• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna: więcej pasażerów zapowiada większą dotację do budowy

Maciej Naskręt
22 września 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Wciąż nie wiadomo, które pociągi będą obsługiwać Pomorską Kolej Metropolitalną. Z dużą liczbą stacji lepiej poradzą sobie lokomotywy elektryczne niż spalinowe. Wciąż nie wiadomo, które pociągi będą obsługiwać Pomorską Kolej Metropolitalną. Z dużą liczbą stacji lepiej poradzą sobie lokomotywy elektryczne niż spalinowe.

W roku otwarcia gdańskim odcinkiem Kolei Metropolitalnej będzie jeździło od 2,2 do 4,9 mln pasażerów - uznali unijni eksperci. To sporo więcej niż zakładano, dzięki czemu Komisja Europejska prawdopodobnie zwiększy dofinansowanie do tej najważniejszej inwestycji w infrastrukturę Trójmiasta.



Zobacz, w których miejscach KM pojawią się stacje. Zobacz, w których miejscach KM pojawią się stacje.
- Eksperci unijni JASPERS sami się zdziwili, gdy wyszło im, że już na samym początku istnienia KM, ruch pasażerów będzie tak duży. Aby trasa była opłacalna wystarczy nam 1,5 mln podróżnych rocznie - mówi Krzysztof Rudziński szef spółki Pomorska Kolej Metropolitalna S.A., która prowadzi budowę KM. - Te szacunki pozawalają nam wierzyć, że komisja zwiększy dofinansowanie budowy kolei do 85 proc. kosztów.

Dziś pewne jest, że na budowę połączenia kolejowego z Wrzeszcza do lotniska w Rębiechowie i do linii kolejowej Gdynia-Kościerzyna dostaniemy od komisji 306 mln zł. Jaką część budowy trasy pokryje ta kwota? Trudno powiedzieć, ponieważ w zależności od wariantu, inwestycja ma kosztować od 440 do 709 mln zł netto.

Wariantów jest w sumie osiem, ale są trzy podstawowe:

W jaki sposób przede wszystkim będziesz korzystał z Kolei Metropolitalnej?

Pierwszy wariant zakłada realizację szybkiego tramwaju, niezależnego od pozostałych środków lokomocji. Koszt budowy linii nie przekroczy wtedy kwoty ok. 440 mln zł.

Drugie rozwiązanie opiera się na realizacji taniej, jednotorowej kolei i połączenia z istniejącymi szlakami. Koszt budowy linii w tej formie pochłonie 448 mln zł, pod warunkiem, że pojechałyby tam pociągi wyposażone w lokomotywy spalinowe. Droższa o ok. 50 mln zł jest wersja uwzględniająca elektryfikację.

Trzeci wariant przewiduje połączenie kompatybilne z ruchem linii SKM i wykonanie dwutorowej trasy. Koszt budowy w tym wariancie jest najwyższy - sięgają 709 mln zł. Zawiera one dodatkowe podwarianty opisane w tabeli pod artykułem.

Wybór sposobów połączeń to nie jedyny problem, z którym zetkną się pracownicy PKM S.A. Muszą też znaleźć odpowiedź, na pytanie: dla jakich pociągów - elektrycznych, czy spalinowych - przygotować nową linię. Pociągi spalinowe nie wymagają dodatkowej infrastruktury, czyli tarkcji elektrycznej. Jednak na tego rodzaju trasie - z wieloma przystankami i niewielkim odległościami między nimi - przyspieszenie to kluczowy walor, wpływający na czas przejazdu. Spalinowe lokomotywy nie mają tu szans z pociągami napędzanymi energią elektryczną, bowiem te sprawniej ruszają.

Zobacz film promujący budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.



Z pociągami elektrycznymi jest jednak pewien problem: Na razie nie można nimi jeździć z Osowy do Gdyni, bo ta trasa nie jest zelektryfikowana.

Pomysłodawcy jednak uspokajają. - Zaproponowaliśmy Polskim Liniom Kolejowym, które przygotowują się do przebudowy linii kolejowej z Gdyni do Kościerzyny, by uzupełniły ten projekt o elektryfikacje torowiska. Moglibyśmy pomóc znaleźć dofinansowanie tej inwestycji - mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa Pomorskiego

Zanim jednak ruszy zaplanowana na lata 2011-2015 budowa kolei, projektanci sprawdzą, co o inwestycji sądzą mieszkańcy dzielnic, przez które będzie wiodła KM. Sprawdź zaplanowane na wrzesień terminy spotkań.

Dwa warianty współistnienia pociągów i tramwajów na trasie między Strzyżą a Moreną.

Wariant 3a - wspólny tor i dwusystemowe tramwaje

Na wysokości ul. Wita Stwosza tramwaj wjeżdżałby na tory KM, z których zjeżdżałby na wysokości ul. Rakoczego, gdzie wracałby na tory miejskiej sieci tramwajowej. Ten wariant wymaga jednak, by na tym odcinku poruszały się spalinowe lokomotywy - zabraknie bowiem miejsca na trakcję dla nich, gdy powstanie trakcja dla tramwajów.

Wariant 3b - osobne tory dla tramwajów i kolei

Wybudowanie na tym odcinku równoległych torów dla KM i dla tramwajów. Większy koszt budowy linii zostałby zrównoważony znacznie niższym kosztem zakupu taboru - wystarczyłyby zwykłe tramwaje i lokomotywy elektryczne dla kolei.

Miejsca

Opinie (272) ponad 10 zablokowanych

  • zdecydowanie wariant 3

    poniewaz w przyszlosci i tak tego nikt nie rozbuduje, to niech od razu bedzie zapas!

    • 23 1

  • jak zawsze w trojmiescie

    palcem po mapie, papier wszystko przyjmie a w szczególności przed wyborami

    • 13 3

  • a o skm w glownym nic sie nie mowi juz ? (2)

    miala byc budowa na targu siennickim na wysokosci gildii.. i co ?
    bo budowa miala sie juz rozpoczac..

    o tym zapomnieliscie w swoich "projekto-marzeniach" ktore sie nie ziszcza ?

    • 14 2

    • Przystanek na targu Siennym jest średnio potrzebny (1)

      Można go wybudować gdy Gdańsk nie będzie już wiedział co robić z nadwyżką budżetowa, zostaną kosmetyczne poprawki. Czyli za kilkaset lat, może.

      • 0 3

      • potrzebny

        nawet nie wiesz jak bardzo.. pamietaj ze oprocz dworca mial tam stanac wiezowiec o przeznaczeniu buirowym ktory u podstawy miescic mial nowy dworzec.

        • 3 0

  • (2)

    Zacznijcie w końcu budować tą kolej!!!
    Raz a dobrze, a nie najtaniej.
    Gdańsk jak zacznie jeszcze wymyślać pod siebie, bo znowu coś nie pasuje.
    To mam nadzieję, że Adamowicza i jego całą budyniową świtę spuszczą
    w najbliższych wyborach.
    To ma być kolej metropolitalna a nie gdańska!!!

    • 22 2

    • Ja jużsię zgubiłem w tych informacjach (1)

      Niedawno Trójmiasto.pl pisało, że podobno dogadano się w sprawie projektu (zgodzono się na 3a podobno wymuszane przez Budynia) i budowa niebawem się rozpocznie.
      To JAK TO JEST NAPRAWDĘ????

      Może za miesiąc się dowiemy, że wreszcie rozpoczęto przymiarki do nowych wariantów planów?

      • 3 2

      • Już wyjaśniam

        Wersja zależy od ilości kasy. W tej chwili w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego i w UE analizuje się wniosek Marszałka i spółki o powiększenie dofinansowania do poziomu 85%. Od tego zależy ostateczny wybór wariantu. Czekamy na decyzję i wio do przodu!!!

        • 0 0

  • A po wyborach podadzą nowy termin 2025 r ;) (1)

    • 23 5

    • Następne prezentacje w 2014 - roku kolejnych wyborów

      • 1 0

  • I po co autor artykułu drażni wszystkich zdjęciem z nowoczesnym pociągiem DB???

    • 8 1

  • Panie Naskręt co z bzdury Pan piszesz o wariancie 3a (1)

    Dojazdy dwusystemowe to takie które umożliwają jeżdzenia pod napięciem tramwajowym jak i kolejowym.
    Widac że Pan to miłośnik własnych 4 kółek.

    • 8 1

    • Panu N. pomyliły się szerokości torów, stosowane w bratnim kraju.

      • 0 0

  • tylko i wylacznie wariant trzeci, czyli raz a porzadnie

    • 13 0

  • nie przycinać na kasie!!!

    nie przycinać na kasie!!
    nie stać nas na połowiczne rozwiązania!!!
    Przecież to będzie w użyciu przez następne 50 lat(jak nie dłużej) od zbudowania.
    I potem będzie problem, że za wolne i że ludzie się nie mieszczą.
    I idę o zakład, że poprawianie później wyjdzie drożej niż zbudowanie tego dobrze od razu.

    • 12 0

  • Wypowiadam się jako laik... (2)

    ale mimo to widzę kilka absurdów:

    1. Jak w ogóle można rozważać jeden tor i pociągi spalinowe?
    2. Dlaczego elektryfikacja odcinka do Gdyni to tylko opcja?
    3. Po co się upierać przy tramwajach dwusystemowych skoro a) wszystko wskazuje na to że to złe i problematyczne rozwiązanie b) w gdańskich tramwajach jest dużo do zrobienia bez porywania się na tego typu projekty?

    To dla mnie nie do pojęcia, bo uważam że jak już coś robić to robić porządnie, zwłaszcza że prognozy dotyczące ruchu są optymistyczne. Na inwestycje drogowe wydaje się miliardy więc jak można oszczędzać kilkaset milionów na inwestycji, która będzie dla aglomeracji dużo ważniejsza niż te drogi?

    Dodatkowo nie podoba mi się duża gęstość przystanków we Wrzeszczu - wszak to nie jest lokalny autobusik tylko pociąg mający dowozić ludzi z daleka co centrum, przystanek między domkami jednorodzinnymi to w mojej opinii nieporozumienie, zwłaszcza że tam jest blisko do tramwaju.

    ps. Ale ogólnie to jestem wniebowzięty z powodu KM, byle tylko nie oszczędzali i zrobili to porządnie, tzn dwa tory i elektryfikacja.

    • 39 2

    • ta jest (1)

      w pełni popieram pana wypowiedź. Polska obecnie ma jedyną w historii i myślę że niepowtarzalną szansę na wyciągniecie od zachodniej europy duzo kasy. Wykorzytsajmy więc ją optymalnie, tzn. budujmy z głową i od razu rozwiązania perspektywiczne i docelowe. Zatem żadne wspólne z tramwajami .jest to istna bzdura. Tramwaje mają swoje tory w Gdańsku i niech się do nich ograniczą. Kolej dwutorowa na całej długości ( żadne tam odcinki jednotorowe miedzy Abrahama i Wreszczem) i zelektryfikowana do samej Gdyni. Powinno sie jeszcze dodoać przystanków na odcinku gdyńskim. Satra linia kościerska przebiega bowiem przez osiedla "Karwiny" Fikakowo" . Ci ludzie też powinni mieć możłiwość dobrego skomunikowania nie tylko z cetrum Gdyni ale i z Gdańskiem. Wszytsko to razem na pewno obniży ruch samochodów w mieście i przysporzy kolei pasażerów. I jeszcze jedno: JEDEN BILET NA WSZYTSKIE ŚRODKI KOMUNIKACJI. Następnie skomunikowanie tej kolei z trasą n aKaszuby do Kościrezyny i Kartuz. Proponowałbym przy tym reaktywowanie linii z Kokoszek do Kartuz i Kościerzyny i zrobienie stacji przesiadkowej przy Auchanie. Te pociągi moga już miec linię jednotorową i być spalinowe np. autobusy szynowe.

      • 6 0

      • Dodałbym jeszcze jedno: nie dodawać przystanków na siłę, zamiast tego mniej ale z obwodowymi trasami autobusowymi.

        • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane