• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejne buspasy powstaną w Gdańsku

Maciej Korolczuk
7 lutego 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu
Buspas ułatwiający autobusom poruszanie się po Trakcie św. Wojciecha ma się pojawić jeszcze w tym roku. Buspas ułatwiający autobusom poruszanie się po Trakcie św. Wojciecha ma się pojawić jeszcze w tym roku.

Jeszcze w tym roku gdańscy drogowcy wytyczą pierwszy buspas na Trakcie św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska. Zyskają na tym głównie pasażerowie komunikacji miejskiej dojeżdżający do Gdańska i obwodnicy południowej od strony Pruszcza Gdańskiego. W dalszej kolejności wydzielony pas dla autobusów ma się pojawić m.in. na al. Żołnierzy Wyklętych zobacz na mapie Gdańska oraz Spacerowej zobacz na mapie GdańskaCzarnym Dworze zobacz na mapie Gdańska.



Czy w Trójmieście jest wystarczająca liczba buspasów?

Po sukcesie buspasa na Podwalu Grodzkim inżynierowie ruchu z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni chcą pójść za ciosem i tam, gdzie to możliwe, wytyczyć kolejne buspasy ułatwiające poruszanie się w godzinach szczytu pojazdom komunikacji miejskiej.

Potencjalne lokalizacje wskazał inżynierom ruchu Zarząd Transportu Miejskiego, który ma najwięcej danych o "wąskich gardłach", w których kierowcy autobusów tracą wiele cennego czasu. Wytypowano kilka miejsc m.in. dolny odcinek ul. Słowackiego w kierunku Wrzeszcza, o czym już informowaliśmy, a także al. Żołnierzy Wyklętych między Chrzanowskiego a Potokową w kierunku Matarni oraz Trakt św. Wojciecha od granicy Pruszcza Gdańskiego do węzła Lipce w stronę centrum Gdańska.

- I to na Trakcie buspas pojawi się w pierwszej kolejności - mówi Tomasz Wawrzonek, miejski inżynier ruchu. - Liczymy, że uda się to zrobić jeszcze w tym roku, bo uruchomienie buspasa na tym odcinku nie jest uzależnione od większych nakładów inwestycyjnych. W zasadzie wystarczy tam zwęzić szeroki pas do 3 metrów i przebudować jedną zatokę, by autobusy nie musiały tam już tkwić w korkach, głównie w porannym szczycie komunikacyjnym.
Buspas na Trakcie św. Wojciecha ma się zaczynać na granicy Gdańska i Pruszcza Gdańskiego i ciągnąć do węzła Lipce. Buspas na Trakcie św. Wojciecha ma się zaczynać na granicy Gdańska i Pruszcza Gdańskiego i ciągnąć do węzła Lipce.


Później drogowcy chcą poprawić skomunikowanie między Matarnią a Wrzeszczem. Autobusy pojadą szybciej dolnym odcinkiem ul. Słowackiego do zatoki autobusowej znajdującej się po drugiej stronie ronda de La Salle. Łatwiej będzie też im wyjechać z Wrzeszcza w kierunku Niedźwiednika. Kolejny buspas zaplanowano na odcinku między skrzyżowaniem z Chrzanowskiego a Potokową. W tym przypadku niezbędne będą jednak prace przy projekcie i przetarg na wykonanie, co może potrwać i kosztować. Wstępnie tylko, koszt buspasa na ul. Słowackiego oszacowano na ok. 1 mln zł.

W zestawieniu przedstawionym przez ZTM władzom miasta i inżynierom ruchu z GZDiZ znalazły się też ewentualne buspasy na Spacerowej i Czarnym Dworze. To jednak plany możliwe do zrealizowania w perspektywie kilku lat.

W najbliższym czasie drogowcy będą chcieli za to przyspieszyć komunikację mniejszymi inwestycjami np. likwidowaniem zatok autobusowych i przebudowywaniem ich w prawoskręty. Tak ma być m.in. na Trakcie Konnym i skrzyżowaniu z ul. Curie-Skłodowskiej zobacz na mapie Gdańska. Po przebudowie autobus zamierzający skręcić na skrzyżowaniu nie będzie musiał włączać się z powrotem do ruchu, lecz płynnie i bezpośrednio z zatoki skręci w prawo. Podobne rozwiązanie zastosowano też we Wrzeszczu przy wjeździe na zatokę przy Manhattanie z ul. Dmowskiego. zobacz na mapie Gdańska

W dalszej kolejności drogowcy chcą wytyczyć pas dedykowany autobusom na al. Żołnierzy Wyklętych między Chrzanowskiego a Potokową. W dalszej kolejności drogowcy chcą wytyczyć pas dedykowany autobusom na al. Żołnierzy Wyklętych między Chrzanowskiego a Potokową.

Opinie (390) 4 zablokowane

  • A 3 maja ??? Lewoskręt na mały parking , pas mało używany a autobusy stoją w korku żeby na dworzec wjechać . Brawo

    • 0 0

  • Droga (4)

    Nie stać was biedaki na auto, albo jesteście sprawni inaczej i nie potraficie zdać prawa jazdy? To wasz problem i jeździjcie w korkach a jak się nie podoba to z buta i tyle..... jest to "merytoryczna" odpowiedz dla niektórych inteligentów najeżdżających na kierowców aut.
    Zabieranie pasa dla busów z ulic o tak ogromnym natężeniu to jakieś nieporozumienie.

    • 5 5

    • Nie stać was biedaki na auto (3)

      ...napisał właściciel klepanego wieśwagena rocznik 2000

      • 3 2

      • Nie. (2)

        Właściciel volvo z 2018.

        • 1 2

        • na nowszy rocznik nie było stać? (1)

          • 2 1

          • Kupiony w zeszłym roku.

            Chyba w czasie bym się musiał przenieść.

            • 0 0

  • (6)

    Nie rozumiem. Dlaczego ludzie których nie stać na samochód mają jechać szybciej ode mnie.

    • 12 15

    • Może podpowiem (5)

      W swoim samochodzie na który cię stać zajmujesz ze skrajnią tylko stojąc minimum 14m2. Człowiek w autobusie zajmuje 0.5m2.Autobus nie zajmuje przez 8h parkingu w centrum. Autobus jest dostępny dla wszystkich ludzi, również dzieci i osób starszych, one same nie pojadą samochodem.

      A poza tym, czas porzucić myślenie, że autobusem jeżdżą ci których nie stać. Ja mam nowe auto z salonu, ale po mieście g*wnie jeżdżę komunikacją miejską. Zobacz ile ludzi do OBC jeździ zbiorkomem - myślisz, że ich nie stać na auto?

      • 5 4

      • Pewnie najtańszą dacię ;) (sorry za zgryźliwość) (4)

        Przegubowy neoplan zajmuje lekko licząc jakieś 54m2. Nie wszystkie samochody zajmują 14 m2, bo nie każdy jeździ suvem. Nie każdy trzyma swój samochód w centrum (ja np mam swój prywatny garaż i zdecydowanie nie mieszkam w centrum, choć daleko nie mam). Autobus przez 10h stoi w olbrzymiej zajezdni, która de facto z punktu widzenia inwestycyjnego jest terenem niewykorzystanym.

        Co do dostępności autobusu dla starszych i dzieci ma szybsza jazda o której mówił autor poprzedniego posta i buspasy?
        Ponadto, raczej nie puściłbym swojego dziciaka samego w taki tłum ludzi, a ze starszymi rodzicami to i tak przeważnie jadę samochodem.

        PS Na samochód może i ich stać (choć nie wszystkich). Zdecydowanie jednak szarych pracowników nie stać na zabójcze stawki za parkowanie. 500/miesiąc SRSLY?
        Zobacz co się dzieje w godzinach szczytu po pracy pod OBC - nie mówię tu o jezdni i korkach ale o przystankach. Tłum ludzi idzie na skm i do tramwaju, do których się nie można wcisnąć.
        Myślisz, że buspasy rozwiążą problem nieudolnego zarządzania komunikacją miejską i cięcia kursów?

        • 3 4

        • ja np mam swój prywatny garaż (3)

          jak 2% posiadaczy aut.

          "Autobus przez 10h stoi w olbrzymiej zajezdni"

          Samochody osobowe stoją 22-23 godziny na olbrzymich parkingach.

          • 2 3

          • No patrz... (2)

            To chyba parkują na jezdniach przez te 22-23h bo korki widzę codziennie.
            I gdzie masz te olbrzymie parkingi, poza centrami handlowymi?

            Co z tego, że 2% posiadaczy aut ma garaż? Ci którzy nie mają zawsze parkują przez 8h w centrum?

            Odnieś się jeszcze do reszty mojego komentarza bo narazie to tylko cherry picking z twojej strony.

            • 1 1

            • Ci którzy nie mają zawsze parkują przez 8h w centrum (1)

              Na pewno nie w Pruszczu, na Szadółkach albo na Malediwach

              dzie masz te olbrzymie parkingi, poza centrami handlowymi?

              Główne Miasto, Stare Miasto, Wrzeszcz. Samochody stamtąd wyparowały? Jakoś nigdy Szeroką albo św. Ducha bez przeciskania się chodnikiem nie przeszedłem.

              "Przegubowy neoplan zajmuje lekko licząc jakieś 54m2. Nie wszystkie samochody zajmują 14 m2,"

              Policz per capita i nie płacz

              • 1 3

              • Piękny bullshit.

                • 0 0

  • Jeśli macie zamiar zrobić buspas na czarnym dworze bez budowy nowego pasa, to proszę nie zajmujcie się planowaniem. (10)

    • 225 58

    • Masz wybór lewniwcu (6)

      jedziesz autem = stoisz wygodnie w korku
      jedziesz autobusem po buspasie = jesteś o czasie

      • 23 46

      • Rozumiem ze nie stać Cię na auto i gula skacze (4)

        • 13 15

        • tak, na ulicach same limuzyny po 5 tys zł sztuka (3)

          • 15 6

          • Widocznie nawet tyle nie masz. (2)

            • 6 2

            • Raczej: jego rower jest dwa razy więcej warty (1)

              • 1 3

              • :D

                Mówisz o tym z marketu za 300zł?

                • 1 0

      • Lekcje odrobione?

        • 16 13

    • Kiełbasa wyborcza i zmuszanie ludzi do korzystania na siłę z niewydolnej komunikacji (2)

      Te bus pasy nic pozytywnego nie wniosą. Jeśli już to trzeba je budować, a nie wyznaczać kosztem istniejących pasów dla aut. To skrajny idiotyzm. Tylko spowodują jeszcze większy paraliż i narażanie kierowców na mandaty bo nikt nie będzie ich respektował, żeby potem stać godzinę dłużej w korku. Rozumiem że miasto zmusza ludzi do korzystania z niewydolnej komunikacji? Tylko czy ktoś pomyślał że nie wszędzie można tą komunikacją dojechać? Nie wszyscy pracują centrum miasta...

      • 3 1

      • Mylisz się (1)

        Ludzi dojeżdżających komunikacją miejską jest 3 razy tyle, co w autach. Nie widać tego, bo zajmują mniej miejsca niż auta. Statystyka jest jednak nieubłagana. Lepiej polepszyć los 75% ludzi/pracowników/klientów niż 25%.
        Nie jesteś pępkiem świata.

        • 1 3

        • Chłopcze drogi

          Z czyjej d*py wyciągnąłeś te "statystyki". Bo te oficjalne to są, widzisz, całkiem inne. Tylko załóż pieluchę, zanim zaczniesz się w nie zagłębiać.

          • 2 0

  • fajnie. brawo. łał. niesamowite. (5)

    • 33 63

    • pomysłodawcę (1)

      Powinno się zamknąć za zablokowanie całego 3M

      • 14 21

      • Blokują samochody, nie autobusy, więc buspasów powinno być więcej. Jedyny szkopuł w tym, że powinny być bardziej wykorzystane, czyli więcej autobusów, by opłacało się nimi jeździć. Bo jak mam się wciskać do busa, by się drzwi domknęły i jechać w ścisku, to wolę własny dach nad głową.

        • 1 0

    • (2)

      Po co w GD buspasy skoro w tej dziurze komunikacja istnieje teoretycznie?

      • 11 19

      • (1)

        Nie przesadzaj. Po dwóch miesiącach dojeżdżania z Wrzeszcza do Grabówka autem, cieszyłem się że mogę wrócić do jazdy komunikacją miejską i SKM. W mojej opinii komunikacja w 3M jest pewniejsza niż jazda autem. Spróbuję przejechać spod Uniwersytetu Medycznego (zielony park) na AWFiS w godzinach szczytu. Gwarantuje Ci że szybciej, spokojniej i bez ścisku przejedziesz tramwajem, niż autem. Wielokrotnie to sprawdzilem.

        • 11 4

        • Wystarczy poczytać codzienny raport, nie chce mi się nawet próbować wkur.ać.

          • 5 5

  • Bardzo prosze ale... (1)

    Należy umożliwić jazdę aut z 4 osobami lub więcej na pokładzie i Taxi...

    • 1 2

    • Jak coś takiego wprowadzą

      To od razu lecę po gumowe lalki do sex-shopu

      • 1 0

  • Buspasy dla aut z min. 3 osobami w środku!! (1)

    Ja bym proponował aby na tych Buspasach była możliwość również przenieszczać się autem, jeżeli są w aucie minimum 3 osoby!! Tak jak w innych metropoliach na świecie! Wtedy by to usprawniło ruch. Zamiast

    • 17 21

    • Gdzie się kupuje manekiny?

      Już wiem! Kupię dmuchane lalki w sex-shopie!

      • 0 0

  • Tylko BRT

    Strzałem w dziesiątkę było by poprowadzenie linii BRT( Bus Rapid Transit) z Gdanska do Tczewa. Kolejowe przystanki są żadko i daleko od osiedli

    • 1 0

  • taksowkarze sie bardzo ciesza ;)

    • 2 0

  • Buspas na Spacerowej to kpina (2)

    Tam przeba poszerzyć drogę na całym odcinku o kolejne dwa pasy, a nie wymalować tylko farbą buspasa, jak robi to się w Gdańsku.

    • 11 3

    • po co? żebyś z Chwaszczyna miał lepszy dojazd do miasta?

      Niech ci go Chwaszczyno pobuduje.

      • 1 2

    • Nie można bo drzewa rosną;) Eko Logika

      • 1 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane