• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Konserwator nie zgadza się na remont Długiego Targu

Katarzyna Moritz
12 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Nawierzchnia Długiego Targu to od wielu lat zła wizytówka miasta. Nawierzchnia Długiego Targu to od wielu lat zła wizytówka miasta.

Jeszcze we wrześniu miały ruszyć wyczekiwane prace remontowe nawierzchni Długiego Targu zobacz na mapie Gdańska. Nowy wojewódzki konserwator zabytków nie zgodził się jednak na remont nawierzchni z użyciem proponowanych materiałów, gdyż byłoby to "działanie szkodliwe dla charakteru najbardziej reprezentacyjnej ulicy".



Czy zgadzasz się z obecną decyzją konserwatora zabytków?

W lipcu Gdański Zarząd Dróg i Zieleni rozstrzygnął postępowanie, które wyłoniło wykonawcę nowej nawierzchni na Długim Targu. Pracę za niespełna 2 mln zł miała wykonać firma Strabag.

Na odcinku od Ratusza Głównomiejskiego do Zielonej Bramy, na pasie pomiędzy istniejącymi słupami oświetlenia ulicznego, zamiast szarych, popękanych, granitowych płyt i granitowej kostki, miały się pojawić nowe płyty granitowe w kolorze jasnoszarym o chropowatej fakturze po bokach, a w środku traktu czerwona, kamienna kostka.

Za niespełna 2 mln zł Długi Targ zyska nową nawierzchnię



- Z przykrością informujemy, że Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków (PWKZ) odmówił wydania pozwolenia na przeprowadzenie zapowiadanych wcześniej prac remontowych zdegradowanej nawierzchni ul. Długi Targ. Wcześniej, tj. w dniu 17 maja 2019 roku PWKZ wydał pozytywną opinię odtworzenia nawierzchni ulicy Długi Targ - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik GZDiZ.
Na podstawie pierwszej decyzji GZDiZ wszczął procedury przetargowe oraz złożył wniosek o wydanie pozwolenia na prowadzenie robót budowlanych (remontu nawierzchni) na ul. Długi Targ na Głównym Mieście w Gdańsku.

Decyzja konserwatora w sprawie przeprowadzenia remontu jest niezbędna, gdyż Długi Targ znajduje się w układzie urbanistycznym Gdańska wpisanym do rejestru zabytków.

Tak może wyglądać Droga Królewska po rewitalizacji



Od 5 czerwca urzęduje nowy wojewódzki konserwator - Igor Strzok, który kolejną decyzją nie wydał pozwolenia na przeprowadzenie prac remontowych Długiego Targu. Dlaczego?

W uzasadnieniu decyzji czytamy m.in.:

"Z analizy złożonej dokumentacji projektowej wynika, iż inwestycja przewiduje wymianę części nawierzchni Długiego Targu płyt kamiennych o formacie i kolorystyce obiegających od istniejącego materiału. W ocenie PKWZ byłoby to działanie szkodliwe dla charakteru najbardziej reprezentacyjnej ulicy zabytkowego wnętrza urbanistycznego."

Igor Strzok został wojewódzkim konserwatorem zabytków



- W tym projekcie kolorystyka i forma, którą proponował inwestor, była charakterystyczna dla nowoczesnych ciągów pieszych, i nie spełniała wymogów dla zespołu staromiejskiego - precyzuje Marcin Tymiński, rzecznik PWKZ.
Ponadto konserwator zauważa, że projekt dotyczył wymiany nawierzchni Długiego Targu na obszarze miedzy latarniami, co oznacza, że wymieniony byłby centralny pas, od bramy Zielonej do fontanny Neptuna. Tymczasem największe spękania występują od latarń w bok, co według tego projektu nie było by wymienione.

- Do podpisania umowy z wykonawcą na realizację robót była niezbędna pozytywna decyzja PWKZ. Odmowa wydania pozwolenia PWKZ uniemożliwia niestety podpisanie umowy z wykonawcą, tym samym rozpoczęcie prac zaplanowanych do realizacji w 2019 roku - wyjaśnia Magdalena Kiljan. - Pozytywna opinia jest "przyrzeczeniem" wydania pozytywnej decyzji. Uzasadnienie odmowy PWKZ wskazujące na format i kolorystykę płyt zostało zaakceptowane w opinii konserwatora, a wykonawca zobowiązany do remontu w zgodzie z wytycznymi konserwatora i wymiany płyt o identycznej kolorystyce jak istniejąca. To na podstawie opinii PWKZ i w zgodzie z nią powstał projekt budowlany.

GZDiZ zapowiada, że rozważa decyzję o odwołaniu się od decyzji konserwatora, ma na to 14 dni, to jednak może opóźnić wykonanie prac. Pierwotnie zakładano, że zaczną się one 15 września i zakończą po trzech miesiącach. Inwestor może się też zwrócić o nowe wytyczne konserwatorskie i procedować projekt.

Obecną nawierzchnię ul. Długi Targ stanowią zarówno płyty granitowe, jak i kostka kamienna. W efekcie eksploatacji część płyt posiada pęknięcia i wyszczerbienia. Z tego względu są mało komfortowe dla poruszających się ulicą pieszych. Dodatkowo nawierzchnia nie jest dostosowana do obsługi imprez masowych organizowanych na Długim Targu, a także do ruchu pojazdów służb komunalnych.

Zaplanowane na jesień prace miały na celu poprawę jakości nawierzchni poprzez zastosowanie płyt granitowych. Tym samym na Długim Targu przywrócony miał zostać układ formy przestrzennej, który wykonany został w latach 1971-1973. Wówczas wykonano przebudowę nawierzchni całego Traktu Królewskiego, zastępując kostkę brukową płytami granitowymi.
Wiosną powstała koncepcja przebudowy Drogi Królewskiej. Projekt zakłada wykonanie nawierzchni w kolorach czerwonougrowych, nawiązujących do koloru płyt balastowych, tworzących dziś nawierzchnię Traktu Królewskiego. One same zostaną wykorzystane do odtworzenia zarysu dawnych przedproży. Wiosną powstała koncepcja przebudowy Drogi Królewskiej. Projekt zakłada wykonanie nawierzchni w kolorach czerwonougrowych, nawiązujących do koloru płyt balastowych, tworzących dziś nawierzchnię Traktu Królewskiego. One same zostaną wykorzystane do odtworzenia zarysu dawnych przedproży.

Miejsca

Opinie (348) ponad 20 zablokowanych

  • Jak na dłoni widać

    że główną ideą działania ZDiZ, jest pozostawienie za wszelką cenę ogródków restauracyjnych.

    • 9 7

  • Gdańsk.. (4)

    Najpierw Budyń, teraz Dulcymena blokują wszystko co Polskie w Polskim Gdańsku. Przypominamy POdstarzałej damie,że My Polacy ,mieszkańcy Gdańska, mieszkamy w Polskim Gdańsku a nie w wolnym mieście .Do Polskiej szkoły udaj się na naukę ... nie Panienko z Okienka...

    • 12 18

    • (3)

      Ciekawe... Akurat artykuł, który komentujesz, dotyczy blokowania inwestycji w polskim Gdańsku przez konserwatora zabytków. Też polskiego zresztą.
      A przy okazji - "polscy gdańszczanie" - może warto przypomnieć sobie zasady ojczystej ortografii? Chyba, że tak mało za takie wpisy płacą...

      • 5 2

      • on ma problem z czytaniem (czytaj z myśleniem)

        • 3 0

      • zapomniał pisac "POlacy, POlscy itp"

        • 2 0

      • ...

        Adamowicz zniszczył i wyprzedał Gdańsk - przepychanki słowne nie zmienia faktu, ze za kadencji p.Dulkiewicz dzieje się to samo. Czepianie się literówek czy słownictwa jest takie małostkowe: powiem cokolwiek byleby zmienić temat i zakrzyczeć. Chamówa na maksa - słoma z butów a niby każdemu leży dobro Gdańska. Kocham Gdańsk ale uważam, że zarządca jest do d... Nie zmienia to faktu, że szanuję wybór większości. Zamiast marnować energię na próżne paplanie - spróbujmy się dogadać i osiągnąć kompromis by Gdańsk był miastem przyjaznym i kwitnącym. Niech każdy trochę ustąpi.
        Tak, tak...tabletki wziąłem a zioła nie wdycham....

        • 0 0

  • Jaki bruk taka prezydent i jej "mądry" elektorat

    • 3 9

  • Brawo konserwator, piona :)

    • 11 6

  • głosujcie dalej na PIS, to na Długiej będą pasły się świnie jak za średniowiecza (1)

    • 6 9

    • Większość głosów z Polski dostanie pis

      A głupi Gdańsk znowu na PO i dalej będzie skansenem infrastrukturalnym? Nie, dziękuję

      • 5 2

  • Może by tak wykonać w pobliżu po kilka metrów kwadratowych proponowanych nawierzchni w celach testowych.

    Zobaczylibyśmy co spełnia wymagania estetyki Drogi Królewskiej i było wygodne dla nóg.

    • 5 2

  • zróbcie w kolorach pseudo tęczy (6 kolorów), będzie po europejsku i postępowo. A jak odrzucą, to powiecie, że to mowa nienawiści i homofobia. Wszyscy europejscy zboczeńcy was poprą

    • 4 5

  • Brawa dla konserwatora!

    Tutaj nie ma miejsca na prowizorkę.

    • 6 1

  • artykuł tendencyjny i niepełny (1)

    Artykuł niepełny i trochę tendencyjny (zły konserwator). Może najpierw pokazali konserwatorowi dobrą propozycję, ale teraz w praktyce chcą zrobić co innego. Niestety autorzy artykułu nie załączyli ostatecznych wizualizacji ani projektu - także nie wiadomo na jakiej podstawie jest decyzja.

    • 2 1

    • Przede wszystkim projekt był jedynie na fragment DT a nie na całość czyli czymś w rodzaju zalewania dziury w jezdni lepikiem, miast remontu całego fragmentu

      • 1 0

  • Popieram decyzję konserwatora

    Albo wymienić w całości albo w ogóle. Czerwień? Serio? Kto to wymyślił? Stan nawierzchni może i nie najlepszy, ale po co robić kolejną fuszerkę?

    • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane