• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kończą się ważne inwestycje kolejowe

Michał Brancewicz
24 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (94)
  • Taki widok będzie miał maszynista prowadzący pociąg po bajpasie w kierunku Kartuz. Z prawej widoczny skład na linii PKM.
  • A tu widok na bajpas i linię PKM podczas jazdy w kierunku Wrzeszcza.
  • Ostatnie prace na bajpasie kartuskim. W tle przejeżdżający pociąg Przewozów Regionalnych, które wożą pasażerów po linii PKM.

Czerwiec ma być miesiącem, w którym zakończy się elektryfikacja linii PKM. Sukces będzie jednak połowiczny, bo bez elektryfikacji linii 201 Gdynia-Kościerzyna, należącej do PKP PLK, pociągi zasilane prądem dojadą jedynie do Rębiechowa. W połowie roku powinna zakończyć się też wspólna inwestycja PKM i PLK polegająca na budowie objazdu kolejowego, nazywanego bajpasem kartuskim.



PKM-ką jeżdżę najczęściej:

Powstanie bajpasu kartuskiego ma umożliwić utrzymanie ruchu kolejowego na trasie z Trójmiasta do Kartuz, gdy na linii 201 trwać będzie elektryfikacja i rozbudowa do dwóch torów. Jest to jednak wciąż melodia przyszłości.

Budowa bajpasu - dwa zadania:

  1. PKM buduje niespełna 1,5 km toru na odcinku PKM Gdańsk-Kiełpinek - Gdańsk-Kokoszki
  2. PLK modernizuje ok. 16 km istniejącej linii Gdańsk-Kokoszki - Stara Piła - Żukowo - Glincz


Rozbudowa linii kolejowej na Kaszuby za 1,5 mld zł Rozbudowa linii kolejowej na Kaszuby za 1,5 mld zł

Oba zadania miały zakończyć się w tym samym terminie.

- Zakończone zostały prace związane z konstrukcją nasypu kolejowego, budową nawierzchni kolejowej oraz montażem urządzeń zewnętrznych sterowania ruchem kolejowym. Gotowe są trzy z czterech nowych obiektów inżynieryjnych (przejście pod toramiMapka na wysokości osiedla Karczemki, wiadukt kolejowyMapka nad planowaną w przyszłości przez miasto ul. Nową Inżynierską oraz przepust wodny), natomiast nadal trwają prace przy wiadukcie drogowymMapka, który połączy ulice Osiedlową i Dojazdową w Gdańsku Kokoszkach - informuje Tomasz Konopacki, rzecznik spółki Pomorska Kolej Metropolitalna.
  • Tunel w nasypie kolejowym, który powstał na odcinku bajpasu kartuskiego PKM i który służył będzie okolicznym mieszkańcom.
  • Testy obciążeniowe na wiadukcie kolejowym, który powstał w ramach bajpasu kartuskiego na odcinku realizowanym przez PKM.
  • Tunel pod torami na wysokości Karczemek. Widok od drugiej strony nasypu.
W środę odbyły się statyczne próby obciążeniowe wspomnianych trzech obiektów. Do ich przeprowadzenia wykorzystana została podbijarka torowa, która po zakończeniu prób obciążeniowych podbijała tor na tym odcinku.



Bajpas PKM do czerwca, bajpas PLK niewielkie opóźnienie



- Do wykonania pozostało jeszcze humusowanie skarp nasypu i wykopu linii kolejowej, prace wykończeniowe na obiektach inżynieryjnych, przebudowa układów drogowych oraz dokończenie prac branży sanitarnej: rowów i kanalizacji deszczowej - wylicza rzecznik PKM.
O postępach prac na swoim odcinku bajpasu informują też kolejarze z Warszawy.

- Przygotowujemy dogodne połączenie kolejowe z Gdańska do Kartuz na czas modernizacji linii nr 201 Bydgoszcz - Trójmiasto. Na tzw. bajpasie kartuskim postępują prace m.in. przy budowie peronów w Gdańsk Kokoszki, Leźno i Stara Piła. Wyremontowaliśmy m.in. most w Niestępowie - informują przedstawiciele PKP Polskich Linii Kolejowych.
  • Postępy prac na bajpasie kartuskim realizowanym na zlecenie PKP PLK.
  • Postępy prac na bajpasie kartuskim realizowanym na zlecenie PKP PLK.
  • Postępy prac na bajpasie kartuskim realizowanym na zlecenie PKP PLK.
  • Postępy prac na bajpasie kartuskim realizowanym na zlecenie PKP PLK.
- Zakończenie wszystkich prac budowlanych na odcinku realizowanym przez PKM planowane jest w czerwcu - zapowiada Tomasz Konopacki.
PLK również celuje w ten termin, ale tutaj może pojawić się jednak pewne opóźnienie.

Aby pociągi mogły pojechać bajpasem, potrzebne będzie jeszcze połączenie systemów sterowania ruchem kolejowym (SRK) na odcinku PKM i PLK.



Elektryfikacja PKM na ukończeniu, a PLK nawet nie ruszyło



Również w czerwcu planowane jest zakończenie elektryfikacji linii PKM. Wówczas będą mogły po niej kursować pociągi elektryczne, ale jedynie do portu lotniczego lub stacji Gdańsk Rębiechowo.

Niestety elektryfikacja i rozbudowa linii 201 między Gdynią a Kościerzyną, która należy do PKP PLK, jeszcze się nawet nie rozpoczęła.

Dlatego też Urząd Marszałkowski ogłosił przetarg na dostawę czterech pociągów o napędzie hybrydowym (spalinowo-elektrycznym), które mają dotrzeć na Pomorze jeszcze w tym roku.

Będą cztery hybrydowe pociągi dla Pomorza Będą cztery hybrydowe pociągi dla Pomorza

Miejsca

Opinie (94)

  • A bajpas nie będzie zelektryfikowany? (2)

    Zdjęcia wskazują, że nie. Jaja jak berety z tymi inwestycjami :D

    • 3 5

    • A po co go elektryfikować? (1)

      • 5 1

      • Żeby szybciej jeździć

        • 2 5

  • Inwestycja w terminie? Bez skandali i fuszerek? (1)

    Więc może sekretem jest, że w Gdańsku udają się tylko te inwestycje, w których nie maczali swoich palców Grzelak z Dulkiewicz? Ci są zbyt zajęci podróżami, konferencjami i mediami społecznościowymi

    • 7 2

    • PKM ma dobrych zarządzających

      Prosimy o czerwony przystanek Karczemki!!

      • 1 3

  • Kolej do Brzezna i na oksywie (3)

    Tory sa

    • 13 4

    • Po torach do brzezna wystarczy puscic tramwaj-trakcja i szerokosc pasuja.wystarczy chciec! (1)

      • 2 5

      • Rozstaw kół jest ten sam, ale na Kolei napięcie w sieci jest 3kV a tramwaj ma chyba 500V ?

        • 3 0

    • Tory są i kiedyś jeździły osobowe z Oksywia w latach 90.
      Pamiętam połączenie z Oksywia do Kościerzyny. Zielona lokomotywa z charakterystycznym pomarańczowym pasem i oliwkowe wagony piętrowe.

      Nawet w internecie są zdjęcia z tamtych lat.
      Google: SP42-219 i link do wrphoto.

      Opis: 24.05.1994 stacja Gdynia Port Oksywie.
      Kociołek z osobówką nr 90116 do Kościerzyny oczekuje godziny odjazdu. O ile pamięć mnie nie myli, jeszcze zimą 1991 pociąg obsługiwany był planowo przez kościerskiego "teigreka".

      Kolejne zdjęcie z opisem:
      24-05-1994 | Gdynia Obłuże | Szlak Gdynia Port Oksywie - Gdynia Port GPO |
      SP42-219 z poc. osob. 90116 Gdynia Port Oksywie - Kościerzyna zbliża się do przystanku Gdynia Pogórze, zlokalizowanego de facto na Obłużu.
      To ostatnie z moich zdjęć z linii nr 228 z lat 90., tj. z okresu, kiedy kursowały tu pociągi pasażerskie (wszystkie 4 do obejrzenia na WRP). Mam nadzieję i wierzę, że takowe tu jeszcze zagoszczą, tyle że już w formie pociągów SKM.

      • 4 0

  • kiedy na północ Gdyni?

    PKM?

    • 2 0

  • (6)

    Teraz przydałoby się odbudować i przywrócić ruch na liniach kolejowych numer 208, 212, 229, 230, 233, 237, 243, 244, 251, 252,254,

    • 21 3

    • 228 i 249 (1)

      • 0 0

      • 228 zdatna do użytku, podkłady wymienione parę lat temu.

        Linia na odcinku od Rumi do dawnego przystanku Gdynia-Rzeźnia ostatnio intensywnie eksploatowana w ruchu towarowym - 7 składów (wagony-cysterny) do/z PERN Bazy Paliw nr 21 w Dębogórzu. Od posterunku "PB" wagony do Dębogórza zabiera PERNowska spalinówka.

        • 0 0

    • 230 prawdopodobnie będzie reaktywowana.

      https://biznes.trojmiasto.pl/Kolejowa-linia-do-elektrowni-jadrowej-n168244.html

      • 2 0

    • A co z 256? (1)

      • 1 0

      • Rozkradziona i nieprzejezdna.

        Ze strony Wolna Droga.
        Zapomniane linie kolejowe: Linia nr 256

        "W pewnym okresie Pomorskie Towarzystwo Miłośników Kolei Żelaznych uruchomiło przewozy pasażerskie na linii 256. Pociągi obsługiwane były przez spalinowe zespoły trakcyjne MR/MRD oraz okazjonalnie wagon Bmnopux w środku składu z dodatkową jednostką MR/MRD. Ogromną zaletą takiego rozwiązania było to, że pociąg zaczynał bieg m.in. w Grudziądzu, a kończył w Nowym Dworze Gdańskim. Podróżni przesiadali się do oczekującej wąskotorówki i docelowo jechali na plażę (Sztutowo/ Stegna/ Jantar/ Prawy Brzeg Wisły). Oferta cieszyła się sporym zainteresowaniem, pociągi były wypełnione.

        Takie połączenie funkcjonowało w podobnym kształcie aż do roku 2013. Prace budowlane przeszkadzały w prowadzeniu ruchu, więc na jeden sezon trzeba było go zawiesić. Niestety w tym właśnie czasie skradziono część torowiska na wysokości stacji Tralewo, przez co reaktywacja połączenia stała się niemożliwa. W rezultacie, gdy prace budowlane się zakończyły, nie można było tanimi środkami naprawić tego fragmentu i tak pozostało aż do dzisiaj.

        Niestety linia jest dalej niszczona przez złomiarzy oraz zarządców dróg jednym z wielu przykładów jest zaasfaltowany przejazd w Nowym Stawie. Jest to kolejna przeszkoda do reaktywacji połączenia."

        • 2 0

    • a jakie numerki wygraja w totolotka ? bo tych na blankiecie nie ma

      • 2 3

  • Opinia wyróżniona

    (12)

    Wspaniale,kolej to najtańszy sposób na przemieszczanie,tylko poprawić punktualność i obniżyć ceny.Rozwijać też składy towarowe,po co te tysiące tirów na drogach jak jedna lokomotywa może ciągnąć 80 takich kontenerów...I rozwijać transport rzeczny.Również jest tani,tylko rzeki mamy zaniedbane.

    • 151 11

    • Najtańszy sposób? To już nie pamiętasz o protestach kilka miesięcy temu po podwyżkach cen biletów? :)))) (9)

      Z Trójmiasta do Warszawy taniej było autem z silnikiem 6,0 na benzynę niż koleją :))))

      • 10 10

      • koleją wygodniej

        mój czas jest droższy niż róznica pomiędzy ceną biletów a kosztem jazdy smochodem, a szofera nie chce mi się szukać.

        • 6 0

      • (6)

        Ja kupuje regularnie bilety kolejowe,jadę przez całą Polskę 1 klasą za 60zł...

        • 3 16

        • (4)

          Gdansk Warszawa 180zl

          • 4 3

          • Brawo - to jest realna cena ! Svencjusz za dużo ogląda propagandy w reżimowej TVP dlatego mu wyszło 60 zł za cały Polskę :)))) (3)

            • 3 6

            • (2)

              Nie mam telewizora od ponad 20 lat..

              • 2 7

              • Internet też powinni ci odciąć.

                • 4 1

              • Nie kłam - masz :))) Bo niby skąd powielałbyś propagandę reżimowej TVP? :))))

                • 8 3

        • Ale Ja nie planuję wyjazdu do Warszawy czy Krakowa pół roku wcześniej tylko wtedy kiedy mam potrzebę wyjazdu :))))

          Bo za 60 zł do Hamburga też polecisz z tanią linią ale bilet pół roku wcześniej bukujesz :))))

          • 5 3

      • Autem było

        Zawsze taniej jak jechało się w co najmniej 2 osoby

        • 2 2

    • marna prowokacja

      • 3 1

    • Polskie rzeki

      u nas nie ma sensu inwestować w transport śródlądowy, nasze rzeki są muliste - prace pogłębienia trzeba by bylo co kilka lat powtarzać dodatkowo nasze rzeki są meandrujące co by utrudniało w dużym stopniu nawigacje barkom. Inwestycje śródlądowe oprócz naprawdę wysokich kosztów, po prostu są czasochłonne; przykladowo budowa jednej śluzy trwa 7-9 lat. Gdyby zainwestować takie same pieniądze jakie by poszły w infrastrukturę śródlądową w kolej, to bysmy mieli najbardziej rozwiniętą kolej w Europie.

      • 18 3

  • kolej jest najlepsza

    trzeba odbudować to, co było, i budować nowe linie!

    • 2 0

  • Przy takich wysokich cenach prądu elektryfikacja ma jeszcze sens ekonomiczny ? (5)

    Czy to tylko tak sobie robią bo idą wybory i czymś się trzeba pochwalić i gdzieś przeciąć wstęgę :))))

    • 8 21

    • A paliwo jest tanie, że nie warto elektryfikować?

      • 2 0

    • elektryfikacja ma sens bo pociągi będą znacznie szybciej przyspieszać (3)

      Tylko że ten efekt w postaci krótszego czasu jazdy właśnie został zmarnowany poprzez budowę przystanku Firoga i zatrzymywanie tam prawie każdego pociągu tak samo zbędnie jak na Niedźwiedniku czy Brętowie. Pociąg to nie tramwaj! Narzekają wszyscy, że miasto zalewają samochody z wiosek a jak może być inaczej jeśli pociąg z Kartuz do Wrzeszcza ponad połowę swojego czasu jazdy potrzebuje na przejechanie przez sam Gdańsk? Nawet autobusy Gryfa są szybsze od pociągu o ile nie ma korku.

      • 11 2

      • to nie intercity (1)

        U pracodawcy przy Firoga pracuje tyle ludzi, co w stoczni kiedyś w dobrych czasach. Jeżeli pojadą koleją wszystkim będzie lepiej

        • 3 2

        • Pracują ale nie dojeżdżają codzennie do biura

          Pracują zdalnie. A do biura jadą raz na kilka dni.

          • 2 1

      • Mądrego dobrze posłuchać :))) Mniej przystanków i większe bezpłatne parkingi i taki trend się utrzymuje.

        Pociąg nie może zatrzymywać się w każdej wiosce ( vide casus stacji Włoszczowa) ale każdy mieszkaniec wioski może dojechać kilka/kilkanaście kilometrów, zostawić auto koło stacji i przesiąść się na pociąg :)))

        • 2 0

  • Szan.P. Brancewicz

    Kto jak kto,ale Pan powinien wiedzieć, ze PKM -ką się nie jeździ.PKM to zarządca infrastruktury czyli: nawierzchnia kolejowa,mosty,wiadukty,przepusty,perony, czy też urzadzenia sterowania ruchem kolejowym.PKM udostępnia tą infrastrukturę przewoźnikowi, czyli obecnie PR Gdynia.

    • 3 12

  • Czy coś wiadomo o prawach opcji zakupu taboru kolejowego przez Województwo Pomorskie?

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane