• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejowe Trójmiasto przyspiesza dzięki inwestycjom za 2,5 mld zł

Maciej Naskręt
15 marca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Inwestycje kolejowe w Trójmieście, zaplanowane na pierwszą połowę tej dekady, to nie tylko poprawa komfortu podróży pasażerów, ale także większa liczba przewiezionych towarów m.in. do portów w Gdyni i Gdańsku. Inwestycje kolejowe w Trójmieście, zaplanowane na pierwszą połowę tej dekady, to nie tylko poprawa komfortu podróży pasażerów, ale także większa liczba przewiezionych towarów m.in. do portów w Gdyni i Gdańsku.

Podsumowaliśmy inwestycje kolejowe w naszej aglomeracji. Na przebudowę i budowę infrastruktury kolejowej do 2015 r. wydamy prawie 2,5 mld zł. Podobną kwotę pochłonęła łącznie choćby budowa Południowej Obwodnicy Gdańska i Trasy Słowackiego.



Przedsięwzięcia kolejowe przedstawiamy według wysokości kosztów.

1. Budowa stacji SKM Gdańsk Śródmieście. Koszt: 80 mln zł.

Planowana stacja SKM Śródmieście tuż pod wiaduktem w ciągu al. AK w centrum Gdańska. Planowana stacja SKM Śródmieście tuż pod wiaduktem w ciągu al. AK w centrum Gdańska.
Zadanie to przewiduje budowę dwóch torów na odcinku pomiędzy peronem nr 3 na stacji Gdańsk Główny, a peronem dwukrawędziowym na nowym przystanku Gdańsk Śródmieście. Ten ma powstać tuż pod al. Armii Krajowej w Gdańsku.

Nowa, ok. kilometrowa linia ma być zelektryfikowana i umożliwić poruszanie się składom SKM między Gdańskiem a Gdynią co 7,5 minuty. Spółka SKM ogłosiła w lutym tego roku przetarg na realizację tego zadania. Wyniki poznamy pewnie w ciągu dwóch miesięcy. Inwestycja ma być gotowa w połowie 2014 r.

Inwestor: Szybka Kolej Miejska w Trójmieście SA.

2. Rewitalizacja linii nr 201 relacji Gdynia - Kościerzyna. Koszt: 86 mln zł.

Szynobusy Newag (z lewej) i Pesa (z prawej) należące do PKP Przewozy Regionalne na stacji kolejowej w Kościerzynie na Kaszubach. Dzięki modernizacji linii mają docierać do Trójmiasta o ok. 20 minut krócej. Szynobusy Newag (z lewej) i Pesa (z prawej) należące do PKP Przewozy Regionalne na stacji kolejowej w Kościerzynie na Kaszubach. Dzięki modernizacji linii mają docierać do Trójmiasta o ok. 20 minut krócej.
Głównym założeniem inwestycji jest uzyskanie w wyniku przebudowy prędkości maksymalnej od 100 do 120 km/h na odcinku Kościerzyna - Gdańsk Osowa i do 100 km/h na odcinku Gdańsk Osowa - Gdynia. Tym samym czas jazdy pociągów powinien ulec skróceniu o ok. 20-30 minut w zależności od taboru. Inwestor przewiduje, że dzięki inwestycji nastąpi poprawa stanu technicznego infrastruktury, jak również zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu podróżowania.

Inwestycja kolejowa na Kaszubach zakłada kompleksową wymianę nawierzchni kolejowej na długości 16,5 km, a także naprawę bieżącą z całkowitą wymianą podkładów - 1,6 km toru. Ponadto kolejarze przebudowują bieżącą na długości 60,3 km toru i lokalne wzmocnienie podtorza.

Inwestycja ruszyła jesienią 2011 r. i ma zakończyć się pod koniec tego roku.

Inwestor: PKP PLK SA. Wykonawca: Salcef Costruzioni Edili E Ferroviarie S.p.A.

3. Rewitalizacja linii relacji Reda - Hel. Koszt: 92 mln zł.

Dzięki modernizacji linii i likwidacji tramwajów wodnych kolej stanie się realną alternatywą dla zakorkowanej w wakacje drogi do Helu. Dzięki modernizacji linii i likwidacji tramwajów wodnych kolej stanie się realną alternatywą dla zakorkowanej w wakacje drogi do Helu.
Celem projektu jest uzyskanie w wyniku modernizacji prędkości do 100 km/h, a na odcinku Puck - Władysławowo do 90 km/h, a także skrócenie czasu jazdy pociągów o ok. 15-25 minut. Inwestorzy planują również zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu podróżowania.

Rewitalizacja polega przede wszystkim na całkowitej lub częściowej wymianie nawierzchni kolejowej wybranych odcinków linii kolejowej - lokalne wzmocnienia podtorza, wymiany elementów nawierzchni, renowacja podsypki, podbicie z regulacją położenia osi torów i stabilizacją. Ponadto zostaną zmodernizowane urządzenia sterowania ruchem kolejowym.

Inwestycja ruszyła jesienią 2011 r. i ma zakończyć się pod koniec tego roku.

Inwestor: PKP PLK SA. Wykonawca: Salcef Costruzioni Edili E Ferroviarie S.p.A.

4. Rewitalizacja linii relacji Pruszcz Gdański - Port Północny. Koszt: 505 mln zł.

W ramach przebudowy linii do Portu Północnego powstanie nowy most nad Martwą Wisłą, na gdańskiej Przeróbce. Dotychczasowy obiekt zostanie rozebrany. W ramach przebudowy linii do Portu Północnego powstanie nowy most nad Martwą Wisłą, na gdańskiej Przeróbce. Dotychczasowy obiekt zostanie rozebrany.
Dzięki modernizacji przepustowość linii wzrośnie trzykrotnie. Jednym z istotnych elementów prac, jakie zostaną wykonane, jest budowa nowego, dwutorowego mostu nad Martwą Wisłą, który będzie wyższy niż dotychczasowy, co w konsekwencji poprawi warunki żeglugowe na Martwej Wiśle. Modernizacja linii kolejowej jest uzupełnieniem planów inwestycyjnych Portu Gdańsk, zakładających rozwój baz przeładunkowych, terminali kontenerowych i powstanie nowoczesnego centrum dystrybucyjno-logistycznego. 



Linia kolejowa Pruszcz Gdański - Gdańsk Port Północny jest typową linią dedykowaną ruchowi towarowemu. Jej długość wynosi ponad 16 km, a ze względu na jej zły stan techniczny, od 2002 roku ruch pociągów odbywa się tylko po jednym torze. Obecnie jej przepustowość pozwala na przejazd 82 pociągów na dobę. Z uwagi na parametry eksploatacyjne prędkość maksymalna na linii wynosi 60 km/h, jednak w niektórych miejscach pociągi muszą zwalniać do 20 km/h.

Po zakończeniu prac, czyli w 2015 r., linią ma pojechać ok. 240 pociągów na dobę z prędkością nawet 100 km/h. Aktualnie inwestor - spółka PKP PLK - wyłania w przetargu wykonawcę dla tego zadania.

Szacunkowy koszt projektu: ok. 505 mln zł.
Inwestor: PKP PLK SA.

5. Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Koszt: 893 mln zł.

Oprócz 18-kilometrowej linii PKM inwestycja zakłada też wybudowanie ośmiu stacji. Na wizualizacji stacja Gdańsk - Strzyża. Oprócz 18-kilometrowej linii PKM inwestycja zakłada też wybudowanie ośmiu stacji. Na wizualizacji stacja Gdańsk - Strzyża.
Kolej Metropolitalna połączy Wrzeszcz z Osową dwutorową linią kolejową. Trasa rozpocznie swój bieg na linii E65 relacji Gdańsk - Gdynia. Odbije na zachód za przystankiem Zaspa, a następnie poprowadzi przez dzielnice Strzyża, Brętowo, Jasień, Matarnia i pobiegnie przy lotnisku. W Rębiechowie (ale za portem lotniczym) powstanie stacja... Banino. O jej nazwie zdecydowali mieszkańcy. Tuż za tą stacją torowisko będzie się rozwidlać. Jeden tor pobiegnie w stronę istniejącej już stacji Rębiechowo, drugi natomiast do Osowej.

Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w Rębiechowie w niecałe 25 minut. Linią mają pojechać szynobusy, którymi będzie można dotrzeć m.in. do Kościerzyny.

Linia ma być gotowa w połowie 2015 r. Pierwsze pociągi z pasażerami pojadą latem 2015 r.

Inwestor: PKM SA. Wykonawca: Budimex i Ferrovial.

6. Przebudowa linii relacji Gdynia - Warszawa w Trójmieście. Koszt: ok. 1 mld zł.

Wybierając się w podróż m.in. w stronę Tczewa można już odczuć komfort jazdy linią E65, jaki w 2014 r. odczujemy również w Trójmieście. Wybierając się w podróż m.in. w stronę Tczewa można już odczuć komfort jazdy linią E65, jaki w 2014 r. odczujemy również w Trójmieście.
Projekt polega na przebudowie linii kolejowej E65 podzielonej na Lokalne Centrum Sterowania (LCS) w Gdańsku oraz Gdyni na długości blisko 40 km, jak również dostosowaniu 1 przepustu do funkcji przejścia dla zwierząt.

W efekcie realizacji tego projektu linia kolejowa między Trójmiastem zostanie dostosowana do prędkości 200 km/h dla pociągów pasażerskich z taborem klasycznym na prostych odcinkach oraz w przyszłości do 200 km/h dla taboru z wychylnym pudłem na łukach. Dopuszczalny nacisk na oś zwiększy się do 22,5 tony.

W ramach inwestycji modernizowane są perony na wszystkich trójmiejskich stacjach z wyjątkiem stacji Gdańsk Główny i Gdynia Główna.

Przebudowa trwa od wiosny 2011 r. i ma zakończyć się w przyszłym roku.

Inwestor: PKP PLK SA. Wykonawca: Torpol i Feroco z Poznania.
Koszt całego projektu (przebudowy 385 km linii): ok. 10 mld zł.

Opinie (212)

  • I zasadnicze pytanie - kiedy to się zakończy?

    2018 -2020,
    bo tempo robót jak w Czadzie, łopatka, kubełek,

    zaczynamy o 8 kończymy o 14 z godzinną przerwą obiadową,
    no nie panowie dyrektorzy z gdańskiego PKP i coś tam jeszcze?

    • 7 2

  • Piąty bieg (1)

    Piąty bieg to ja miałem w środę o 21:26 w Oliwie jak zaliczyłem dwie długości peronu, czekałem na pociąg do Bielska Białej na peronie tym co zawsze. megafon brzęczy i usłyszałem tylko: z toru 512- co to quwa jest???? A ten tor jest na peronie podmiejskiej. Żadnego info na dworcu.

    • 4 0

    • No straszne.

      Nie zdązyli wydrukować i wywieić na dworcu informacji o tym, że na Zaspie wykoleił się towarowy i przez to dalekobiezne pociagi wyjątkowo musiały korzystać z torów SKM. Najlepiej podaj ich do sądu że nie wywiesili informacji na dworcu. Może zresztą i wywiesili - nie wiem - tylko nie zauwazyłeś.

      • 0 2

  • (2)

    Dlaczego wszystkie opinie dodawane są jako nowe?!!! Dlaczego nie można komentować już napisanych opinii???!!!

    • 0 1

    • Kolego wnerwiony, (1)

      włącz "pokaż wątki" pod prostokątem "dodaj swoją opinię". Wtedy opinie pogrupują Ci się w drzewka.

      • 1 0

      • Dzięki.

        • 1 0

  • Nie wydamy, tylko UE nam przyśle przelew na konto i zapłaci.

    Czytaj -> niemiecki podatnik z Monachium, Drezden, Berlin, Hamburg itd.

    • 2 3

  • "Szynobusy Newag (z lewej) i Pesa (z prawej) należące do PKP Przewozy Regionalne..." Szynobusy o których mowa są własnością UMWP, a wykorzystywane przez PR, które nie należą do Grupy PKP.

    • 4 1

  • Niby tyle kasy na kolej

    a linia do kartuz do likwidacji .....

    • 4 1

  • A trasa do Słupska to nędza i rozpacz!!!

    A trasa do Słupska to nędza i rozpacz!!! Cóż mieszkańcy tych regionów się nie liczą, liczą się tylko przed wyborami...

    • 4 2

  • Gdynia Glowna

    Wsciec sie mozna widzac partanine jaka sie tam wykonuje. Juz przeboleje tandetna kostke brukowa, sypiace sie lawki, czy niefunkcjonalne wiaty peronowe nie chroniace przed niczym. Ale! Dlaczego te wiaty sa bez sensu tak daleko rozdzielone?! Dlaczego w ogole zostaly rozdzielone!? Nie lepiej bylo zrobic jedna dluga? Albo w ogole ich nie budowac? Po drugie, skoro maja byc budowane windy dla osob niepelnosprawnych i osob z wiekszym bagazem.. Dlaczego odrazu tych wind nie buduja? Toc znow trzeba bedzie rozwalac i zamykac czesc peronu a nawet i czesc tunelu? Dlaczego nikt nie mysli? Kto za to jest winny? Najpierw trzeba zrealizowac bledy by pozniej zrealizowac poprawki. Dlaczego nie odrazu? A gdzie wyswietlacze peronowe o informacji o danym pociagu? Ponadto, od kiedy buduje sie nowoczesne perony ze slupami trakcyjnymi na srodku ? Gdynia Glowna, jest skandalem na skale calego kraju! Pozdrawiam.

    • 7 0

  • Propaganda Naskręca obraz rzeczywistości... (4)

    1. Stacja miraż - plany są już od 2005. Koszty budowy astronomiczne - przydatność mocno dyskusyjna.
    2. Na razie nie widać żadnych większych prac, natomiast likwiduje się pociągi w Kościerzynie i odcina się Kaszuby od cywilizacji. Co ciekawe koszty modernizacji = budowa stacyjki Gdańsk Śródmieście
    3. Uwierzę, jak pociąg na Hel będzie jechał szybciej niż 20 lat temu
    5. j.w.
    6. To jest Skandal Dekady im. S.Nowaka, modernizacja która trwa od 2005 roku !! i końca nie widać. Kto nie wierzy, niech przejrzy stare artykuły na tym portalu, jak to w 2010 mieliśmy jeździć do Warszawy w 2,5h. Daj Boże żebyśmy w 2015 mogli docierać koleją 3h, to będzie jakiś pozytyw tej całej pseudomodernizacji...

    • 9 5

    • (1)

      To nie tak! Cała linia E-65 jest aktualnie w remoncie. W wielu miejscach budowana jest na nowo a na zakrętach( w celu zwiększenia promienia łuków) po nowym śladzie. To tak naprawdę nie jest wyremontowanie torów tylko praktycznie budowa od nowa linii, przy której nie robiono nic od czasów Gierka. W dodatku modernizacja trwa podczas ruchu pociągów. Buduje się setki obiektów inżynieryjnych. Linię rozpoczęto(nieudolnie!) remontować za czasów rządów PiS i, co ważne, z tego czasu jest najwięcej opóźnień.

      • 3 4

      • No tak nie za bardzo się zgodzę

        80% procent pociągów zostało "wyrzuconych" z linii E-65,
        najdroższa modernizacja w historii PKP, prowadzona nieudolnie,
        końca nie widać, a odcinek trójmiejski to już największy cyrk,
        nic się nie dzieje, jak ruszą Wrzeszcz to dopiero będzie się działo,
        wg mnie koniec tego cyrku to rok 2018-2020,
        można obstawiać,
        i na koniec - pociągami na Hel czy do Kościerzyny w tym roku nie pojedziemy,
        można o to zapytać pana dyrektora Lewińskiego z cyrku PLK w Gdyni

        • 5 1

    • Wszystkiemu winne PiS :))) (1)

      Lemingi nie tracą dobrego samopoczucia...
      Modernizacja rozpoczęta w roku 2005, PiS nie rządzi od Q4 2007, czyli minęło już 63 miesiące by skorygować opóźnienia (których zresztą nie było wówczas wiele).

      W czasach PiS pociągi IC były czyste i jeździły w jakotakim stanardzie na głównych trasach. Potem przyszedł Grabarczyk, połączył to z syfem TLK i liczba pasażerów spadła dwukrotnie. Poza tym w latach 2005-2006 w ciągu 8h jechało się z Gdyni do Krakowa, a teraz czasem tyle trwa podróż tylko do Warszawy.

      • 5 6

      • TLK to akurat od początku wasność IC.

        Podróz 7 h do Warszawy to trwa okręzną drogą ponad 100 km dłuższą od tej remontowanej.

        • 0 0

  • Aha - Redakcjo - nie PKP Przewozy Regionalne

    A jedynie Przewozy Regionalne - bowiem ta spółka nie wchodzi w skład grupy PKP,
    tak nadmieniam przy okazji

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane