- 1 Morze odsłoniło wrak okrętu podwodnego (43 opinie)
- 2 Marsz Równości. Będą utrudnienia w ruchu (715 opinii)
- 3 Kot Rysiek będzie miał swoją rzeźbę (67 opinii)
- 4 Tak powinien wyglądać remont każdej ulicy (94 opinie)
- 5 Kierowca prysnął gazem w radnego (343 opinie)
- 6 Kolejna kradzież z automatu paczkowego (201 opinii)
Kolejny wniosek o odcinkowy pomiar prędkości w tunelu pod Martwą Wisłą
Gdańscy drogowcy zamierzają po raz kolejny zwrócić się do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego o objęcie tunelu pod Martwą Wisłą odcinkowym pomiarem prędkości. Skłoniło ich do tego... otwarcie nowego tunelu na trasie S2 w Warszawie, gdzie kamery czuwają nad prędkością kierowców już od pierwszego dnia.
O tym, że tunel mający niespełna 1,5 km długości to kluczowa trasa w północnej części miasta, nikogo przekonywać nie trzeba. Codziennie korzysta z niego kilkadziesiąt tysięcy pojazdów. To też trasa, gdzie przed wprowadzeniem nowych wyższych mandatów najwięcej kierowców traciło prawo jazdy za przekroczenie prędkości.
Gdy urzędnicy z Gdańska podjęli starania o montaż w nim odcinkowego pomiaru prędkości, okazało się, że do wniosku wymagana jest analiza bezpieczeństwa obejmująca trzy ostatnie lata funkcjonowania wskazanego odcinka.
W dokumencie, który na zlecenie miasta mieli przygotować niezależni eksperci (w tym przypadku z Politechniki Gdańskiej), szczególną uwagę należało zwrócić na wypadki ze skutkiem śmiertelnym. A tych w tunelu, na szczęście, nie było.
Z analizy wynikało, że choć dochodzi w nim do stłuczek, wypadków i korków, a ich najczęstszą przyczyną jest nadmierna prędkość, to w świetle przepisów "tunel jest zbyt bezpieczny", by nad zapędem kierowców do szybszej jazdy zapanowały kamery GITD.
W stolicy wystarczyły prognozowane statystyki
Tymczasem w drugiej połowie grudnia do użytku został oddany 2,5-kilometrowy tunel na trasie S2 w Warszawie. Co ciekawe - tunel od pierwszego dnia został wyposażony w 12 kamer OPP, które wcześniej kontrolowały prędkość na trasie S7, po czym zostały zdemontowane i przeniesione do nowego tunelu w stolicy.
- Kwestia instalacji, w tym przypadku przeniesienia OPP do tunelu (w ciągu drogi ekspresowej S2) w Warszawie była przedmiotem wielomiesięcznych, wcześniejszych ustaleń GITD i GDDKiA - wyjaśnia biuro prasowe Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (Canard). - W przypadku tunelu w Warszawie jednym z warunków jego uruchomienia było zapewnienie nadzoru nad prędkością kierujących pojazdami - instalacja odpowiednich urządzeń rejestrujących. Urządzenia OPP zainstalowane w tunelu w Warszawie zostały "pozyskane" w związku z koniecznością ich demontażu przy budowie drogi ekspresowej S7. Zdemontowane urządzenia były czasowo wykorzystane na budowanym odcinku autostrady A1, a po przygotowaniu przez GDDKiA miejsc montażu, wykonaniu przyłączy elektrycznych oraz organizacji ruchu zainstalowane w ustalonej wcześniej lokalizacji w tunelu.
Urzędnicy z Warszawy tłumaczą, że montaż OPP w tunelu w Warszawie był możliwy także dlatego, że już w dokumentacji projektowej zarządca drogi ekspresowej przewidywał możliwość doposażenia tunelu w instalację do odcinkowego pomiaru prędkości.
Co oczywiste, do dokumentacji planowanego tunelu nie mogła być więc dołączona analiza wypadków z trzech ostatnich lat, bo tunel był wówczas dopiero na etapie projektowania.
Co więc posłużyło jako "podkładka" do wniosku o montaż w tunelu OPP?
- GITD, podejmując się instalacji urządzeń do OPP w tunelu na drodze ekspresowej S2, mimo że na tamten moment nieuruchomionej, wykonało standardową procedurę dotyczącą opiniowania tego typu inwestycji przez organy policji, posługując się prognozowanymi statystykami ruchu i uwarunkowaniami samego przedsięwzięcia w kontekście bezpieczeństwa ruchu drogowego. Uzyskana opinia jednoznacznie wskazała na wysokie ryzyko występowania zdarzeń mających wpływ na bezpieczeństwo użytkowników drogi w tunelu. Co więcej, tunel w ciągu drogi ekspresowej S2 jest o ok. 1 km dłuższy niż tunel abp. Tadeusza Gocłowskiego w Gdańsku, co znacznie utrudniałoby jakiekolwiek akcje ratownicze w przypadku zdarzenia drogowego - czytamy w oświadczeniu Canard.
Gdańsk: wyślemy jeszcze jeden wniosek
Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni zarządzającego tunelem pod Martwą Wisłą, z jednej strony przyznaje, że montaż OPP w tunelu w Warszawie to krok w dobrą stronę, ale z drugiej dziwi się, że gdy o te same urządzenia zabiega Gdańsk, nagle zaczynają mnożyć się dodatkowe formalności. Jak dodaje, na przykładzie nowo otwartego tunelu w Warszawie wkrótce ponownie zwróci się do GITD z wnioskiem o objęcie OPP także tunelu w Gdańsku.
- Z doświadczeń użytkowania tunelu pod Martwą Wisłą mogę z całą pewnością stwierdzić, że wyposażanie tego typu obiektu w systemy nadzoru nad bezpieczeństwem ruchu drogowego jest ze wszech miar zasadne - podkreśla Wawrzonek. - Dlatego ze zrozumieniem przyjęliśmy wiadomość, że nowy tunel pod Ursynowem w Warszawie został już na etapie budowy wyposażony w tego typu system. Jednocześnie tym większa szkoda, że z perspektywy stolicy nie widać takich potrzeb w innych miastach. Jako zarządca drogi kilkukrotnie zwracaliśmy się z prośbą o objęcie takim nadzorem ciągów szczególnie narażonych na zdarzenia drogowe lub na konsekwencje ich skutków. To nie tylko tunel, ale choćby także odcinek leśny ul. Słowackiego. Przypomnę, że w tym drugim przypadku system został przygotowany, zrealizowany, bazował na analizach ruchu, doświadczeniach i prognozach. Niestety brak nadzoru nad prędkością kosztował tam życie kilku osób. Nie chcemy podobnej sytuacji w tunelu, dlatego ponowimy wniosek o wprowadzenie tam odcinkowego pomiaru prędkości. Może przykład tunelu w Warszawie oznacza zmianę podejścia GITD? Oby - dodaje Wawrzonek.
2,5 tys. mandatów w 2021 r. na drodze na Hel
Obecnie na Pomorzu jest tylko jedno miejsce, gdzie funkcjonuje OPP - to odcinek drogi wojewódzkiej nr 216 pomiędzy Redą a Rekowem Górnym.
- Za pomocą urządzenia służącego do odcinkowego pomiaru średniej prędkości pojazdów w Rekowie Górnym zarejestrowano w 2021 r. 2,5 tys. naruszeń - wyjaśnia GITD.
W 2020 r. - głównie przez spowodowany pandemią lockdown - było ich znacznie mniej, bo tylko 1,9 tys. Rok wcześniej odnotowano 2,3 tys. kierowców przekraczających dozwoloną prędkość. Z kolei w 2018 r. było ich 2,8 tys.
Rekordowy pod tym względem był rok 2017, gdy kamery do pomiaru prędkości zarejestrowały 5,9 tys. wykroczeń.
Dla porównania - w stołecznym tunelu - tylko od 20 grudnia do sylwestra odcinkowy pomiar prędkości odnotował 4,6 tys. kierowców przekraczających dopuszczalną prędkość.
Niedawno GITD odmówił montażu urządzeń m.in. na Obwodnicy Trójmiasta, uznając, że trasa ta - podobnie jak tunel - jest wystarczająco bezpieczna.
Opinie (270) 6 zablokowanych
-
2022-01-07 07:27
I dobrze (6)
Prawidłowo jeżdżący (większość)nie mają czego się bać. Problem dotyczy krzykliwego marginesu (piratów drogowych).
- 48 73
-
2022-01-07 07:45
praFidlowo jezdzacy? to pewnie ten co z tczewa do gdyni jedzie 80tka lewym pasem obwodnicy? (4)
to pewnie ten, co jest tak wystraszony za kierownica, ze mu sil na "krzykliwosc" brakuje?
- 25 16
-
2022-01-07 08:45
Tak, tak (2)
Miszczu prostej. Potem kończysz na barierkach i całe miasto stoi bo "geniusz kierownicy" nie ogarnął mocy.
- 12 22
-
2022-01-07 14:53
(1)
Wypadki zdarzają się też osobom, które poruszają się wolniej niż przepisy przewidują. Nie można wszystkich jednakowo oceniać. Jak ktoś ma umiejętności i doświadczenie to nigdy nie skończy na barierce.
- 10 1
-
2022-01-08 09:17
A skutki takich wypadków? Zobacz skutki zdarzenia kiedy pojazd jechał 100 i porównaj je ze skutkami zdarzenia przy prędkości 50. To tylko fizyka i może trzeba by to rozważyć ,sobie to uzmysłowić i włączyć wyobraźnię .
- 0 7
-
2022-01-07 08:15
Brawo w koncu ktos prawde pisze a nie same trole internetowe bez prawa jazdy na mevo
- 21 7
-
2022-01-07 07:29
Krzykliwy margines?
Chodzi o cyklistów?
- 23 14
-
2022-01-07 17:05
(3)
Problemem w tunelu nie jest nadmierna prędkość, tylko niezastosowanie odpowiedniego odstępu od poprzedzającego pojazdu. Ludzie jeżdżą 5 metrów między sobą, za to powinni łapać
- 41 3
-
2022-01-08 03:46
bo tam jeżdżą mistrzowie lewego pasa
wielokrotnie się spotkałem że ludzie jadą lewym pasem 70 km i nie zjeżdżają na prawy mimo że jest wolny. Szczególnie niunie tam nie patrzą w lusterko wsteczne bo dla nich tylko liczą się lusterka w osłonie przeciwsłonecznej
- 3 0
-
2022-01-07 18:01
Za co powinni łapać, (1)
za odległość aut od siebie ? Tunel jest w obszarze zabudowanym...
- 0 12
-
2022-01-07 19:27
Dokładnie, w zabudowanym hamulce i masa działają inaczej!
- 4 0
-
2022-01-08 01:30
wyslij wniosek
- 0 4
-
2022-01-08 01:30
Niech oni już się zamkną i skończą produkować
- 3 0
-
2022-01-08 01:09
Wykluczy to braki paliwa i dziwne zmiany pasa ruchu, które powodują wypadki i korki, czy tylko zwiększy przychody wybranym?
- 3 0
-
2022-01-07 11:37
Odkad podniesli mandaty to pełno kontroli w Gdańsku (3)
Od 1 stycznia widziałem już tyle kontroli co przez ostatnie 5 lat.
Teraz widać, że chodzi o kase a nie bezpieczeństwo- 9 1
-
2022-01-08 01:05
Komendy i komiariaty
Dostali nowelkę z zaostrzenia nakładania mandatòw,to zawsze jest show.Naczelnicy szaleją,odprawy robią i wytyczne co do ilości kar za wykroczenia czy t podobne.Za chwilę znikome kontrole. Spoko,ale jeździjmy rozważnie.
- 3 0
-
2022-01-08 00:59
Od zawsze ...
Tak jest,za chwilę będzie pusto na drogach od kontroli.
- 3 0
-
2022-01-07 11:54
Jedno wynika z drugiego. Wreszcie ktoś zaczął cywilizować tę dzicz.
- 1 6
-
2022-01-07 15:25
no tak (1)
za niedługo będą nam wyznaczać ile razy i jak długo możemy robić siku
- 5 1
-
2022-01-08 00:55
Ja już ślę meila na Sejm.
Podam dokładną godz oddawania stolca swego;)Pegasus yeee.Niskopienny będzie się oblizywał.
- 0 0
-
2022-01-08 00:41
Drodzy...ITD
Czeka jak bedą trupy.Taka prawda.Ale dobrze,że nie dochodzi tam do takowych tragedii.
- 0 4
-
2022-01-07 08:57
Lewaki !!! Tylko ograniczenia, zakazy, nakazy i to potraficie najlepiej. Jak komuna. (3)
Lewaki to specjaliści od uszczęśliwiania ludzi. Oni wiedzą najelpeij jak żyć - tak im się przynajmniej wydaje.
- 19 10
-
2022-01-07 09:48
(1)
A kto to są ci lewaki ???
- 2 3
-
2022-01-07 22:20
to d*pki o wiedzy na poziomie Tik-toka, dla których podstawa życia to FB a poza tym,
bez pojęcia.
- 2 0
-
2022-01-07 09:23
Skończyły się czasy kiedy ograniczenia były tylko dla chętnych i ilość wykrzykników niczego nie zmieni.
- 1 4
-
2022-01-07 20:09
W tym tunelu powinno się namierzać i karać rowerzystów, bo mają tam zakaz ruchu.
Mandat 5000 ostudził by zamiary cyklogłupka.
- 5 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.