- 1 Szukał na targu sadzonek, znalazł amunicję (126 opinii)
- 2 Oślepiał śmigłowiec podczas derbów (227 opinii)
- 3 We wrześniu koniec prac na Chwarznieńskiej (52 opinie)
- 4 Kradli klocki LEGO. Hurtowo (33 opinie)
- 5 Coraz więcej domów pływających na wodzie (64 opinie)
- 6 Po alkoholu jechał motocyklem 190 km/h (63 opinie)
Kolejarze zabierają się za elektryfikację linii z Trójmiasta na Kaszuby
Kolejarze z PKP PLK ogłosili przetarg na opracowanie studium wykonalności i dokumentacji dla elektryfikacji linii Gdynia - Kościerzyna. Jeśli tą linią pojadą pociągi elektryczne, to przed końcem 2020 roku będą one mogły się pojawić także na Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Z kilkumiesięcznym opóźnieniem, ale wreszcie udało się. Kolejarze ze spółki PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosili przetarg na opracowanie studium wykonalności i dokumentacji dla elektryfikacji na linii Gdynia - Kościerzyna. W planach jest także wykonanie sieci trakcyjnej na odcinku do Kartuz. Pierwotnie przetarg miał zostać ogłoszony w lutym tego roku, ale pierwotnego terminu nie udało się dotrzymać. Przetarg ujrzał światło dziennie kilka dni temu - 9 października.
- Wykonawca będzie miał czas na opracowanie dokumentacji do 31 października 2014 r. Natomiast termin, do którego przyjmujemy oferty od potencjalnych wykonawców, to 19 listopada - mówi Ewa Symonowicz-Ginter, rzecznik prasowy Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK oddział w Gdańsku.
W studium wykonalności zostaną przedstawione możliwe rozwiązania techniczne oraz oszacowane koszty prac niezbędnych dla polepszenia jakości usług przewozowych na linii kolejowej nr 201 z Kościerzyny do Gdyni Głównej. Studium określi także wydatki, jakie trzeba ponieść, by przywrócić ruch pasażerski na linii nr 214 z Somonina do Kartuz i linii nr 229 z Glincza do Kartuz.
Zdaniem wielu obserwatorów, odstąpienie od budowy sieci trakcyjnej było błędem. Przedstawiciele PKM zbijają jednak ich argumenty.
- Budowa linii PKM wraz z siecią trakcyjną, bez elektryfikacji linii z Gdyni do Kościerzyny, byłaby niezasadna finansowo. Wybudowalibyśmy coś, z czego niemożna byłoby korzystać, bowiem sieć elektryczna kończyłaby się na stacji Banino. Ponadto, po latach nieużytkowania, musielibyśmy ponieść koszty amortyzacji sieci - odpiera zarzut Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki samorządowej PKM, która jest inwestorem budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Rozbudowa linii na Kaszuby o elektryfikację ma być sfinansowana z budżetu centralnego i dofinansowana z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego. Marszałek województwa dołoży 750 tys. do opracowania dokumentacji. Jej całkowity koszt pochłonie ok. 1,23 mln zł.
Aktualnie linia kolejowa relacji Gdynia - Kościerzyna jest modernizowana. Trwa wymiana nawierzchni na wybranych odcinkach, przebudowa urządzeń sterowania ruchem kolejowym, naprawa peronów i urządzeń do obsługi podróżnych. Inwestycja zlecona przez PKP PLK pochłonie 86 mln zł. Prace zakończą się w tym roku.
Miejsca
Opinie (144) 1 zablokowana
-
2013-10-14 18:50
otumaniony
pendolino poleci?powaznie pytam bo teraz to z piec szynobusow na dobe obsluguje ta linie i wystarczy ,nie rozumiem kto i co ma tam jezdzic.
- 5 1
-
2013-10-14 19:04
poszukajcie w necie jak szybko budowano kolej w XIX wieku (1)
gdyby budowano tak jak teraz to by nie było kolei.
- 9 1
-
2013-10-14 20:19
Bo wtedy nie mieli ustawy o zamówieniach publicznych...
... oraz raportów środowiskowych i innych spowalniających każdą współczesną inwestycję procedur! ;)
- 4 1
-
2013-10-14 19:04
to się obudzili
PKM spalinowa a potem elektryczna? jak na razie to kilka szynobusów dziennie i dla nich elektryfikacja? między kolejnymi przejazdami złomiarze zdemontują kilka kilometrów trakcji
- 7 4
-
2013-10-14 20:48
Jak najbardziej tak! (2)
A potem reaktywacja linii z Pruszcza do Kartuz i dalej do Lęborka i także jej elektryfikacja :D
- 9 1
-
2013-10-14 22:19
(1)
Jeśli tymi liniami będzie zarządzać PKP PLK, to nie widzę dla nich przyszłości, zaczną dowalać coraz wyższe stawki za serwis i się skończy zamknięciem tego wszystkiego. Całość powinna być pod jednym zarządem a nie ten obecny bałagan PKP CARGO, PKP PLK, PKP Coś tam coś tam....
- 2 0
-
2013-10-15 20:28
Unia nie pozwoli
na tym polega problem :/
- 0 0
-
2013-10-14 21:27
by pociągi mogły jechać przynajmniej 140 km/h (1)
Jedynym sensownym celem jest wyremontowanie wszystkich linii kolejowych w regionie tak by pociągi mogły jechać przynajmniej 140 km/h. To czy o będą składy spalinowe czy elektryczne to już kwestia opłacalności. Najważniejsze dla rozwoju regionu jest relatywne skrócenie czasu dojazdów i dążenie do konkurencyjności przejazdu koleją nad użyciem samochodu dzięki niższym kosztom i dużo krótszym czasie przejazdu.
- 5 1
-
2013-10-14 23:24
prędkość 140km/h ???!!! 140km w 3 godziny to będzie sukces
a te 140km/h to jak pociąg wyleci z torów i poleci w kosmos. Nigdy na tej trasie tyle nie osiągnie
- 1 0
-
2013-10-14 22:40
a po co prąd tym badziewiakom ?
by jeszcze więcej przyjeżdżało do nas, zabierając robotę w Trójmieście ?
- 3 7
-
2013-10-14 23:49
I bardzo dobrze! (3)
Ja tam się bardzo cieszę, bo to stwarza możliwości częstszego puszczania lepszej jakości składów, które przede wszystkim są ekologiczne i szybsze od jednostek spalinowych. A PKM dodatkowo zapewniła, że składy puszczane na jej linii będą zamówionymi przez Urząd Marszałkowski nowymi EZT, zatem raczej możemy zapomnieć o kibelkach znanych z SKM :) Niech się nam region rozwija! Koleje Mazowieckie, Dolnośląskie i Śląskie oraz Wielkopolskie... Teraz w końcu przyszedł czas na Pomorze! I jeśli wszystko będzie takie, jak zapowiadają... Marzenie niegdyś nie do spełnienia stanie się prawdą. :)
- 4 1
-
2013-10-15 10:00
Co to jest "skład ekologiczny"? (2)
Ekologia jest nauką w obrębie biologii. Czyli taki skład jest przy okazji biologiczny (!?).
- 2 0
-
2013-10-15 13:44
Wybacz mi nieprecytzyjny termin. (1)
Chodziło mi o to, że w mniejszym stopniu szkodzą środowisku :)
Pozdrawiam.- 0 0
-
2013-10-15 14:43
A to co innego
Tylko, że w potocznym znaczeniu ekologia rozumiana jest również jako ochrona środowiska w ujęciu społecznym. Taka ekologia jest kwestią świadomości
- 0 0
-
2013-10-15 06:34
oszalelei z tymi kaszubami buduja im kolej metropolitalna a teraz jeszcze daja prad w przewody :) kto tym bedzie jezdził ?
- 3 3
-
2013-10-15 08:10
niemożna
niemożna?!
- 2 0
-
2013-10-15 18:04
Kiedy zeelektryfikuja linie do starogardu gdanskiego
Kiedy zeelektryfikuja linie do starogardu gdanskiego. Tam sie az prosi o zeelektryfikowanie.
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.