• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kontrapas nie taki łatwy dla kierowców i rowerzystów

Michał Sielski
22 czerwca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdynia: kontrapas będzie bezpieczny

Część kierowców i rowerzystów do dziś nie wie jak poruszać się w rejonie ul. 3 Maja w Gdyni, gdzie niemal rok temu wyznaczono rowerowy kontrapas. Podpowiadamy jak jeździć bezpiecznie, by ograniczyć niepotrzebne emocje i konfliktowe sytuacje.



Zwracasz uwagę na znaki, gdy doskonale znasz drogę, którą jedziesz?

Kontrapas rowerowy jest wyznaczony od ul. Obrońców Wybrzeża zobacz na mapie Gdyni do ul. Starowiejskiej zobacz na mapie Gdyni. Przebiega po jezdni, ciągnąc się pod prąd jednokierunkowej dla samochodów ulicy. Dzięki temu rowerzyści mogą łatwiej i szybciej dojechać do jednokierunkowej ul. Starowiejskiej zobacz na mapie Gdyni, którą kolejnym kontrapasem dotrą do okolic Dworca Głównego lub po jezdni do placu Kaszubskiego zobacz na mapie Gdyni.

Kierowcom samochodów pozostawiono dwa pasy pomiędzy ul. 10 Lutego zobacz na mapie Gdyniul. Starowiejską zobacz na mapie Gdyni. Prawy do skrętu w prawo w ul. 10 Lutego oraz środkowy, z którego można pojechać prosto i w lewo. Tyle teorii. Jak jest w praktyce?

- Różnie, choć i tak znacznie lepiej niż na początku, kiedy wielu użytkowników drogi kompletnie nie zwracało uwagi na oznakowanie i nową infrastrukturę. Cały czas warto jednak kłaść mocny nacisk na edukację - podkreśla Rafał Studziński, odpowiadający za drogi rowerowe w gdyńskim Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdyni.
Najczęściej popełniane błędy i przyczyny niebezpiecznych sytuacji w okolicach kontrapasa.

Strażnik miejski wypisuje mandat za parkowanie i zablokowanie całego kontrapasa. Niestety, wciąż zdarzają się kierowcy, którzy traktują pas rowerowy jak parking. Strażnik miejski wypisuje mandat za parkowanie i zablokowanie całego kontrapasa. Niestety, wciąż zdarzają się kierowcy, którzy traktują pas rowerowy jak parking.

Błędy popełniane przez rowerzystów

1. Jazda kontrapasem w obu kierunkach.

Kontrapas - jak sama nazwa wskazuje - służy do jazdy w przeciwnym kierunku, niż samochody. Rowerzysta jadący w kierunku ul. Obrońców Wybrzeża musi poruszać się jezdnią. W przeciwnym wypadku może spowodować czołowe zderzenie na kontrapasie.

2. Zbyt dalekie zatrzymanie przed skrzyżowaniem z ul. 10 Lutego

Rowerzyści mają dedykowany tylko im program sygnalizacji świetlnej. Faza, która włącza zielone światło rowerzystom, pojawia się tylko wtedy, gdy zatrzymają się oni przed skrzyżowaniem z ul. 10 Lutego. Ale trzeba zatrzymać się przy linii, by dostrzegła nas skierowana w to miejsce kamera, a nie stawać pięć metrów przed sygnalizatorem - bo w takim przypadku zielonego światła rowerzysta się nie doczeka.

Błędy popełniane przez kierowców

1. Parkowanie na części lub całym pasie rowerowym

Pomiędzy ul. 10 Lutego i ul. Batorego zmienił się sposób parkowania przy lewej krawędzi ulicy. Obecnie możliwe jest jedynie parkowanie równoległe. Niestety, wciąż wielu kierowców stawia auta inaczej, niż nakazują znaki. Inni parkują nawet na kontrapasie, bo "akurat nikt nie jedzie". Straż Miejska coraz częściej reaguje na takie przypadki mandatami, bo przez długi czas udzielała jedynie upomnień.

2. Jazda kontrapsem

Nawierzchnia kontrapasa nie różni się niczym od jezdni - jest asfaltowa. Oddzielają ją jednak wysepki, znaki i odmalowane niedawno linie. Dla niektórych to za mało. Na początku była to plaga, ale nawet dziś zdarzają się kierowcy, którzy nie patrzą na znaki i próbują jechać kontrapasem. Nawet w miejscach, w których ledwo mieści się samochód. Wjeżdżają na niego także kierowcy skuterów i motocykli, co mieliśmy okazję zaobserwować przygotowując ten materiał.

3. Trąbienie na rowerzystów, którzy jadą jezdnią w górę ul. 3 Maja

Jeśli rowerzysta jedzie ul. 3 Maja w górę, to właśnie na jezdni powinien się znajdować. Nie na kontrapasie (wskazują to duże znaki przy ulicy oraz strzałki na jezdni), ani tym bardziej na chodniku. Kierowcy także powinni pamiętać, że kontrapas służy tylko i wyłącznie do jazdy pod prąd.

Opinie (367) 6 zablokowanych

  • (3)

    Z obserwacji ludzi na rowerach: normalni to ci bez raybanów, endimondo i obcisłych gaci... reszta to lans, pokazówka i takie tam korpoludki na codzień z rejestracją WI ;)

    • 8 5

    • obcisłe gacie to konieczność, jeśli chcesz jeździć w długich spodniach (1)

      próbowałem wszystkiego (opasek, klipsów, agrafek) ale przednia zębatka i tak zjadała nogawki. Więc albo krótkie luźne, albo długie obcisłe. Albo mieszczuch z osłoną łańcucha ;)

      • 3 2

      • osłona też brudzi, mniej, ale

        można jeszcze nosić opaski, albo stare dobre włożenie nogawek do skarpet
        jak nie pasuje ymydż, to niestety, albo krótkie spodnie, albo ciasne

        • 2 0

    • najważniejsze, że masz styl

      i pojęcie

      • 2 0

  • OOOOO to rowerzysci tez popelniaja bledy?

    a ja myślałem ze to idealne istoty z planety obcisłych gaci.

    • 9 10

  • W szkole zdecydowanie trzeba wprowadzić dodatkowe lekcje z wychowania komunikacyjnego (2)

    Zacząć od takiej błyskotliwej myśli, że jestem w mieście, gdzie ja i moja furmanka tworzymy jakąś część mobilnej tkanki. Podstawy typu: jak poruszają się piesi, rowerzyści i kierowcy samochodów. Przepisy ruchu, kultura i fukcjonowanie w środowisku zurbanizowanym, metody radzenia sobie ze stresem oksydacyjnym. Może w przyszłości zaowocuje to mniejszą ilością frustratów albo chociaż krzywdzić siebie będą w domach...

    • 11 2

    • na razie to się wpaja przekonanie, że 18, prawko i można olać inne środki transportu (1)

      a rower? Rower to zabawka, a zabawki nie obowiązują przepisy. przynajmniej wg. wypuszczonych na rower kierowców

      • 1 2

      • kompletne bzdury wypisujesz

        • 1 1

  • A jednak można tam spotkać cyklistę! (5)

    Niesamowite! Nigdy bym nie pomyślał. Widocznie na nakręcenie filmiku wybrano tę porę kiedy akurat tych trzech użytkowników na dobę przejeżdża. Pocieszające jest tylko to, że skończyła się kasa na program Civitas Dymano, więc dalsze psucie miasta będzie musiało trochę poczekać.

    • 32 15

    • (4)

      Ostatni ryk ciemnoty. Jeszcze trochę popiszczą i przyzwyczają się że nie są sami na jezdni :)

      • 13 10

      • (3)

        Czyżbyś sugerował, że cykliści nauczą się przepisów ruchu drogowego? A to ci niespodzianka!

        • 13 8

        • nie, że w końcu wyciągniesz przewymiarowane dildo spod siebie i przestaniesz odczuwać ból... pleców (2)

          • 5 2

          • (1)

            Ja nie jeżdżę na siodełku

            • 3 5

            • czyli jeździsz ze sztycą w odbycie

              to wiele wyjaśnia. Załóż siodełko, nie będzie boleć.

              • 4 2

  • Bo ten kontrapas to jest bzdura 100-lecia i tyle w temacie!

    • 7 4

  • co za bzdura, nie dość że wycięli miejsce na pas dla rowerów, to jeszcze wpuszczają ich ruch pomiędzy auta, (1)

    co najmniej jakby nie mogli oni jeździć tylko po tym pasie w dwóch kierunkach,

    urzędnicy i planiści gdyby pracowali w prywatnych firmach, gdzie klient wyznacza byt albo nie byt, to by wiedzieli, że teraz jest trend tzw. user friendly,
    a to co fundują nam włodarze to niestety jest coraz mniej do ogarnięcia i tylko utrudnia życie

    • 11 4

    • No w sumie mogliby zrobić pasy rowerowe po obu stronach

      Czyli 3 pasy dla samochodów zamienić na 2 dla samochodów plus po pół pasa z każdej strony dla rowerów.

      • 5 1

  • (4)

    Jezdze na rowerze. W zyciu nie wjade na zaden kontrapas

    • 18 7

    • (3)

      Zapomnialem dodac. Jest jeszcze cos gorszego niz kontrapas... Droga jednokierunkowa dla samochodow z mozliwoscia jazdy pod prad dla rowerow

      • 6 3

      • (2)

        I jeszcze zapomniałem: w sumie to jeżdżę głównie po chodniku.

        • 1 5

        • I tylko w weekendy w wakacje

          • 2 1

        • i jeszcze jedno, mam 9 lat
          mogę tak jeszcze jeden rok

          • 3 1

  • Pkt. 2 dla rowerzystów, dotyczy też kierowców, którzy na innych pasach z pętlami

    indukcyjnymi nie jadą do jego końca i zatrzymują się przed pętlą. I stoi taki z parę minut zdziwiony że nie zapala mu się zielone światło.
    Takie przypadki miałem w Redłowie na Legionów / Stryjska. Kierowcy zachęceni przez rowerzystów (którzy też skręcali w lewo z tego) podjechali tak jak powinni i za chwilę było już zielone światło.

    • 4 3

  • Straszna głupota i stworzenie dodatkowego niebezpieczeństwa na drodze (3)

    Nie dość, że w przypadku Gdyni są to wąskie jednokierunkowe a do tego ruchliwe uliczki to jeszcze jakiś debilny pomysł na kontrapas. Kierowca cofając zaparkowany samochód wystarczy, że delikatnie wyjedzie i taki delikwent na rowerku leży, pomijając fakt, że musi zwracać uwagę czy z lewej strony nic nie jedzie gdzie obie strony zasłonięte są pozostałymi pojazdami. Niepotrzebne zamieszanie i głupota.

    • 21 6

    • głupota tak masz na drugie imię? (2)

      • 2 6

      • (1)

        Nikomu się nie dogodzi taka prawda a jakis konsensus musi byc pierw była ulica potem powstała droga rowerowa.

        • 0 1

        • nieprawda!
          ulice najpierw były dla furmanek i bryczek
          wystarczyła im nawierzchnia gruntowa i kocie łby
          w Gdyni tak tu i ówdzie zostało, nawet w centrum
          to dla rowerzystów zrobiono na przełomie XIX i XX, najpierw w Anglii, potem wszędzie gdzie dotarły masowo rowery (w Stanach, Francji, Prusach) pierwsze współczesne drogi. gdy powstawała Gdynia ponad 90% pojazdów było konnych.

          doczytaj, jest o tym wiele publikacji, a nawet bestseller o tytule
          "Dróg nie wybudowano dla samochodów" Karltona Reida
          ISBN 978-0-9930057-1-8

          • 4 2

  • bzdura jest wprowadzone rozwiazanie na ul 3 maja.w ciagu doby trzech lub czterech rowerzystow korzysta z tego pasa ale ruch samochodowy zostal zdecydowanie ograniczony. czesto czekam na trzy zmiany swiatel aby przejechac od Radkego do Obroncow Wybrzeza

    • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane