• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Konkurencja w komunikacji: nowi przewoźnicy sporo tańsi od ZKM-u

Michał Brancewicz
17 listopada 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Hybrydowy autobus (ponownie) na ulicach Gdańska
Możliwe, że właśnie takie autobusy marki Solbus będą od przyszłego roku woziły pasażerów gdańskiej komunikacji miejskiej. Możliwe, że właśnie takie autobusy marki Solbus będą od przyszłego roku woziły pasażerów gdańskiej komunikacji miejskiej.

Od nowego roku na 15 gdańskich liniach pasażerów będą wozić PKS Gdańsk i warszawski Warbus. Firmy zaoferowały znacznie niższe stawki niż dotychczasowy przewoźnik - gdański ZKM.



Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku rozpisał przetarg na obsługę linii: 117, 122, 126, 143, 171, 174, 205, 207, 209, 232, 255, 256, 574, 622 i N5. Zwycięskie firmy będą woziły pasażerów przez osiem lat, do końca 2016 roku.

Przetarg podzielony został na dwa pakiety. W każdym z nich do walki włączył się dotychczasowy przewoźnik, czyli gdański ZKM. Jednak w obu przypadkach jego oferta była wyraźnie droższa niż konkurentów: proponował odpowiednio 8,59 zł (PKS - 6,52 zł) i 9,29 zł (Warbus - 6,92 zł) brutto za kilometr.

PKS zwyciężając w pierwszym pakiecie zobowiązał się do obsługi linii w kierunku południowym (174, 205, 207, 209, 232, 256, 255, 574, N5). Warbus zgarnął pakiet w stronę północną (117, 122, 126, 143, 171, 622). Podział na pakiety był celowy. Pozwoli to obu firmom dostosować zaplecze np. bazę i zajezdnię do potrzeb swoich tras.

Mimo, że obie firmy wchodzą na gdański rynek już w styczniu, nie od początku będą woziły pasażerów nowym taborem. - Przez pierwsze sześć miesięcy obowiązywania umowy dopuszczamy obsługę autobusami nie starszymi niż z 2000 r. - mówi Włodzimierz Popiołek, dyrektor ZTM. - Wynika to z tego, że przetarg ogłosiliśmy późno i firmy nie zdążą już zaopatrzyć się w nowe pojazdy.

Nowy tabor może być jednak dostarczony wcześniej niż 1 lipca 2009 r., który jest terminem ostatecznym. Od tego czasu pasażerów mają wozić autobusy nie starsze niż z 2007 roku. Zapewne będą jednak jeszcze nowsze. - Tego rocznika brakuje na rynku, więc najprawdopodobniej nie pozostanie nam nic innego jak kupić nowe z 2009 roku - przyznaje Maciej Rodowski, kierownik działu sprzedaży i marketingu PKS Gdańsk.

By obsłużyć swoje trasy PKS potrzebuje 10 autobusów przegubowych (w tym jeden rezerwowy), 4 krótkich i jednego minibusa. Zanim nie otrzyma nowych pojazdów będzie korzystał z autobusów wypożyczonych. Nie wiadomo jeszcze jakiej marki, jedyny warunek jest taki, że każdy z nich musi być niskopodłogowy. Co ciekawe, tymczasowe pojazdy nie muszą być wymalowane w barwy miejskie.

Jeśli chodzi o planowany zakup, to na razie swoje oferty PKS-owi złożyły Mercedes i Man, ale jak mówi Maciej Rodowski może zjawi się jeszcze jeden oferent.

Flota Warbusa liczyć będzie 7 autobusów przegubowych marki Solaris i 10 dwunastometrowych Solbusów SM 12 lub Solarisów. - Bardzo możliwe, że wyrobimy się w terminie i już od 1 stycznia, najpóźniej 1 lutego, będziemy dysponowali całkowicie nowym taborem - zapewnia Paweł Szymonik, prezes Warbusa.

Co ciekawe, warszawska spółka przez pewien czas zastanawiała się nad kupnem białoruskich Mazów, jednak ostatecznie wycofała się z tego pomysłu.

Bazą dla pojazdów obu firm będzie parking PKS-u, który jego część wydzierżawi Warbusowi.

O autorze

autor

Michał Brancewicz

Gdańszczanin od urodzenia. Nie ukryje się przed nim żadna nowa inwestycja w mieście. Gra w piłkę nożną, jeździ na snowboardzie i rowerze. Próbuje swoich sił w scenariopisarstwie.

Opinie (276) 9 zablokowanych

  • UWAGA (2)

    Podobno na tych liniach mają obowiązywać bilety z miast z których są przewoźnicy, także uwaga ludki bo będzie zamieszanie

    • 0 0

    • Nie będzie żadnego zamieszania i proszę bzdur na tym forum nie pisać.

      • 0 0

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • kiedy będzie tańszy bilet sieciowy? (3)

    • 0 0

    • (2)

      Już dwa razy staniał. Tylko w tym roku.
      I jest już tańszy niż w Bydgoszczy...

      • 0 0

      • (1)

        wiesz kiedys jak pamietam kosztowal 75zl :D (mowie o sieciowce semestralnej) ale to bylo baaardzo dawno temu pozniej podrozal do ponad 200 teraz mam lenia i nie chce mi sie patrzec ile kosztuje ale ogolnie przy tym wzroscie sprzedazy ktory maja moga spuscic jeszcze z dyszke:)
        i niech nikt nie mowi ze paliwo drogie bo stanialo prawie zlotowke przez jakies 2-3 miechy;]

        • 0 0

        • obniżać - to ludowi pracującemu.

          Nie studentom, którzy nie wiadomo z jakiej racji już 50% ulgi mają...

          • 0 0

  • fajnie ale nie do konca (1)

    wszystko fajnie pieknie ale co z osobami ktore maja bilety semestralne? o nich juz nikt nie pomyslal? co ja bede mogl jezdzic na tym bilecie tylko tam gdzie kursuje ZKM, a do szkoly nie dojade bo tamta trase ma PKS? ;/

    • 0 0

    • szkoda słów

      napisano już ponad 200 postów i nadal zdaży się jakaś osoba, która zada po raz kolejny to samo pytanie. Przeczytaj jeszcze raz artykuł, a będziesz wiedział że ZTM ogłosił przetarg a nie ZKM. Organizator przewozów nadal pozostaje ten sam. To powinno wszystko wyjaśnic: http://www.zkm.pl/visualsys/indexht.php?index=7

      • 0 0

  • Bilet

    Heh, dobrze że to nie oznacza jeszcze większej komplikacji naszej gdańskiej taryfy. Współczuję turystom, którzy muszą się połapać w tym co dla nas jest codziennością.

    • 0 0

  • Yeah!! (1)

    bardzo dobrze - rozwiązać ZKM, niech wszystko przejmie PKS i firmy zewnętrzne - komfort się poprawi i wreszcie może jakość usług, bo ZKM wyraźnie odstaje od norm.

    IKARUSy PA PA :-)

    • 0 0

    • a po co rozwiązywać???

      zrobić dokładnie, jak w przypadku opisanym w artykule: rozpisać przetargi na linie (lub ich grupy) i niech wygra najlepszy (czyli najtańszy przy spełnieniu warunków) - ZKM polegnie migiem z tym swoim taborem, związkami, Stenclem, wysokim mniemaniem o sobie itp.

      • 0 0

  • glupota ludzka nie zna granic (2)

    Zmienia sie przewoznik a nie organizator komunkacji miejskiej !!
    A zatem:
    1. ceny biletow u kazdego z przewoznika sa takie same bo to nie on ustala ceny a ztm
    2. podrozowaz mozna na tym samym bilecie calodobowym czy sieciowym po calym gdansku u kazdego z 3 przewoznikow bo jw napisane to nie oni maja wplyw na cene i rodzaj biletow
    3. dlaczego renoma mialaby nie sprawdzac biletow na trasach obslugiwanych przez nowych przewoznikow? oczywiscie, ze bedzie to robic bo nie z przewoznikami podpisuje umowe a z ztm czy tam urzedem miasta

    czy to naprawde tak trudno pojac?
    ludzie ogarnijcie sie

    • 0 0

    • Takiś pewny? (1)

      Takie informacje powinny być napisane wprost, a nie pozostawiane do domysłów. Niestety, czego wymagać od dziennikarzy bezmyślnych (a raczej "cytowaczy" nieswoich tekstów) w tym kraju.

      • 0 0

      • tak jestem taka pewnA, po co pisac cos co dla kazdego inteligentnego albo chociaz troche myslacego czlowieka jest oczywiste

        zreszta artykul byl o nowych przewoznikach , a nie biletach czy renomie

        • 0 0

  • a w autobusach z wejcherowa kierowcy z planety i pozwalniani z zkm za podpadki

    • 0 0

  • Słupsk już pożegnał Ikarusy (1)

    niech Gdańsk się ich szybciutko pozbędzie...

    • 0 0

    • Jeszcze będziemy za nimi płakać.

      • 0 0

  • WIWAT RENOMA! (1)

    Kocham was

    • 0 0

    • Dzię-ku-je-my-!!!

      • 0 0

  • Czas pomyśleć o zatrzymywaniu się TYLKO na potrzeby podróżnych-jeśli nie

    ma wysiadających lub wsiadających,jedziemy dalej!Wyeliminuje to zbędne próżne zatrzymywanie,przyspieszy przejazd zwłaszcza w korkach,oszczędzi hamulce i sprzęgła a także ciepło,wypuszczane niepotrzebnie przy otwieraniu drzwi"duchom".Tak robi od dawna cywilizowany świat!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane