• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejna modernizacja tramwajów z Niemiec

Krzysztof Koprowski
20 stycznia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najstarsze eksploatowane w Gdańsku tramwaje Duewag N8C zostały wyprodukowane w 1978 r. Najstarsze eksploatowane w Gdańsku tramwaje Duewag N8C zostały wyprodukowane w 1978 r.

11 sprowadzonych z Niemiec tramwajów typu N8C ponownie zostanie poddanych modernizacji. Dodatkowo w planach są remonty tramwajów NGd99, Bombardierów, a nawet Pes. Zdaniem ZKM-u to niezbędne, by pojazdy mogły służyć przez kolejne lata.



Czy Gdańsk powinien ponownie modernizować tramwaje z Niemiec?

62 tramwaje Duewag N8C, sprowadzone do Gdańska z niemieckiego Dortmundu i Kassel, zostały wyprodukowane w latach 1978-1982. Wszystkie wprawdzie przeszły modernizację w wielkopolskim Modertransie, ale by je eksploatować przez kolejne lata, potrzebny jest ponowny gruntowny remont.

Obecnie wytypowano do niego 11 pojazdów: w tym dwa, które ucierpiały podczas lipcowej powodzi.

Czytaj też: ZKM sam naprawi podtopione tramwaje

- Modernizacja 11 pojazdów typu N8C będzie miała większy zakres niż ta wykonana w Modertransie. Na początek planujemy wymianę napędów - mówi Alicja Mongird, rzecznik Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku - Tramwaje będą dalej eksploatowane, ponieważ spółki nie stać na całkowitą wymianę floty tramwajowej na nową. Szacujemy, że N8C będą jeździły jeszcze przez 15 lat.
Duewag N8C przed modernizacją, po której zyskał m.in. niskopodłogowy człon z drzwiami, nowe wyposażenie wnętrza oraz wygląd zewnętrzny. Duewag N8C przed modernizacją, po której zyskał m.in. niskopodłogowy człon z drzwiami, nowe wyposażenie wnętrza oraz wygląd zewnętrzny.
Co ciekawe, do kolejnej modernizacji skierowany zostanie też jeden tramwaj z Kassel (o numerze taborowym 1166), który, mimo wykonanych prac w Modertransie, wciąż nie wyjechał na gdańskie tory.

- Tramwaj ten wymaga modernizacji napędu. Został odebrany z Modertransu po remoncie, ale ten nie obejmował części napędowej - tłumaczy Mongird.
Oprócz N8C, ZKM Gdańsk będzie modernizował jeszcze w tym roku tramwaje Konstal Alstom NGd99 z 1999 r., zaś w przyszłym Bombardiery wyprodukowane w 2007 r. Na 2019 r. zaplanowano przeprowadzenie podobnych prac w Pesach Swing, zbudowanych w latach 2010 - 2011.

- Dokumentacja techniczo-ruchowa każdego tramwaju określi dokładny zakres prac i remontów, jakie należy wykonać w zależności od przebiegu oraz wieku taboru - dodaje rzecznik ZKM Gdańsk.
Czytaj też: Artykuł z 2014 r.: Czytaj też: Czym jeździmy po Trójmieście?

Materiał archiwalny z 2015 r.

Miejsca

Opinie (201) 5 zablokowanych

  • Stan techniczny wymaga kontroli niezależnej. (1)

    Często korzystam z linii nr 10 oraz 12, wagon trzeszczy,hałas okropny, hamowanie "pulsujące", wstyd i niebezpiecznie.
    Przeglądy techniczne nie powinny być wykonywane przez przewoznika ani firmy której zleci się za pieniądze.

    • 15 2

    • "hamowanie pulsujące" to masz w mózgu!

      • 1 0

  • walki robia na maxa bo za chwile odejda od koryta

    • 8 0

  • A co byście powiedzieli z głosem informującym o zbliżaniu się tramwaju do przystanku przy operze bałtyckiej ? Czy taki głośny śpiew np. kiedy jest się w tramwaju zamyślonym nie irytuje ? Nie wszyscy są chyba miłośnikami opery ?

    • 6 9

  • O-o-o-pe-ra-ba-łtyyyckaaa!

    "MIszews-skiego, TEATR MIniatura!"

    • 12 1

  • Adamowicz za kraty

    • 6 4

  • przecież podobno już nie ma ZKM (1)

    a jest GTiA

    • 7 1

    • GAiT

      • 1 0

  • (1)

    Rok produkcji 1978-82 powinny jezdzic na zoltych tablicach ,samochody w tym wieku oczywiscie pielegnowane sa atrakcja na zlotach a nie sluza do codziennego uzytku ,a tu chodzi o masowy przewoz pasazerow.Cos tu chyba jest nie tak.A moze chwila refleksji u osob o tym decydujacych.

    • 5 5

    • Te teamwaje są jeszcze w dobrym stanie . Nie ma sensu wymianiać całego taboru co np. 15 lat . bo to by była rozrzutność .

      • 3 2

  • Okazuje sie ze nie tylko kierowcy sprowadzaja uzywane samochody z Niemiec robia to rowniez ci ktorzy nas za to krytykuja ,ale decydujacym wszystko wolno .Zastanowia mnie kto wydaje decyzje i jakie kryteria decyduja.

    • 5 1

  • (1)

    Lepiej było utrzymywać przy życiu konstale 105na które są o niebo lepsze dla pasażerów, więcej poręczy, lepszy przepływ ludzi, dużo drzwi, otwierane szyby i klapy dachowe, możliwość łączenia w składy 3 wagonowe (mniejszy tłok niż w dortmundach) a w tym samym czasie trzeba było kupować po kilka nowych tramwajów rocznie i sukcesywnie podmieniać 105-ki a nie pakować kasę w niemiecki złom. Zamienił stryjek siekierkę na kijek patrz:zamienił stare krajowe konstale na niemieckie wysłużone wagony.

    • 12 5

    • Konstali nie można było już utrzymać przy życiu niestety i jeśli nie masz pojęcia o branży to nie wypisuj głupot. Wszyscy przewoźnicy w Polsce pozbywali się tego tramwaju i nadal pozbywają. Tylko jedna firma remontuje ten model, a koszt Remo tu konstala jest dwukrotnie wyższy niż kupno Dortmunda plus remont. Nikt tego nie chciał remontować bo to tramwaj który ma tylko ramę, blachy i trochę kabla. Dortmundy to technika w którą opłaca się wkładać kasę nawet jeśli jeździ juz 30 lat.

      • 2 2

  • budyń

    kolejnym cieciem u niemca

    • 8 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane