• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Krok w stronę gdyńskiego waterfrontu. Nauta porozumiała się z miastem

Patryk Szczerba
10 lipca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Osiem nowych budynków nad samym morzem
Na terenie, którego chce się pozbyć Stocznia Nauta, ma powstać m.in. centrum handlowe z parkingiem i pełnym zapleczem. Na terenie, którego chce się pozbyć Stocznia Nauta, ma powstać m.in. centrum handlowe z parkingiem i pełnym zapleczem.

Przebudowa układu drogowego przy Molo Rybackim zobacz na mapie Gdyni w Gdyni ma pozwolić na przekształcenie przemysłowych terenów należących do stoczni Nauta w osiedle mieszkaniowe z obiektami handlowymi. Stocznia i Gdynia właśnie podpisały porozumienie w tej sprawie.



Wygrała koncepcja architektoniczna Jacka Droszcza. Zdaniem architekta to powrót do planów z 1926 roku.  Wygrała koncepcja architektoniczna Jacka Droszcza. Zdaniem architekta to powrót do planów z 1926 roku.
Podobne porozumienie zostało zawarte z miastem przez przedstawicieli Polskiego Holdingu Nieruchomości w maju. Wspólne działania przedsiębiorstw i Gdyni mają objąć przebudowę ul. Waszyngtona zobacz na mapie Gdyni i jej przedłużenie do ul. Węglowej zobacz na mapie Gdyni oraz poszerzenie jezdni do czterech pasów ruchu. O wiele istotniejsza jest jednak budowa ul. Nowej Węglowej. Droga połączy ul. Waszyngtona z ul. Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni. Inwestycja zakłada także przebudowę torowiska kolejowego na terenie Zarządu Morskiego Portu Gdynia zobacz na mapie Gdyni oraz kolidującej infrastruktury naziemnej. Pojawi się także tunel drogowy pod magistralą kolejową z dojazdami.

Czy zagospodarowanie terenu po Stoczni Nauta przyniesie Gdyni korzyści?

- To dla nas bardzo ważne, zwłaszcza z punktu widzenia atrakcyjności projektu dla inwestorów, ale też od strony marketingowej. Nasza współpraca z miastem daje im bowiem gwarancje, że sprawy związane z infrastrukturą będą zawczasu załatwione, co znacznie zmniejsza ich ryzyko. Oczywiście będziemy też partycypowali bezpośrednio w kosztach budowy dróg - wyjaśnia Paweł Matwiejko-Demusiak, wiceprezes zarządu Nauty.

Umowa z miastem dotyczy terenu, który Nauta zajmowała do końca 2012 roku przez Nautę, zanim przeniosła swoją produkcję na ul. Czechosłowacką. Chodzi o obszar o łącznej powierzchni ok. 174 tys. m. kw. Według założeń część mieszkaniowa powstanie na 28 tys. m kw., część handlowa - 45 tys. m kw., usługowo-biurowa - 23 tys. m kw., hotelowa - 8 tys. m kw., magazynowa - 35 tys. m kw. Na parkingi przeznaczono 35 tys. m kw.

Teraz Nauta szuka inwestorów, chcących budować na tym terenie. Przypomnijmy, że będą oni musieli się zastosować do tworzonego właśnie planu zagospodarowania przestrzennego, który przewiduje stworzenie w tym miejscu Gdyńskiego Waterfrontu oraz Nadmorskiej Strefy Prestiżu.

Na razie inwestowaniem w tym miejscu zainteresowanych jest dziewięć firm. Pięć z nich prowadzi rozmowy w sprawie części komercyjnej, natomiast pozostałe chcą inwestować przy budowie mieszkań. Termin składania listów intencyjnych mija 26 lipca, a pierwsze oferty, na razie wstępne, powinny trafić do zarządu Nauty do 31 lipca.

Czasu jest niewiele, ponieważ Nauta potrzebuje pieniędzy na wykup swoich obligacji od Agencji Rozwoju Przemysłu, które wyemitowała, aby uzyskać środki na zakup części majątku Stoczni Gdynia. Firma miała wykupić je do końca listopada 2011 roku za pieniądze uzyskane właśnie ze sprzedaży nieruchomości przy ul. Waszyngtona. Nie udało się to ze względu na brak zmian w planie zagospodarowania przestrzennego. Wybrano ugodę, która przedłuża spłatę do listopada 2013 roku.

Szybkiej sprzedaży ma pomóc stworzenie w listopadzie dwóch spółek celowych: Nauta Północ i Południe.

- Dzięki temu tereny będące formalnie pod nadzorem administracyjnym Zarządu Portu Morskiego mogą zostać sprzedane bez obowiązujących przy takich transakcjach obostrzeń. Port nie będzie miał prawa pierwokupu, nie będziemy musieli konsultować się z Urzędem Morskim, ani prosić o zgodę Skarbu Państwa na dokonanie transakcji - wylicza Denusiak.

By wszystko mogło zostać pozytywnie zakończone potrzebne jest też uchwalenie planu zagospodarowania terenu. Prace wciąż trwają. W ostatnim czasie włączył się do nich Wojewódzki Konserwator Zabytków.

- Rozmawiamy na temat naszej koncepcji. Jest jej przychylny, dlatego liczymy, że ostatecznie zostanie ona zaaprobowana i będzie realizowana, oczywiście bez uszczerbku dla ważnych z punktu widzenia architektury nieruchomości - zaznacza.

Teraz w kolejce do podpisania listu intencyjnego czeka firma deweloperska Swede Center, która przymierza się do budowy 11-kondygnacyjnego biurowca i 9-kondygnacyjnego hotelu Marriott Courtyard. Budynki powstaną przy Basenie Prezydenta w Gdyni.

- To dobrze, że podmioty chcą współpracować. Liczymy, że dołączą się kolejni, w tym także PKP, gdzie jest nowa kadra menedżerska, dużo bardziej otwarta na rozmowy na temat chociażby Międzytorza - podsumowuje Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.

Opinie (167) 5 zablokowanych

  • ciekawe kiedy u nas zacznie się budować a nie planować? (7)

    • 4 3

    • Kononowicz (6)

      Przecież wszędzie buduje się pełno. Jeszcze ci za mało?

      • 1 1

      • (5)

        I należy się tylko z tego cieszyć :) Najważniejsze, że miasto nie stoi w miejscu. Ludzie więcej OPTYMIZMU ! Nie bądźmy tylko zgorzkniałym wiecznie użalającym się i marudzącym narodem, że ciągle jest źle, nie dobrze i wiecznie krytykującym niemal wszystkie pomysły. Bo z tego co tutaj widzę wg Was najlepszym rozwiązaniem byłoby pozostanie z tym co mamy dotychczas... bo przecież teraz w Gdyni jest niezliczona ilość miejsc pracy! (zresztą tak jak to było wcześniej!) i jest ono na takim etapie rozwoju, że czekamy tylko na zbieranie laur oooooj tak ;)

        • 3 2

        • optymista (4)

          A gdy już się zabuduje całą Gdynię to co wtedy? Gdzie będą przybywać miejsca pracy?

          • 3 1

          • (3)

            brak miejsc w Gdyni na nowe budynki? Sądzę, że tym nie musimy się narazie martwić, pojeździj sobie po obrzeżach miasta..

            • 1 1

            • chomik (2)

              Obrzeża. No więc się je zabuduje, bo musi być tzw rozwój i miejsca pracy, a gdy już się zabuduje to co wtedy? Przecież obrzeża miasta nie są nieskończone?

              • 1 0

              • Stronny (1)

                przemyśl sobie KIEDY one zostaną zagospodarowane biorąc pod uwagę, że wielu mieszkańców Gdyni nie ma nawet do tej pory normalnych dróg w okolicach domu

                • 2 1

              • chomik

                Przemyślałem. Biorąc pod uwagę pęd obecny pęd deweloperski będą one zabudowane za kilkanaście lat. I co wtedy? Co dalej z rozwojem?

                • 0 0

  • Tunel albo most do Oksywia (1)

    Ktoś powinien zainwestować w budowę mostu lub tunelu do Oksywia, bo estakada jest właściwie jedynym sensownym połączeniem do: Oksywia, Obłuża, Babich Dołów, Pogórza Dolnego, Pogórza Górnego, Suchego Dworu, Kosakowa, Rewy, Mostów itd. Już niedługo przestanie wystarczać, bo już teraz codziennie jest zakorkowana, a dzielnice się rozwijają. Niech przerzucą "estakadę rowerową" nad wejściem do portu - będzie to lepsze wykorzystanie materiału :)
    A byłoby tak fajnie w 5 minut dojechać z centrum Gdyni do Obłuża centrum.

    • 5 0

    • Tyle że wiadukt musiałby zaczynać się na Portowej

      Na początku można by było uruchomić prom pieszo-rowerowy. Też nie raz o tym myślałem :)

      • 2 0

  • :)

    to jest centrum handlowe na miarę naszych możliwości i to nie jest nasze ostatnie słowo ! ha ha ha

    • 1 0

  • Już mam dosyć ! czy my nie zasługujemy na POLSKIE NAZWY (1)

    Gdynia miasto z tradycjami, z własną historią a dajemy sobą pomiatać i tworzymy sea towers , waterfronty ....;
    czy polski jest językiem obowiązującym czy nie ?

    • 14 1

    • to może chciałbyś jeszcze po kaszubsku?

      Do tych apartamentowców wracają rodowici Gdynianie, których losy a właściwie praca rzuciła w odległe krainy. Zarobili kasę za ciężka prace i chcą końcówkę życia spocząć w swojej ukochanej Gdyni, a nazwy się zmieniają jak najemcy komercyjni i to ich sprawa aby wyjść na swoje.

      • 0 3

  • Kiedyś,

    mieszkańców Gdyni wyrzucono z Gdyni siłą, teraz sposobem.

    • 7 1

  • (1)

    Będzie świecił pustkami bo ceny zrobią niebotycznie wysokie i przeciętnych mieszkańców nie będzie na to stać a ci bogaci będą widoczni ewentualnie latem!!!
    Parking wielopoziomowy by w centrum zrobili bo parkować gdzie nie ma!!! Jak otworzą powiększone centrum Wzgórze (Riviera) do Gemini tez nikt chodzić nie będzie z wyjątkiem Coffee Haven i Domu Czekolady, Gemini pustkami świeci nie licząc tych co do kina chodzi!!! Jak otworzą kino Helios zdecydowanie przenoszę się tam!

    • 2 0

    • "Na parkingi przeznaczono 35 tys. m kw."

      Asia Ty tak piszesz pomiędzy malowaniem pazurków a .... Przeczytak a w tedy komentuj

      • 0 1

  • Ach ten polski język. (1)

    łaterfront i riwiera wraz z si tałers sprawiają ,że czuję się prawie jak w niu jork sity!

    • 8 1

    • mogłeś się uczyć a nie pozostac w podstwaówce

      wtedy nie miałbyś kłopotów z czytaniem i zrozumieniem nazw

      • 0 2

  • trzeba zatrzymac do szalenstwo (1)

    i wygnac ekipe magalomanow z UM Gdynia raz na zawsze.

    • 12 2

    • postawić, a może przywrócić

      Pekin, Meksyk, Drewniana Warszawę,.... a na zakupy do Gdańska do Galerii Bałtyckiej:))

      Oj boże daj mu zdrowie bo o rozum za późno.

      • 1 5

  • Strefa Prestiż? co za baran taką nazwę wymyślił!!!!

    • 5 1

  • Brawa dla Nauty!

    Co za genialne posuniecie z tymi dwoma spolkami. Teraz pan prezes tereny sprzedac moze nawet swojej cioci. Na cholere remontowac albo budowac statki jak pieniadze mozna zarabiac na biurokratycznych przepisach. Biurokraci do roboty! - Jestescie kolem zamachowym polskiej gospodarki.

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane