- 1 Tak powinien wyglądać remont każdej ulicy (58 opinii)
- 2 Kierowca prysnął gazem w radnego (279 opinii)
- 3 Marsz Równości. Będą utrudnienia w ruchu (171 opinii)
- 4 78 mln zł długów za mieszkania komunalne (266 opinii)
- 5 Kolejna kradzież z automatu paczkowego (193 opinie)
- 6 Będą zmiany na remontowanej ul. Unruga (61 opinii)
Kolejowe Trójmiasto przyspiesza dzięki inwestycjom za 2,5 mld zł
Podsumowaliśmy inwestycje kolejowe w naszej aglomeracji. Na przebudowę i budowę infrastruktury kolejowej do 2015 r. wydamy prawie 2,5 mld zł. Podobną kwotę pochłonęła łącznie choćby budowa Południowej Obwodnicy Gdańska i Trasy Słowackiego.
Przedsięwzięcia kolejowe przedstawiamy według wysokości kosztów.
1. Budowa stacji SKM Gdańsk Śródmieście. Koszt: 80 mln zł.
Zadanie to przewiduje budowę dwóch torów na odcinku pomiędzy peronem nr 3 na stacji Gdańsk Główny, a peronem dwukrawędziowym na nowym przystanku Gdańsk Śródmieście. Ten ma powstać tuż pod al. Armii Krajowej w Gdańsku.
Nowa, ok. kilometrowa linia ma być zelektryfikowana i umożliwić poruszanie się składom SKM między Gdańskiem a Gdynią co 7,5 minuty. Spółka SKM ogłosiła w lutym tego roku przetarg na realizację tego zadania. Wyniki poznamy pewnie w ciągu dwóch miesięcy. Inwestycja ma być gotowa w połowie 2014 r.
Inwestor: Szybka Kolej Miejska w Trójmieście SA.
2. Rewitalizacja linii nr 201 relacji Gdynia - Kościerzyna. Koszt: 86 mln zł.
Głównym założeniem inwestycji jest uzyskanie w wyniku przebudowy prędkości maksymalnej od 100 do 120 km/h na odcinku Kościerzyna - Gdańsk Osowa i do 100 km/h na odcinku Gdańsk Osowa - Gdynia. Tym samym czas jazdy pociągów powinien ulec skróceniu o ok. 20-30 minut w zależności od taboru. Inwestor przewiduje, że dzięki inwestycji nastąpi poprawa stanu technicznego infrastruktury, jak również zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu podróżowania.
Inwestycja kolejowa na Kaszubach zakłada kompleksową wymianę nawierzchni kolejowej na długości 16,5 km, a także naprawę bieżącą z całkowitą wymianą podkładów - 1,6 km toru. Ponadto kolejarze przebudowują bieżącą na długości 60,3 km toru i lokalne wzmocnienie podtorza.
Inwestycja ruszyła jesienią 2011 r. i ma zakończyć się pod koniec tego roku.
Inwestor: PKP PLK SA. Wykonawca: Salcef Costruzioni Edili E Ferroviarie S.p.A.
3. Rewitalizacja linii relacji Reda - Hel. Koszt: 92 mln zł.
Celem projektu jest uzyskanie w wyniku modernizacji prędkości do 100 km/h, a na odcinku Puck - Władysławowo do 90 km/h, a także skrócenie czasu jazdy pociągów o ok. 15-25 minut. Inwestorzy planują również zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu podróżowania.
Rewitalizacja polega przede wszystkim na całkowitej lub częściowej wymianie nawierzchni kolejowej wybranych odcinków linii kolejowej - lokalne wzmocnienia podtorza, wymiany elementów nawierzchni, renowacja podsypki, podbicie z regulacją położenia osi torów i stabilizacją. Ponadto zostaną zmodernizowane urządzenia sterowania ruchem kolejowym.
Inwestycja ruszyła jesienią 2011 r. i ma zakończyć się pod koniec tego roku.
Inwestor: PKP PLK SA. Wykonawca: Salcef Costruzioni Edili E Ferroviarie S.p.A.
4. Rewitalizacja linii relacji Pruszcz Gdański - Port Północny. Koszt: 505 mln zł.
Dzięki modernizacji przepustowość linii wzrośnie trzykrotnie. Jednym z istotnych elementów prac, jakie zostaną wykonane, jest budowa nowego, dwutorowego mostu nad Martwą Wisłą, który będzie wyższy niż dotychczasowy, co w konsekwencji poprawi warunki żeglugowe na Martwej Wiśle. Modernizacja linii kolejowej jest uzupełnieniem planów inwestycyjnych Portu Gdańsk, zakładających rozwój baz przeładunkowych, terminali kontenerowych i powstanie nowoczesnego centrum dystrybucyjno-logistycznego.
Linia kolejowa Pruszcz Gdański - Gdańsk Port Północny jest typową linią dedykowaną ruchowi towarowemu. Jej długość wynosi ponad 16 km, a ze względu na jej zły stan techniczny, od 2002 roku ruch pociągów odbywa się tylko po jednym torze. Obecnie jej przepustowość pozwala na przejazd 82 pociągów na dobę. Z uwagi na parametry eksploatacyjne prędkość maksymalna na linii wynosi 60 km/h, jednak w niektórych miejscach pociągi muszą zwalniać do 20 km/h.
Po zakończeniu prac, czyli w 2015 r., linią ma pojechać ok. 240 pociągów na dobę z prędkością nawet 100 km/h. Aktualnie inwestor - spółka PKP PLK - wyłania w przetargu wykonawcę dla tego zadania.
Szacunkowy koszt projektu: ok. 505 mln zł.
Inwestor: PKP PLK SA.
5. Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Koszt: 893 mln zł.
Kolej Metropolitalna połączy Wrzeszcz z Osową dwutorową linią kolejową. Trasa rozpocznie swój bieg na linii E65 relacji Gdańsk - Gdynia. Odbije na zachód za przystankiem Zaspa, a następnie poprowadzi przez dzielnice Strzyża, Brętowo, Jasień, Matarnia i pobiegnie przy lotnisku. W Rębiechowie (ale za portem lotniczym) powstanie stacja... Banino. O jej nazwie zdecydowali mieszkańcy. Tuż za tą stacją torowisko będzie się rozwidlać. Jeden tor pobiegnie w stronę istniejącej już stacji Rębiechowo, drugi natomiast do Osowej.
Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w Rębiechowie w niecałe 25 minut. Linią mają pojechać szynobusy, którymi będzie można dotrzeć m.in. do Kościerzyny.
Linia ma być gotowa w połowie 2015 r. Pierwsze pociągi z pasażerami pojadą latem 2015 r.
Inwestor: PKM SA. Wykonawca: Budimex i Ferrovial.
6. Przebudowa linii relacji Gdynia - Warszawa w Trójmieście. Koszt: ok. 1 mld zł.
Projekt polega na przebudowie linii kolejowej E65 podzielonej na Lokalne Centrum Sterowania (LCS) w Gdańsku oraz Gdyni na długości blisko 40 km, jak również dostosowaniu 1 przepustu do funkcji przejścia dla zwierząt.
W efekcie realizacji tego projektu linia kolejowa między Trójmiastem zostanie dostosowana do prędkości 200 km/h dla pociągów pasażerskich z taborem klasycznym na prostych odcinkach oraz w przyszłości do 200 km/h dla taboru z wychylnym pudłem na łukach. Dopuszczalny nacisk na oś zwiększy się do 22,5 tony.
W ramach inwestycji modernizowane są perony na wszystkich trójmiejskich stacjach z wyjątkiem stacji Gdańsk Główny i Gdynia Główna.
Przebudowa trwa od wiosny 2011 r. i ma zakończyć się w przyszłym roku.
Inwestor: PKP PLK SA. Wykonawca: Torpol i Feroco z Poznania.
Koszt całego projektu (przebudowy 385 km linii): ok. 10 mld zł.
Opinie (212)
-
2013-03-15 18:47
Trzeba doinvestować, za chwilę to sprzedamy , albo wpuścimy z Deutsche Pociągi. (5)
PKP to już nieboszczyk.
- 3 0
-
2013-03-15 20:07
Masz coś przeciwko Deutsche Bahn? (3)
czy tylko z kaczej zasady krytykujesz wszystko co niemieckie lub rosyjskie?
- 2 2
-
2013-03-15 20:57
mylisz pojęcia. (2)
Nie muszę mieć coś przeciw DB by chcieć chronić Polskie interesy.
Ich liebe Deutsche auobahn und Deutsche Bahn.
Ferstein ?
vielleicht : Ich bin deutsch ?- 0 2
-
2013-03-15 21:06
Kolego
Ich bin ein deutsch ?
- 1 1
-
2013-03-15 22:11
co to znaczy Ferstein...?
Kamień z Fera? A ten Fer to co to?
- 1 1
-
2013-03-16 02:36
O 20 lat
za późno.
- 0 0
-
2013-03-15 19:20
ojciec
nowego papieża był kolejarzem, nowe inwestycje w kolej to szansa !!!!!!!!!!!!!!!!
- 2 1
-
2013-03-15 19:51
a który to raz w niedługim czasie przebudowują perony?
eh
- 2 0
-
2013-03-15 21:55
Tak, tak!
A na wodę będziemy mogli tylko patrzeć! To jest wizja ministra Nowaka. Prawdopodobnie zachłysnął się przy kąpieli w wannie i stąd awers. Zresztą my, Polacy, nie lubimy żywiołów morskich, swoim ciałem karmić. Nie ma to, jak ląd, zwłaszcza tu-pu, tu-pu i hajda!
- 0 1
-
2013-03-16 07:55
Coraz Wolniej (1)
Za Gomółki SKMki częściej jeździły z Wejherowa Go Gdyni !
- 1 2
-
2013-03-16 12:27
halo,bo nie było prawie samochodów!
- 0 1
-
2013-03-16 08:06
Kto ma odrobinę rozeznania dostrzega, że tylko w y j ą t k o w y matoł
Może pozwolić na j e d e n tor wjazdowo-wyjazdowy z całej aglomeracji trójmiejskiej (vide zdjęcie!). Takich "specjalistów" poustawiał ryży za ciężkie pieniądze na decydenckich stołkach nie tylko na kolei!!!
- 1 2
-
2013-03-16 11:01
POLSKA DUMA NARODOWA ! Narzekac na wszystko ! Tym bardziej na pozytywy !! (1)
Widzę, na forum, sami POLACY !! Super.. czuję że jestem w domu..jak miło..
- 0 2
-
2013-03-16 11:10
Jakbyś przejechał się przez całą Polskę 3 pociągami
w grudniu bez możliwości umycia rąk w całym składzie, to też byś zachwycony nie był.
- 0 0
-
2013-03-16 12:25
pożądna i pożądana kolej
Polacy umieją jedynie narzekać, nie widzą dobrych stron....musi być najpierw plan...ja mam nadzieję,że doczekam się i będę czekała cierpliwie:-)
- 0 0
-
2013-03-16 12:28
Co z linią do Kosakowa?
a dokładnie do lotniska?
- 1 0
-
2013-03-16 15:54
PKP się zmienia! :) Ostatnio rozpoczeli STAJK... PUNKTUALNIE! ;) :D
;)
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.