• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Koniec pętli tramwajowej w Oliwie?

Krzysztof Koprowski
18 maja 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Pętla w Oliwie: modernizacja zamiast likwidacji
Z nowej pętli nie skorzystają tramwaje jednokierunkowe - m.in "stopiątki" oraz nowozakupione Pesy. Z nowej pętli nie skorzystają tramwaje jednokierunkowe - m.in "stopiątki" oraz nowozakupione Pesy.

Pętla w Oliwie zostanie rozebrana, dzięki czemu znajdzie się obok niej miejsce na usługi i handel. W zamian powstaną tzw. tory odstawcze, z których korzystać może tylko część gdańskich tramwajów.



Obecna i proponowana organizacja ruchu tramwajowego na pętli w Oliwie. Obecna i proponowana organizacja ruchu tramwajowego na pętli w Oliwie.
ZDiZ ogłosił właśnie przetarg na opracowanie koncepcji programowo - przestrzennej przebudowy pętli w Oliwie zobacz na mapie Gdańska. Będzie ona zgodna z uchwalonym w 2003 r. planem zagospodarowania przestrzennego, który zamiast pętli zakłada budowę tzw. torów odstawczych (zobacz ramkę pod tekstem). Dzięki temu znajdzie się tu miejsce na budynki handlowe i usługowe.

- Koncepcja zagospodarowania centrum Oliwy przewiduje, że wokół Parku Oliwskiego skupione będą usługi. Chcemy, by pojawiły się tutaj nie tylko sklepy, ale również punkty gastronomiczne - informuje Małgorzata Momont, kierownik zespołu urbanistycznego Oliwa w Biurze Rozwoju Gdańska.

Jak powinna wyglądać pętla tramwajowa w Oliwie?

Likwidacji pętli sprzeciwia się Zarząd Transportu Miejskiego. - Brak pętli w Oliwie skomplikuje ruch w przypadku awarii na torowisku od ulicy Chłopskiej do pętli Jelitkowo. Dla linii 2 i 8 najbliższą pętlą za Zaspą będzie dopiero Abrahama! - alarmuje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego.

Tymczasem zdaniem planistów z Biura Rozwoju Gdańska, pomysł likwidacji pętli w Oliwie wyszedł od... Zakładu Komunikacji Miejskiej, któremu na infrastrukturze tramwajowej powinno zależeć najbardziej. To o tyle dziwne, gdyż w 2003 roku nikt nie mógł przypuszczać, że po Gdańsku będą jeździć dwukierunkowe tramwaje ("Dortmundy"), które jako jedyne mogą korzystać z torów odstawczych.

Próbowaliśmy porozmawiać z autorem tego pomysłu. Bezskutecznie - pracownicy ZKM twierdzą, że było to zbyt dawno, by pamiętali, kto zaproponował takie rozwiązanie.

Zdając sobie sprawę z zagrożenia, Zarząd Transportu Miejskiego w 2006 roku wywalczył zapisanie w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego nowej pętli przy ul. Opackiej zobacz na mapie Gdańska. Jednak w 2009 roku zrezygnowano z jej budowy. Najważniejszym powodem było to, że grunt, na jakim miałaby powstać, jest w użytkowaniu wieczystym przez Telewizję Polską. Ponadto planiści nie są przychylni rezerwowaniu tak dużej połaci terenu.

Zdaniem ZDiZ tory odstawcze w Oliwie powinny zupełnie wystarczyć dla obsługi tej części miasta i nie należy brać pod uwagę ewentualnych utrudnień w ruchu. - Nie projektuje się układu na wypadek awarii. Gdybyśmy kierowali się takimi przesłankami, co kilka skrzyżowań powinna powstać pętla tramwajowa. - tłumaczy Paweł Adrian z działu utrzymania infrastruktury tramwajowej i autobusowej w gdańskim ZDiZ.

Na przebudowanej "pętli" w Oliwie będą mogły zawracać wyłącznie dwukierunkowe Dortmundy. Pozostałe wozy, w tym także kupione niedawno za 305 mln zł 35 tramwajów Pesa 120Na - już nie.

W jaki sposób zawracają tramwaje?

pętla - najbardziej popularne rozwiązanie, które pozwala na szybkie zawracania wszystkich pojazdów: jedno- i dwukierunkowych. Wymaga jednak dużo przestrzeni.

pętla uliczna - tory są tak ułożone, że tramwaje zawracają wykonując pętlę ulicami miasta. W Gdańsku funkcjonuje w Nowym Porcie.

tory odstawcze, tzw żeberka - "ślepe" zakończenie torów tramwajowych, z którego korzystać mogą wyłącznie pojazdy dwukierunkowe. Po dojechaniu do końca torowiska motorniczy przesiada się do kabiny na przeciwległym końcu pojazdu. Taki system przyjęto przy budowie "Tramwaju Plus" we Wrocławiu.

trójkąt torowy - układ torów, na którym zawrócić mogą tramwaje jednokierunkowe. Ze względów bezpieczeństwa wymaga asysty dodatkowej osoby. Tramwaj wjeżdża na specjalny tor, po czym wyjeżdża w przeciwnym kierunku. Rozwiązanie stosowane niemal wyłącznie na wypadek awarii lub prac remontowych, np. w Krakowie.

Opinie (308) 7 zablokowanych

  • ktos powinien za to bęknąc, sprawa śmierci na kilimetry (2)

    • 21 2

    • czyjej śmierci?

      • 1 0

    • sądzisz po sobie?

      • 0 3

  • ... proponuje zrobić pętlę .... pod ziemią ! .... teraz w modzie sa tunele.... estakady... slimaki... obwodnice.... i cholera

    jeszcze wie co... ! Swojas droga bylby to szczyt techniki ! - a jaka atrakcja ! :)!

    • 6 0

  • apel do redakcji trojmiasto.pl

    proszę piszcie prostsze teksty bo tego nie zrozumiała nawet połowa czytających, stąd brednie w komentarzach:)

    • 3 1

  • K T O no i I L E dostał w łapę?! To skandal nad skandale!!!! (1)

    Takiego przekrętu daaawno nie było w Trójmieście...

    • 7 2

    • o czym Ty mówisz? podziel się swoją wiedzą...!

      • 1 0

  • Wiadomo Gdańsk! (3)

    Komunikacja ma NAJMNIEJSZY priorytet

    ciekawe czyj wyjek, stryjek, siostrzeniec postawi sobie tam bar

    • 92 4

    • dlatego wporawdzają bus-pasy i tram-pasy (1)

      wymienili cały tabor autobusowy na niskopodłogowy, zbudowali tramwaj na Chełm i kupują nowe tramwaje.
      Taa, najmniejszy priorytet

      • 2 3

      • Tabor wymienili,bo stary nie nadawał się do użytku.
        Niskopodłogowe autobusy na Chełm zastąpili wysokopodłogowymi tramwajami,a nawet jak się trafi na jeżdżący co godzinę niskopodłogowy to osba niepełnosprawna w centrum nie ma jak wydostać się z przystanku.Dopiero od kilku tygodni jest przy dworcu platforma dla wózków,ale jak ktoś chce się dostać na Starówkę to musi nieźle się namęczyć pchając wózek po dziurawych chodnikach.

        • 7 0

    • To jest typowe dla "władz" Gdańska.Niby stawianie na miejską komunikację,ale tak aby kierowcom nie działo się gorzej.
      W tym artykule tego nie ma,ale czytałam w prasie,że taki postulat wysunęli mieszkańcy.
      Chodzi mi o brak możliwości przedłużenia trasy autobusów do dworca.
      Aby kierowca mógł dowieźć swój tyłek pod same drzwi mieszkania,czy biura ludzie z autobusu muszą drałować kilkaset metrów od przystanku do pociągu,bo inaczej ten pierwszy dłużej postoi w korku.

      • 4 1

  • CO ZA BZDURY (2)

    Co za bzdury piszecie!! Na tory odstawcze, tzw. żeberka, mogą wjeżdżać WSZYSTKIE tramwaje, które jeżdżą po Gdańsku. Wozy jednokierunkowe (czyli głównie w przypadku Gdańska te tzw. "stopiątki") oczywiście mogą cofać!! Motorniczy ma w nich pod fotelem po lewej stronie wajchę, tzw. nawrotnik, i zależnie do jego ustawienia przód-zero-tył tramwaj może jechać do przodu lub do tyłu, a na pozycji zero tramwaj nie ruszy wcale. A żeberka na pętlach Jelitkowo czy Siedlce to niby po co są?

    Zresztą nie trzeba długo myśleć, by wyobrazić sobie, jak zawraca tramwaj na przytoczonym trójkącie. Do przodu-do tyłu-znowu do przodu. Przeczycie samym sobie.

    Generalnie: z całym szacunkiem, ale redaktorzy Trójmiasta.pl nie mają zielonego pojęcia o technicznej stronie funkcjonowania komunikacji miejskiej... zresztą pewnie świetnie o tym wiedzą, ale co tam. Pozdrawiam.

    • 8 0

    • oni w ogóle mają o czymś pojęcie? no tak... wiedzą jak podlizać się Budyniowi.

      • 1 1

    • To Ty nie masz pojęcia! Jak ma niby zawrócić tramwaj na tej nowej pętli!! Pomyśl!! Widzisz tam gdzie trójkąt torowy?!

      • 1 2

  • komentarz do zdjęcia...

    można postawić nowy budynek komponujący się z klimatem starej dzielnicy? można...

    • 4 0

  • Chorzy ludzie! (1)

    wszędzie byście te z****ne sklepy tylko ustawiali,... ciekawe jak większość ludzi b będzie dojeżdżać do pracy i skzoły? banda bezmózgowców! mam dość tego kraju ii tego miasta

    • 5 1

    • a ktos ci zabiera tramwaj tumanie?

      • 0 1

  • NIE! proszę...

    trawnik po środku pętli jako jedyny w Gdańsku nie jest o****ny przez właścicieli psów (to nie pomyłka... gówno we łbie właściciela przenosi się na trawę i chodnik za pośrednictwem psa) można tam sobie usiąść i poczytać (żadnego zakazu nie widziałem ;P)

    • 3 0

  • uwaga!

    1. będą tory, tramwaje i nawet autobusy w tym samym miejscu!
    2. chcą zagospodarować wolny teren i na pewno nie stawiając meliny w stylu budy piwnej na pętli

    teraz wyluzujcie i przeczytajcie artykuł ze zrozumieniem.

    • 1 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane