• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Komisja Europejska zbada sens budowy lotniska w Gdyni

Patryk Szczerba
2 lipca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Prace przy budowie terminala w Gdyni zostały na początku czerwca przerwane. W Gdyni zapowiadają, że niedługo zostanie wyłoniony nowy wykonawca, choć jeszcze nie rozpisano przetargu. Prace przy budowie terminala w Gdyni zostały na początku czerwca przerwane. W Gdyni zapowiadają, że niedługo zostanie wyłoniony nowy wykonawca, choć jeszcze nie rozpisano przetargu.

Komisja Europejska zbada, czy plany dotyczące przekształcenia lotniska w Gdyni Kosakowie w cywilny port lotniczy są zgodne z unijnymi przepisami. Wątpliwości dotyczą przekazywania funduszy publicznych na rzecz być może nieracjonalnej - zdaniem europejskich urzędników - inwestycji.



Budowa lotniska w Gdyni to racjonalna decyzja?

Kontrowersje związane są z lokalizacją lotniska oraz szacunkami władz dotyczącymi wielkości ruchu lotniczego i zakładanych przychodów. Przedstawiciele Komisji Europejskiej wskazują na fakt, że nowe lotnisko może być zagrożeniem dla gdańskiego portu lotniczego, który znajduje się w odległości 25 kilometrów od Gdyni. Tym samym - paradoksalnie - może osłabić cały region.

- Lokalne porty lotnicze mają duże znaczenie dla dostępności regionu oraz rozwoju lokalnej przedsiębiorczości. Mimo to fundusze publiczne nie powinny być wykorzystywane do pomnażania obiektów infrastrukturalnych tam, gdzie nie ma takiej potrzeby - wyjaśnia Joaquín Almunia, wiceprzewodniczący Komisji odpowiedzialny za sprawy konkurencji.

Czytaj także: Budowa terminala przerwana.

Europejscy urzędnicy wskazują również, że dokapitalizowanie przez lokalne władze Gdyni i Kosakowa firmy odpowiedzialnej za budowę i prowadzenie portu lotniczego Gdynia-Kosakowo kwotą 52 mln euro może nie pokryć kosztów funkcjonowania lotniska w początkowym okresie.

Zwłaszcza, że ruch w Gdańsku, choć spory, to nie daje podstaw do myślenia, że inny port lotniczy, będzie mógł przejąc jego część. Dodatkowo tamtejsze opłaty lotniskowe są stosunkowo niskie, więc nie ma marginesu do ich obniżenia. Jako dowód przytaczają liczby: roczna przepustowość portu lotniczego w Gdańsku wynosi pięć milionów pasażerów, ale w 2012 r. przewinęło się przez niego 2,9 mln osób. Analiza ma wykazać, czy prywatne przedsiębiorstwo działające w warunkach rynkowych dokonałoby takiej samej inwestycji.

Władze Gdyni do wątpliwości prezentowanych przez europejskich urzędników podchodzą z dystansem. Twierdzą, że to inwestycja długoterminowa, która nie musi natychmiast przynosić zysków. Co więcej, może nie przynieść ich nigdy - tak wynika z dotychczasowych wypowiedzi miejskich urzędników, bo gdy zapytaliśmy ich o stanowisko Komisji Europejskiej, nabrali wody w usta, odmawiając odpowiedzi i publikując jedynie komunikat.

Komunikat Zespołu Prasowego Urzędu Miasta Gdyni

Przed Komisją Europejską trwa procedura badania dopuszczalności pomocy publicznej dotyczącej adaptacji części lotniska wojskowego Gdynia Oksywie na potrzeby cywilnego lotniska użytku publicznego Gdynia-Kosakowo. Jest to jedno z około sześćdziesięciu prowadzonych aktualnie przez Komisję podobnych postępowań w sektorze lotnictwa, a dotyczących finansowania infrastruktury i działalności portów lotniczych oraz porozumień między portami lotniczymi a liniami lotniczymi.

Zdaniem Miasta finansowanie inwestycji lotniska Gdynia-Kosakowo jest realizowane zgodnie z wymogami dotyczącymi pomocy publicznej i prawidłowymi założeniami ekonomicznymi.

Komisji zostaną udzielone wszelkie informacje i przedłożone opracowania sporządzone na potrzeby tego projektu, a także wyjaśnienia jego specyfiki, jaką jest współużytkowanie lotniska ze stroną wojskową, a także jego komplementarności z portem Gdańsk-Rębiechowo.

O skomplikowaniu zagadnienia pomocy publicznej dla portów i linii lotniczych świadczy fakt, że Komisja Europejska aktualnie pracuje nad projektem nowych wytycznych w tym zakresie.

Zespół Prasowy Urzędu Miasta Gdyni

Opinie (524) 4 zablokowane

  • Towarzysze Radzieccy pogrozili palcem

    trzeba teraz podkulic szczurzy ogonek...

    • 9 6

  • no i gdzie tera będzie siadał gruby rychu z brzydką babą z radomskego ?...

    • 9 4

  • Lotnisko w Gdyni jest ok

    won wielka komisjo od naszego miasta wybudowanego rękami Kwiatkowskiego, ostatniego wielkiego Polaka, patrioty i ekonomisty.
    Dzisiaj zostali tylko durnie, niegodni mu butów wiązać, prowadzący kraj do zadłużenia i sprowadzający nas do roli pachołków obcego kapitału.

    • 22 30

  • Trzeba

    na każdym kroku wykazywać bezsensowność tego pomysłu.
    Może w końcu część wypranych mózgów zrozumie że gryzoń i jego ekipa pasożytonierobów szkodzi gdyni i jej mieszkańcom.
    bezstronny juz trzęsie portkami stąd te nerwy i powtarzanie bzdur że lotniskow kosakowie jest duże hłe hłe

    • 26 16

  • I znowu kret

    ryje w UE. Mogę domyślam się tylko KTO stoi za tym...

    • 14 8

  • dyrektywy jak w RWPG (1)

    :(

    • 20 10

    • ten skrót należało zacząć czytać od tyłu i znowu do przodu:
      Gierek podzieli wszystkim równo, Rosji wszystko, Polsce stolec.

      • 0 6

  • Brawo KE

    W końcu ktoś się zainteresował prywatnym folwarkiem Pana Szczurka. Bardzo proszę jako mieszkanka Gdyni wyjaśnienie w jaki sposób mi i innym mieszkańcom Gdyni będą służyły Pana fanaberie typu lotnisko czy infobox.

    • 31 23

  • W okolicy Królewca są trzy lotniska, z czego jedno czynne, a pozostałe dwa wojskowe (jedno na mierzei Wiślanej) zarośnięte krzewami.
    Ale gdzie Królewcowi do Trójmiasta.

    • 11 3

  • zablokowana w jednym czasie gdynia morska estakada orłowo potem jakiś infobox a teraz bezsensowne lotnisko kartoflisko mieszkańcy długo pamiętają

    • 23 13

  • "Po co jest ten miś?"

    Po co jest ten miś? Nikt nie wie po co i nikt nie będzie pytał. A my jako konsultanci zarabiamy 10%. Więc im on jest droższy...?
    Najlepiej zarabia się na tworzeniu lotniska (spółka, zarząd, rada nadzorcza, itp) A miś do jesieni sobie zgnije... I zrobi się protokół zniszczenia... Bo u nas najlepiej zarabia się na słomianych inwestycjach.

    • 26 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane