsk to nie jest wyspa na Morzu Bałtyckim.

    • 1 0

  • Przesiadki na lotnisku w Gdańsku?

    Za 10 czy za 20 lat?

    • 1 0

  • w pełni popieram ten projekt

    Uważam że to znakomita szansa nie tylko na rozwiązanie problemów transportowych ale także na rozwój naszego regionu

    • 1 0

  • Kolej musi powstać

    Nie ma lepszego transportu z i do lotniska jak właśnie pociąg. Tłuc się tramwajem z walizami to tragedia, taksy drogie, a samochodów turyści nie mają. I nie ma się opłacać, tylko ma być wygodnie dla mieszkańców i turystów.

    • 1 0

  • oby sie udalo.

    Byc moze samo lotnisko nie generuje takiego ruchu, ale biorac pod uwage jak szybko rosnie liczba mieszkancow gornego tarasu sadze, ze kolej mialaby gwarantowane oblozenie. Nowoczesny transport na/z lotnisko jest tez niezbedny. Autobusy, ktore obsluguja lotnisko to ponury zart. Nie wyobrazam tez sobie jazdy tramwajem z walizkami z kilkudziesiecioma pasazerami, ktorzy tez taszcza walizy. Absurd.
    Ciekawe gdzie P.Lisicki mieszka skoro nie dostrzega problemu, bo ze Prezydent nad Motlawa to wiadomo...

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane