• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejny parking-szkieletor w Gdańsku?

Krzysztof Koprowski
10 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Projekt elewacji nowego parkingu. Elewacja frontowa - od strony ul. Długie Ogrody, wschodnia - (Węzeł) Brama Żuławska, zachodnia - ul. Reduta Żbik, południowa - zaplecze/Podwale Przedmiejskie. Projekt elewacji nowego parkingu. Elewacja frontowa - od strony ul. Długie Ogrody, wschodnia - (Węzeł) Brama Żuławska, zachodnia - ul. Reduta Żbik, południowa - zaplecze/Podwale Przedmiejskie.

W najbliższych latach Gdańsk może się wzbogacić o kolejny wątpliwej urody garaż piętrowy w centrum miasta. Do internetu wyciekły pierwsze koncepcje architektoniczne obiektu przy ul. Długie Ogrody zobacz na mapie Gdańska. Inwestor zapewnia, że nie jest to ostateczny projekt i może ulec zmianom.



Czy architektura parkingów nadziemnych jest ważna?

W centrum Gdańska w najbliższych trzech latach powstać mają cztery parkingi kubaturowe:
  1. Podziemny dwupoziomowy pod Podwalem Staromiejskim zobacz na mapie Gdańska dla 337 samochodów,
  2. Podziemny jednopoziomowy pod Targiem Węglowym zobacz na mapie Gdańska dla 112 samochodów,
  3. Podziemny wzdłuż Podwala Przedmiejskiego zobacz na mapie Gdańska dla 260 samochodów,
  4. Czteropoziomowy nadziemny przy ul. Długie Ogrody zobacz na mapie Gdańska dla 493 samochodów.

138 tys. zł za 1 miejsce parkingowe



Inwestycja będzie realizowana w formie partnerstwa publiczno-prywatnego. 11 października, czyli na dziesięć dni przed wyborami samorządowymi, Gdańsk podpisał umowę ze spółką Immo Park Gdańsk, która będzie odpowiedzialna za ich budowę oraz utrzymanie przez 40 lat.

Łączny koszt budowy 1202 miejsc wyniesie ok. 166,2 mln zł brutto (czyli ponad 138 tys. zł za jedno stanowisko do parkowania), z czego Gdańsk dopłaci ok. 41,6 mln zł brutto.

Zgodnie z umową, miasto będzie zobligowane do likwidacji łącznie 601 płatnych miejsc parkingowych w bezpośrednim sąsiedztwie nowych parkingów kubaturowych, co będzie wiązało się z utratą ok. 1 mln zł wpływu do budżetu miasta. Częściowo strata ta zostanie pokryta z podatku od nieruchomości, który wyniesie ok. 850 tys. zł za wszystkie cztery parkingi.

Nowe parkingi w obrębie Śródmieścia. Nowe parkingi w obrębie Śródmieścia.

Elewacja wypełniona cegłą oraz barierkami



W czwartek do internetu (m.in. na forum SkyscraperCity oraz Facebooku) wyciekł projekt elewacji parkingu, który ma być zrealizowany jako pierwszy, w ciągu maksymalnie dwóch najbliższych lat - przy ul. Długie Ogrody.

Obiekt nie będzie niczym wyróżniał na tle innych konstrukcji tego typu przy centrach handlowych czy biurowcach. Nie przewidziano w nim żadnych lokali usługowych, a z poziomu chodnika będzie można podziwiać samochody stojące za barierami na wszystkich kondygnacjach.

Od strony ul. Długie Ogrody elewacja ma być częściowo obłożona cegłą, zaś od strony zaplecza budynku zaprojektowano kilka okien oraz elewację z tynku.

Wjazd do parkingu zaplanowano od ul. Reduta Żbik zobacz na mapie Gdańska, zaś ruch pomiędzy kolejnymi kondygnacjami obiekt będzie odbywał się rampą zlokalizowaną tuż przy Bramie Żuławskiej zobacz na mapie Gdańska.

Projekt zagospodarowania terenu na poziomie parteru: u góry ul. Długie Ogrody, po prawej schody przejścia podziemnego pod Węzłem Brama Żuławska Projekt zagospodarowania terenu na poziomie parteru: u góry ul. Długie Ogrody, po prawej schody przejścia podziemnego pod Węzłem Brama Żuławska

Projekt wymaga uzgodnienia z konserwatorem zabytków



- Schemat ten został stworzony do weryfikacji kształtu i gabarytów budynku, a także weryfikacji przedmiarów. Nie jest to projekt ostatecznego wyglądu elewacji. Zgodnie z prawem musi on zostać uzgodniony i zaakceptowany przez konserwatora zabytków zanim zostanie złożony wniosek o pozwolenie na budowę - mówi Małgorzata Kaliszewska, rzecznik spółki Mota-Engil Central Europe, która powołała spółkę celową Immo Park Gdańsk.
Jeżeli inwestor się pospieszy i zdąży z przygotowaniem dokumentacji przed końcem lutego, to o ostatecznym wyglądzie będzie decydował jeszcze miejski konserwator zabytków. Potem jego obowiązki w tym obszarze Gdańska przejmie wojewódzki konserwator zabytków.

- Dotychczas dla tego teren wydawaliśmy jedynie zgodę na pracę archeologiczne. Wszelkie dalsze uzgodnienia były dotychczas dokonywane z miejskim konserwatorem - dodaje Marcin Tymiński, rzecznik Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
Czytaj więcej: Gdańskie zabytki wracają pod nadzór konserwatora wojewódzkiego

Miasto o projekcie elewacji nowego parkingu nie chce na razie mówić.

- Projekt parkingu zaprezentujemy w przyszłości wraz z inwestorem wszystkim mieszkańcom i mediom - zapowiada Olimpia Schneider z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Miejsce planowanego parkingu kubaturowego przy ul. Długie Ogrody Miejsce planowanego parkingu kubaturowego przy ul. Długie Ogrody

Architektura parkingu powinna harmonizować się z otoczeniem



Jednocześnie urzędnicy poinformowali nas o wytycznych, jakimi mają się kierować projektanci obiektu przy ul. Długie Ogrody:

- Elewacje projektanci muszą ukształtować w taki sposób, aby nie deprecjonowały przestrzeni publicznej i były stosowne do miejsca. Formę architektoniczną budynku należy ukształtować w sposób zapewniający ład przestrzenny i zharmonizowanie z sąsiednią zabudową (istniejącą i projektowaną). Elewacje winny być zaprojektowane z wykończeniem ze szlachetnych materiałów: tynkiem, kamieniem, klinkierem, drewnem, szkłem itp. z wykluczeniem paneli elewacyjnych, blach elewacyjnych niesystemowych, pokryć dachowych papowych czy z blach trapezowych. Z uwagi na sąsiedztwo Bramy Żuławskiej oraz tzw. "czerwonego bloku" po jej przeciwnej stronie elewacje od strony ulic Długie Ogrody i Reduta Żbik powinny być pokryte w dominującej części licowane cegłą. Dach może być płaski i nie ma obowiązku stosowania w elewacjach historycznych podziałów parcelacyjnych, chociaż wskazane byłoby - ze względu na wielkość obiektu - stosować zróżnicowanie bryły, które może nawiązywać do odkrytych w czasie badań archeologicznych podziałów.
Urzędnicy tłumaczą również, że brak lokali usługowych w parterze parkingu jest zgodny z umową z miastem. Lokale te były bowiem jedynie rozwiązaniem opcjonalnym dla inwestora.

Rozpoczęcie budowy parkingu przy ul. Długie Ogrody planowane jest w I połowie przyszłego roku, zaś oddanie do użytku najpóźniej wraz z końcem 2020 r.

  • Parking przy ul. Jana z Kolna
  • Parking w ramach kompleksu City Forum
  • Forum Gdańsk z parkingiem od strony ul. 3 Maja
  • Wizualizacja parkingu przy nowym wiadukcie Biskupia Górka

To kolejny parking nadziemny w Śródmieściu



Parking przy ul. Długie Ogrody będzie kolejnym obiektem tego typu w Śródmieściu. Obecnie funkcjonują już parkingi nadziemne przy ul. Jana z Kolna zobacz na mapie Gdańska, City Forum zobacz na mapie Gdańska oraz Forum Gdańsk zobacz na mapie Gdańska. Wkrótce dołączy do nich jeszcze parking przy ul. Okopowej zobacz na mapie Gdańska jako element przebudowy układu drogowego w obrębie wiaduktu Biskupia Górka.

Czytaj też: Parking za 21 mln zł przy Urzędach Wojewódzkim i Marszałkowskim oraz Parking przy Forum Gdańsk: 50 miejsc dla miasta

Opinie (275) ponad 10 zablokowanych

  • Jeśli miasto nie opublikuje danych na temat stopnia wykorzystania istniejących parkingów kubaturowych

    i nie poda informacji o opłatach za parkowanie w okolicach tych budowli, będzie to powód lekceważenia opinii mieszkańców wyrażonych w czasie konsultacji podstawowych dokumentów strategicznych miasta.

    • 11 4

  • (3)

    Tam powinien byc parking bo parkują wszędzie na chodnikach przed pasami dla pieszych gdzie popadnie autobus nie może przejechać jak najbardziej jestem za do wyglądu to mam zastrzeżenia

    • 5 1

    • (2)

      Będzie parking to i tak będą parkować byle gdzie bo przecież 3zł nie zapłaci.

      • 3 2

      • (1)

        Raz takiemu blokadę założą drugi trzeci to się odechce

        • 1 2

        • Wiedz, że prawie codziennie SM zakłada blokady przy skrzyżowaniu z Łąkową i przy moście Stągiewnym i nic to nie pomaga. Na wolnym miejscu przy skrzyżowaniu staje kolejny. Mandat 200-300 zł jest za mały. Straż Miejska pewnie mówi kierowcy, że może być 500 albo 100 mandatu co woli. Woli 100 + 100 dla strażnika.

          • 1 0

  • Brzydkie czy nie - ważne, że przybędą kolejne miejsca parkingowe. (2)

    Przynajmniej ludzie nie będą walczyć o kawałek miejsca do zaparkowania. Już dziś jest ogromny deficyt miejsc i trzeba na trawnikach parkować.

    • 7 18

    • płatne ile 9 zł ? (1)

      • 2 1

      • Masz problem stać cie na samochód to i na parking jeśli nie to oddaj na złom

        • 0 1

  • Nie damy dalej szpecić miasta (3)

    Adamowicz, szykuj się na żółte kamizelki!!!!

    • 9 5

    • To co, może nic nie robić? (1)

      Jak chcesz mieszkać w skansenie to wyprowadź się tam, gdzie rządzi PIS.

      • 0 8

      • Gdańsk jest na pałę gentryfikowany przez hotolewce i takie wot "cuś" jak ten parking

        to robi z niego skansen do potęgi i turystyczne piekło - po prostu inne funkcje i mieszkańcy giną

        • 2 2

    • Kurka nie chce płacić za parkowanie. Dlatego szuka już żółtej kamizelki. Dam ci kopa w tę kamizelkę.

      • 1 3

  • Super !!! (1)

    no i bardzo ładnie - parkingi są potrzebne, zwłaszcza w okolicach centrum

    • 6 10

    • Zgadzam się latem przez O grody nie można przejechać ,Szopy również nawet na chodniku przy kościele Barbary zaczeli parkować była kiedyś ścieżka rowerowa wzdłuż Ogrodów teraz juz nie ma bo kierowcy wszędzie sobie zrobili parkingi,najlepiej gdyby do można było jeszcze na Długą samochodem wjechać

      • 2 1

  • Parę uwag . (3)

    1.Dlaczego wjazd na parking jest przed przejściem dla pieszych. Za przejściem/tunelem prawie nie ma ruchu pieszego. Po co ruch samochodów ma się krzyżować z pieszym.
    2.Jaka likwidacja "601 płatnych miejsc" w pobliżu, jak tam nie ma ani 1 płatnego miejsca "w pobliżu."
    3.Nie prowadzono prac archeologicznych. Początek budowy za pół roku? A jak znajdą tam łódź świętego Wojciecha albo kości mamuta, to kiedy skończą budowę, panie K.K.?

    • 9 0

    • Tak

      • 0 0

    • to nie pytanie do K.K. (1)

      to pytanie do ministranta-kryję-pedofilię w moim domu

      • 0 0

      • Ale za to...

        • 1 0

  • "Inwestor zapewnia, że nie jest to ostateczny projekt i może ulec zmianom." (1)

    To znaczy, że już przyklepane :) Powieszą kilka reklam i będzie git. Portalowi współczuję natomiast. Słowo c3n7ur4 też zakazane?

    • 4 0

    • Ta

      • 0 0

  • Czy tylko ja widzę, że na stare i główne miasto da się dojechać tylko autem? (2)

    Komunikacja miejska magicznie omija całą turystyczną cześć miasta (nie oszukujmy się żałosną linią 100). Nasz prezydent chce wzmocnić ten trend - mieszkaniec niech zapiep**a zbiorkomem, potem tunelem i jeszcze 800m z dzieciakiem do celu, a pan turysta sobie na parkingu albo na chodniczkau cyk bliziutko.

    • 15 2

    • Nie wiesz co piszesz. (1)

      Na całej długości Drogi Królewskiej do tramwaju czy autobusu masz 200-250 metrów. Tyle samo od dworca do Wielkiego Młyna i okolic. Zawsze puste autobusiki 100 dowodzą, że ludzie w Gdańsku potrafią chodzić.

      • 2 3

      • Twoim zdaniem to wystarczy?

        Myślę, że ilość samochodów zaparkowanych dziko na GM i SM świadczy o czymś innym.

        Na Szerokiej, gdzie jest mnóstwo knajp i na Targ Rybny dojeżdżasz samochodem pod same drzwi. Czemu tam nie ma komunikacji?

        Poza tym zobacz z których kierunków te tramwaje jeżdżą, nie obsługują większości miasta.
        Potrzebny jest tramwaj na Targ Rybny lub tyły Żurawia, a autobusy z kierunku siedlec mogłyby spokojnie zajeżdżać na tyły Teatru Wybrzerze i dopiero do dworca - Garncarską. Wystarczyłoby trochę dostosować układ drogowy, przy okazji likwidując zbędne biedarondo na Targu Drzewnym.

        • 4 1

  • Dobrze czytam ? 138.000 zł za jedno miejsce parkingowe w tym szkieletorze molochu ? Plus inne koszta ?! (3)

    Trociny macie w głowach ??!

    • 8 5

    • (1)

      Bo tu jakieś widzę "partnerstwo prywatno-publiczne", to miejsce kosztuje 138 tys.
      Jak developer buduje za prywatne pieniądze, to miejsce kosztuje 30tys ;)

      • 3 3

      • Tu jest. 40 tys za miejsce. 10 tys dla dewelopera. A co byś chciał w budyniogrodzie?

        • 3 1

    • bo Darek ze szwagrem wybudowałby taniej...

      • 1 0

  • Dawno to mialo byci

    Wreszcie ktoś myśli żeby samochody miały swoje miejsce,a nie na trawnikach i chodnikach.

    • 3 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane