• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kret, który wydrąży tunel, powstanie w Niemczech

Maciej Naskręt
9 listopada 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Maszyna TBM (Tunnel Boring Machine), która wydrążyła tunel pod rzeką Jangcy w Chinach między miejscowością Pudong a Changxing. Maszyna TBM (Tunnel Boring Machine), która wydrążyła tunel pod rzeką Jangcy w Chinach między miejscowością Pudong a Changxing.

Maszyna-kret, która wydrąży tunel pod Martwą Wisłą w Gdańsku, przypłynie na plac budowy z Niemiec. Jej montaż nad wschodnim brzegiem Martwej Wisły potrwa trzy miesiące.



Siedziba firmy Herrenknecht w Schwanau. Tam powstanie maszyna, która wydrąży tunel pod Martwą Wisłą. Siedziba firmy Herrenknecht w Schwanau. Tam powstanie maszyna, która wydrąży tunel pod Martwą Wisłą.
Wykonawca tunelu pod Martwą Wisłą - konsorcjum firm OHL i Hydrobudowa - skorzysta przy budowie z dostępu Gdańska do morza. - Największe elementy maszyny TBM, czyli m.in. tarcza i silniki, dotrą na plac budowy drogą wodną. Mniejsze elementy przyjadą w ciężarówkach - mówi Dimitr Petrov-Ganew, menadżer w firmie Herrenknecht, która dostarczy "kreta" dla gdańskiego tunelu.

Maszyna powstanie w Schwanau, w zachodnich Niemczech. Podczas jej montażu i uruchomienia będą obecni pracownicy konsorcjum firm OHL i Hydrobudowy.

- Zamawiający, czyli wykonawca tunelu, musi przeprowadzić odbiór techniczny maszyny. Po drugie, gdy maszyna dotrze do Gdańska, będzie musiał on zmontować maszynę samodzielnie. Producent wtedy jest jedynie doradcą - tłumaczy Dimitr Petrov-Ganew.

Nie wiadomo kiedy maszyna-kret pojawi się Gdańsku. Kończy się uzgadnianie treści zamówienia sprzętu. Nieoficjalnie ustaliliśmy, że TBM dotrze do nas nie wcześniej, niż w połowie przyszłego roku.

Montaż maszyny nie powinien trwać dłużej niż trzy miesiące i zaplanowany został po wschodniej stronie brzegu Martwej Wisły - obok ul. Ku Ujściu. zobacz na mapie Gdańska

Zgodnie z projektem maszyna-kret najpierw wydrąży północną nitkę tunelu. Gdy maszyna "wyjdzie" na powierzchnię po stronie Letnicy i Nowego Portu, zostanie zdemontowana i przetransportowana z powrotem w okolice ul. Ku Ujściu. Tam zostanie złożona i rozpocznie drążenie po raz drugi, tym razem południowego tunelu.

Poznaj od środka budowę i pracę maszyny TBM



Zobacz tunel, który połączy Trasę Słowackiego z Trasą Sucharskiego.



Prace przy budowie Trasy Słowackiego

Odcinek lotniskowy - od ul. Spadochroniarzy zobacz na mapie Gdańska do ul. Budowlanych zobacz na mapie Gdańska.
Długośc: 2,8 km. Termin oddania: początek grudnia 2011 r. Wykonawca: Wakoz. Budżet: 31 mln zł.

Odcinek miejski - od ronda de la Salle zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 3,35 km. Termin oddania: koniec 2012 r., przejezdność: maj 2012 r. Wykonawca: Hydrobudowa Polska. Budżet: 159 mln zł.

Droga Zielona - od al. Hallera zobacz na mapie Gdańska do ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 2,1 km. Termin oddania: koniec 2012 r. Wykonawca: Budimex. Budżet: 135 mln.

Odcinek tunelowy - od ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 2,4 km. Termin oddania: październik 2014 r. Wykonawca: Obrascon Huarte Lain. Budżet: 885 mln zł.

Opinie (168) ponad 10 zablokowanych

  • Niby z Niemiec... (1)

    Niby z Niemiec, a co robią tam komunistyczne chińskie napisy wewnątrz hali ( na pierwszym zdjęciu po lewej stronie) Firma niemiecka, ale chyba kret jednak z Chin !!!!!

    • 0 0

    • Krzysiu, przeczytaj dokładnie podpis pod zdjęciem.

      Paluszki szybsze niż oczka...

      • 0 0

  • Niemcy mają nową technologię a Polacy nic nie potrafią

    Polacy tylko kłócą się i dużo gadja oraz nic nie robią dlatego mają brud i biedę

    • 0 0

  • w koncu Polacy są zacofani 100lat za murzynami wiec mnie to nie dziwi (2)

    • 2 7

    • to jedź do murzynów (1)

      będziesz 100 lat do przodu:)jednego marudę mniej będzie:)może jakaś akcja na bilet w jedną stronę? zorganizujemy dla Ciebie koncert charytatywny.

      • 5 1

      • Chiny robią olbrzymie inwestycje w Krajach Afryki -

        Polcy jak zwykle budzą się z reką w nocniku

        • 0 0

  • Czy Kret to jest jednorazówka ? (5)

    Czy taki Kret jest maszyną jednorazową ? Bo jak nie to po co budowac nowy, nie taniej porzyczyć od kogoś kto już go ma ? Skoro montaż trwa 3 mce to po przebiciu na druga strone demontaz znowu 3mce, transport i znowu montaż 3 mce ?? Nie można go obrucić i wiercic spowrotem drugą nitke ?

    • 3 2

    • to jest jednorazówka

      Takie maszyny tworzy się na potrzeby konkretnej budowy. Inną sprawą jest to, że po skończonej budowie niektóre części takiego kreta mogą być wykorzystane do budowy kolejnej maszyny, co obniża koszty produkcji (podejrzewam, że np silnik można wykorzystać ponownie). Opisano to kilka tygodni temu na tym portalu. Ciekawe, ile tuneli wydrążył już silnik kreta, który dostaniemy :)

      • 0 0

    • mozna,ale po co, kazdy chce zarobic.

      • 1 0

    • (1)

      tak - lepiej obrócić, zatrudnimy 16 tys. Chińczyków - podniosą i obrócą

      • 0 0

      • Wystarczy wiekszy dźwig i platforma niskopodwoziowa wieloosiowa. Takie jak byly w rafinerri gdy stawiali reaktory. I po problemie z obrotem i wierceniem w druga strone.

        • 0 0

    • Montaż czy montarz? porzyczyć czy pożyczyć? obrucić czy obrócić?

      Jak zwał tak zwał będzie ziemi zwał po przejściu tej maszyny.Najważniejsze że wykopie dołki pod urzędnikami UM

      • 0 1

  • CIEKAWE ILU NASZYCH SPRZĄTA TĄ FABRYKĘ (1)

    WIĘC JEDNAK DADZĄ NAM ZAROBIĆ

    • 1 4

    • moze cos podpatrza i nastepnego sami w stoczni zbuduja

      • 1 0

  • NIEMCY ZATRUDNIAJA SWOICH (1)

    A CO MOŻE MYŚLICIE ŻE DADZĄ ZAROBIĆ POLAKOM

    • 1 2

    • no i bardzo dobrze, kto pierwszy ten lepszy.

      • 1 0

  • co będzie od rzeczypospolitej do Hallera?? (2)

    ktoś wie

    • 2 0

    • jak to co? D...pa bedzie.

      • 0 0

    • wiem

      Będzie wieeeelki korek, bo zapomniano o tym odcinku nowej Słowackiego

      • 0 0

  • To jest dżdżownica, wy ślepe kiszki. Nie żaden kret. (3)

    Zasada działania jest identyczna: Pożerać ziemię przed sobą, przepuszczać przez bebechy i wypuszczać tyłkiem. Facet co to wynalazł zainspirował się przyrodą. Tymczasem kret rozgrzebuje pazurami i przesuwa obok ciała. Przestańcie nazywać TBM "kretem", bo się wstydzę za was.

    • 7 1

    • Autorzy artykułów nie czytają komentarzy.

      Za wiele nerwów to kosztowałoby ich.

      • 1 0

    • (1)

      mylisz się. Zasada działania ma być taka żeby nic nie zostało za maszyną czyli tak jak kret ma drążyć tunele w których się porusza, a nie kopać dla samego kopania.Wstyd mi za ciebie.

      • 0 1

      • Dżdżownica nie drąży tuneli, którymi się porusza? Gruz za TBM usuwają ludzie, ale i tak wcześniej musi przejść przez bebechy

        maszyny. Żaden kret nie pożera ziemi.

        • 0 1

  • I dobrze,niech wierca.I tak jestesmy 100 lat za murzynami to dobre i to na poczatek:)

    Witam wszystkich.Na Początek od powiem na pytanie ktoregos z Was.W Polsce w latach 2005-2007 budowaliśmy 8-10 km autostrad rocznie...Hiszpanie 1000km rocznie-mysle ze nie trzeba tego komentować.Pracowałem dla firmy OHL kilka lat,zaczynałem jako spawacz.Firma wyplacalna w 100%,polecam dla znających język hiszpański i dobrze swój fach.Zarabialem 3.500-4000 euro netto miesięcznie z dieta wiec krzywda nie byla.A potem przeszedlem do URSSA i byl kontrakcik na najwyższy budynek w Dubaju i 17.000 euro netto na raczke co miesiąc przez 2 latka hi,hi,hi-morał?Warto wierzyc w siebie uczyc sie jezykow(ja-5),robic certyfikaty i podnosić kwalifikacje:)A teraz buduje konstrukcje do N.Y.do Word Trade Center 2(Transportation Hab) OHL to wielki hiszpański koncern konstrukcyjno-budowlany.Buduje potezne budowle,mosty,budynki,tunele metra(m.inn.w Madrycie)autostrady,estakady,wiadukty itp.Jeśli chodzi o Hydrobudowę to nie wiem czy to papraki czy nie i czy moze ludzie u nich pracuja za miske ryzu ale OHL to partyzantki nie uprawia i zadna fuszerka u nich nie przejdzie.Wszystko zgodnie z procedura i wymogami.Nie przeskoczysz i nie przyspieszysz.A ta zabawka to działa jak dzdzownica tu gryzie ziemie a tam wyrzuca.Wrzeciono ma 9 metrow średnicy.Germance ja zmontowali w Madrycie i kopala metro,sprawnie im to szlo,do tego zaraz zabudowywała tymi betonowymi klockami z tylu za soba.Będzie dobrze Kochani niech wierca.I tak jesteśmy 100lat za murzynami:)Pozdrawiam rodzinny Gdańsk:)

    • 1 0

  • Mistrzowie (1)

    Niemcy są mistrzami w kreciej robocie .

    • 3 1

    • no to raczej Polacy.Polak Polakowi wrogiem.

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane