• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej na północ Gdyni: PKP zdziwione wybraną trasą

Michał Sielski
31 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej
Proponowany przez samorządy przebieg kolei na północ Gdyni oraz przebieg tymczasowy. Proponowany przez samorządy przebieg kolei na północ Gdyni oraz przebieg tymczasowy.

Przedstawiciele PKP Polskich Linii Kolejowych zapoznali się z wyznaczonym przez władze Gdyni przebiegiem linii kolejowej na północ miasta i - delikatnie rzecz ujmując - bardzo się zdziwili. Propozycja to połączenie dwóch wariantów, która nie była poddana konsultacjom. Nie ma też dla niej zapewnionego finansowania.



Czy samorządowcy słusznie forsują nowy przebieg kolei na północ?

Przypomnijmy:
  • przed niespełna dwoma tygodniami władze Gdyni ogłosiły, że ustalono przebieg planowanej kolei na północ Gdyni;
  • to wspólna inicjatywa władz Gdyni, Rumi, Kosakowa oraz Portu Gdynia;
  • pociągi mają nią dojechać na Oksywie i do gminy Kosakowo;
  • docelowo mają jechać w kierunku Słupska przez Dolinę Logistyczną, Rumię i Wejherowo.

Czytaj więcej: Znamy planowaną trasę kolei na północ Gdyni

- To porozumienie to uzgodnienie wspólnego stanowiska o przebiegu przyszłej kolei. To bardzo ważne, żeby w pracach nad jej koncepcją uwzględnić wszystkich uczestników, tak aby efekt finalny w postaci strumienia pasażerów, którzy będą każdego dnia korzystali z tej kolei, był jak najwyższy, a z drugiej strony, by uniknąć komplikacji np. dla obszarów rozwojowych portu oraz naszych gmin i miast - opowiadał Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.

PKP: taki przebieg kolei na północ nie był konsultowany



Komplikacje pojawiły się jednak bardzo szybko, bo pomysł samorządowców zaskoczył... głównych zainteresowanych, czyli inwestora, jakim jest spółka PKP Polskie Linie Kolejowe. Okazało się bowiem, że proponowany przez polityków wariant jest inny, niż planowali kolejarze.

W grudniu 2020 r. odbyły się bowiem konsultacje społeczne z mieszkańcami, na których zaprezentowano poszczególne warianty inwestycji. Mieszkańcy mogli wysłać uwagi i głosować na konkretny projekt. Samorządy wypowiedziały się w formie pisemnej w zakresie wyboru najkorzystniejszego wariantu. A teraz pokazały swój. Zaskoczyło to przedstawicieli kolei.

- Wariant, który został zaproponowany przez samorządy, jest połączeniem kilku wariantów analizowanych w ramach dokumentacji przygotowawczej - zauważa Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe SA.
Dodaje, że nowy wariant będzie musiał zostać skonsultowany z Urzędem Marszałkowskim Województwa Pomorskiego.

Finansowanie? Na razie nie ma



- Wskazany wariant wymagać będzie przeprowadzenia dodatkowych analiz w zakresie zweryfikowania opłacalności ekonomicznej takiej inwestycji. W tej chwili nie ma zapewnienia finansowania dla inwestycji w perspektywie finansowej na lata 2021-2027 - dodaje Przemysław Zieliński z PKP Polskie Linie Kolejowe SA.

W 2016 roku miłośnicy kolei sprawdzili linię z Obłuża do centrum Gdyni

Opinie (320) ponad 10 zablokowanych

  • Po co elektryfikować?

    Trolejbusy mogą odcinkami jeżdżą bez sieci trakcyjnej to i kolej może. Patrz Austria i Niemcy, które odstąpiły od wszelkich elektryfikacji stawiając na elektryczne zespoły trakcyjne z akumulatorami

    • 0 0

  • Hmm (8)

    O czym wy ludzie tutaj piszecie... Rozbudowa linii kolejowej na północ to projekt kolejowy a nie miejski w ramach tej inwestycji Mista przekażą grunt pod inwestycje kolejowe i koniec kropka taki jest tylko udział miast. PKP próbuje naciąć jak się da, SKM Marszałka na nowy tabór, Gdynię na budowę wiaduktu który jest wystarczający dla obecnego ruchu kołowego itd.. Gdynia już raz zasponsorowała połączenie estakady z obwodnicą i mam nadzieję że nigdy więcej nie dadzą się już naciągnąć na projekty które ponny być finansowane przez rząd

    • 10 20

    • Cała prawda (3)

      Obecne wielkie projekty kolejowe to tylko szum medialny , tak jak z budową promów, rozbudową portów itd - potem winę za brak inwestycji zrzuci sie na Samorządy czi inne podmioty.

      • 2 6

      • tak? (2)

        To przyjrzyj sie otoczeniu portu w Gdansku. W Gdyni tez "troche" widac...

        • 2 0

        • Trochę (1)

          w takim tempie, to kolej nigdy by nie powstała! Na dodatek droższych wariantów niż te dla PLK to raczej nie ma

          • 0 0

          • 50 lat zaniedbań chcesz nadrobić w 14 miesięcy?

            A jeszcze 5 lat temu miała tam powstać biurowa dzielnica...

            • 0 0

    • to nie jest projekt kolejowy (2)

      To jest projekt na rzecz miasta i pod potrzeby miasta. A co najwazniejsze, w koszty miasta, bo miasto/samorzad musi zapewnic finansowanie funkcjonowania.
      Inaczej uslyszysz: "nie da sie, nie oplaca sie".

      • 4 0

      • bzdury pleciesz. (1)

        Według tego co piszesz, zmiana planu zagospodarowania terenu i przekazanie przez miasta za dramo na rzecz PKP gruntów wartych miliony złotych nie jest inwestycją z ich strony?? Dlatego to miasta decydują którędy miałaby być poprowadzona linia kolejowa, a nie samo PKP, w innym wypadku trzeba by było burzyć domy, firmy itd. Więc z tego artykułu zdziwienie PKP może wynikać tylko z faktu, że po prostu nie zamierzali i nie zamierzają tego robić, a miasta zrobiły same pierwszy krok i teraz wielki szok...

        • 2 2

        • zmiana zagospodarowania?

          O czym ty mowisz? Chyba o przewale jak "miedzytorze".
          Planowane polaczenie na terenie Gdyni przebiega wylacznie na terenach PKP. Wiec nic miasto tu nie ma do decydowania. Wartosc gruntow nie jest okreslona jedynie cena deweloperskiego metra, bo rowniez trzeba zbudowac infrastrukture i uslugi masowe. Bez nich nie ma miasta. Te uslugi swiadczy PKP i nie robi tego za darmo. Lansowanie ich finansowania jedynie z biletow jest mrzonka i swiadczy o nieznajomosci rzeczy. A zapewnienie komunikacji zbiorowej to zadanie samorzadu. Realizatorem moze byc PKP lub inny podmiot. Ktory za tory zaplaci...

          • 2 0

    • Uczciwie było napisać, z tą obwodnicą,

      że Gdynia dołożyła się do tego co zasponsorowała UE
      ... no i ode mnie - dołożyła się na podobnym poziomie co na lotnisko w Kosakowie

      • 2 0

  • Szczurek od lat czaruje kolejnymi projektami (8)

    a miasto jak było w stagnacji inwestycyjnej, tak w niej pozostaje...Ktoś jest w stanie przywołać tu jakąś dużą miejską inwestycję ostatnich 10 lat poza odmalowaniem pasów na przejściach dla pieszych?

    • 149 6

    • Gdynianka (2)

      Trzykrotne przebudowanie skrzyżowania Płk. Dąbka z Kwiatkowskiego . Oczywiście efektów zmniejszenia korków nie stwierdzono. Jak zawsze pieniądze wyrzucone w błoto.

      • 18 2

      • Gdynianka (1)

        z Koziej Wólki. Jak chcesz analizować przyczyny korków, skoro nie dostrzegasz problemu? Znowu wspólny element - droga i tory... Dąbka/ Andersa/ Derdowskiego. Miasto zleciło projekt i będzie przebudowa. Ale aby żadne horały gregoriańskie nie wyły, że znowu za ciasno dla kolei trzeba wszystko brać pod uwagę, a nie tylko wizje Gdynianek z Kozich Wólek

        • 0 1

        • mylisz przyczyny ze skutkami

          a w przypadku braku zadowolenia z wyglądu, tłuczesz lustro...

          • 0 0

    • Ten prymitywny człowiek już nawet projektów nie ma, totalny upadek

      • 0 1

    • 5 krotna (1)

      Podwyżka kary za brak bileciku w powiększonej 2 krotnie strefie płatnego parkowania, przy jednoczesnej likwidacji 20% miejsc parkingowych

      • 25 1

      • Miałeś jechać Gdynię a nie chwalić ;p

        • 3 5

    • No w okolicach Kwiatkowskiego

      Żeby być zgodnym z prawdą to tam trochę grzebią. I szkole na Zachodzie wybudowali.
      Reszta to buspasy farbą.

      • 8 3

    • Cuda wianki i infobox))))Plus deweloperskie punktowce które wyrastają jak grzyby po deszczu.Ale widać gdynianie zadowoleni.

      • 17 3

  • Bardziej marnych...

    ...władz, jak "władze" Gdyni chyba nie ma. Pan Szczurek powinien w końcu odejść, bo zaczyna zachowywać się jak na jakimś haju - szarzyznę w kolorach widzi.

    • 1 0

  • Nie da się tego czytać (10)

    Narzucanie narracji, że samorząd jest zły a koleje lepiej wiedzą to narracja w stylu peerelowskim. Państwowa firma, która jest źle zarządzana, jest skansenem dla ludzi myślących o biznesie w kategoriach z minionej epoki. Tworzenie konfliktu między samorządem a PKP i wskazywanie na samorząd jako winnego (tu oczywiście wszystko jest związane z ogólną tendencją na krytykowanie samorządu na każdym możliwym forum i w każdym temacie) to działanie niszczące samorząd, poczucie lokalności podejmowania decyzji, działanie centralizujące władzę i niechęć do wszystkich niezależnych form administrowania. Zmieńcie narracje albo was zmienią w końcu. Nie może tak być, że lokalny portal wspiera PKP, a nie lokalny ośrodek administracji

    • 8 26

    • Koleje lepiej nie wiedzą dlatego pkp plk (5)

      wynajęła firmę do zbadania co i jak, za co płaci marszałek i unia. Zresztą te oznaczenia W2, W3, W4 są właśnie z tego opracowania (poszukaj artykułu tutaj z przełomu roku), ale Gdynia z jakichś sobie znanych powodów wyskoczyła z nierealnym planem wszystko teraz. Ale sama nie ma zamiaru dopłacać ani grosza. jakby chciała to już dawno mogłaby uruchomić kolej na Oksywioe ale trzeba by płacić. Płacić? aaaa to nie. Dopiero co wyrzuciła plany trzeciego toru pod co pkp plk przygotowała dokumentację. Tak się nie da współpracować.

      • 3 2

      • aha... (2)

        Czyli do plk może dopłacać ze swojej kasy Marszałek dla mieszkańców Gdańska i nawet dopłacać im do darmowej skmki na kartę mieszkańca w granicach Gdańska, ale Gdynia ma sama sobie płacić za wszystko? tory wybudować? składy kupić? może jeszcze motorniczych opłacać? Gdynia, Kosakowo i Rumia przekażą grunt pod inwestycję, który jest wart dziesiątki mln złotych, mało?

        • 2 2

        • jaki grunt?! (1)

          Wszystkie polaczenia ida po istniejacej infrastrukturze kolejowej. Jedynie w Kosakowie jest cos nowego ale to nie predko.
          Przeliczanie wartosci po kursie deweloperskim jest gruba nieuczciwoscia, bo devel infrastruktury nie zrobi. A klocami tez nie da sie wszystkiego zabudowac.
          Do jednolitej taryfy w Gdansku doplaca miasto a nie marszalek. On doplaca do elektryfikacji, tak jak do gdynskich wiaduktow. Koleje ma ambicje prowadzic samorzad (PKM) i PKP ma dostarczyc tabor?
          Komunikacja zbiorowa to zadanie samorzadu. PKP jest jednym z wykonawcow, ktorzy moga to zrealizowac. Za darmo?

          • 0 0

          • Czyli

            wg ciebie jeden tor wystarczy? Może w Piko..

            • 0 0

      • Każdy plan jest realny (1)

        wszystko można dogadać - tylko jeśli ma się przesłonięte oczy partyjną szmatką to nic nie widać

        • 0 2

        • wszystko mozna dogadac, jak sie chce

          Ale widocznie sie nie chce.
          Co widac golym okiem.

          • 0 0

    • Coś musi być na rzeczy, że codziennie wylewa się tyle krytyki na Miasto

      Kiedy sięgam pamięcią wstecz do późnych lat 90-tych, wspominam chwilę, gdy rzuciłem okiem na kilkuzdaniową notkę pióra Lewandowskiego zamieszczoną na łamach "Wyborczej". O likwidacji stoczni marwoj, o zrobieniu dzielnicy hotelowej w okolicach Stoczni Natura i Węglowej. I o kilku innych przełomowych projektami dot. pomysłu na miasto I jak widać to nie był żart, tylko unijna dyrektywa realizowana skrupulatnie przez niemilosciwie nam panujących. Ale czy to był słuszny pomysł, by gorące miasto portowe z natury zimne i deszczowe przemieniać w kurort? Czas pokazał, że nie.A Samą kulturą i sztuką tudzież budowaniem kloców. rękami Ukraińców i Czeczenów nie napełni się skarbu miasta.

      • 2 0

    • czy kupowanie nagród przez wojciecha to jest prawda czy fałsz? (1)

      • 5 1

      • To akurat prawda, sam uczestniczyłem w jednej z takich ceremonii, w Muzeum Emigracji. Inna rzecz, że wszyscy tak robią. Jednak, to żadne usprawiedliwienie.

        • 4 1

    • zgoda

      Pełna zgoda. Ludzie, przypomnijcie sobie jak PKP perony remontowała, jak ciągnęła się modernizacja linii kolejowej do Warszawy, jak znikały połączenia kolejowe na Kaszuby, jak standardem były i są spóźnienia pociągów, jak co tydzień dowiadujemy się o awariach skm....
      A teraz Gdynia ma finansować rozbudowę połączenia kolejowego z portem.... Genialne.

      • 4 5

  • (32)

    Zapowiadany od dawna drugi tor Gdynia Koscierzyna ciagle jedynie na papierze. W świecie kolejowym wszystko dzieje się w zwolnionym tempie wiec nie liczcie na ta kolej szybciej niż za 10 lat. Cały hałas to pewnie lobby deweloperów aby windować ceny mieszkań na północy Gdyni

    • 115 4

    • Jak od dawna? (31)

      Prace (dokumentacyjne) nad drugim i trzecim torem trwają. Ma być budowany w następnej perspektywie unijnej, przetarg był planowany na drugą połowę tego roku. Niestety Gdynia powiedziała, że nie zrobi wiaduktu, pod który miał wejść trzeci tor. Zmieniły sie też przepisy środowiskowe co może storpedować, tę inwestycję jak i wiele innych jak np. w drogi ekspresowe.

      • 14 3

      • dlaczego (26)

        A dlaczego Gdynianie (ja + ty) mają finansować rozbudowę torów wykorzystywanych w ruchu towarowym? Na tym transporcie będzie zarabiał port, pkp, biznes w Polsce i Europie. Bo do tego sprowadza się nowy wiadukt, który Gdynianie mają dać w prezencie reszcie kraju i EU.

        • 10 16

        • hmmm, pomyślmy razem.. (5)

          może dlatego, że Gdynia czerpie gro dochodów z gospodarki morskiej i funkcjonowania firm kooperujących (transport, logistyka, przeładunki), dzięki którym mieszkańcy mają pracę, sklepikarze obrót a władze kasę na remonty i inwestycje?

          • 4 2

          • (4)

            transport, logistyka działają w całym kraju. Popatrz na strukturę zatrudnienia w Gdyni i wylecz się z mitu, że TSL daje wiele miejsc pracy. Cudne sklejenie sklepikarzy z gospodarką morską.
            To nadal nie jest argument za wykładaniem przez Gdynię miejskich pieniędzy na krajową inwestycję. Za kasę, która poszła na przekop mierzei i inne chore wizje tej chorej władzy można było wybudować sporo takich wiaduktów. Skoro władza wywala w błoto miliardy, ja nie chcę finansować władzy tego wiaduktu.

            • 1 2

            • "Popatrz na strukturę zatrudnienia w Gdyni" (2)

              Tak, większość pracuje w Gdańsku, znaczna część w magistracie i spółkach miejskich.
              Tak miasto stymuluje "strukturę zatrudnienia", która zjada własny ogon...

              "ja nie chcę finansować władzy tego wiaduktu"
              Pochlebiasz sobie.
              Nie będziesz tego finansował a przeciętny obywatel Unii. Gdynia nie ma na wkład własny, bo TY pozwalasz jej zarządowi marnotrawić kasę na "koszty zarządu", finansowanie własnych operacji wizerunkowych i biznesy kolegów. Przez co jest zadłużona po korek...
              Dokładnie jak w patologicznych spółdzielniach mieszkaniowych, gdzie wynajęte zarządy "gospodarzą, jak na swoim".
              Bez odpowiedzialności i ryzyka.

              Od przekopu to się odp...l. Ma niewielki sens, ale pokazuje na skuteczne działanie samorządu w przeprowadzeniu własnych planów i pomysłów. Wbrew gdańskiemu lobby, które Elbląg skazały na peryferializację

              • 1 1

              • Tyle, że

                inwestycja dla Elbląga jest na terenie innego województwa!!! Które to nie ma nic do powiedzenia... A na dodatek co z tymi kontenerami w Elblągu robić? Złomować? Kolej owszem jest, ale o dużych transportach zapomnij. Drogę PO poprawiło, bo PiS nie miało czasu( kręciło afery).

                • 0 0

              • "Elbląg skazały na peryferializację"

                Tak samo jak i Gdynię.

                • 0 0

            • moze i w calym kraju dziala TLS

              Ale jedynie nad morzem dziala jego morska odmiana. Mocno rozna od innych i o globalnym zasiegu.

              • 0 1

        • dlatego że sa takie kompetencje i podział odpowiedzialności zarządców (3)

          Droga należy do miasta.
          W agresywnym wariancie kolej może zburzyć wiadukty i nie odbudować.
          I nie z podatków budować a se środków, które dostarcza marszałek.

          • 8 4

          • A to

            na kolei ruskie wojska już robią?! PeKaPe dowiodła, że nie może szlabanów podnieść kiedy można... Jedyne co umie, to złomować i burzyć...

            • 0 0

          • (1)

            kolej nic nie może, co udowadnia na każdym kroku

            • 9 2

            • kolej moze nie chciec

              I szukac pretekstow.
              Ale moze.

              • 6 0

        • Tory wykorzystywane w ruchu towarowym już są. (15)

          Ta linia powstała dla ruchu towarowego. PKM jest tam dodatkowo i jeśli chce (a miastu powinno na tym zależeć) zwiększać częstotliwość kursowania, to potrzebny jest trzeci tor żeby pociągi towarowe nie blokowały linii jadąc wolno pod górę.

          PKP zadeklarowało wybudowanie 3 toru i umocnienie skarpy przy Strzelców, miasto miało w ramach własnej inwestycji przebudować wiadukty, żeby trzeci tor się zmieścił. Dostało na to dofinansowanie z UE - więc nie Gdynianie a wszyscy podatnicy się na to składają.
          Dodatkowo projekt przebudowy węzła (z uwzględnieniem wiaduktów) już jest gotowy, kosztował 8 milionów zł.

          A teraz Gdynia podpisała umowę na zaprojektowanie od nowa tej inwestycji bez przebudowy wiaduktów. 8 mln do kosza, okrojony zakres i zablokowany rozwój kolei miejskiej.
          Geniusze sabotażyści o mentalności Kargula.

          • 16 4

          • mentalność Kargula kontra PKP (dobrze nam znane) (14)

            Dofinansowanie, czyli? bezzwrotne czy pożyczkę? A może te pieniądze (tych podatników co się na to składali) trzeba będzie jednak oddać? A co z wkładem własnym? Też dofinansowany ten wkład?
            PKM - miastu? A może miastom, które z tego korzystają? Czyli Gdańsk, Gdynia i Kaszuby? Nadal ta zła Gdynia?
            W ramach rozszerzenia terminu "mentalność Kargula" co być powiedział o Estakadzie Kwiatkowskiego i jej dokończeniu?

            • 6 2

            • Czyli mit że Gdynianie finansują rozbudowę torów updł. To jednak podatnicy. (1)

              Dowiedz się, że dofinansowanie (bezzwrotne) z UE zostało zwiększone z 30 do 50 mln właśnie ze względu na rozbudowę wiaduktów i trzeciego toru.
              Wkład własny to rzeczywiście problem - zarządzający miastem doprowadzili to takiego zadłużenia, że na to brakuje. Jednocześnie przez całe lata finansowali igrzyska, żeby kupować przychylność wyborców. Jak się wydaje 8 mln na projekt a potem wyrzuca do kosza i zamawia nowy to też nie poprawia sytuacji finansowej.

              PKM do Gdańsk-Kartuzy-Kościerzyna już jeździ i będzie zelektryfikowane - to Gdynia jest na uboczu tej inwestycji i powinno jej zależeć na dołączeniu, zamiast piętrzyć trudności.

              Władze Gdyni częściowo skutecznie budują poczucie bycia "oblężoną twierdzą" , gdzie światli, nowocześni i postępowi mieszkańcy otoczeni są przez zawistników z innych miast oraz instytucji (PKP, drogowcy, władze województwa, władze państwowe, UE). Ci zawistnicy robią wszystko żeby powstrzymać rzekomy rozwój Gdyni i torpedować genialne pomysły zarządu miasta.

              Prawda jest jednak inna ta ekipa nie potrafi skutecznie osiągać celów we współpracy z innymi podmiotami i zwyczajnie szkodzi miastu. Co gorsza niektóre szkody mogą być niemożliwe, albo bardzo trudne i kosztowne do odwrócenia.

              • 2 1

              • zupelnie jak "mlodzi, wyksztalceni, z wielkich miast"

                Otoczeni przez szczerzace kly "mohery, nieukow, nieroby i patole".

                Jak latwo ci ponoc wyksztalceni ludzie nabieraja sie na socjotechniki pozytywnych przymiotnikow i roznicowanie plemion...

                • 0 1

            • powiedziałbym, że to czystej wody mentalność Kargula (11)

              Który postawił na swoim z pełną świadomością, że droga nie zostanie przejęta jako krajowa.
              To jeden z pierwszych publicznych przykładów braku kompetencji zarządu miasta Gdyni do sprawowania takiej funkcji. Wcześniej też takie były, ale mniej spektakularne.

              I który to zarząd dał pretekst do kolejnego zarzucenia zadania przedłużenia obwodnicy na drugą stronę torów.

              Kto nie potrafi współdziałać i budować politycznego oparcia, nie ma kompetencji do sprawowania takich funkcji. Roszczenia i dominacja bez podstaw, w oparciu o gołosłowie i "prawdy mniemane" prowadzą do klęski w relacjach zewnętrznych.

              W opozycji można pokazać przykład Elbląga, który może niezbyt sensownie, ale swoje skutecznie wydreptał. Można też było dostrzec istnienie "spółdzielni władzy" i jej efektów, która zawiązała się u południowego sąsiada. Z tej spółdzielni również zarząd Gdyni został wykluczony, z powodu prób dominacji i forsowania zmian "kolejności dziobania" (Norda). Czyli, po prostu, nielojalności. Co z tego, że słuszne, skoro nieskuteczne?

              O czym również świadczą hurtowo przegrywane sprawy reprywatyzacyjne, szczególnie ciekawe ze względu na te same nazwiska po obu stronach biurka i wokandy...

              Więc nadal ta nieskuteczna i oderwana od rzeczywistości Gdynia. Która, jako zarządca dróg miejskich ma w zadaniach ich utrzymanie. Dlatego dostała kasę od PKP na wiadukt na Puckiej i dlatego odpowiedzialny z komunikację zbiorową marszałek przekazuje jej środki z dotacji na przebudowę wiaduktów.
              Niestety, potrzebne są też środki własne. I ich znalezienie może spowodować przekroczenie magicznej granicy zadłużenia. Wtedy witaj komisarzu i żegnaj stolcu oraz wygodny układzie...

              • 4 2

              • (8)

                i... Twoim zdaniem należało czekać w nieskończoność na miraż obwodowej nad torami tolerując rosnący ruch tranzytowy aut ciężarowych w mieście? Nie przypominam sobie zaangażowania władz centralnych (mniejsza o opcję polityczną) w ten projekt.
                Mam wrażenie, że schodzimy nieco z istoty problemu. Wyjaśniam - ja nie jestem fanem gryzonia i jego akolitów. Tragedią tego miasta jest taki prezydent.
                Natomiast nadal uważam, że obarczanie Gdynian finansowymi konsekwencjami nieudolnych działań szczurka i pkp to nieporozumienie.
                A, że chodzi w szerszej perspektywie o przejęcie tego samorządu, nie mam wątpliwości.

                • 4 0

              • To by się zgadzało (2)

                Horała wspaniałomyślnie wsparł Trasę Kwiatkowskiego pieniędzmi rządowymi, aby następnie jako specjalnego znaczenia przejąć jako łączącą Port a krajem i wyłgać się z budowy OPAT.

                • 1 1

              • to jakby załatwił 200-300 baniek na rok

                Bo tyle potrafią pożreć grzebania przy estakadzie.
                Raczej małe szanse, drogowcy nie są głupkami.
                Przeceniasz Horałę.

                • 1 0

              • wsparcie? 16 mln?

                To nawet na odmalowanie znakow nie wystarczy.

                • 1 0

              • miraze lub wizje (3)

                Niby to samo ale jednak skutki inne.
                Jak wspomnialem, samorzad to elastycznosc i wspolpraca, chyba tylko jedna z gorniczych gmin moze pozwolic sobie na samowystarczalnosc.
                Bycie samorzadowcem to ciagle wyszarpywanie koldry, ktora zawsze bedzie za krotka. To ciagla gotowac do dialogu i koalicji w interesie spolecznosci, ktora do tego zadania wynajela. Wynajela w oczekiwaniu skutecznosci, tak jak akcjonariat powierza zaufanie i majatek. To sluzba.
                Wiec etos rycerza na kobyle, siedzacego w oblezonej twierdzy raczej wyglada na zwyklego focha.
                Brak skutecznego dialogu i skutecznej polityki informacyjnej w przedsiewzieciach to znak firmowy gdynskiego magistratu. Mozna dlugo wymieniac, chociazby "zapomnienie" potwierdzenia akcesu do inicjatywy T-ENT, czy zdumiewajace wypowiedzi geronta Stepy wobec unijnych decydentow.
                Cieszylbym sie z przejecia gdynskiego samorzadu. Bo to by byla jakas zmiana. A zmiana to jedyna rzecz, jakiej te "kregi" sie obawiaja. Nie obawiam sie wrogiego przejecia,bo tu juz nie ma nic do przejecia a jedynie ciezka praca nad wyciagnieciem tego miasta z dolka. Lub odebranie wszelkiej nadziei na bycie czymkolwiek innym niz sypialnia dla sasiada i daczowiskiem dla "warszawki" (jak Mazury i okolice polwyspu), ktora tutaj odnajdujecienie "modernistycznych" klimatow zburzonej przeszlosci. Wielka krzywde zrobily temu miejscu bujajace w oblokach "autorytety na wakacjach".

                • 4 2

              • (2)

                I tu również się różnimy. Obserwując "fachowców" z PIS, którzy koncertowo zawalają wszystko co da się zawalić demolując nasz i unijny zarazem porządek prawny mam poważne wątpliwości do jakości i skutków owego przejęcia.

                • 3 1

              • nie aż tak bardzo, jak Tobie sie wydaje

                Ale nie ma co czekać na Mesjasza, bo zwykle okazuje się on Godotem.
                Za to chętnie zastępują go różne erzatz'e i protezy.
                A te należy szybko weryfikować i wymieniać.

                • 2 0

              • zlo jest zlem

                Nie ma ze wieksze czy mniejsze.
                Tym bardziej, ze to swiadoma gra. Wiec trzeba dac zmiane, jakakolwiek. Przodkowie znali zalety plodozmianu i trojpolowki. Tylko nieuchronnosc zmiany jest gwarantem motywacji wynajetych przeciez ludzi...

                • 0 1

              • "obarczanie konsekwencjami za nieudolnosc Szczurka"

                No, ktos go wybral...
                Gorzkie lekarstwa ale moze skuteczne.

                • 2 1

              • Przykład s.p. nominata PiS (1)

                jaki to wspaniały Elbląg pod zarządem jedynie słusznj....

                • 1 3

              • przynajmniej

                Skuteczny.
                Bo o to chodzi...

                • 2 1

      • A miał

        być już od 1989 roku pod drutem...

        • 1 0

      • złej baletnicy ..... (2)

        znamy to PiS-owskie kłamstwa, a w Gdyni liczą się fakty inaczej by nie była miastem z morza i marzeń. Wczoraj świętowaliśmy 100 -ci i odsłonięto długo oczekiwany pomnik.
        Gratulacje dla RM i prezyd. Szczurka.

        • 1 4

        • z morza i białej farby

          • 2 1

        • dzizas...

          Z morza obietnic i marzen po drug'ach...

          Nie moze byc wiekszego szyderstwa niz pomnik stawiany Tworcy na gruzach Dziela.

          • 7 3

  • Ten projekt to mrzonki .... tak samo nierentowne jak SKM do Nowego Portu w Gdańsku. (10)

    Kiedyś już SKM jeździła na Oksywie dlaczego została skasowana? bo była nierentowna... dlaczego nagle teraz miała by być rentowna?
    Jedyny jakikolwiek sens jest SKM do Rewy może by to się jakoś finansowo broniło. Oczywiście wiele osób chce SKM ale jak przyjdzie co do czego SKM będzie co 40 minut i ile osób będzie z niej korzystać 5?

    • 21 52

    • Została skasowana z innego powodu (2)

      A skm na Nowy Port była nieopłacalna bo to niezbyt duża dzielnica, a Gdynia Północ + Kosakowo są całkiem pokazne

      • 16 4

      • opłacalne i rentowne to zupełnie odmienne pojęcia

        komunikacja zbiorowa zwykle nie jest rentowna, ale zawsze jest opłacalna.
        Dlatego, że pozwala sprawnie funkcjonować miastu i żyjącym w nim ludziom.
        I to kosztem niższym niż powszechne użycie samochodu.
        Kolej do Nowego Portu spełnia te warunki, ale miasta, po prostu, na to nie stać.
        Mentalnie i fizycznie.

        • 0 0

      • w Nowym Porcie to już uległo zmianie (Letnica)

        a tamtejszy urząd miasta tego nadal nie widzi...

        • 1 2

    • (2)

      Dlatego, że w tych miejscowosciach powstają ciągle nowe osiedla i domy? wprowadzają się rodzice z małymi dziećmi? Dlatego, że Mosty, Rewa i Kosakowo to w dużej mierze "sypialnie" Gdyni?

      • 0 0

      • Ale (1)

        czy za korki odpowiada Gdynia? Może w pewnym stopniu, ale w dużym jednak władze sąsiednich gmin. Tyle, że one nie mają aż tyle kasy! Bo wielu mieszkających płaci podatki na mazurach, skąd przyjechali.

        • 0 0

        • "one nie mają aż tyle kasy"

          Maja mniej, dlatego wydaja ją sensownie.
          Przykładem Wejherowo i Rumia, które tunele pod torami wybudowały...

          Na drugim biegunie jest Gdańsk, który z miejskiej kasy zbudował tunel i Sucharskiego, służące głównie portowi... Bo ma w tym interes.

          • 0 0

    • (1)

      Kiedyś kolej jeździła z pracownikami do stoczni z Kaszub i tylko taki był sens, teraz zdaje się demografia północy Gdyni trochę się zmieniła a i ruch samochodowy większy

      • 19 2

      • a teraz jezdzi z pracownikami z Kaszub

        Do trojmiejskich centrow biurowych.
        W ich kojcach siedzi znacznie wiecej "roboli" niz kiedykolwiek pracowalo w stoczniach.

        • 1 1

    • projekt mrzonki

      Kiedyś na Oksywiu mieszkało mniej ludzi a teraz w Kosakowie ,Pogórzu no wszędzie mieszka pełno pełno ludzi,pełno jest nowych osiedli i ci ludzie nie chcą stać w permanentnym korku na Estakadzie.Proszę sobie obejrzeć drogi dojazdowe do Górnego Oksywia.To jest codzienny horror
      Rob

      • 8 0

    • zmieniła sie demografia mista..północ jest zapchana a będzie jeszcze bardziej

      i dlatego powinna być alternatywna opcja dojazdu do domu

      • 19 1

  • To bardzo racjonalna propozycja docelowego kształtu tej kolei. (3)

    Z jednej strony połączenie z Rumi do Oksywia, z drugiej połączenie Mostów z centrum Gdyni.
    Obie te linie skomunikują obszar portu i jego zaplecza z otoczeniem, nie mówiąc o przejęciu ogromnego ruchu pasażerskiego z Kosakowa, co zmniejszy kongestię na drogach.
    Harmonogram realizacji i finansowanie to oddzielna sprawa, a skoro na razie nie ma finansowania, to należy zabiegać o nie dla jak najlepszego rozwiązania. PLK zamiast wydziwiać, powinna uważniej słuchać tego co mówią samorządy. Wybór wariantów do konsultacji nie był konsultowany z samorządami, dano im do oceny gotowce, które niekoniecznie przystawały do realnych potrzeb.

    • 2 3

    • mozna sluchac (2)

      Jak ktos mowi...
      Mozna cos ustalac, jak sie rozmawia.
      Gdynia oswiadcza i oczekuje.

      • 2 1

      • A co, Gdynia (nie sama, bo wspólnie z innymi samorządami) nie może mieć własnego poglądu? (1)

        • 1 0

        • pogląd się komunikuje w ogólnie przyjętych formach

          A nie manifestuje.
          Rozmowa przez media raczej będzie miała efekt przeciwskuteczny.

          Poglądy się ma i nie potrzeba do nich analiz i symulacji.
          Pogląd można było sobie wyrobić wiele lat temu, gdy mieszkańcy zaczęli podnosić potrzebę.
          Mapy są ogólnodostępne i warianty można opracować w jeden wieczór.

          Przede wszystkim, poglądy się manifestuje w odpowiednim momencie, a nie wtedy, gdy główny zainteresowany realizuje wielkie zadanie modernizacyjne. Które bez trudu zmieściłoby pasażerski tor szlakowy w torowisku przetokowym przy Wiśniewskiego.

          • 0 0

  • Jeśli dane miasto chce usprawnić wewnętrzną komunikację - to płaci miasto. (3)

    Jeśli linia kolejowa łączy wiele miejscowości to należy analizować potoki pasażerskie, wyłączenia komunikacyjne itp. i w zależności od tego czy temat jest regionalny, czy linia międzywojewódzka szukać finansowania z Urzędem Marszałkowskim lub ze Skarbem Państwa.
    Jeśli zaś Gdynia chce zrobić sobie szybki tramwaj miejski - to niech nie zrzuca problemu finansowania na pkp plk lub na Marszałka.

    • 3 1

    • Bajdurzysz. Ta kolej nie dość że łączy kilka powiatów, to jeszcze daje wyjście na sieć krajową, więc to nie tramwaj miejski. (1)

      Poza tym, budowa i utrzymanie linii kolejowych to nie to samo co budowa i utrzymanie linii tramwajowych czy metra. Nie ten rząd wielkości kosztów. Wypadałoby coś wiedzieć, zanim się zabierze glos w dyskusji.

      • 1 1

      • wyjście do sieci krajowej jest. Trzeci tor ma służyć kolei miejskiej.

        aby mogła efektywnie funkcjonować.
        I na tę przeróbkę (ustaloną i udokumentowaną) Gdynia dostaje pieniądze od marszałka.
        Linie narysowane na mapie istnieją, ale nie są przystosowane do miejskiego ruchu pasażerskiego. Teoretycznie, łączą kilka powiatów, ale zasadnicza linia, od której powinno się zacząć (Oksywie), jest wyłącznie na terenie Gdyni.
        Bolączek transportu kolejowego na terenie województwa jest bardzo wiele i Gdynia musi stanąć w kolejce. Gdańsk dostał? Taka konstelacja... Było się nie żreć z "kolegami", to też by coś zostało...

        • 0 0

    • problem w tym, ze Gdynia (magistrat) nie chce

      Ale musi namieszac, aby wygladalo ze chcial ale mu nie pozwolono...
      Taki spryciula...
      Tragedia jest to, ze proponowany wariant jest na prawde sensowny. I polegnie w sporze, tak jak polegl w sporze z drogowcami projekt przedluzenia obwodnicy.

      • 2 1

  • Kolejowy szlak na polnoc (1)

    Witam wszystkich bardzo serdecznie mysle ze urzad miasta wybral sluszne rozwiazanie rozbudowajac trase na polnoc jest to potrzebne gdyz poludnie i polnoc maja byc polaczone

    • 1 0

    • wybrał słusznie

      ale "zapomniał" o tym wyborze poinformować PLK

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane