• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Konflikt kontrolerów ruchu lotniczego z PAŻP bez wpływu na gdańskie lotnisko

Maciej Korolczuk
13 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Konflikt związkowców z PAŻP na razie nie ma wpływu na funkcjonowanie gdańskiego lotniska. Konflikt związkowców z PAŻP na razie nie ma wpływu na funkcjonowanie gdańskiego lotniska.

Trwa konflikt związków zawodowych kontrolerów ruchu lotniczego z Polską Agencją Żeglugi Powietrznej. Związkowcy nie chcą zgodzić się na zmianę warunków pracy i wynagrodzeń. Mówią wprost: "jeśli nie uda się dojść do porozumienia, niebo nad Polską może zostać zamknięte". Władze gdańskiego lotniska przyglądają się sprawie i uspokajają - lotnisko funkcjonuje bez zakłóceń.



Jak często latasz samolotem?

Kontrolerzy lotów czuwający nad ruchem powietrznym w kraju zatrudniani są przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej. PAŻP podlega Urzędowi Lotnictwa Cywilnego oraz ministrowi transportu.

I choć jej pracownicy pracują na każdym regionalnym lotnisku w kraju, to - z perspektywy władz danego portu lotniczego - są pracownikami z zewnątrz.

Podobnie jest w Gdańsku, gdzie władze lotniska nie mają wpływu ani na zatrudnienie, ani wynagrodzenia kontrolerów. Nie ustalają im też godzin i zasad pracy - wszystkie te kompetencje leżą po stronie pracodawcy kontrolerów, a więc agencji PAŻP.

Na czym polega problem?



Od kilku miesięcy trwa spór między związkami zawodowymi a władzami agencji. Pracownicy nie chcą zgodzić się na proponowane zmiany, które odbiją się - ich zdaniem - negatywnie na bezpieczeństwie pasażerów, ale też wynagrodzeniach samych pracowników. Mówiąc inaczej - mieliby oni pracować więcej, przy relatywnie mniejszych zarobkach.

Lotnisko będzie się rozrastać. Potrzebuje nowej wieży kontroli lotów



W efekcie część załogi - głównie zatrudnionej w Warszawie - zwolniła się lub przeszła na zwolnienia lekarskie. Tylko z wieży na Okęciu z pracujących obecnie 216 osób ma zostać wkrótce tylko 36. Wypowiedzenia złożył już co czwarty kontroler w kraju. Z ok. 600 osób z pracy odeszło w ostatnim czasie aż 170 pracowników. Związkowcy mówią wprost: "jeśli nie uda się dojść do porozumienia, grozi nam zamknięcie przestrzeni powietrznej nad Polską".

Sytuacja w Gdańsku w normie



Lokalnie problem wydaje się mniejszy, bo dotyczy głównie kontrolerów obszarowych, kontrolujących przestrzeń powietrzną w całym kraju. Poza nimi są też kontrolerzy pracujący w portach regionalnych (w tym w Gdańsku). To kontrolerzy zbliżania oraz wieżowi, ale - jak mówi nam szef gdańskiego lotniska - "na ten moment problem nas nie dotyczy".

- Sytuacja na naszym lotnisku jest w normie - uspokaja Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego w Rębiechowie. - Analizowaliśmy sytuację z ubiegłego weekendu. Tylko 5 proc. wszystkich operacji było opóźnionych, a tylko 2,5 proc. złapało opóźnienie powyżej 40 min. To wyniki, które nie odbiegają od przyjętej normy. Mogę uspokoić wszystkich naszych pasażerów, że lotnisko w Gdańsku pracuje bez zakłóceń.
Negocjacje związków zawodowych z agencją są w toku. W poniedziałek, 11 kwietnia, odbyło się spotkanie PAŻP z przedstawicielami Związku Zawodowego Kontrolerów Ruchu Lotniczego, na którym kontynuowano rozmowy dotyczące kwestii bezpieczeństwa.

- Rozmowy prowadzone są w sposób merytoryczny w atmosferze wzajemnego szacunku - informuje PAŻP.
Na wtorkowe przedpołudnie zaplanowano kolejną turę rozmów.

Jak funkcjonuje wieża kontroli lotów w Gdańsku? Wideo z 2017 r.

Opinie (109) 9 zablokowanych

  • (2)

    Jeżeli grożą zatrzymaniem ruchu, to ABW powinno się nimi zainteresować. Kremlowskie macki sięgają daleko...

    • 5 20

    • Sięgają tylko na Ciemnogrodzką :) A co ma do tego ABW? To są związki zawodowe!

      Przynajmniej są prawdziwe - tzn walczą o prawa pracownicze a nie są po to żeby przewodniczący wszedł do Sejmu z nadania `jedynie słusznej partii` :)

      • 4 4

    • No cóż to PAŻP wypowiedział umowy kontrolerom to ich trzeba skontrolować, to był sabotaż Janiszewskiego, któremu ten przekręt nie wyszedł i teraz "odwraca kota ogonem" obwiniając kontrolerów. Zgodnie z prawem pracy pracownik otrzymujący wypowiedzenie po prostu odchodzi z pracy, o co teraz tyle zamieszania, trzeba było pomyśleć zanim się wręczyło 170 wypowiedzeń na raz.

      • 5 1

  • (2)

    Na całym świece praca kontrolerow ruchu lotniczego jest solidnie opłacana i nikt nie kręci afery. Politykow boli to ze Ci kontrolerzy zarabiają wiecej od nich.
    Co to za tekst w stylu ''zarabiali 45tys brutto bedą teraz beda zarabiać i 30 tys brutto, to nadal bardzo dużo''
    Polityków uwiera w tyłek ,że zarabiają wiecej od nich. A prezesi spółek skarbu państwa to niby tak bardzo się przemęczają?

    • 16 7

    • Nie gadaj glupot ze politykom zależy aby kontrolerzy lotów zarabiali mniej od nich. Wciskasz taki kit ze głową boli. Tuskowi na tym zależy?

      • 2 5

    • Przede wszystkim kontrolerzy nie zarabiają tyle a w porównaniu do zarobków na analogicznym stanowisku w każdym innym państwie dostają mało.

      • 2 1

  • Socjalizm w Polsce skończył się 33 lata temu - jeżeli nie chcecie żeby kontrolerzy ruchu wyjeżdżali na Zachód to trzeba płacić (4)

    To wszystko zmierza w kierunku katastrofy - mamy Kraj z kartonu a wystarczyło tylko 6 lat rządów nieudaczników żeby `domino` się posypało. Lekarzy brak, pielęgniarek brak - teraz przyszła pora na kontrolerów lotu - kiedy to wszystko wywali w powietrze? Do tego jeszcze hiper inflacja i totalna drożyzna.

    • 19 5

    • Maliniak ale ci kontrolerzy przecież nie narzekają na drużynę. 10 - 40 tys to chyba nie jest źle. Ty zawsze obrońca ucisnionych. To biedne wolne sądy biedni lekarze biedni nauczyciele biedna opozycja. Bedziesz wciagniety zywcem do nieba

      • 1 3

    • (1)

      Kraj z kartonu? To jest jednak lepiej gdy rządzili twoi pupile: państwo istnieje tylko teoretycznie. Tak mówiła platforma i jeszcze ' ch.... d.... i kamieni kupa. Tak mowili o Polsce

      • 2 4

      • A wczesniej mowili " ze sie wyzywia"

        • 0 0

    • A niech jadą.

      • 1 0

  • Problem w tym, że ruch nad Polską mocno "siadł" - z tych i innych powodów

    A kontrolerzy zdaje się chcą zarabiać tyle samo, co 3 lata temu. Tymczasem przychody za tranzyt międzynarodowy, szczególnie dużych samolotów mocno siadły... Zresztą jak nas Jukraina "załatwiła" ileś lat temu puszczając ten malezyjski 777 nad "gorący" teren, zamiast kazać lecieć z 50 km na południe. Ru scy też byli winni, rebelsom swoją wyrzutnię wypożyczyli. Jaki tranzyt lotniczy szedł nad Polską do z środkowej Azji (plus Tajlandie, inne Malezje), ile to oznaczało pieniędzy - a potem wszystko out. Tylko co potem zrobiły USA? Swój ruch znad Zatoki Perskiej puścili... nad R0sją, kierując tym samym do niej rzekę pieniędzy za tranzyt. A Polsce - figa. A jeszcze 2-4 miesiące temu amerykański Fedex - z/do Azji latał stale nad B!ałorusią, stanowiskiem UE w tym naszym się w ogóle nie przejmując. I już ich kasa z opłat szła do BLR.

    • 3 11

  • Mam niebywałe szczęście bo ostatnio odbyłem kilka lotów i cztery na pięć były opóźnione powyżej 40 minut :-) Skoro tylko 2.5% łapie takie opóźnienia to naprawdę czuję się wyróżniony :D

    • 16 1

  • Braki w SOLu (11)

    Zaraz nie będzie kontrolować pasażerów. Z 160 osób zostało 100. Z czego kolejnych 20 jest na wypowiedzeniach. A ULC nie zalicza egzaminów. W tym momencie brakuje osób z uprawnieniami. W niedzielę nie poleciało 50 osób bo kolejka do kontroli bezpieczenstwa trwała 45mim.

    • 16 2

    • Pensja Solisty 2500 beż OkB
      Z OKB 3200

      Śmiech na sali

      • 14 0

    • Spokojnie! (4)

      Są przecież figuranci z poczty polskiej!

      • 7 0

      • Żadni figuranci zawistniku. (3)

        Pracują może trochę wolniej ale na pewno dokładnie i w zgodzie z przepisami. Dokładniejsza kontrola manualna, łączenie paxa z bagażem itd. Wystarczy czy wyliczać dalej?

        • 0 2

        • Panie wnikliwy (1)

          Pracownicy Poczty Polskiej w Gdańsku nie mają uprawnień, aby dokonywać żadnej kontroli. Mogą jedynie być pracownikami kierującymi (to ci, którzy mówią 'proszę przejść, zdjąć obuwie), czyli mogą robić to, co każdy praktykant z technikum, Ty lub ja.

          "łączenie paxa z bagażem"? Niby w którym miejscu SOL się czymś takim zajmuje? o_0

          • 0 0

          • Dlatego ściągają pracowników Poczty Polskiej z Warszawy . W sezonie mają mieć 5 urządzeń pod sobą

            • 2 0

        • Jak byś pracowała za 52zl na h to też by Ci się nie spieszyło. A SOL iści po 3 latach nawet połowy tej stawki nie mają

          • 1 0

    • ,,A ULC nie zalicza egzaminów'' (4)

      To nie ULC nie zalicza tylko osoby przystępujące do egzaminów nie jest w stanie ich zdać. Lenistwo, niedouczenie czy wieczna pretensja-odpowiedz sobie sam.

      • 8 0

      • ULC

        Ulc dogadał się z SG i chcą powrócić do kontroli na rtg

        • 1 0

      • Może nikt nie chce pracować za grosze dlatego nie zdają

        • 1 0

      • Teoretycznie miałbyś rację... (1)

        ale chyba nigdy nie miałeś/aś do czynienia z ULCem. Być może wcale nie chodzi o brak wiedzy/umiejętności, tylko chore wymagania formalne typu zaświadczenie o tym, że istniejesz itp.

        • 0 0

        • Po Twoichbdyletanckich

          wpisach widzę że wszyscy beeee tylkonTy nirskazitelny.

          • 0 0

  • Jaka jest pensja kontrolerów? Może od tego zacząć dyskusję. (1)

    • 6 1

    • Jaka jest faktyczna - realna pensja kontrolera ( z wykluczeniem kilku popleczników Janiszewskiego i jego samego bo ich zarobki sięgają sufitu) to słuszne pytanie.

      • 4 1

  • Kolejna rzecz, która PIS rozwalił? Niemożliwe.

    Zostało cos jeszcze czy to już wszystko?

    • 11 8

  • Dlaczego nie napiszecie

    Ile lat pracuje kontroler na takich wsiowych lotniskach w pl , a ile na takim 1 co przyjmuje w godzinę 40x tyle co cała PL.
    Porównajcie też zarobki. Może znowu związki zawodowe sieją....jak w lotosie gdzie za ciepło już się zrobiło gdy zwykły pracownik miał 8-9 netto...

    Emeryt na międzynarodowym po 12 latach , a w pl się nie przemeczaja...

    • 4 2

  • zlikwidować agencję (1)

    • 3 1

    • I wsiasc na rowery w mysl ag en dy 20 30. Hahaha

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane