• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejne modernizacje tramwajów z Niemiec wydłużą ich życie o 20-30 lat

Krzysztof Koprowski
3 sierpnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
GAiT zakłada, że kolejne modernizacje tramwajów wyprodukowanych w Niemczech Zachodnich w latach 70 i 80. XX wieku pozwolą na ich dalszą eksploatację jeszcze przez 20-30 lat. GAiT zakłada, że kolejne modernizacje tramwajów wyprodukowanych w Niemczech Zachodnich w latach 70 i 80. XX wieku pozwolą na ich dalszą eksploatację jeszcze przez 20-30 lat.

Miejska spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje zamierza wciąż modernizować tramwaje typu N8C sprowadzone z Niemiec. W ramach ogłoszonych przetargów przewiduje się m.in. wymianę elementów systemu hamowania, wymianę instalacji elektrycznej oraz układów napędowych. Jak wylicza spółka, zastąpienie poniemieckiego taboru nowymi tramwajami kosztowałoby więcej niż roczny budżet na całą komunikację miejską w Gdańsku.



Czy należy jeszcze modernizować tramwaje sprowadzone z Niemiec?

Tramwaje Duewag N8C sprowadzone z niemieckich miast Dortmund (46 pojazdów) i Kassel (16 pojazdów) zostały wyprodukowane w latach 1978-1986.

Po sprowadzeniu do Gdańska wszystkie tramwaje przeszły wprawdzie gruntowne przebudowy (w tym wstawienie członu niskopodłogowego), lecz ich zużycie eksploatacyjne wciąż wymaga kolejnych prac.

W ostatnich miesiącach GAiT ogłosił przetargi na:
  1. wymianę 15 kompletów aparatów hamulcowych - przetarg nie został jeszcze rozstrzygnięty,
  2. dostawę i montaż siedmiu aparatów i urządzeń elektrycznych do modernizacji układów napędowych oraz montaż wcześniej zakupionych elementów tego typu - prace zostały powierzone firmie Enika z Łodzi (ok. 6 mln zł),
  3. wymianę w siedmiu tramwajach: zadanie I - instalacji elektrycznej, piasecznic i luster na sterowane elektrycznie; zadanie II - części mechanicznych (w tym czyszczenie i konserwacja podwozia), uszkodzonych i skorodowanych części poszycia - przetarg w całości unieważniono.

Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście


W 2018 r. zmodernizowano 12 tramwajów typu N8C, wymieniając m.in. elementy układu napędowego oraz instalacje elektryczne. Koszt prac wyniósł wówczas ok. 1 mln zł za pojazd. W 2018 r. zmodernizowano 12 tramwajów typu N8C, wymieniając m.in. elementy układu napędowego oraz instalacje elektryczne. Koszt prac wyniósł wówczas ok. 1 mln zł za pojazd.

Modernizacją zainteresowani wykonawcy wcześniejszych prac



W przypadku ostatniego przetargu należy odnotować, że wpłynęły oferty od dwóch wykonawców, którzy wcześniej dokonywali już modernizacji tramwajów sprowadzonych do Gdańska z Niemiec:
  1. spółka Modertrans z Poznania, która zadanie I wyceniła na kwotę ok. 9,47 mln zł, zaś zadanie II - 3,36 mln zł
  2. spółka 4iB z Gdańska zaproponowała za zadanie I kwotę ok. 4,94 mln zł, zaś za zadanie II - ok. 1,28 mln zł

Oferty gdańskiej firmy wprawdzie mieściły się w budżecie GAiT (odpowiednio ok. 5,25 mln zł oraz ok. 2,15 mln zł), lecz zostały odrzucone ze względu na niespełnienie warunków formalnych. Oferta Modertransu natomiast okazała się zbyt droga dla miejskiej spółki.

- Zamierzamy powtórzyć ten przetarg w najbliższym czasie, po przygotowaniu i publikacji nowej dokumentacji przetargowej - zapowiada Krzysztof Wojtkiewicz, główny specjalista ds. marketingu w GAiT.

Tramwaje po modernizacji prawie jak nowe



Czy jednak ciągłe naprawy i wymiany podzespołów w poniemieckich tramwajach mają uzasadnienie? Po ponad 30-40 latach eksploatacji kolejne usterki i awarie są przecież tylko kwestią czasu.

- Modernizacja tych tramwajów przy stosunkowo niewielkich nakładach finansowych zbliża pojazd do współczesnych standardów. Pasażerowie otrzymują komfort podróży porównywalny do tego, co oferują najnowsze tramwaje: siedzenia, wyświetlacze informacji pasażerskiej, monitoring i ładowarki USB, oświetlenie LED, klimatyzacja, system łagodnego rozruchu i hamowania, defibrylator. Motorniczy będzie korzystał z ergonomicznego fotela, takiego jak montowane są w Pesach i nowego pulpitu sterowania pojazdem opartego o ekrany dotykowe. Wymiana napędów i instalacji elektrycznej zapewni wysoką niezawodność tramwaju - przekonuje Wojtkiewicz.
Jednocześnie z modernizacją tramwajów typu N8C oraz zakupu nowych pojazdów, GAiT zamierza całkowicie wycofać wysokopodłogowe pojazdy Konstal 105Na, które są w podobnym wieku, co N8C. Jednocześnie z modernizacją tramwajów typu N8C oraz zakupu nowych pojazdów, GAiT zamierza całkowicie wycofać wysokopodłogowe pojazdy Konstal 105Na, które są w podobnym wieku, co N8C.

Eksploatacja taboru z Niemiec przez kolejne 20-30 lat



Jak wynika z wyliczeń miejskiej spółki, za kwotę ok. 10-krotnie niższą niż nowy tramwaj (ok. 9-12 mln zł) pasażerowie otrzymują pojazd spełniający większość współczesnych wymagań i gwarantujący dalszą eksploatację przez 20-30 kolejnych lat.

- Całkowite wycofanie z ruchu 62 tramwajów typu N8C i zastąpienie ich nowymi pojazdami oznacza wydatek na poziomie 600 mln zł. Kwota ta przekracza roczne koszty funkcjonowania komunikacji miejskiej w Gdańsku [w budżecie na 2020 r. planowano przed epidemią koronawirusa na ten cel ok. 425 mln zł - dop. red.] - wylicza przedstawiciel GAiT.
Czytaj też:

Jak wygląda modernizacja tramwaju typu N8C?



Materiał archiwalny z 2018 r.

Miejsca

Opinie (357) ponad 20 zablokowanych

  • WMG

    Wolne Miasto Gdańsk to koncepcja Adamowicza i Dulkiewicz. Inne metropolie są szybkie. Rozwijają się. Gdańsk zwalnia, oby nie wyhamował całkowicie.

    • 16 3

  • Niemiec płakał jak sprzedawał a Polak płakał jak naprawial

    • 15 1

  • Ani to nowe, ani zabytki.

    Szkoda kasy.

    • 15 1

  • Wszystkie Niemieckie Złomy Zasze Kupią Polacy i Polska , Polska to czyściciel Niemieckiego Syfu za dużą kasę bo nie za darmo

    • 10 1

  • Dzisiaj Polska kupuje Niemieckie Złomy a do 1989 r. Polska kupowała ZSRR Złomy (1)

    • 8 1

    • zmień

      • 0 0

  • Stare Tramwaje Niemcy sprzedają Polsce za cenę Noewgo Polskiego Tramwaju (1)

    • 12 2

    • Ale jest wycieczka w gratisie dla piszących.

      • 0 0

  • Mam wrażenie, że modernizacja dotyczy gdańskich tramwajów już dawno kupionych od Niemców a teraz ze względu na ich zużycie jest kolej na drugą modernizację za 10% wartości nowego. Nie widzę w tym nic niestosownego. Jakoś na stare mury Starego Miasta remontowane i utrzymywane za dużo większą część wartości nowych nikt nie narzeka bo to zabytki. Za 20-30 lat te 70-80 letnie tramwaje też będą zabytkami a mimo to mają działać. To tylko się cieszyć zostaje i przytaknąć.

    • 1 9

  • Szkoda że Niemcy nie mieli do sprzedania tramwajów konnych.Pewnie władze Gdańska chętnie by kupiły również taki "niezawodny"tabor.

    • 13 2

  • (1)

    Widać jak bardzo zależy władzom Gdańska na tym,aby nawet za cenę wygody mieszkańców dać zarobić Niemcom.

    • 13 3

    • co się martwisz co się smucisz ze wsi jesteś na wieś wrócisz

      Londyn he,he

      • 0 1

  • Obniżanie usług przy jednoczesnym podwyższaniu cen!

    W takim razie proponuje prezesom i zarządowi remontować używane samochody(dla siebie), zamiast nowych limuzyn, prosto z salonu. Funduje się trzon taboru z używek, gdzie taki tabor powinien być używany tylko na szczytowe kursy, z uwagi na wiek, wysoką podłogę i sam prestiż komunikacji miejskiej miasta. Rozumiem cięcie kosztów, tylko dlaczego tnie się na jakości usługi, a nie na kosztach usługi? W restauracjach mamy to sam, stare jedzenie odgrzewane w mikrofali, aby było jak najtaniej. Sami w domu nie zjedzą tego co podają klientom, a podają, za pieniądze, innym. Polska logika, obniżać jakość, podwyższać cenę.

    • 11 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane