- 1 Rowerzyści dostali drogę, której nie chcą (252 opinie)
- 2 Pomogli ominąć korek i zdążyć na maturę (74 opinie)
- 3 Dziecko bawiło się na krawędzi balkonu (71 opinii)
- 4 Oni będą teraz rządzić województwem (71 opinii)
- 5 W Gdyni odłowią 80 dzików (351 opinii)
- 6 Z zakazem i narkotykami jeździł po Gdyni (46 opinii)
Konkurencja w komunikacji: nowi przewoźnicy sporo tańsi od ZKM-u
Od nowego roku na 15 gdańskich liniach pasażerów będą wozić PKS Gdańsk i warszawski Warbus. Firmy zaoferowały znacznie niższe stawki niż dotychczasowy przewoźnik - gdański ZKM.
Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku rozpisał przetarg na obsługę linii: 117, 122, 126, 143, 171, 174, 205, 207, 209, 232, 255, 256, 574, 622 i N5. Zwycięskie firmy będą woziły pasażerów przez osiem lat, do końca 2016 roku.
Przetarg podzielony został na dwa pakiety. W każdym z nich do walki włączył się dotychczasowy przewoźnik, czyli gdański ZKM. Jednak w obu przypadkach jego oferta była wyraźnie droższa niż konkurentów: proponował odpowiednio 8,59 zł (PKS - 6,52 zł) i 9,29 zł (Warbus - 6,92 zł) brutto za kilometr.
PKS zwyciężając w pierwszym pakiecie zobowiązał się do obsługi linii w kierunku południowym (174, 205, 207, 209, 232, 256, 255, 574, N5). Warbus zgarnął pakiet w stronę północną (117, 122, 126, 143, 171, 622). Podział na pakiety był celowy. Pozwoli to obu firmom dostosować zaplecze np. bazę i zajezdnię do potrzeb swoich tras.
Mimo, że obie firmy wchodzą na gdański rynek już w styczniu, nie od początku będą woziły pasażerów nowym taborem. - Przez pierwsze sześć miesięcy obowiązywania umowy dopuszczamy obsługę autobusami nie starszymi niż z 2000 r. - mówi Włodzimierz Popiołek, dyrektor ZTM. - Wynika to z tego, że przetarg ogłosiliśmy późno i firmy nie zdążą już zaopatrzyć się w nowe pojazdy.
Nowy tabor może być jednak dostarczony wcześniej niż 1 lipca 2009 r., który jest terminem ostatecznym. Od tego czasu pasażerów mają wozić autobusy nie starsze niż z 2007 roku. Zapewne będą jednak jeszcze nowsze. - Tego rocznika brakuje na rynku, więc najprawdopodobniej nie pozostanie nam nic innego jak kupić nowe z 2009 roku - przyznaje Maciej Rodowski, kierownik działu sprzedaży i marketingu PKS Gdańsk.
By obsłużyć swoje trasy PKS potrzebuje 10 autobusów przegubowych (w tym jeden rezerwowy), 4 krótkich i jednego minibusa. Zanim nie otrzyma nowych pojazdów będzie korzystał z autobusów wypożyczonych. Nie wiadomo jeszcze jakiej marki, jedyny warunek jest taki, że każdy z nich musi być niskopodłogowy. Co ciekawe, tymczasowe pojazdy nie muszą być wymalowane w barwy miejskie.
Jeśli chodzi o planowany zakup, to na razie swoje oferty PKS-owi złożyły Mercedes i Man, ale jak mówi Maciej Rodowski może zjawi się jeszcze jeden oferent.
Flota Warbusa liczyć będzie 7 autobusów przegubowych marki Solaris i 10 dwunastometrowych Solbusów SM 12 lub Solarisów. - Bardzo możliwe, że wyrobimy się w terminie i już od 1 stycznia, najpóźniej 1 lutego, będziemy dysponowali całkowicie nowym taborem - zapewnia Paweł Szymonik, prezes Warbusa.
Co ciekawe, warszawska spółka przez pewien czas zastanawiała się nad kupnem białoruskich Mazów, jednak ostatecznie wycofała się z tego pomysłu.
Bazą dla pojazdów obu firm będzie parking PKS-u, który jego część wydzierżawi Warbusowi.
O autorze
Michał Brancewicz
Gdańszczanin od urodzenia. Nie ukryje się przed nim żadna nowa inwestycja w mieście. Gra w piłkę nożną, jeździ na snowboardzie i rowerze. Próbuje swoich sił w scenariopisarstwie.
Opinie (276) 9 zablokowanych
-
2008-11-17 12:00
UWAGA (2)
Podobno na tych liniach mają obowiązywać bilety z miast z których są przewoźnicy, także uwaga ludki bo będzie zamieszanie
- 0 0
-
2008-11-18 08:13
Nie będzie żadnego zamieszania i proszę bzdur na tym forum nie pisać.
- 0 0
-
Opinia została zablokowana przez moderatora
-
2008-11-17 08:39
kiedy będzie tańszy bilet sieciowy? (3)
- 0 0
-
2008-11-17 15:29
(2)
Już dwa razy staniał. Tylko w tym roku.
I jest już tańszy niż w Bydgoszczy...- 0 0
-
2008-11-17 18:29
(1)
wiesz kiedys jak pamietam kosztowal 75zl :D (mowie o sieciowce semestralnej) ale to bylo baaardzo dawno temu pozniej podrozal do ponad 200 teraz mam lenia i nie chce mi sie patrzec ile kosztuje ale ogolnie przy tym wzroscie sprzedazy ktory maja moga spuscic jeszcze z dyszke:)
i niech nikt nie mowi ze paliwo drogie bo stanialo prawie zlotowke przez jakies 2-3 miechy;]- 0 0
-
2008-11-18 08:01
obniżać - to ludowi pracującemu.
Nie studentom, którzy nie wiadomo z jakiej racji już 50% ulgi mają...- 0 0
-
2008-11-18 00:21
fajnie ale nie do konca (1)
wszystko fajnie pieknie ale co z osobami ktore maja bilety semestralne? o nich juz nikt nie pomyslal? co ja bede mogl jezdzic na tym bilecie tylko tam gdzie kursuje ZKM, a do szkoly nie dojade bo tamta trase ma PKS? ;/
- 0 0
-
2008-11-18 06:58
szkoda słów
napisano już ponad 200 postów i nadal zdaży się jakaś osoba, która zada po raz kolejny to samo pytanie. Przeczytaj jeszcze raz artykuł, a będziesz wiedział że ZTM ogłosił przetarg a nie ZKM. Organizator przewozów nadal pozostaje ten sam. To powinno wszystko wyjaśnic: http://www.zkm.pl/visualsys/indexht.php?index=7
- 0 0
-
2008-11-18 00:16
Bilet
Heh, dobrze że to nie oznacza jeszcze większej komplikacji naszej gdańskiej taryfy. Współczuję turystom, którzy muszą się połapać w tym co dla nas jest codziennością.
- 0 0
-
2008-11-17 21:15
Yeah!! (1)
bardzo dobrze - rozwiązać ZKM, niech wszystko przejmie PKS i firmy zewnętrzne - komfort się poprawi i wreszcie może jakość usług, bo ZKM wyraźnie odstaje od norm.
IKARUSy PA PA :-)- 0 0
-
2008-11-17 22:43
a po co rozwiązywać???
zrobić dokładnie, jak w przypadku opisanym w artykule: rozpisać przetargi na linie (lub ich grupy) i niech wygra najlepszy (czyli najtańszy przy spełnieniu warunków) - ZKM polegnie migiem z tym swoim taborem, związkami, Stenclem, wysokim mniemaniem o sobie itp.
- 0 0
-
2008-11-17 09:16
glupota ludzka nie zna granic (2)
Zmienia sie przewoznik a nie organizator komunkacji miejskiej !!
A zatem:
1. ceny biletow u kazdego z przewoznika sa takie same bo to nie on ustala ceny a ztm
2. podrozowaz mozna na tym samym bilecie calodobowym czy sieciowym po calym gdansku u kazdego z 3 przewoznikow bo jw napisane to nie oni maja wplyw na cene i rodzaj biletow
3. dlaczego renoma mialaby nie sprawdzac biletow na trasach obslugiwanych przez nowych przewoznikow? oczywiscie, ze bedzie to robic bo nie z przewoznikami podpisuje umowe a z ztm czy tam urzedem miasta
czy to naprawde tak trudno pojac?
ludzie ogarnijcie sie- 0 0
-
2008-11-17 13:18
Takiś pewny? (1)
Takie informacje powinny być napisane wprost, a nie pozostawiane do domysłów. Niestety, czego wymagać od dziennikarzy bezmyślnych (a raczej "cytowaczy" nieswoich tekstów) w tym kraju.
- 0 0
-
2008-11-17 22:15
tak jestem taka pewnA, po co pisac cos co dla kazdego inteligentnego albo chociaz troche myslacego czlowieka jest oczywiste
zreszta artykul byl o nowych przewoznikach , a nie biletach czy renomie- 0 0
-
2008-11-17 21:57
a w autobusach z wejcherowa kierowcy z planety i pozwalniani z zkm za podpadki
- 0 0
-
2008-11-17 08:56
Słupsk już pożegnał Ikarusy (1)
niech Gdańsk się ich szybciutko pozbędzie...
- 0 0
-
2008-11-17 21:48
Jeszcze będziemy za nimi płakać.
- 0 0
-
2008-11-17 10:45
WIWAT RENOMA! (1)
Kocham was
- 0 0
-
2008-11-17 21:47
Dzię-ku-je-my-!!!
- 0 0
-
2008-11-17 21:01
Czas pomyśleć o zatrzymywaniu się TYLKO na potrzeby podróżnych-jeśli nie
ma wysiadających lub wsiadających,jedziemy dalej!Wyeliminuje to zbędne próżne zatrzymywanie,przyspieszy przejazd zwłaszcza w korkach,oszczędzi hamulce i sprzęgła a także ciepło,wypuszczane niepotrzebnie przy otwieraniu drzwi"duchom".Tak robi od dawna cywilizowany świat!
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.