• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejarze zabierają się za elektryfikację linii z Trójmiasta na Kaszuby

Maciej Naskręt
14 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Kolejarze zakładają, że do 2020 r. w kierunku Kaszub pojedziemy składami elektrycznymi. Kolejarze zakładają, że do 2020 r. w kierunku Kaszub pojedziemy składami elektrycznymi.

Kolejarze z PKP PLK ogłosili przetarg na opracowanie studium wykonalności i dokumentacji dla elektryfikacji linii Gdynia - Kościerzyna. Jeśli tą linią pojadą pociągi elektryczne, to przed końcem 2020 roku będą one mogły się pojawić także na Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.



Przewidziane do elektryfikacji linie kolejowe na Pomorzu. Przewidziane do elektryfikacji linie kolejowe na Pomorzu.
Z kilkumiesięcznym opóźnieniem, ale wreszcie udało się. Kolejarze ze spółki PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosili przetarg na opracowanie studium wykonalności i dokumentacji dla elektryfikacji na linii Gdynia - Kościerzyna. W planach jest także wykonanie sieci trakcyjnej na odcinku do Kartuz. Pierwotnie przetarg miał zostać ogłoszony w lutym tego roku, ale pierwotnego terminu nie udało się dotrzymać. Przetarg ujrzał światło dziennie kilka dni temu - 9 października.

- Wykonawca będzie miał czas na opracowanie dokumentacji do 31 października 2014 r. Natomiast termin, do którego przyjmujemy oferty od potencjalnych wykonawców, to 19 listopada - mówi Ewa Symonowicz-Ginter, rzecznik prasowy Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK oddział w Gdańsku.

W studium wykonalności zostaną przedstawione możliwe rozwiązania techniczne oraz oszacowane koszty prac niezbędnych dla polepszenia jakości usług przewozowych na linii kolejowej nr 201 z Kościerzyny do Gdyni Głównej. Studium określi także wydatki, jakie trzeba ponieść, by przywrócić ruch pasażerski na linii nr 214 z Somonina do Kartuz i linii nr 229 z Glincza do Kartuz.

Czy elektryfikacja linii PKM jest niezbędna?

Budowa sieci trakcyjnej na liniach kolejowych z Trójmiasta w kierunku Kaszub oznacza zielone światło także dla elektryfikacji linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na odcinku z Wrzeszcza do Osowy. Obecnie budowany 17-kilometrowy dwutorowy szlak kolejowy powstaje bez sieci trakcyjnej, mimo że projekt budowlany uwzględnia jej realizację.

Zdaniem wielu obserwatorów, odstąpienie od budowy sieci trakcyjnej było błędem. Przedstawiciele PKM zbijają jednak ich argumenty.

- Budowa linii PKM wraz z siecią trakcyjną, bez elektryfikacji linii z Gdyni do Kościerzyny, byłaby niezasadna finansowo. Wybudowalibyśmy coś, z czego niemożna byłoby korzystać, bowiem sieć elektryczna kończyłaby się na stacji Banino. Ponadto, po latach nieużytkowania, musielibyśmy ponieść koszty amortyzacji sieci - odpiera zarzut Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki samorządowej PKM, która jest inwestorem budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Rozbudowa linii na Kaszuby o elektryfikację ma być sfinansowana z budżetu centralnego i dofinansowana z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego. Marszałek województwa dołoży 750 tys. do opracowania dokumentacji. Jej całkowity koszt pochłonie ok. 1,23 mln zł.

Aktualnie linia kolejowa relacji Gdynia - Kościerzyna jest modernizowana. Trwa wymiana nawierzchni na wybranych odcinkach, przebudowa urządzeń sterowania ruchem kolejowym, naprawa peronów i urządzeń do obsługi podróżnych. Inwestycja zlecona przez PKP PLK pochłonie 86 mln zł. Prace zakończą się w tym roku.

Miejsca

Opinie (144) 1 zablokowana

  • Linia powinna być zelekttryfikowana tylko od miejsca połączenia z PKM, do Gdyni Gł. (1)

    Szkoda krajobrazów... Do tej pory jazda tą linią była wielką przyjemnością... Zniszczą ją tylko :(

    • 12 3

    • Wolisz smród spalin, olej, smar.

      Co za głupek, komedia! :)

      • 2 7

  • Cytat: (1)

    "budowa linii pkm wraz z siecią trakcyjną, bez elektryfikacji linii z gdyni do kościerzyny, byłaby niezasadna finansowo. Wybudowalibyśmy coś, z czego niemożna byłoby korzystać, bowiem sieć elektryczna kończyłaby się na stacji banino. Ponadto, po latach nieużytkowania, musielibyśmy ponieść koszty amortyzacji sieci "

    przeciez kolejki maja jeżdzić głownie do gdańska i tam by jeżdziły elektryczne. Do gdyni przesiadka i skm. A teraz zakupicie tabor spalinowy który pójdzie na śmietnik jak wreszcie wpadniecie na to zeby zrobić elektyczną.
    zupełnie się nie zgadzam z beznadziejną decyzją!!!

    • 7 9

    • A ja nie zgadzam się z Tobą.

      PKM od początku zakładało głównie połączenie zachodnich dzielnic Gdyni i Gdańska z lotniskami i centrami obu miast, co scaliłoby Trójmiasto jeszcze bardziej oraz połączenia Gdańska z Kaszubami, bo dotychczas posiada je tylko Gdynia.

      Poza tym uważam, że rozsądniej byłoby poczekać na elektryfikację tych wszystkich linii naraz.
      Szynobusy zakupione dla PKM najpierw, a później zastąpione przez elektrowozy będą zasilały rejony Pomorza, gdzie sieć elektryczna nie będzie dochodziła. Tak było i jest w planach :P

      Cytat(z fb):
      "Była mowa i o spalinowym, i o elektrycznym. Po elektryfikacji spalinowe szynobusy będą miały trafić na niezelektryfikowane linie kolejowe w głębi Pomorza, a na linię PKM trafić ma nowy tabor elektryczny - takie plany od początku były przedstawiane zarówno przez PKM, jak i przez Urząd Marszałkowski, który ten tabor zamawia."

      • 3 0

  • Czy już zamówiono pitolino

    ...jak ruszy z Gdyni to akurat zdąży się do Kartuz rozpędzić.
    A od Kartuz zacznie hamowanie.

    • 6 4

  • PKP PLK wyrzuca kolejną kasę w błoto (5)

    Elektryfikacja tej linii jest nieopłacalna.
    Po pierwsze - jest to linia jednotorowa o bardzo małym natężeniu ruchu zarówno pasażerskiego jak i towarowego.
    Po drugie z rachunku ekonomicznego nie określono tzw. "progu opłacalności elektryfikacji", tj. natężenie ruchu w mln ton/rok lub wielkość rocznego zużycia energii w MWh/km X rok, powyżej którego trakcja elektryczna jest na pewno opłacalna.
    Taki również rachunek przeprowadzono, bodajże w 1985 roku, kiedy chodziło o elektryfikację całości linii od Bydgoszczy przez Kościerzynę do Gdyni.

    A teraz PKP PLK wywala pieniądze w błoto.
    Z resztą nie po raz kolejny.

    Jest to inwestycja, która nigdy nie powinna dojść do realizacji bo ta elektryfikacja skończyłaby się w przysłowiowym polu.

    • 14 13

    • Może nie będzie aż tak źle - Nie od razu Rzym zbudowano.

      Po pierwsze - Wystarczy spojrzeć na mapę, czy wizualizację. Co prawda do Kościerzyny od rozgałęzienia z linią PKM będzie jeden tor, lecz w stronę Gdyni drugi tor zostanie zmodernizowany. Co do opłacalności elektryfikacji w obrębie Aglomeracji Trójmiasta - będzie to miało uzasadnienie, ponieważ między dwoma głównymi miastami z pewnością będzie odbywał się znaczący ruch. EZT są bardziej ekologiczne od jednostek spalinowych. Co do zasadności sieci elektrycznej w kierunku Kaszub... Cóż. Od Wejherowa prowadzi linia jednotorowa zelektryfikowana i się trzyma. W głębi kaszub mniej jest zabudowań, ale.. Kto wie? Kolej buduje się dla przyszłych pokoleń. To dobrze, że następuje rozwój.

      • 3 0

    • hmm...

      A kolega wie jakie są plany co do tej linii?
      To po pierwsze
      Po drugie, to jest linia także towarowa, a cholernie nieopłacalne, tzn. zwyczajnie droższe jest wożenie towarów pociągami spalinowymi. Przynajmniej na takie odległości jakie występują w PL.
      Po trzecie, to jest właśnie studium, i ono ma określić warianty, opłacalność itd.
      I po czwarte...uważasz, że Kolej Metropolitalna, za 2 lata i i za lat 10 (ma docelowo obejmować sporą część Kaszubów) powinna być obsługiwana trakcją spalinową? (która nota bene, jest droższa, dla przewoźnika)

      • 4 0

    • Ta linia musi być zelektryfikowana. (2)

      1. To rezerwa dla Trójmiasta (Którędy poszedł ruch jak zalało tory na liniach w kierunku tczewskim?
      2. Ta linia ma większą skrajnię - niektóre gabaryty tylko tamtędy mogą w sumie iść.
      3. Elektryfikacja to rozwój dla Kościerzyny i Kartuz - teraz są korki na drogach do tych miast w ruchu samochodowym.
      Tylko trzeba dobrze to zrobić i wkomponować elektryfikację w krajobraz

      • 3 0

      • jak się ją zelektryfikuje, to większej skrajni już mieć nie będzie. (1)

        • 1 0

        • Zależy jak to się zrobi :)

          • 0 0

  • Szanowni Redaktorzy (5)

    We wielu waszych artykułach zauważam zwrot "z Trójmiasta na Kaszuby". Zwrot ten jest nieprawny, według aktualnych map Kaszub (ogólnie dostępne) całe Trójmiasto leży na terenie Kaszub. Mało tego, władze Kaszub, czyli Zrzeszenie Kaszubsko-Pomorskie, określiło jako stolicę Kaszub Gdańsk. Kiedyś władze Polski przeniosły stolicę z Krakowa do Warszawy, wielu to się nie podoba do dziś, ale trzeba przyjąć fakty takimi jakie są.

    Natomiast jeśli chodzi o używany przez was zwrot, to bardziej poprawnym będzie "z Trójmiasta na Pojezierze Kaszubskie."

    • 21 13

    • (4)

      Dla mnie od zawsze stolica Kaszub byly Kartuzy i nie przyjmuje do wiadomosci ze nagle Gdansk nia zostal.

      • 7 5

      • (3)

        Chyba Kościerzyna!

        • 3 7

        • a jednak Kartuzy (2)

          • 7 4

          • (1)

            Ani Kościerzyna ani Kartuzy. Dawniej (XIX w.) za stolicę Kaszub podawane było Wejherowo (Słownik geograficzny Królestwa Polskiego z 1880 r.). Zrzeszenia Kaszubsko-Pomorskie za stolicę uznaje Gdańsk, natomiast Kartuzy czasami uznawane są za centrum Szwajcarii Kaszubskiej, ale nigdy nie było uznawane za stolice Kaszub.

            • 6 2

            • Pierwotnie kraina o nazwie Cassubia rozciągała się od Wisły po Odrę oraz od morza Bałtyckiego po Wartę i Noteć.

              Gdyby nie potrzeby Polan w zakresie dostępu do morza i gdybyśmy potrafili lepiej się bronić to dziś moglibyśmy być osobnym Państwem jak Belgia, Holandia :)

              euratlas.net/history/europe/900/entity_2254.html

              • 2 4

  • Nareszcie!

    • 2 5

  • Cud, news, w XXI wieku elektryfikują kolej.

    ????

    • 6 2

  • a co z trasą Gdynia-Hel

    A kiedy zakończy się remont na trasie Gdynia-Hel? Co dwa miesiące jest zmieniany rozkład jazdy, jakby Ci co układają nie liczyli się z tymi co dojeżdżają do pracy w kierunku Helu, mało tego, że remont się przedłuża, jak było ciepło to niewiele się robiło, a najwięcej to chyba zimą, gdy niektórzy jechali tylko odnieżyć bo ziemia była zamarznięta i co w tegoroczną zimę będzie podobnie? Robotników nie uświadczysz po 16, ani w sobotę, a do roboty to też się nie garną, zamiast robić szybko by można było już puścić ociągi, to się ociągająaaaaaaaaa niesamowicie i kto za to odpowiada???? A najlepsi są rewizorzy, może zamiast sprawdzać pasażerów to niech lepiej będą sprawdzać owych robotników na tej trasie, przecież masa ludzi jeździ i widzi i się wkurza. A może ktoś wpadnie na pomysł by zelektryzować kolej na Hel i puścić SKM co są tańsze od PR.

    • 6 1

  • Zrobić Trasę Osowa - Kościerzyna - Lipusz (2)

    fajnie jakby przywrocili ta dawna trase gdynia, osowa, koscierzyna, lipusz, tam sa dopiero jeziora , lasy i przedewszystkim swieze powietrze

    • 7 6

    • OCZYWISCIE ZE TAK

      trasa winna byc powleczona az do Bytowa

      • 8 1

    • Przecież jeździ pociąg z Kościerzyny do Chojnic właśnie przez Lipusz, więc o co chodzi? Tak ciężko sprawdzić?

      • 5 0

  • Elektryfikacja (2)

    Skoro chcą zelektryfikować linię, to potem niech pomyślą o pociągach dalekobieżnych przez Kościerzynę wgłąb Kraju.

    • 12 1

    • Dokładnie

      Czas najwyższy zelektryfikować tą linie aż do samej Bydgoszczy, z pożytkiem dla Wszystkich.
      Przerzucić na Nią wreszcie część ruchu towarowego, jak dawniej....

      • 5 3

    • Popieram

      Zresztą nie tak dawno temu linia Kościerzyna - Bydgoszcz przeszła remont i pociągi mogą na niej jeździć z prędkością maksymalną 120 km/h co jak na polskie warunki jest wynikiem więcej niż dobrym:)

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane