• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej na północ Gdyni pojedzie obok portu

Patryk Szczerba
24 maja 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej
Północne dzielnice Gdyni mogą zyskać w ciągu najbliższych sześciu lat połączenie kolejowe, które odciąży transport autobusowy. Północne dzielnice Gdyni mogą zyskać w ciągu najbliższych sześciu lat połączenie kolejowe, które odciąży transport autobusowy.

Rozważane były dwa warianty, ale mógł zostać wybrany tylko jeden. Ostatecznie nie przez Chylonię, a przez tory biegnące obok portu zobacz na mapie Gdyni i dalej przez część Pogórza, Obłuża i Oksywia z ostatnim końcowym przystankiem przy lotnisku będzie przebiegała linia kolejowa PKM do północnych dzielnic Gdyni. Za kilkanaście tygodni okaże się, czy projekt otrzyma dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej.



Zaaprobowany przebieg Kolei Metropolitalnej, który jest w trakcie realizacji Zaaprobowany przebieg Kolei Metropolitalnej, który jest w trakcie realizacji

Czy poprowadzenie linii PKM z pominięciem Chyloni to dobry pomysł?

O tym, że takie połączenie jest konieczne, zwłaszcza, że coraz bardziej zaludnionym miejscem staje się gmina Kosakowo władze Gdyni przekonują od dawna. W ostatnich latach przybywa tam lawinowo mieszkańców, poszukujących spokojniejszych niż Trójmiasto terenów. Dość powiedzieć, że w 2007 roku zameldowanych w gminie było ok. 7 tys. mieszkańców. Teraz liczba ta znacznie przekroczyła 12 tys. Do podziału unijnych pieniędzy coraz bliżej, dlatego kwestia odcinka PKM na północ Gdyni zaczyna wywoływać coraz więcej emocji i pytań.

Znana jest ostateczna trasa. W ostatnim czasie pojawiły się głosy, by połączyć Obłuże i Kosakowo linią kolejową przez Chylonię, która była wykorzystywana jeszcze w latach 90. XX wieku. Gdyńscy planiści są przekonani, że lepszym wyjściem jest trasa z wykorzystaniem kolejowej infrastruktury w porcie.

Czytaj też: Plany transportowe Gdyni na najbliższe lata

- Rzeczywiście, były w tym zakresie analizy, czy nie lepiej byłoby, gdyby pociągi jechały przez Chylonię. Jednak postanowiliśmy opierać się na studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gdyni, który przyjęliśmy w 2008 roku. Tam określiliśmy wariant kolejowy prowadzący przez port, jako najtrafniejszy i przy tym zostajemy - opowiada Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Według planów pociąg po stacji Gdynia Stocznia zatrzymywałby się na przystankach "Port", "Pogórze", "Obłuże Górne", "Port Lotniczy Gdynia -Kosakowo" Dodatkowym argumentem za taką trasą jest liczba pasażerów, którą mogłaby obsłużyć linia oraz krótszy czas podróży.

Czytaj też: Przystanek PKM w szczerym polu. Jak dojadą do niego podróżni?

- To znacznie efektywniejsze, również dla przemysłu rozwiązanie, który funkcjonuje na tej trasie coraz prężniej. Tory do Oksywia zostały już zmodernizowane, niepotrzebne byłyby więc wielkie inwestycje w tym zakresie. Koniecznością jest budowa nowych przystanków - zaznacza Stępa.

W najbliższym czasie okaże się, że z jakiej puli środków inwestycja będzie mogła być realizowana. Wiadomo, że w grę nie wchodzą Zintegrowane Inwestycje Terytorialne, skąd po konsultacjach większość projektów transportowych wypadło. Środki na przeprowadzenie kolejnego "gdyńskiego" odcinka PKM będą więc poszukiwane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Pomorza oraz w programach krajowych.

Pieśnią przyszłości jest budowa linii kolejowej do Wiczlina i Chwarzna, która można zostać zrealizowana najwcześniej za 15-20 lat.

Materiał archiwalny

Zobacz, jak wyglądał Dzień otwarty na budowie PKM.

Miejsca

Opinie (176) 7 zablokowanych

  • (3)

    To właśnie Chylonia i Cisowa mają najgorsze autobusowe połaczenia z Pogórzem, Oksywiem itp. , przydałaby się nam, mieszkańcom, taka kolej.

    • 12 5

    • popatrz na drogi i się domyśl dlaczego, a następnie podziękuj doktorowi Stępie za brak wizji przejazdu przez tory

      • 4 2

    • najgorsze połączenie? (1)

      najgorsze połączenie mają Babie Doły. Najrzadziej jeżdżące autobusy, najdłuższa trasa, nocny co 3 godziny, składy krótkie, nocny jedzie olrezna drogą zamiast wisniewskiego, unruga, bosmanska,zielona lub Wiśniewskiego,kwiatkowskiego, dabka, zielona. Mieszkancy, goście korzystajacy z drogi rowerowej (biegacze,rolkarze,rowerzyści,spacerowicze)korzystają z aut blokując główne ciągi komunikacyjne miast podjechac autobusem

      • 1 2

      • "najgorsze połączenie mają Babie Doły.

        Pewnie dlatego, że mieszkańców mało, a niespecjalnie są tereny pod rozbudowę nowych osiedli. Oczywiście, nie znaczy to, że nalezy mieszkańców traktowac po macoszemu.

        • 2 2

  • mieszkam na Obłużu (1)

    i codziennie widzę te korki na Wiśniewskiego, płk Dąbka i estakadzie. Połączenie kolejowe to świetny pomysł, infrastruktura częsciowo istnieje.

    • 20 0

    • wierzysz w kolejną wyborcząa wizje Pana Stępy?

      • 2 2

  • Wow, szybka decyzja, brawo!

    Jak dla mnie bomba! Górne dzielnice Gdyni jak najbardziej powinny być podpięte do kolei pasażerskiej, bo
    mieszka tam wiele ludzi :D

    Mam jednak wątpliwości.
    Ominięcie Chyloni (najludniejszej dzielnicy miasta Gdyni) prawdopodobnie zmniejszy nieznacznie czas przejazdu i koszty budowy, lecz odbije się w przyszłości słabszą rentownością linii - o wiele mniejszy rynek zbytu.
    Komunikacja Chyloni i Pogórza cudowna nie jest:
    Samochód - Przejazd na Puckiej, który otwiera się raz na ruski rok. Za tym przejazdem dopiero obskurna pętla autobusowa, z której odjeżdżają j e d y n e autobusy na Kępę Oksywską. A rowerem? Zjeżdża się to na lewą, to na prawą stronę jezdni.

    Kolej to niebywała szansa na poprawę komunikacji, a zainteresowanie będzie naprawdę ogromne - w krótkim czasie zwróci się koszt budowy.Można poprowadzić linię wariantem przez stację Gdynia Chylonia po torach dalekobieżnych tak, jak to będzie rozwiązane na odcinku Gdańsk Gł - Gdańsk - Wrzeszcz. Następnie wiadukt nad hutniczą przypominający ten budowany w Strzyży i jesteśmy w domu, zabierając ze sobą mnóstwo pasażerów. Jedna stacja więcej do pokonania przy wielkości ruchu, który będzie obsługiwać, moim zdaniem stawia w zupełnie innym świetle wariant trasy przez Łąki i Port, gdzie nie mieszka nikt. W tym wypadku śmiało można mówić o pieniądzach wyrzucanych w błoto, bo w przeciwieństwie do Jasienia, czy Kiełpinka, zabudowania mieszkalne nigdy tam nie powstaną. Nie budujemy przecież linii towarowej, tylko pasażerską.

    Pozdrawiam!

    • 14 6

  • przecież tory w lesie na Obłuzu to kupa złomu i zgniłych podkładów

    Trzeba je kłaść od nowa, wojsko dbało a teraz to zagraża tylko życiu bo tory miejscami wiszą w powietrzu

    • 7 3

  • Już widzę jak tysiące mieszkańców domków w Kosakowie będą dymać z buta na stację (2)

    Już to widzę w wizji swej.
    Tak kilometr, dwa, trzy z buta.
    Jak pociągi będą zatłoczone do granic możliwości.
    A zwłaszcza te tłumy na przystanku "Nie istniejący port lotniczy Kosakowo".

    Oczywiście załączone zdjęcia do artykułu przedstawiają budowę tej wizjonerskiej, gdyńskiej kolei.
    Co dobitnie pokazuje podpis pod nimi.

    • 15 6

    • (1)

      ale głupi koleś to napisał.
      to chyba ten z cyklu "zawsze źle" :)

      • 3 2

      • głupi to jesteś ty bo nic nie kumasz!

        • 1 1

  • Trzeba było myslec a nie forsować debilne, lotniskowe pomysły. Najpierw stworzyc kolej, potem lotnisko. Ale gdynskie ambicje jak zwykle z dala od zdrowego rozsądku.

    • 6 6

  • "Oksywie...???"

    Nie za bardzo rozumiem którędy PKM pojedzie przez Oksywie w kierunku lotniska w Kosakowie. Wg mnie to nawet nie wjedzie na dzielnicę Obłuże.

    • 4 3

  • To by się dało sfinasować bez UE

    Trzeba by tylko odwiedzić wszystkich emerytów w Gdyni udając ich wnuczków i zabrać im to co trzymają pod materacami i w bieliźnie.

    • 1 4

  • Obłuda

    Najpierw Szczurek obrzuca UE błotem za to że mu lotnisko zamknęli, a teraz o kasę prosi . Panie Szczrek niech Pan się w końcu określi.

    Kolejna sprawa po co dojazd do lotnisko skoro to już bankrut. Chyba że my płacący podatki mieszkańcy Gdyni mamy podziwiać koleją chorą ambicję w ruinie Pana Szczurka.

    • 15 10

  • A co... (1)

    A co z zachodnimi i południowo-zachodnimi dzielnicami, Dąbrowa, Chwarzno-Wiczlino, Witomino ???

    • 7 4

    • Pewnie przyjdzie na nie czas, poza tym porównaj sobie gęstość zaludnienia na Obłużu-Pogórzu, a na Chwarznie-Wiczlinie.

      • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane