• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kończą się ważne inwestycje kolejowe

Michał Brancewicz
24 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (94)
  • Taki widok będzie miał maszynista prowadzący pociąg po bajpasie w kierunku Kartuz. Z prawej widoczny skład na linii PKM.
  • A tu widok na bajpas i linię PKM podczas jazdy w kierunku Wrzeszcza.
  • Ostatnie prace na bajpasie kartuskim. W tle przejeżdżający pociąg Przewozów Regionalnych, które wożą pasażerów po linii PKM.

Czerwiec ma być miesiącem, w którym zakończy się elektryfikacja linii PKM. Sukces będzie jednak połowiczny, bo bez elektryfikacji linii 201 Gdynia-Kościerzyna, należącej do PKP PLK, pociągi zasilane prądem dojadą jedynie do Rębiechowa. W połowie roku powinna zakończyć się też wspólna inwestycja PKM i PLK polegająca na budowie objazdu kolejowego, nazywanego bajpasem kartuskim.



PKM-ką jeżdżę najczęściej:

Powstanie bajpasu kartuskiego ma umożliwić utrzymanie ruchu kolejowego na trasie z Trójmiasta do Kartuz, gdy na linii 201 trwać będzie elektryfikacja i rozbudowa do dwóch torów. Jest to jednak wciąż melodia przyszłości.

Budowa bajpasu - dwa zadania:

  1. PKM buduje niespełna 1,5 km toru na odcinku PKM Gdańsk-Kiełpinek - Gdańsk-Kokoszki
  2. PLK modernizuje ok. 16 km istniejącej linii Gdańsk-Kokoszki - Stara Piła - Żukowo - Glincz


Rozbudowa linii kolejowej na Kaszuby za 1,5 mld zł Rozbudowa linii kolejowej na Kaszuby za 1,5 mld zł

Oba zadania miały zakończyć się w tym samym terminie.

- Zakończone zostały prace związane z konstrukcją nasypu kolejowego, budową nawierzchni kolejowej oraz montażem urządzeń zewnętrznych sterowania ruchem kolejowym. Gotowe są trzy z czterech nowych obiektów inżynieryjnych (przejście pod toramiMapka na wysokości osiedla Karczemki, wiadukt kolejowyMapka nad planowaną w przyszłości przez miasto ul. Nową Inżynierską oraz przepust wodny), natomiast nadal trwają prace przy wiadukcie drogowymMapka, który połączy ulice Osiedlową i Dojazdową w Gdańsku Kokoszkach - informuje Tomasz Konopacki, rzecznik spółki Pomorska Kolej Metropolitalna.
  • Tunel w nasypie kolejowym, który powstał na odcinku bajpasu kartuskiego PKM i który służył będzie okolicznym mieszkańcom.
  • Testy obciążeniowe na wiadukcie kolejowym, który powstał w ramach bajpasu kartuskiego na odcinku realizowanym przez PKM.
  • Tunel pod torami na wysokości Karczemek. Widok od drugiej strony nasypu.
W środę odbyły się statyczne próby obciążeniowe wspomnianych trzech obiektów. Do ich przeprowadzenia wykorzystana została podbijarka torowa, która po zakończeniu prób obciążeniowych podbijała tor na tym odcinku.



Bajpas PKM do czerwca, bajpas PLK niewielkie opóźnienie



- Do wykonania pozostało jeszcze humusowanie skarp nasypu i wykopu linii kolejowej, prace wykończeniowe na obiektach inżynieryjnych, przebudowa układów drogowych oraz dokończenie prac branży sanitarnej: rowów i kanalizacji deszczowej - wylicza rzecznik PKM.
O postępach prac na swoim odcinku bajpasu informują też kolejarze z Warszawy.

- Przygotowujemy dogodne połączenie kolejowe z Gdańska do Kartuz na czas modernizacji linii nr 201 Bydgoszcz - Trójmiasto. Na tzw. bajpasie kartuskim postępują prace m.in. przy budowie peronów w Gdańsk Kokoszki, Leźno i Stara Piła. Wyremontowaliśmy m.in. most w Niestępowie - informują przedstawiciele PKP Polskich Linii Kolejowych.
  • Postępy prac na bajpasie kartuskim realizowanym na zlecenie PKP PLK.
  • Postępy prac na bajpasie kartuskim realizowanym na zlecenie PKP PLK.
  • Postępy prac na bajpasie kartuskim realizowanym na zlecenie PKP PLK.
  • Postępy prac na bajpasie kartuskim realizowanym na zlecenie PKP PLK.
- Zakończenie wszystkich prac budowlanych na odcinku realizowanym przez PKM planowane jest w czerwcu - zapowiada Tomasz Konopacki.
PLK również celuje w ten termin, ale tutaj może pojawić się jednak pewne opóźnienie.

Aby pociągi mogły pojechać bajpasem, potrzebne będzie jeszcze połączenie systemów sterowania ruchem kolejowym (SRK) na odcinku PKM i PLK.



Elektryfikacja PKM na ukończeniu, a PLK nawet nie ruszyło



Również w czerwcu planowane jest zakończenie elektryfikacji linii PKM. Wówczas będą mogły po niej kursować pociągi elektryczne, ale jedynie do portu lotniczego lub stacji Gdańsk Rębiechowo.

Niestety elektryfikacja i rozbudowa linii 201 między Gdynią a Kościerzyną, która należy do PKP PLK, jeszcze się nawet nie rozpoczęła.

Dlatego też Urząd Marszałkowski ogłosił przetarg na dostawę czterech pociągów o napędzie hybrydowym (spalinowo-elektrycznym), które mają dotrzeć na Pomorze jeszcze w tym roku.

Będą cztery hybrydowe pociągi dla Pomorza Będą cztery hybrydowe pociągi dla Pomorza

Miejsca

Opinie (94)

Wszystkie opinie

  • Opinia wyróżniona

    (12)

    Wspaniale,kolej to najtańszy sposób na przemieszczanie,tylko poprawić punktualność i obniżyć ceny.Rozwijać też składy towarowe,po co te tysiące tirów na drogach jak jedna lokomotywa może ciągnąć 80 takich kontenerów...I rozwijać transport rzeczny.Również jest tani,tylko rzeki mamy zaniedbane.

    • 151 11

    • Najtańszy sposób? To już nie pamiętasz o protestach kilka miesięcy temu po podwyżkach cen biletów? :)))) (9)

      Z Trójmiasta do Warszawy taniej było autem z silnikiem 6,0 na benzynę niż koleją :))))

      • 10 10

      • (6)

        Ja kupuje regularnie bilety kolejowe,jadę przez całą Polskę 1 klasą za 60zł...

        • 3 16

        • Ale Ja nie planuję wyjazdu do Warszawy czy Krakowa pół roku wcześniej tylko wtedy kiedy mam potrzebę wyjazdu :))))

          Bo za 60 zł do Hamburga też polecisz z tanią linią ale bilet pół roku wcześniej bukujesz :))))

          • 5 3

        • (4)

          Gdansk Warszawa 180zl

          • 4 3

          • Brawo - to jest realna cena ! Svencjusz za dużo ogląda propagandy w reżimowej TVP dlatego mu wyszło 60 zł za cały Polskę :)))) (3)

            • 3 6

            • (2)

              Nie mam telewizora od ponad 20 lat..

              • 2 7

              • Nie kłam - masz :))) Bo niby skąd powielałbyś propagandę reżimowej TVP? :))))

                • 8 3

              • Internet też powinni ci odciąć.

                • 4 1

      • Autem było

        Zawsze taniej jak jechało się w co najmniej 2 osoby

        • 2 2

      • koleją wygodniej

        mój czas jest droższy niż róznica pomiędzy ceną biletów a kosztem jazdy smochodem, a szofera nie chce mi się szukać.

        • 6 0

    • Polskie rzeki

      u nas nie ma sensu inwestować w transport śródlądowy, nasze rzeki są muliste - prace pogłębienia trzeba by bylo co kilka lat powtarzać dodatkowo nasze rzeki są meandrujące co by utrudniało w dużym stopniu nawigacje barkom. Inwestycje śródlądowe oprócz naprawdę wysokich kosztów, po prostu są czasochłonne; przykladowo budowa jednej śluzy trwa 7-9 lat. Gdyby zainwestować takie same pieniądze jakie by poszły w infrastrukturę śródlądową w kolej, to bysmy mieli najbardziej rozwiniętą kolej w Europie.

      • 18 3

    • marna prowokacja

      • 3 1

  • Cała kolej działa połowicznie.

    Efekt urządzenia się w spółce ludzi z dołów społecznych, którzy przegonili uczciwych po 89. Zaczęli masowo wprowadzać nepotyzm i korupcję.

    • 24 8

  • lubię pociągi (1)

    • 29 0

    • ciapągi

      • 1 1

  • Piesi w tunelu!! (1)

    Domagamy sie przejscia na poziomie torow z sygnalizacja.

    • 8 21

    • to nie tunel dla pieszych a wiadukt nad sciezka na poziomie gruntu

      • 5 0

  • Znow inwestycje (16)

    Tylko dzis tyle dobrych wiadomosci. Czy naprawde warto narzekac? Zastanawiam sie komu to przeszkadza, ze Polska sie rozwija. Chyba tylko tym ktorym wystarczy lotnisko w Berlinie, Minsku i Moskwie

    • 60 97

    • (3)

      jak widac w omaiwanym artykule - inwestycje zapowiadane przez rząd (PiS) nawet nie ruszają, te samorządowe mają sie świetnie. Dokładnie tak samo jak z lotniskami - CPK wydaje setki milionów złotych a nawet rząd nie wie ilu w koncu ma obsługiwać pasazerów, za to lokalne porty lotnicze mają się swietnie (podobnie jak Okęcie i Modlin). Skupmy się na sensownym rozwoju a nie na bajkach podsyconych kompleksami (jak CPK)

      • 39 19

      • Jasionka

        To nawet awansowała na lotnisko międzynarodowe dla celebrytów

        • 4 2

      • Samorządowe inwestycje......dawno sie tak nie usmialem.

        Zmiana nazwy ronda to nie jest inwestycja :) Cała Polska jest obecnie w budowie dzieki PiS, pogódz sie z tym :)

        • 8 15

      • Okęcie lokalnym, samorzadowym lotniskiem? Zeby cos pisac trzeba sie na tym znac, A co poza budową drutu mial samorzad w porownaniu z budową praktycznie od nowa linii przedwojennej Bydgoszcz- Gdynia i przystosowania jej do ciezkich, ponadgabarytowych pociągow? Zobacz sobie jak zaczeto - nowy uklad torow w porcie w Gdyni zapiera dech w piersiach- od tego zaczeli, dalsze odcinki w swoim czasie, to jest linia o olbrzymim znaczeniu gospodarczym dla kraju a nie rozwieszenie druta na 2 kilometrach!

        • 7 2

    • (10)

      Mi wystarczą lotniska Okęcie, Modlin, Rębiechowo. CPK jest potrzebne jak świni siodło.

      • 31 21

      • Demokracja tez ci nie potrzebna bo maz ja w berlinie (2)

        • 15 19

        • (1)

          Nadejdzie czas w którym demokracja będzie również w Polsce.

          • 12 6

          • Wlasnie przez takie teksty nigdy już nie wygracie heheh

            • 10 2

      • Jako dolotowki do europejskich hubow na pewno (3)

        • 6 6

        • (1)

          A jako dolotówka dla Lotu nie wystarczy? Wszystko jedno czy polecę na Okęcie czy CPK.

          • 2 7

          • Ale Okecie nie da rady

            dodatkowo jest w środku miasta i ma ograniczenia

            • 9 0

        • Okęcie przede wszystkim i tak nie da rady, nie tylko nie zmiesci samolotow to jeszcze miliony bedzie tracilo na odszkodowania bo jest niemal w centrum miasta

          • 4 0

      • Hub DCT mi nie jest potrzebny (1)

        Wystarczą huby na zachodzie, a feedery obsłużą nasze porty?

        • 4 3

        • zburzyć

          to port wejścia chińskiego badziewia, USA I Kanada inwestują na potegę, aby uniezależnić Sie od chińskich dostaw, a my się pchamy w sytuacje, z której inni uciekają.

          • 1 3

      • Precz z paździochami

        Dlatego kraj nigdy by sie nie rozwinał przez takich pazdzichów jak ty

        • 6 0

    • Wystarczy w Warszawie, Gdańsku i innych polskich miastach. co to za ciągoty do Moskwy i Mińska ?

      • 0 0

  • PKP jak zwykle całkowicie niewydolne

    • 17 8

  • W PKP jak zwykle nie widzą problemów (1)

    Zero odpowiedzialności za błędy, opóźnienia tak się pracuje tylko na kolei

    • 25 5

    • I u.m gdanska i jej spolkach typu zdiz

      • 3 4

  • Przy takich wysokich cenach prądu elektryfikacja ma jeszcze sens ekonomiczny ? (5)

    Czy to tylko tak sobie robią bo idą wybory i czymś się trzeba pochwalić i gdzieś przeciąć wstęgę :))))

    • 8 21

    • elektryfikacja ma sens bo pociągi będą znacznie szybciej przyspieszać (3)

      Tylko że ten efekt w postaci krótszego czasu jazdy właśnie został zmarnowany poprzez budowę przystanku Firoga i zatrzymywanie tam prawie każdego pociągu tak samo zbędnie jak na Niedźwiedniku czy Brętowie. Pociąg to nie tramwaj! Narzekają wszyscy, że miasto zalewają samochody z wiosek a jak może być inaczej jeśli pociąg z Kartuz do Wrzeszcza ponad połowę swojego czasu jazdy potrzebuje na przejechanie przez sam Gdańsk? Nawet autobusy Gryfa są szybsze od pociągu o ile nie ma korku.

      • 11 2

      • Mądrego dobrze posłuchać :))) Mniej przystanków i większe bezpłatne parkingi i taki trend się utrzymuje.

        Pociąg nie może zatrzymywać się w każdej wiosce ( vide casus stacji Włoszczowa) ale każdy mieszkaniec wioski może dojechać kilka/kilkanaście kilometrów, zostawić auto koło stacji i przesiąść się na pociąg :)))

        • 2 0

      • to nie intercity (1)

        U pracodawcy przy Firoga pracuje tyle ludzi, co w stoczni kiedyś w dobrych czasach. Jeżeli pojadą koleją wszystkim będzie lepiej

        • 3 2

        • Pracują ale nie dojeżdżają codzennie do biura

          Pracują zdalnie. A do biura jadą raz na kilka dni.

          • 2 1

    • A paliwo jest tanie, że nie warto elektryfikować?

      • 2 0

  • Fajnie, że się dzieje ale dopiero CPK realnie zrewolucjonizuje koleje w Polsce. (9)

    • 26 68

    • O ile powstanie ? A jak powstanie to sens ekonomiczny CPK będzie taki jak przekop mierzei wiślanej czyli żaden :)))) (4)

      To znaczy przekop ma walory turystyczno krajoznawcze ale za 2 mld to nie ma sensu.

      • 24 11

      • Przyglupie przekop zrobiono nie dla ekonomi a po to by nie prosic ruskich o wplyniecie do zalewu wislanego. (1)

        • 8 11

        • A.....po pietruszkę tam wpływać?

          Kajak można przenieść przez mierzeję, dla jachtów można było zrobić pochylnię ....no ale s.....s... maja rozmach!

          • 8 4

      • Szkoda, ze totalna wladza Elbląga nie chce dofinansowania na inwestycje w port i przekop.... (1)

        To takie typowe dla totalnej opozycji, zwlaszcza przed wyborami...frustracja i bezradność jest ogromna.

        • 3 2

        • Dołożyć? A z czego?

          No i przede wszystkim po co i dla kogo? Słomiana inwestycja, pod "ciemny lud"!

          • 1 2

    • tjam.....może tylko jeszcze wskaż

      źródło finansowania tej mega inwestycji. Teraz ledwo starcza na pensje dla pisowskich pociotków i fantasmagorie projektowe

      • 4 4

    • No to prawda, ale to jest strategiczna inwestycja na 50 lat

      Raczej nie pojeździmy sobie pociągami po "szprychach" a nawet jeśli to możemy w tym wieku już mało ogarniać co się dzieje :)

      • 3 1

    • To jest przewał, nic nie zbudują (1)

      bo tam nie o to chodzi żeby zbudować, tylko spółki tworzyć

      • 3 3

      • Fala, mgzkgzk, ztm zkm i MZK, wczesniej tez jakas spolka od wspolnego biletu byla ale inna, mevo? Czemu tu nie wezmiecie juz nie ukochanego Berlina ale Warszawy chociaz, gdzie zarzadza tym jedna spolka?

        • 0 0

  • (6)

    Teraz przydałoby się odbudować i przywrócić ruch na liniach kolejowych numer 208, 212, 229, 230, 233, 237, 243, 244, 251, 252,254,

    • 21 3

    • a jakie numerki wygraja w totolotka ? bo tych na blankiecie nie ma

      • 2 3

    • A co z 256? (1)

      • 1 0

      • Rozkradziona i nieprzejezdna.

        Ze strony Wolna Droga.
        Zapomniane linie kolejowe: Linia nr 256

        "W pewnym okresie Pomorskie Towarzystwo Miłośników Kolei Żelaznych uruchomiło przewozy pasażerskie na linii 256. Pociągi obsługiwane były przez spalinowe zespoły trakcyjne MR/MRD oraz okazjonalnie wagon Bmnopux w środku składu z dodatkową jednostką MR/MRD. Ogromną zaletą takiego rozwiązania było to, że pociąg zaczynał bieg m.in. w Grudziądzu, a kończył w Nowym Dworze Gdańskim. Podróżni przesiadali się do oczekującej wąskotorówki i docelowo jechali na plażę (Sztutowo/ Stegna/ Jantar/ Prawy Brzeg Wisły). Oferta cieszyła się sporym zainteresowaniem, pociągi były wypełnione.

        Takie połączenie funkcjonowało w podobnym kształcie aż do roku 2013. Prace budowlane przeszkadzały w prowadzeniu ruchu, więc na jeden sezon trzeba było go zawiesić. Niestety w tym właśnie czasie skradziono część torowiska na wysokości stacji Tralewo, przez co reaktywacja połączenia stała się niemożliwa. W rezultacie, gdy prace budowlane się zakończyły, nie można było tanimi środkami naprawić tego fragmentu i tak pozostało aż do dzisiaj.

        Niestety linia jest dalej niszczona przez złomiarzy oraz zarządców dróg jednym z wielu przykładów jest zaasfaltowany przejazd w Nowym Stawie. Jest to kolejna przeszkoda do reaktywacji połączenia."

        • 2 0

    • 230 prawdopodobnie będzie reaktywowana.

      https://biznes.trojmiasto.pl/Kolejowa-linia-do-elektrowni-jadrowej-n168244.html

      • 2 0

    • 228 i 249 (1)

      • 0 0

      • 228 zdatna do użytku, podkłady wymienione parę lat temu.

        Linia na odcinku od Rumi do dawnego przystanku Gdynia-Rzeźnia ostatnio intensywnie eksploatowana w ruchu towarowym - 7 składów (wagony-cysterny) do/z PERN Bazy Paliw nr 21 w Dębogórzu. Od posterunku "PB" wagony do Dębogórza zabiera PERNowska spalinówka.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane