• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejarze zabierają się za elektryfikację linii z Trójmiasta na Kaszuby

Maciej Naskręt
14 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Kolejarze zakładają, że do 2020 r. w kierunku Kaszub pojedziemy składami elektrycznymi. Kolejarze zakładają, że do 2020 r. w kierunku Kaszub pojedziemy składami elektrycznymi.

Kolejarze z PKP PLK ogłosili przetarg na opracowanie studium wykonalności i dokumentacji dla elektryfikacji linii Gdynia - Kościerzyna. Jeśli tą linią pojadą pociągi elektryczne, to przed końcem 2020 roku będą one mogły się pojawić także na Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.



Przewidziane do elektryfikacji linie kolejowe na Pomorzu. Przewidziane do elektryfikacji linie kolejowe na Pomorzu.
Z kilkumiesięcznym opóźnieniem, ale wreszcie udało się. Kolejarze ze spółki PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosili przetarg na opracowanie studium wykonalności i dokumentacji dla elektryfikacji na linii Gdynia - Kościerzyna. W planach jest także wykonanie sieci trakcyjnej na odcinku do Kartuz. Pierwotnie przetarg miał zostać ogłoszony w lutym tego roku, ale pierwotnego terminu nie udało się dotrzymać. Przetarg ujrzał światło dziennie kilka dni temu - 9 października.

- Wykonawca będzie miał czas na opracowanie dokumentacji do 31 października 2014 r. Natomiast termin, do którego przyjmujemy oferty od potencjalnych wykonawców, to 19 listopada - mówi Ewa Symonowicz-Ginter, rzecznik prasowy Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK oddział w Gdańsku.

W studium wykonalności zostaną przedstawione możliwe rozwiązania techniczne oraz oszacowane koszty prac niezbędnych dla polepszenia jakości usług przewozowych na linii kolejowej nr 201 z Kościerzyny do Gdyni Głównej. Studium określi także wydatki, jakie trzeba ponieść, by przywrócić ruch pasażerski na linii nr 214 z Somonina do Kartuz i linii nr 229 z Glincza do Kartuz.

Czy elektryfikacja linii PKM jest niezbędna?

Budowa sieci trakcyjnej na liniach kolejowych z Trójmiasta w kierunku Kaszub oznacza zielone światło także dla elektryfikacji linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na odcinku z Wrzeszcza do Osowy. Obecnie budowany 17-kilometrowy dwutorowy szlak kolejowy powstaje bez sieci trakcyjnej, mimo że projekt budowlany uwzględnia jej realizację.

Zdaniem wielu obserwatorów, odstąpienie od budowy sieci trakcyjnej było błędem. Przedstawiciele PKM zbijają jednak ich argumenty.

- Budowa linii PKM wraz z siecią trakcyjną, bez elektryfikacji linii z Gdyni do Kościerzyny, byłaby niezasadna finansowo. Wybudowalibyśmy coś, z czego niemożna byłoby korzystać, bowiem sieć elektryczna kończyłaby się na stacji Banino. Ponadto, po latach nieużytkowania, musielibyśmy ponieść koszty amortyzacji sieci - odpiera zarzut Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki samorządowej PKM, która jest inwestorem budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Rozbudowa linii na Kaszuby o elektryfikację ma być sfinansowana z budżetu centralnego i dofinansowana z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego. Marszałek województwa dołoży 750 tys. do opracowania dokumentacji. Jej całkowity koszt pochłonie ok. 1,23 mln zł.

Aktualnie linia kolejowa relacji Gdynia - Kościerzyna jest modernizowana. Trwa wymiana nawierzchni na wybranych odcinkach, przebudowa urządzeń sterowania ruchem kolejowym, naprawa peronów i urządzeń do obsługi podróżnych. Inwestycja zlecona przez PKP PLK pochłonie 86 mln zł. Prace zakończą się w tym roku.

Miejsca

Opinie (144) 1 zablokowana

  • otumaniony

    pendolino poleci?powaznie pytam bo teraz to z piec szynobusow na dobe obsluguje ta linie i wystarczy ,nie rozumiem kto i co ma tam jezdzic.

    • 5 1

  • poszukajcie w necie jak szybko budowano kolej w XIX wieku (1)

    gdyby budowano tak jak teraz to by nie było kolei.

    • 9 1

    • Bo wtedy nie mieli ustawy o zamówieniach publicznych...

      ... oraz raportów środowiskowych i innych spowalniających każdą współczesną inwestycję procedur! ;)

      • 4 1

  • to się obudzili

    PKM spalinowa a potem elektryczna? jak na razie to kilka szynobusów dziennie i dla nich elektryfikacja? między kolejnymi przejazdami złomiarze zdemontują kilka kilometrów trakcji

    • 7 4

  • Jak najbardziej tak! (2)

    A potem reaktywacja linii z Pruszcza do Kartuz i dalej do Lęborka i także jej elektryfikacja :D

    • 9 1

    • (1)

      Jeśli tymi liniami będzie zarządzać PKP PLK, to nie widzę dla nich przyszłości, zaczną dowalać coraz wyższe stawki za serwis i się skończy zamknięciem tego wszystkiego. Całość powinna być pod jednym zarządem a nie ten obecny bałagan PKP CARGO, PKP PLK, PKP Coś tam coś tam....

      • 2 0

      • Unia nie pozwoli

        na tym polega problem :/

        • 0 0

  • by pociągi mogły jechać przynajmniej 140 km/h (1)

    Jedynym sensownym celem jest wyremontowanie wszystkich linii kolejowych w regionie tak by pociągi mogły jechać przynajmniej 140 km/h. To czy o będą składy spalinowe czy elektryczne to już kwestia opłacalności. Najważniejsze dla rozwoju regionu jest relatywne skrócenie czasu dojazdów i dążenie do konkurencyjności przejazdu koleją nad użyciem samochodu dzięki niższym kosztom i dużo krótszym czasie przejazdu.

    • 5 1

    • prędkość 140km/h ???!!! 140km w 3 godziny to będzie sukces

      a te 140km/h to jak pociąg wyleci z torów i poleci w kosmos. Nigdy na tej trasie tyle nie osiągnie

      • 1 0

  • a po co prąd tym badziewiakom ?

    by jeszcze więcej przyjeżdżało do nas, zabierając robotę w Trójmieście ?

    • 3 7

  • I bardzo dobrze! (3)

    Ja tam się bardzo cieszę, bo to stwarza możliwości częstszego puszczania lepszej jakości składów, które przede wszystkim są ekologiczne i szybsze od jednostek spalinowych. A PKM dodatkowo zapewniła, że składy puszczane na jej linii będą zamówionymi przez Urząd Marszałkowski nowymi EZT, zatem raczej możemy zapomnieć o kibelkach znanych z SKM :) Niech się nam region rozwija! Koleje Mazowieckie, Dolnośląskie i Śląskie oraz Wielkopolskie... Teraz w końcu przyszedł czas na Pomorze! I jeśli wszystko będzie takie, jak zapowiadają... Marzenie niegdyś nie do spełnienia stanie się prawdą. :)

    • 4 1

    • Co to jest "skład ekologiczny"? (2)

      Ekologia jest nauką w obrębie biologii. Czyli taki skład jest przy okazji biologiczny (!?).

      • 2 0

      • Wybacz mi nieprecytzyjny termin. (1)

        Chodziło mi o to, że w mniejszym stopniu szkodzą środowisku :)
        Pozdrawiam.

        • 0 0

        • A to co innego

          Tylko, że w potocznym znaczeniu ekologia rozumiana jest również jako ochrona środowiska w ujęciu społecznym. Taka ekologia jest kwestią świadomości

          • 0 0

  • oszalelei z tymi kaszubami buduja im kolej metropolitalna a teraz jeszcze daja prad w przewody :) kto tym bedzie jezdził ?

    • 3 3

  • niemożna

    niemożna?!

    • 2 0

  • Kiedy zeelektryfikuja linie do starogardu gdanskiego

    Kiedy zeelektryfikuja linie do starogardu gdanskiego. Tam sie az prosi o zeelektryfikowanie.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane