• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejna modernizacja tramwajów z Niemiec

Krzysztof Koprowski
20 stycznia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najstarsze eksploatowane w Gdańsku tramwaje Duewag N8C zostały wyprodukowane w 1978 r. Najstarsze eksploatowane w Gdańsku tramwaje Duewag N8C zostały wyprodukowane w 1978 r.

11 sprowadzonych z Niemiec tramwajów typu N8C ponownie zostanie poddanych modernizacji. Dodatkowo w planach są remonty tramwajów NGd99, Bombardierów, a nawet Pes. Zdaniem ZKM-u to niezbędne, by pojazdy mogły służyć przez kolejne lata.



Czy Gdańsk powinien ponownie modernizować tramwaje z Niemiec?

62 tramwaje Duewag N8C, sprowadzone do Gdańska z niemieckiego Dortmundu i Kassel, zostały wyprodukowane w latach 1978-1982. Wszystkie wprawdzie przeszły modernizację w wielkopolskim Modertransie, ale by je eksploatować przez kolejne lata, potrzebny jest ponowny gruntowny remont.

Obecnie wytypowano do niego 11 pojazdów: w tym dwa, które ucierpiały podczas lipcowej powodzi.

Czytaj też: ZKM sam naprawi podtopione tramwaje

- Modernizacja 11 pojazdów typu N8C będzie miała większy zakres niż ta wykonana w Modertransie. Na początek planujemy wymianę napędów - mówi Alicja Mongird, rzecznik Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku - Tramwaje będą dalej eksploatowane, ponieważ spółki nie stać na całkowitą wymianę floty tramwajowej na nową. Szacujemy, że N8C będą jeździły jeszcze przez 15 lat.
Duewag N8C przed modernizacją, po której zyskał m.in. niskopodłogowy człon z drzwiami, nowe wyposażenie wnętrza oraz wygląd zewnętrzny. Duewag N8C przed modernizacją, po której zyskał m.in. niskopodłogowy człon z drzwiami, nowe wyposażenie wnętrza oraz wygląd zewnętrzny.
Co ciekawe, do kolejnej modernizacji skierowany zostanie też jeden tramwaj z Kassel (o numerze taborowym 1166), który, mimo wykonanych prac w Modertransie, wciąż nie wyjechał na gdańskie tory.

- Tramwaj ten wymaga modernizacji napędu. Został odebrany z Modertransu po remoncie, ale ten nie obejmował części napędowej - tłumaczy Mongird.
Oprócz N8C, ZKM Gdańsk będzie modernizował jeszcze w tym roku tramwaje Konstal Alstom NGd99 z 1999 r., zaś w przyszłym Bombardiery wyprodukowane w 2007 r. Na 2019 r. zaplanowano przeprowadzenie podobnych prac w Pesach Swing, zbudowanych w latach 2010 - 2011.

- Dokumentacja techniczo-ruchowa każdego tramwaju określi dokładny zakres prac i remontów, jakie należy wykonać w zależności od przebiegu oraz wieku taboru - dodaje rzecznik ZKM Gdańsk.
Czytaj też: Artykuł z 2014 r.: Czytaj też: Czym jeździmy po Trójmieście?

Materiał archiwalny z 2015 r.

Miejsca

Opinie (201) 5 zablokowanych

  • Pewien starszy Niemiec około 75lat

    podziękował mi, jak jechał naszym tramwajem, poczuł się jakby miał znowu 30parę lat, wtedy tam też takimi tramwajami N8C jeździł w Niemczech, był zachwycony, że u nas jeszcze są w użytku takie tramwaje

    • 2 1

  • Wyremontujcie ulice Chłopska, dół Spacerowej...

    bo wyglądają jak z najgorszej prowincji, a nie remontujcie w kółko te same tramwaje. Wymalujcie płoty na Elbląskiej, zróbcie krzywe chodniki na Głównym Mieście.

    • 0 3

  • (1)

    Łapy żrecz od 105tek, nie wymieniać ich na te plastikowe niemieckie złomy

    • 2 2

    • Kup sobie własną i jeźdż. Szczególnie zimą.

      • 1 1

  • W Gdańsku można poczuc sie jak w Niemczech kiladziesiat lat temu. (1)

    Jeszcze trochę to Budyń doprowadzi , że bedziemy musieli mówić tylko po niemiecku. Niemcy chętnie przesyłają dyrektywy przez Brukselę i wkrótce osiągną , że będzie Danzing.

    • 4 8

    • Tobie niech przyślą tabletki na głowę.

      • 1 0

  • Stan techniczny wymaga kontroli niezależnej. (1)

    Często korzystam z linii nr 10 oraz 12, wagon trzeszczy,hałas okropny, hamowanie "pulsujące", wstyd i niebezpiecznie.
    Przeglądy techniczne nie powinny być wykonywane przez przewoznika ani firmy której zleci się za pieniądze.

    • 15 2

    • "hamowanie pulsujące" to masz w mózgu!

      • 1 0

  • Trochę realizmu i bez polityki proszę. ... (7)

    Prawda jest taka , że zeczywiscie pesa to nie tramwaj na 30 lat, tylko na tzw chwilę,bo 15 lat w tramwajach to wcale nie długi okres czasu. Złomem to były konstala, tylko rama blacha i nic więcej. Zobaczcie na tabor w Łodzi, Wrocławiu, nie mówię już o takich miastach jak Elbląg, Katowice czy inne. Nasza flota jest naprawdę niezła i w ilości sztuk i pod kątem technicznym. Konstala wszyscy się pozbywali i pozbywają, remontująć go marnuje się pieniądze bo ten tramwaj buduje się zupełnie od początku. Jak jeździły konstale to było narzekanie ze złom, a teraz konstalu wróć? Dziecinne te niektóre posty.

    Po drugie psuje się i awaryjna jest tylko jedna partia dostarczona dla Gdańska. To tak jak z nota serwisowa w aucie, jak się trafi na rocznik wadliwy to będzie on awaryjny, tak jest i w tym przypadku a awarie dotyczą 12 sztuk.

    Cena zakupu była smieszna tak jak i cena ż remontem, Gdańsk można by powiedzieć walczył o umowę na te tramwaje z Katowicami i poznaniem które też wpadły na taki pomysł odnowienia floty. Moim zdaniem remont generalny nie był potrzebny bo te tramwaje dobrze się prezentowały juz przed liftingiem, ja bym je dostosowal technicznie do sieci i użytkowal maksymalnie a pieniądze z remontów wkładał w nowe pojazdy, ale Ci na górze mieli dać efekt masom, że nowe, że ładne, że niska podłoga, no to niech masa teraz jeździ tym co jest. Modertrans ta technikę popsuł, i tyle. To nie niemiecki złom a polska technika się teraz psuje!!

    Nowe pojazdy od pesy są efektowne ale tez awaryjne. Siemens, bombardier robią maszyny z prawdziwego zdazenia ale nas niestety na nie niestac wiec trzeba zachwalac to co polskie żeby naród uwierzył.
    No a naród chce tanio, nowocześnie i dużo, jak to Polacy, wiec władza się dostosowuje do ludu :-)

    Dortmundy w gda są zwyczajnie źle serwisowane, albo w ogóle nie są, awarie są skutkiem zaniedbań a przede wszystkim braku wiedzy. Jak ktoś remontowal konstale z trzema wiązkami kabli i pudlem, a traz ma zajmować się elektronika gdzie wiązek kabli jest 50 plus komputery, systemy, osłony to po szkoleniu kilkudniowym nietylko będzie się uczył na własnych błędach ale i niszczył. Tak jest w serwisie tramwajów w gda, uda się albo się nie uda. Częściej to drugie.

    Patrząc na nowego prezesa raczej sobie z tym nie poradzi, więcej będzie podwyżek cen , przetargi, stanowiska, a coraz mniej TRANSPORTU.

    • 9 8

    • jaasne... (3)

      Nie ma się co oszukiwać, nawet Pesy są lepsze od tych niemieckich kapci. Osobiście widząc złoma nigdy w niego nie wsiadam, czekam na Konstala, ze względu na masakryczny stan techniczny padła i bardzo wątpliwy "komfort" jazdy tym niemieckim złomem, który już dawno powinien pójść na żylety, a nie ludzi wozić.

      Konstale nie tylko teraz, Konstale od zawsze były dobrymi wozami.

      • 4 4

      • (2)

        Psuje się polska technika a nie niemiecki tramwaj. Po przebudowie to POLSKI TRAMWAJ.

        • 1 2

        • (1)

          To nigdy nie był, nie jest i nie będzie polski tramwaj. To jest importowany złom z Niemiec z ddodanymi dwoma plastikami na krzyż dla wyglądu (i tak wygląda jak śmieć). Prawdziwy Polski tramwaj to Pesa lub Konstal.

          • 2 4

          • a to nie jest czasem na podwoziach, napędach niemieckich robiony tramwaj( pesa)??Może ktoś bardziej zorientowany...

            • 0 0

    • nie dośc że stare to jeszcze "wadliwy rocznik".... to za 1 Euro kupione?

      chyba jednak " płakali" jak sie ich pozbywali

      • 2 0

    • Z choinki sie urwałes? Polityka i Politycy decyduja o zamówieniach!! (1)

      • 1 1

      • Nauczyli czytać ze zrozumieniem? Chyba nie..... pisałem o aspekcie technicznym.

        • 0 0

  • pomijam zasadność sprowadzania starych pojazdów (oczywiście są tańsze)

    ale do PISlamskich trolli

    zacznijcie czytać artykuły, zanim zaczniecie szczekać

    skoro czytam:

    zaplanowano przeprowadzenie podobnych prac w Pesach Swing, zbudowanych w latach 2010 - 2011

    to znaczy, ze także POLSKIE, NARODOWE pojazdą sa remontowane mniej wiecej w tym samym czasie co te których tak nienawidzicie

    • 4 2

  • 100.000 km rocznie

    pokonuje tramwaj. Przez 10 lat MILION KM. Dlatego konieczne są remonty.

    • 3 0

  • 40-letni tramwaj nawet z najlepszym makijażem nie bedzie wygladal na 18 lat :)

    • 5 1

  • Taka własnie jest POLityka PO Kupowac od Niemców złom a potem remontować w nieskonczonosc na koszt podatnika! (1)

    Kolesie Polityków podziela sie kasą a jednoczesnie w tyłek w chodza Niemcom!Trzeba spłacac dlug.Bo donald Tylko dzieki merkel dostał stanowisko i te wszystkie miliony łapówek i stanowisk urzedasów z PO w Brukseli to dzieki temu własnie!!

    Identycznie z Autobusami Mercedesa nikt ich juz niekupuje w Europie zachodniej Diesli !!Ale Budyń po starej znajomosci od lat tylko takie kupuje i zawsze te same mercedesy!

    • 5 7

    • lecz sie poki czas

      • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane