• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kontrowersyjny plan dla Międzytorza poczeka

Michał Sielski
29 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Nowa zabudowa Międztorza w Gdyni ma być efektowna i otoczona zielenią.
  • Wewnątrz osiedla planowany jest dziedziniec.
  • Przebudowany zostanie cały układ drogowy w okolicy - jezdnie zostaną poszerzone, a urzędnicy liczą, że zapobiegnie to korkom.
  • Duża galeria handlowa też budzi ogromne kontrowersje.

Choć radni odrzucili wszystkie uwagi mieszkańców do planu zagospodarowania Międzytorza, to na razie i tak go nie uchwalą. Powód: być może miasto mogłoby przejąć ten teren od kolejarzy. Nie wiadomo więc, czy na terenach Międzytorza zobacz na mapie Gdyni będą mogły powstać wysokościowce i centrum handlowe. Wiadomo, że miejsce ma zostać połączone z centrum Gdyni czteropasmową ulicą.



Urzędnicy biorą pod uwagę głos mieszkańców, projektując nowe przestrzenie w mieście?

Na drodze do uchwalenia planu stanął niedawny wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 27 lutego 2017 roku. Dotyczy on komunalizacji nieruchomości znajdujących się we władaniu PKP, a takim właśnie terenem jest Międzytorze. Trzeba jednak dokładnie sprawdzić, czy wyrok na pewno dotyczy także terenów w Gdyni. Gdyby tak było, miasto mogłoby bardzo korzystnie je przejąć. W tej sytuacji Gdynia mogłaby na własną rękę szukać partnera do ich zabudowy, nie oglądając się na kolejarzy i ich interes.

- Z tego powodu uważamy, że miasto powinno szczegółowo przeanalizować stan prawny działek będących własnością Skarbu Państwa w użytkowaniu wieczystym PKP, położonych na obszarze tzw. Międzytorza - mówi Łukasz Piesiewicz ze stowarzyszenia Miasto Wspólne.
To z jego inicjatywy radni wstrzymali ostatecznie przyjęcia planu.

Wcześniej mieszkańcy wnieśli do planu wiele uwag. Dotyczyły one m.in. rezygnacji z poszerzenia ul. Władysława IV do czterech pasów, budowy kładki do galerii handlowej, która ma powstać przy stacji Gdynia Główna, a także powiększenia przestrzeni zielonych w tej okolicy.

Uwagi zostały jednak odrzucone.

- Sposób, w jaki potraktowano nasze uwagi, użyty przy tym sposób argumentacji, a także wcześniejsze podejście pracowników Biura Planowania Przestrzennego do tzw. dyskusji publicznej nad projektem planu, wskazują, że zasady partycypacji w planowaniu przestrzennym w Gdyni nie obowiązują - denerwowali się mieszkańcy.
Urzędnicy zdecydowali się jednak zbadać możliwość przejęcia terenów od PKP, co zasugerował Łukasz Piesiewicz.

- Nie ma co sobie robić wielkiej nadziei, bo wojewoda nie odpowiedział na nasze pytanie, czy sprawdzi możliwość wywłaszczenia PKP z terenu Międzytorza. Natomiast w resorcie administracji trwają prace nad usystematyzowaniem tych problemów. W tej sytuacji zasadnym jest przesunięcie głosowania nad tym planem zagospodarowania - stwierdził wiceprezydent Gdyni Marek Stępa i wycofał uchwałę z porządku obrad Rady Miasta.
Takie zmiany zajdą na Międzytorzu. Takie zmiany zajdą na Międzytorzu.
Co ma powstać na Międzytorzu

Na 14-hektarowej działce, po obu stronach ul. Janka Wiśniewskiego, w projekcie planu dopuszczono powstanie galerii handlowej, połączonej korytarzem nad ul. Janka Wiśniewskiego z najwyższymi budynkami mierzącymi do 55 metrów oraz zabudową mieszkaniową i biurową, która miałaby stanąć wzdłuż ul. Jana z Kolna.

Ten teren miałaby zabudować współpracująca z kolejarzami firma deweloperska Semeko, która podczas niedawno zakończonych targów nieruchomości w Cannes szukała partnerów do tej inwestycji. Z kolei miasto miałoby wybudować tu drogi dojazdowe w postaci ulic: Nowej Węglowej i wydłużenia ul. Władysława IV.

W pierwszej fazie inwestycji, jak sugerują przedstawiciele Biura Planowania Przestrzennego, prawdopodobnie powstaną obiekty mieszkalne w okolicach ul. 3 Maja, pomiędzy przedłużeniem ul. Władysława IV i Jana z Kolna. O dalszych planach dewelopera wiadomo niewiele. Niewykluczone, że następnym krokiem będzie budowa galerii handlowej przy dworcu Gdynia Główna.
Tak wygląda dziś teren Międzytorza. Tak wygląda dziś teren Międzytorza.

Opinie (154) 6 zablokowanych

  • czy wszędzie w Polsce jest taki problem żeby cokolwiek wybudowac? (2)

    nie chce mi si już nawet wspominać co u nas miało powstać...

    • 75 1

    • no niestety

      nie usprawiedliwiając naszych władz...
      ale cokolwiek w Polsce zrobić to trzeba najpierw przebić się przez taką ilośc prawa, przepisów regulaminów itd że czasami się dziwię że komuś się jeszcze cokolwiek chce robić

      • 0 0

    • Lotnisko?

      • 11 4

  • Wieżowce mają być a nie budowa willi wcinających się w Trójmiejski Park (1)

    Krajobrazowy.
    Później zdziwienie że na ulicach biega pełno leśnych zwierząt !!! Dziki, lisy itp.

    • 0 1

    • wojciechy, norki, szczury, ośmiornice...

      • 1 0

  • W Gdyni bez zmiany...plany, projekty, wizualizacje :) (9)

    • 138 5

    • durni mieszkańcy...... (2)

      Ułomni protestują.....i ot problem....

      • 7 8

      • (1)

        Bredzisz, uwazasz, ze skoro miasto moze przejac tanio tereny od PKP to mieszkancy na tym nie zyskaja?

        • 4 8

        • teren nie jest własnością PKP tylko SP - więc nie można ich przejąć od PKP

          • 0 0

    • szczur snuje plany a wszyscy w to wierzą:) (2)

      • 16 3

      • (1)

        aktywował się przez chwilę taki jeden, który wbił łopatę pod budowę OPAT, jest we wszystkomogących władzach i nic....

        • 9 1

        • W Gdyni nie wygrał. Szczurek jest prezydentem i to on jest za wszystko odpowiedzialny

          • 4 1

    • A w Gdańsku nadal (1)

      konsekwentnie dużo od lat się buduje.

      • 9 2

      • tak szczególnie zamknięte osiedla w zamian za mieszkania dla tego i owego

        • 3 4

    • Horała nie ma co liczyć na prezydenturę w Gdyni ;)

      Choćby wynajął 1000 trolli

      • 7 5

  • kolejna galeria handlowa?!!? po kiego?? (4)

    W kazdej te same firmy do porzygania juz. A moze by zrobic osrodek sportowy? Cokolwiek innego, niż tylko kolejne miejsce spędu

    • 24 3

    • A czemu nie w centrum ? Jedź sobie sam na obrzeża tą rojącą się od piratów (1)

      drogowych obwodnicą. Ja nie jestem niewolnikiem samochodu.

      • 0 0

      • Słusznie, nie jesteś. Więc...

        może tak z buta ? Dla zdrowia pasibrzuchu ? Zapisałeś się do onkologa na 2024 rok ?

        • 0 0

    • a moze by tak Port powiekszyć i zwiększyć ilość rozładunków i załadunków

      • 1 1

    • Kolejna galeria a Śródmieście na wymarciu

      Po dwóch stronach "centrum" galerie a w centrum puchy...
      Brawo! Tyle gadania że Gdynia pustoszeje ale kasa na 1 miejscu, jak zawsze ....

      • 2 2

  • czyli kolejną inwestycja odroczony o sto lat. (13)

    • 116 9

    • (2)

      To Gdynia, tu nic nie powinno dziwić

      • 11 2

      • Te Wejherowianka z pod Gościcina (1)

        wam iść krowy pasać a nie na internetach sie udzielać

        • 0 0

        • Lepiej mieszkać w Gościcinie niż na pekinie, meksyku czy innym pogórzu...

          • 1 0

    • podziękuj Piesiewiczowi, bo Semeko już było gotowe do budowy. (1)

      • 4 8

      • Płacisz tu podatki? Wolisz żeby twoją kasę wywalili w błoto jeśli można mieć grunt za darmo?

        • 4 0

    • ciemnota protestuje.... (2)

      Niektórym nic nie pasuje... Zatrzymali się w średniowieczu a raczej współcześnie: W komunie!!!!!!!!!!!!co za obciach !!!!!!!chcą mieszkać w dziczy niech do lasu się przeprowadzą!!

      • 4 17

      • Kolarzu

        W dzisiejszej komunie to juz nawet lasow nie ma...
        Naduzywasz wykrzyknikow, bo niewiele masz argumentow. Zjedz snickersa.

        • 5 0

      • a gdzie jest dzicz i kto ją reprezentuje, a gdzie współczesność i nie-dzicz i również: kto ją reprezentuje?

        Oświeć nas proszę.

        • 11 0

    • jak to u szczura:( (2)

      • 11 4

      • (1)

        Czytania ze zrozumieniem nie opanowales, ale sprobuje ci wytlumaczyc:

        Czekamy, az "madre" glowy z Wa-wy i ich przedstawiciel na pomorskie, czyli wojewoda odpisze, czy mozna przejac dzialki od PKP i w ten sposob ominac ich w inwestycji.

        • 3 5

        • A dlaczego uważasz, że nie opanował czytania ze zrozumieniem?

          Miasto czyli Szczur chce przejąć działkę, co wstrzymuje od lat planowaną inwestycję, w dodatku zupełnie nie liczą się z głosem mieszkańców. Jak zwykle uważają podwładni Szczura, że wiedzą najlepiej. A tereny zielone są nam niepotrzebne, bo przecież mamy bulwar i morze. To walnij się z kocykiem na bulwarze. Następnym razem sam czytaj ze zrozumieniem i bardziej obiektywnie proSamorządowcu...

          • 8 2

    • (1)

      Od błędów gramatycznych w powyższym wpisie bolą oczy!

      • 9 9

      • Pewnie translatora uzywa ;)

        • 4 2

  • Bardzo dobrze się stało. (2)

    Wycofany projekt planu to jest bubel formalno-prawny, jak i słaby projekt urbanistyczny. Właściwie bez refleksji nad wyglądem Śródmieścia. Dominanty dopuszczone byle gdzie. Przestrzeń publiczna szerokości 10 metrów i długości 0,5 km. Niewiadome zakończenia osi kompozycyjno-widokowych, pozorna kontynuacja charakteru śródmieścia, ale właściwie to nie wiadomo jak będzie. Sądzę, że jak zwykle doraźny biznes ważniejszy od tego, co będzie stało na tzw. Międzytorzu przez conajmniej 100 lat.

    • 7 3

    • Lepsze dominanty niż wpie*rzanie się w tereny Trójmiejskiego Parku (1)

      Krajobrazowego. Wszyscy ludzie na Ziemi mają mieszkać w niskich domkach, to gdzie zwierzyna ma się podziać ?
      Skąd problemy z dzikami w Trójmieście ? Nie przez wcinanie się w obszar TPK czy inne tereny leśne ?

      • 0 1

      • Pytam, skąd się wziąłeś.

        To czemu nie chcesz budynków wysokości np. 300 metrów. Będzie jeszcze wyżej. Dobra rada - jedz drewnianą łyżką! Dziki by tak jadły.

        • 0 0

  • głupia wizualizacja (3)

    po co ciągle pokazujecie te wysokie ponad 100m budynki skoro maja powstac zwykłe przecietne bloki do 55m czyli troche ponad 1/3 Sea Towers. Zwyczajne osiedle na 15-16 pięter

    • 12 1

    • przeciętne bloki (2)

      trafnie to ująłeś. Też tak właśnie wyobrażasz sobie Śródmieście?

      • 0 0

      • Tak sobie je wyobrażam. Pora w górę pobudować a nie w bok - wille czy osiedla (1)

        w Trójmiejski Park Krajobrazowy albo gdzieś daleko za nim podchodząc pod Wejherowo od południa.
        Nie wiesz skąd się biorą dziki na ulicach miasta ? Przez wpieprzanie się w lasy ludzkiej zabudowy.

        • 0 2

        • Argument z d.py

          Oto przykład skąd się biorą domorośli urbaniści.

          • 0 0

  • Juz niedlugo

    Na szczescie pis zaora samorzady. Jesli nie licza sie ze zdaniem mieszkancow to czas na nich :) szczurek sie oasl na stanowisku i zapomnial o mieszkancach...

    • 1 1

  • ...czyli bez zmian (2)

    Gdańsk choć brzydki ciągle się rozwija i przyciąga inwestycje, za to w Gdyni wszystko jest na opak. Nic się nie da, wszystko jest skomplikowane. Myślę, że to miasto dziadków żyjących jeszcze w komunie i takie myślenie objawia się tym co mamy. Międzytorze nawet jeśli powstanie to będzie komunikacyjnym koszmarem. Nie wyobrażam sobie, że kilka tysięcy ludzi wjeżdża do centrum Gdyni po godz 16-17 wracając z pracy. Już teraz Gdynia jest komunikacyjnym koszmarem z infrastrukturą pasującą max do lat 80-tych. Wyjazd spod dworca głównego w kierunku skweru to jakiś żart. Takie koślawe i niewydolne skrzyżowanie można sobie wyobrazić w Gniewinie albo Koleczkowie, ale jest w centrum Gdyni i nic się nie zmieni, bo wiadukt planowany jest za 100 lat. Nie wiem skąd ta legenda o Gdyni - najszczęśliwszym mieście w PL.

    • 17 5

    • Wszystkiemu co nie dobre winni komuniści ? Szczurek nim był ? Nie wyzywaj (1)

      ludzi od komuchów bo ci są już na wymarciu - na emeryturach i nie piastują już urzędów.
      Nieudolnych pełno jest wśród szeregów niekomunistów.

      • 0 1

      • Ale działania np. PIS czysto wzięte z socjalizmu. Centralizacja to podstawa wg.moherów. Przypomnę, że Szczurek był doradcą nieudacznika L. Kaczyńskiego.

        • 0 0

  • W innych miastach się wciąż buduje, w Gdyni planuje. Nie tylko w tym miejscu nic powstanie. Gdynia to zaścianek, taki Włocławek, Radom z lat 80-tych.

    • 4 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane