• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kończą się ważne inwestycje kolejowe

Michał Brancewicz
24 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (94)
  • Taki widok będzie miał maszynista prowadzący pociąg po bajpasie w kierunku Kartuz. Z prawej widoczny skład na linii PKM.
  • A tu widok na bajpas i linię PKM podczas jazdy w kierunku Wrzeszcza.
  • Ostatnie prace na bajpasie kartuskim. W tle przejeżdżający pociąg Przewozów Regionalnych, które wożą pasażerów po linii PKM.

Czerwiec ma być miesiącem, w którym zakończy się elektryfikacja linii PKM. Sukces będzie jednak połowiczny, bo bez elektryfikacji linii 201 Gdynia-Kościerzyna, należącej do PKP PLK, pociągi zasilane prądem dojadą jedynie do Rębiechowa. W połowie roku powinna zakończyć się też wspólna inwestycja PKM i PLK polegająca na budowie objazdu kolejowego, nazywanego bajpasem kartuskim.



PKM-ką jeżdżę najczęściej:

Powstanie bajpasu kartuskiego ma umożliwić utrzymanie ruchu kolejowego na trasie z Trójmiasta do Kartuz, gdy na linii 201 trwać będzie elektryfikacja i rozbudowa do dwóch torów. Jest to jednak wciąż melodia przyszłości.

Budowa bajpasu - dwa zadania:

  1. PKM buduje niespełna 1,5 km toru na odcinku PKM Gdańsk-Kiełpinek - Gdańsk-Kokoszki
  2. PLK modernizuje ok. 16 km istniejącej linii Gdańsk-Kokoszki - Stara Piła - Żukowo - Glincz


Rozbudowa linii kolejowej na Kaszuby za 1,5 mld zł Rozbudowa linii kolejowej na Kaszuby za 1,5 mld zł

Oba zadania miały zakończyć się w tym samym terminie.

- Zakończone zostały prace związane z konstrukcją nasypu kolejowego, budową nawierzchni kolejowej oraz montażem urządzeń zewnętrznych sterowania ruchem kolejowym. Gotowe są trzy z czterech nowych obiektów inżynieryjnych (przejście pod toramiMapka na wysokości osiedla Karczemki, wiadukt kolejowyMapka nad planowaną w przyszłości przez miasto ul. Nową Inżynierską oraz przepust wodny), natomiast nadal trwają prace przy wiadukcie drogowymMapka, który połączy ulice Osiedlową i Dojazdową w Gdańsku Kokoszkach - informuje Tomasz Konopacki, rzecznik spółki Pomorska Kolej Metropolitalna.
  • Tunel w nasypie kolejowym, który powstał na odcinku bajpasu kartuskiego PKM i który służył będzie okolicznym mieszkańcom.
  • Testy obciążeniowe na wiadukcie kolejowym, który powstał w ramach bajpasu kartuskiego na odcinku realizowanym przez PKM.
  • Tunel pod torami na wysokości Karczemek. Widok od drugiej strony nasypu.
W środę odbyły się statyczne próby obciążeniowe wspomnianych trzech obiektów. Do ich przeprowadzenia wykorzystana została podbijarka torowa, która po zakończeniu prób obciążeniowych podbijała tor na tym odcinku.



Bajpas PKM do czerwca, bajpas PLK niewielkie opóźnienie



- Do wykonania pozostało jeszcze humusowanie skarp nasypu i wykopu linii kolejowej, prace wykończeniowe na obiektach inżynieryjnych, przebudowa układów drogowych oraz dokończenie prac branży sanitarnej: rowów i kanalizacji deszczowej - wylicza rzecznik PKM.
O postępach prac na swoim odcinku bajpasu informują też kolejarze z Warszawy.

- Przygotowujemy dogodne połączenie kolejowe z Gdańska do Kartuz na czas modernizacji linii nr 201 Bydgoszcz - Trójmiasto. Na tzw. bajpasie kartuskim postępują prace m.in. przy budowie peronów w Gdańsk Kokoszki, Leźno i Stara Piła. Wyremontowaliśmy m.in. most w Niestępowie - informują przedstawiciele PKP Polskich Linii Kolejowych.
  • Postępy prac na bajpasie kartuskim realizowanym na zlecenie PKP PLK.
  • Postępy prac na bajpasie kartuskim realizowanym na zlecenie PKP PLK.
  • Postępy prac na bajpasie kartuskim realizowanym na zlecenie PKP PLK.
  • Postępy prac na bajpasie kartuskim realizowanym na zlecenie PKP PLK.
- Zakończenie wszystkich prac budowlanych na odcinku realizowanym przez PKM planowane jest w czerwcu - zapowiada Tomasz Konopacki.
PLK również celuje w ten termin, ale tutaj może pojawić się jednak pewne opóźnienie.

Aby pociągi mogły pojechać bajpasem, potrzebne będzie jeszcze połączenie systemów sterowania ruchem kolejowym (SRK) na odcinku PKM i PLK.



Elektryfikacja PKM na ukończeniu, a PLK nawet nie ruszyło



Również w czerwcu planowane jest zakończenie elektryfikacji linii PKM. Wówczas będą mogły po niej kursować pociągi elektryczne, ale jedynie do portu lotniczego lub stacji Gdańsk Rębiechowo.

Niestety elektryfikacja i rozbudowa linii 201 między Gdynią a Kościerzyną, która należy do PKP PLK, jeszcze się nawet nie rozpoczęła.

Dlatego też Urząd Marszałkowski ogłosił przetarg na dostawę czterech pociągów o napędzie hybrydowym (spalinowo-elektrycznym), które mają dotrzeć na Pomorze jeszcze w tym roku.

Będą cztery hybrydowe pociągi dla Pomorza Będą cztery hybrydowe pociągi dla Pomorza

Miejsca

Opinie (94)

Wszystkie opinie

  • Leżno

    Jakim trzeba być bezmyśnym żeby zrobić w obecnym miejscu przystanek Leżno wybierając nasyp/górę i zrobić zygzakowaty podjazd pod górę i pełno schodków dla sprawnych gdy po drugiej stronie drogi jest stara stacja kolejowa płaski teren mnóstwo miejsca dla samochodów. Ciekawe Jak odbierzesz lub dowieziesz kogoś na ten przystanek ?{nie ma nawet zatoczki} Jestem Mieszkańcem Leżna i wiem co piszę ,żeby ew. skorzystać z tego Będę zmuszony chodzić po torach bo nie ma gdzie zatrzymać /zaparkować samochodu. I tu pojawi się problem jak ktoś dostanie się pod pociąg

    • 0 0

  • (2)

    Pamiętajcie w przyszlości o przystanku PKM Karczemki

    • 12 4

    • (1)

      pociąg to nie tramwaj

      • 3 6

      • Te osiedla akurat są specyficznie położone, że nie do końca da się korzystać z sąsiednich przystanków, tutaj warto zrobić

        • 0 0

  • Pierwsza polska lokomotywa wodorowa już gotowa. (1)

    W Bydgoszczy poleciały korki od szampana. Pesa z powodzeniem zakończyła testy homologacyjne lokomotywy wodorowej SM42-6Dn. To pierwszy tego typu pojazd, który został zbadany przez Ośrodek Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie. Na tory wyjedzie szybciej, niż można by się było spodziewać.

    • 3 3

    • W 100% polska konstrukcja.

      Dawna SM42-1129 wyprodukowana w 1990 przez chrzanowski fablok została całkowicie przebudowana na lokomotywę wodorową o oznaczeniu SM42-6Dn-001.

      • 0 0

  • Znow inwestycje (16)

    Tylko dzis tyle dobrych wiadomosci. Czy naprawde warto narzekac? Zastanawiam sie komu to przeszkadza, ze Polska sie rozwija. Chyba tylko tym ktorym wystarczy lotnisko w Berlinie, Minsku i Moskwie

    • 60 97

    • Wystarczy w Warszawie, Gdańsku i innych polskich miastach. co to za ciągoty do Moskwy i Mińska ?

      • 0 0

    • (10)

      Mi wystarczą lotniska Okęcie, Modlin, Rębiechowo. CPK jest potrzebne jak świni siodło.

      • 31 21

      • Jako dolotowki do europejskich hubow na pewno (3)

        • 6 6

        • Okęcie przede wszystkim i tak nie da rady, nie tylko nie zmiesci samolotow to jeszcze miliony bedzie tracilo na odszkodowania bo jest niemal w centrum miasta

          • 4 0

        • (1)

          A jako dolotówka dla Lotu nie wystarczy? Wszystko jedno czy polecę na Okęcie czy CPK.

          • 2 7

          • Ale Okecie nie da rady

            dodatkowo jest w środku miasta i ma ograniczenia

            • 9 0

      • Demokracja tez ci nie potrzebna bo maz ja w berlinie (2)

        • 15 19

        • (1)

          Nadejdzie czas w którym demokracja będzie również w Polsce.

          • 12 6

          • Wlasnie przez takie teksty nigdy już nie wygracie heheh

            • 10 2

      • Precz z paździochami

        Dlatego kraj nigdy by sie nie rozwinał przez takich pazdzichów jak ty

        • 6 0

      • Hub DCT mi nie jest potrzebny (1)

        Wystarczą huby na zachodzie, a feedery obsłużą nasze porty?

        • 4 3

        • zburzyć

          to port wejścia chińskiego badziewia, USA I Kanada inwestują na potegę, aby uniezależnić Sie od chińskich dostaw, a my się pchamy w sytuacje, z której inni uciekają.

          • 1 3

    • (3)

      jak widac w omaiwanym artykule - inwestycje zapowiadane przez rząd (PiS) nawet nie ruszają, te samorządowe mają sie świetnie. Dokładnie tak samo jak z lotniskami - CPK wydaje setki milionów złotych a nawet rząd nie wie ilu w koncu ma obsługiwać pasazerów, za to lokalne porty lotnicze mają się swietnie (podobnie jak Okęcie i Modlin). Skupmy się na sensownym rozwoju a nie na bajkach podsyconych kompleksami (jak CPK)

      • 39 19

      • Okęcie lokalnym, samorzadowym lotniskiem? Zeby cos pisac trzeba sie na tym znac, A co poza budową drutu mial samorzad w porownaniu z budową praktycznie od nowa linii przedwojennej Bydgoszcz- Gdynia i przystosowania jej do ciezkich, ponadgabarytowych pociągow? Zobacz sobie jak zaczeto - nowy uklad torow w porcie w Gdyni zapiera dech w piersiach- od tego zaczeli, dalsze odcinki w swoim czasie, to jest linia o olbrzymim znaczeniu gospodarczym dla kraju a nie rozwieszenie druta na 2 kilometrach!

        • 7 2

      • Samorządowe inwestycje......dawno sie tak nie usmialem.

        Zmiana nazwy ronda to nie jest inwestycja :) Cała Polska jest obecnie w budowie dzieki PiS, pogódz sie z tym :)

        • 8 15

      • Jasionka

        To nawet awansowała na lotnisko międzynarodowe dla celebrytów

        • 4 2

  • zainwesyowałam w nowa wanne i nic nie piszą

    • 0 0

  • A czy ktoś w końcu pomyśli o parkingach przy stacjach PKM? Tak, aby można było dojechać do przystanku, zostawić samochód (4)

    i dojechać do pracy w Trójmieście. Czy naprawdę to takie trudne dla urzędników?

    • 37 9

    • Wcale nie jestem pewien czy to dobry pomysł oddwać parkingi w ręce naszych projektantów

      Znam dziki parking na 100 miejsc a jak zajmie się tym projektant to zrobi na tym terenie może z 20.
      W Osowej zaprojektowali parking "kiss and drive" w porywach na pięć miejsc, przy czym każdy samochód blokuje wyjazd z parkingu następnemu. Nie da się poczekać chwilę bez irytowania innych.

      • 2 0

    • U nas tak, gdzie indziej to oczywistosc. W krakowie czy poznaniu parkingi powstaja nawet przy nowych petlach tramwajowych

      • 2 0

    • (1)

      Będę jeździć PKM jak pojedzie z Gdańska Głównego a nie z wrzeszcza!!!!!!

      • 4 4

      • No to widzę Cię w pociągu w czerwcu!

        • 0 0

  • Nowa Letnica (2)

    Mieszkańcy Nowej Letnicy czekają na reaktywację kolejki SKM przez Letnicę,jak PiS obiecał!!!!!

    • 7 2

    • Pis czy Robyg?

      • 0 0

    • PiS obiecał program przystankowy

      ale warunkiem jest wykorzystanie infrastruktury, miasto ma to gdzies

      • 1 1

  • Niewiarygodne opóżnienia na kolei w postępie robót inwestycyjnych. (1)

    Łącznicę Lublin Rury długości 850 m budowano 3 lata, łącznicę Czarnca - Włoszczowa Północ długości 3,3 km budowano 4 lata a geniusz Horała chce w kilka lat wybudować ponad 2 tys. km nowych linii z szybkością V 200 - 250 km/h.
    Na modernizowanej linii nr 201 Maksymilianowo - Kościerzyna - Gdynia (opóźnienia wynoszą już 4 lata) dotychczas nie wyłoniono jeszcze wykonawców robót. Prawdopodobnie szybciej wybudują SKM południe do węzła Świętokrzyska. To zadanie oraz część bajpasa prowadza władze samorządowe a nie gigantyczna spółka jaką jest PKP - Polskie Linie Kolejowe pod wodzą jej Prezesa p. Ireneusza Merchela.

    • 11 0

    • Co klamiesz, zadaniem samorzadu jest polozenie tylko 1,5 km toru- czytaj ze zrozumieniem. A to, jak PLK odnowila infrastrukture w ostatnich latach, jest az niewiarygodne pamietawszy to, jak to wygladalo w latach 2000-2015. Budowa magistrali 201 z Bydgoszczy do Gdyni, przedwojennej, ma olbrzymie znaczenie towarowe dla kraju i nic dziwnego ze najpierw calkowicie zmodernizowano uklad kolejow w porcie (wielkie wow) a potem beda robic reszte- ciuchcia marszalka mniej tu sie liczy, zwlaszcze ze rozwiazanie jak widac banalne- 3 hybrydy!

      • 1 1

  • Fajnie, że się dzieje ale dopiero CPK realnie zrewolucjonizuje koleje w Polsce. (9)

    • 26 68

    • To jest przewał, nic nie zbudują (1)

      bo tam nie o to chodzi żeby zbudować, tylko spółki tworzyć

      • 3 3

      • Fala, mgzkgzk, ztm zkm i MZK, wczesniej tez jakas spolka od wspolnego biletu byla ale inna, mevo? Czemu tu nie wezmiecie juz nie ukochanego Berlina ale Warszawy chociaz, gdzie zarzadza tym jedna spolka?

        • 0 0

    • O ile powstanie ? A jak powstanie to sens ekonomiczny CPK będzie taki jak przekop mierzei wiślanej czyli żaden :)))) (4)

      To znaczy przekop ma walory turystyczno krajoznawcze ale za 2 mld to nie ma sensu.

      • 24 11

      • Szkoda, ze totalna wladza Elbląga nie chce dofinansowania na inwestycje w port i przekop.... (1)

        To takie typowe dla totalnej opozycji, zwlaszcza przed wyborami...frustracja i bezradność jest ogromna.

        • 3 2

        • Dołożyć? A z czego?

          No i przede wszystkim po co i dla kogo? Słomiana inwestycja, pod "ciemny lud"!

          • 1 2

      • Przyglupie przekop zrobiono nie dla ekonomi a po to by nie prosic ruskich o wplyniecie do zalewu wislanego. (1)

        • 8 11

        • A.....po pietruszkę tam wpływać?

          Kajak można przenieść przez mierzeję, dla jachtów można było zrobić pochylnię ....no ale s.....s... maja rozmach!

          • 8 4

    • No to prawda, ale to jest strategiczna inwestycja na 50 lat

      Raczej nie pojeździmy sobie pociągami po "szprychach" a nawet jeśli to możemy w tym wieku już mało ogarniać co się dzieje :)

      • 3 1

    • tjam.....może tylko jeszcze wskaż

      źródło finansowania tej mega inwestycji. Teraz ledwo starcza na pensje dla pisowskich pociotków i fantasmagorie projektowe

      • 4 4

  • No i bardzo dobrze że kończą, w końcu czas najwyższy, by się skończyły. (1)

    Pytanie kiedy podejmą temat budowy PKM II?
    To jakoś słabo wychodzi.
    Kolej do Nowego Portu też by się przydała.
    Do Pruszcza Gdańskiego także...

    • 8 3

    • Być może nie wiesz...

      ...potrzeba drugiej pary torów pomiędzy Gdańskiem Głównym a Pruszczem ale pociągi do Pruszcza Gdańskiego jeźdżą.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane