• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Krok w stronę gdyńskiego waterfrontu. Nauta porozumiała się z miastem

Patryk Szczerba
10 lipca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Osiem nowych budynków nad samym morzem
Na terenie, którego chce się pozbyć Stocznia Nauta, ma powstać m.in. centrum handlowe z parkingiem i pełnym zapleczem. Na terenie, którego chce się pozbyć Stocznia Nauta, ma powstać m.in. centrum handlowe z parkingiem i pełnym zapleczem.

Przebudowa układu drogowego przy Molo Rybackim zobacz na mapie Gdyni w Gdyni ma pozwolić na przekształcenie przemysłowych terenów należących do stoczni Nauta w osiedle mieszkaniowe z obiektami handlowymi. Stocznia i Gdynia właśnie podpisały porozumienie w tej sprawie.



Wygrała koncepcja architektoniczna Jacka Droszcza. Zdaniem architekta to powrót do planów z 1926 roku.  Wygrała koncepcja architektoniczna Jacka Droszcza. Zdaniem architekta to powrót do planów z 1926 roku.
Podobne porozumienie zostało zawarte z miastem przez przedstawicieli Polskiego Holdingu Nieruchomości w maju. Wspólne działania przedsiębiorstw i Gdyni mają objąć przebudowę ul. Waszyngtona zobacz na mapie Gdyni i jej przedłużenie do ul. Węglowej zobacz na mapie Gdyni oraz poszerzenie jezdni do czterech pasów ruchu. O wiele istotniejsza jest jednak budowa ul. Nowej Węglowej. Droga połączy ul. Waszyngtona z ul. Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni. Inwestycja zakłada także przebudowę torowiska kolejowego na terenie Zarządu Morskiego Portu Gdynia zobacz na mapie Gdyni oraz kolidującej infrastruktury naziemnej. Pojawi się także tunel drogowy pod magistralą kolejową z dojazdami.

Czy zagospodarowanie terenu po Stoczni Nauta przyniesie Gdyni korzyści?

- To dla nas bardzo ważne, zwłaszcza z punktu widzenia atrakcyjności projektu dla inwestorów, ale też od strony marketingowej. Nasza współpraca z miastem daje im bowiem gwarancje, że sprawy związane z infrastrukturą będą zawczasu załatwione, co znacznie zmniejsza ich ryzyko. Oczywiście będziemy też partycypowali bezpośrednio w kosztach budowy dróg - wyjaśnia Paweł Matwiejko-Demusiak, wiceprezes zarządu Nauty.

Umowa z miastem dotyczy terenu, który Nauta zajmowała do końca 2012 roku przez Nautę, zanim przeniosła swoją produkcję na ul. Czechosłowacką. Chodzi o obszar o łącznej powierzchni ok. 174 tys. m. kw. Według założeń część mieszkaniowa powstanie na 28 tys. m kw., część handlowa - 45 tys. m kw., usługowo-biurowa - 23 tys. m kw., hotelowa - 8 tys. m kw., magazynowa - 35 tys. m kw. Na parkingi przeznaczono 35 tys. m kw.

Teraz Nauta szuka inwestorów, chcących budować na tym terenie. Przypomnijmy, że będą oni musieli się zastosować do tworzonego właśnie planu zagospodarowania przestrzennego, który przewiduje stworzenie w tym miejscu Gdyńskiego Waterfrontu oraz Nadmorskiej Strefy Prestiżu.

Na razie inwestowaniem w tym miejscu zainteresowanych jest dziewięć firm. Pięć z nich prowadzi rozmowy w sprawie części komercyjnej, natomiast pozostałe chcą inwestować przy budowie mieszkań. Termin składania listów intencyjnych mija 26 lipca, a pierwsze oferty, na razie wstępne, powinny trafić do zarządu Nauty do 31 lipca.

Czasu jest niewiele, ponieważ Nauta potrzebuje pieniędzy na wykup swoich obligacji od Agencji Rozwoju Przemysłu, które wyemitowała, aby uzyskać środki na zakup części majątku Stoczni Gdynia. Firma miała wykupić je do końca listopada 2011 roku za pieniądze uzyskane właśnie ze sprzedaży nieruchomości przy ul. Waszyngtona. Nie udało się to ze względu na brak zmian w planie zagospodarowania przestrzennego. Wybrano ugodę, która przedłuża spłatę do listopada 2013 roku.

Szybkiej sprzedaży ma pomóc stworzenie w listopadzie dwóch spółek celowych: Nauta Północ i Południe.

- Dzięki temu tereny będące formalnie pod nadzorem administracyjnym Zarządu Portu Morskiego mogą zostać sprzedane bez obowiązujących przy takich transakcjach obostrzeń. Port nie będzie miał prawa pierwokupu, nie będziemy musieli konsultować się z Urzędem Morskim, ani prosić o zgodę Skarbu Państwa na dokonanie transakcji - wylicza Denusiak.

By wszystko mogło zostać pozytywnie zakończone potrzebne jest też uchwalenie planu zagospodarowania terenu. Prace wciąż trwają. W ostatnim czasie włączył się do nich Wojewódzki Konserwator Zabytków.

- Rozmawiamy na temat naszej koncepcji. Jest jej przychylny, dlatego liczymy, że ostatecznie zostanie ona zaaprobowana i będzie realizowana, oczywiście bez uszczerbku dla ważnych z punktu widzenia architektury nieruchomości - zaznacza.

Teraz w kolejce do podpisania listu intencyjnego czeka firma deweloperska Swede Center, która przymierza się do budowy 11-kondygnacyjnego biurowca i 9-kondygnacyjnego hotelu Marriott Courtyard. Budynki powstaną przy Basenie Prezydenta w Gdyni.

- To dobrze, że podmioty chcą współpracować. Liczymy, że dołączą się kolejni, w tym także PKP, gdzie jest nowa kadra menedżerska, dużo bardziej otwarta na rozmowy na temat chociażby Międzytorza - podsumowuje Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.

Opinie (167) 5 zablokowanych

  • (2)

    Bezdusznie to wygląda

    • 18 5

    • Głupoto ludzka , nie znasz ty granic . (1)

      Jak będzie stawiany duży punkt handlowy , to proponuję zrobić go na kilka pięter ,aby było to ustrojstwo najwyższym zabudowaniem w promieniu stu kilometrów . I jeszcze ta nazwa . To już mamy zakaz używania języka polskiego ?

      • 4 2

      • No widzi Pan/Pani, niektórzy wciąż mają w sercu PRL i myślą, że zagraniczne to lepsze. Nawet już mnie nie dziwi, że wielu ludzi uważa obcojęzyczne nazwy za lepiej brzmiące, skoro są od polskich nazw po prostu odzwyczajeni. Całe szczęście zdarzają się jeszcze wyjątki od reguły i chwała im za to.

        • 2 2

  • Waterfront (1)

    a murzyni już dawno maja Waterfront Victorii i Alberta i nie chwalą się

    • 9 0

    • waterfront

      a ten waterfront jest w Capetown czyli Kapsztadzie i to już kilkadziesiąt lat i co ciekawe kilka metrów ( tak jest , dosłownie kilka metrów ) obok jest stocznia remontowa i hotele i nikomu to nie przeszkadza.a Gdynia wygnała Nautę z centrum.

      • 0 0

  • tereny po Naucie

    a po co to ? kto za to zapłaci wg mnie takie centrum handlowe jest niepotrzebne w tym miejscu , przecież np. takie centrum Wzgórze rozbudowuje się. sadzę , że to wszystko to mrzonki i pobożne życzenia ARP i MARS-a.Chcą zdążyć przed wyborami bo już czuja oddech kaczora na plecach i ze strachu nie wiedzą co robić. Ziobro już idzie po was, bójcie się.

    • 21 1

  • Inż Wenda i Kwiatkowski w grobie się przewracają, (3)

    i ześlą zemstę za to , że z Gdyni miasta portowego , które budowali teraz robią burdelowate bloki. Jest jeszcze tyle do zabudowania (od Kamiennej Gory do Sopotu i Babich Dołow do Mechelinek) a te bezmózgowce wybierają to miejsce , ktore jast dla statków. Dyrekcja Nauty nabije sobie kasę a inni to juz tylko umowy śmieciowe.

    • 38 8

    • Nooo,bo faktycznie,ogrrrrromne stocznie są przyszłością Europy...

      • 4 7

    • (1)

      Kto będzie płacił za utrzymanie i uzbrojenie nabrzeży? Miasto czy inwestorzy?

      • 4 1

      • Miasto

        • 0 0

  • ciekawe kiedy u nas zacznie się budować a nie planować? (7)

    • 4 3

    • Kononowicz (6)

      Przecież wszędzie buduje się pełno. Jeszcze ci za mało?

      • 1 1

      • (5)

        I należy się tylko z tego cieszyć :) Najważniejsze, że miasto nie stoi w miejscu. Ludzie więcej OPTYMIZMU ! Nie bądźmy tylko zgorzkniałym wiecznie użalającym się i marudzącym narodem, że ciągle jest źle, nie dobrze i wiecznie krytykującym niemal wszystkie pomysły. Bo z tego co tutaj widzę wg Was najlepszym rozwiązaniem byłoby pozostanie z tym co mamy dotychczas... bo przecież teraz w Gdyni jest niezliczona ilość miejsc pracy! (zresztą tak jak to było wcześniej!) i jest ono na takim etapie rozwoju, że czekamy tylko na zbieranie laur oooooj tak ;)

        • 3 2

        • optymista (4)

          A gdy już się zabuduje całą Gdynię to co wtedy? Gdzie będą przybywać miejsca pracy?

          • 3 1

          • (3)

            brak miejsc w Gdyni na nowe budynki? Sądzę, że tym nie musimy się narazie martwić, pojeździj sobie po obrzeżach miasta..

            • 1 1

            • chomik (2)

              Obrzeża. No więc się je zabuduje, bo musi być tzw rozwój i miejsca pracy, a gdy już się zabuduje to co wtedy? Przecież obrzeża miasta nie są nieskończone?

              • 1 0

              • Stronny (1)

                przemyśl sobie KIEDY one zostaną zagospodarowane biorąc pod uwagę, że wielu mieszkańców Gdyni nie ma nawet do tej pory normalnych dróg w okolicach domu

                • 2 1

              • chomik

                Przemyślałem. Biorąc pod uwagę pęd obecny pęd deweloperski będą one zabudowane za kilkanaście lat. I co wtedy? Co dalej z rozwojem?

                • 0 0

  • Ile jeszcze tych centrow handlowych???

    Jak zamiast wzgorza jest riviera (nazwa jak burdel), to tutaj pewnie bedzie havana albo cote d'azure??? ;)))

    • 18 1

  • Sen o potędze a rzeczywistość (5)

    Ten wiceprezes "Nauty" Denusiak to, jak widać z artykułu, nie wie o czym gada, albo autor artykułu nie wie, o czym pisze.
    Stworzenie jakichś spółek nie spowoduje, że Zarząd Morskiego Portu Gdynia S. A. nie będzie miał prawa pierwokupu terenów leżących w granicach portu morskiego. Może to zrobić jedynie Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej. Zrobi to, jeżeli przedłoży interesy deweloperów nad interes portu.
    Wielokrotnie na tym forum wyrażałem swoją opinię na temat szkodliwych działań wobec portu w Gdyni. Systematyczne odbieranie portowi gdyńskiemu terenów rozwojowych w końcu zmarginalizuje jego znaczenie dla Polski, a jego rolę będzie przejmował port gdański.
    Natomiast Gdynia wcale nie będzie szczycić mrzonkowym "waterfrontem" i stanie się powiatowym sypialnianym zapleczem Gdańska. Ten proces stopniowej degradacji Gdyni daje się już zauważyć.

    • 31 1

    • no i co postawicie barak i wynajmiecie (4)

      spółce z zagranicy, wliczając w czynsz utrzymanie portowych biurokratów? A oni będą nam niszczyli miejska infrastrukturę za free. Tu prezydent stawia jasno sprawę i to mnie cieszy.

      • 2 8

      • Bezstronny (2)

        A czy jedyną alternatywą dla betonu mają być baraki i portowi biurokraci?

        • 5 0

        • zapytaj o to "m" (1)

          bo ja mam na ten temat własne zdanie. Choć Jarosiński i tak się stara:))

          • 0 8

          • Ale to ty piszesz o barakach

            Więc jak: Czy jedyną dla betonu są baraki i portowi biurokraci?

            • 6 0

      • Twoja ignorancja jest nieuleczalna, a wiedza zastąpiona służalczym słowotokiem.

        Tyle wystarczy. Więcej ci odpisywać nie warto.

        • 4 1

  • Totalna porażka (13)

    taki obiekt w takim miejscu!
    W Gdańsku posadkę sobie szykuje budyń w ECS
    a Szczurek ...

    • 19 4

    • "posadkę sobie szykuje budyń w ECS" (12)

      on już ją ma w Gdańskim Porcie jako Przewodniczący Rady Nadzorczej i to za wielką kasę i możliwości:))

      P.Szczurek na nikogo nie naciska bo nie jest w żadnej RN nawet jako członek:))

      • 2 10

      • Bezstronny (4)

        A w którym roku przewidujesz zabetonowanie całej powierzchni Gdyni drapaczami chmur, aby stałą się nowoczesnym miastem?

        • 10 0

        • raczej jest to niemożliwe (3)

          no może Śródmieście w 2040 roku z ogrodami i parkami na trasach i dachach?
          - jak również Gdynia rozwija prekursorski proj. zielonych ścianach, wiec jest wiele możliwości? Także budownictwo podziemne - przykładem jest wspaniała Hala"Gdynia"

          • 1 8

          • Bezstronny (2)

            Ależ jest to jak najbardziej możliwe, a nawet pewne, biorąc pod uwagę dzisiejszy trend deweloperyzmu w imię tzw. rozwoju. Gdy już zaleje się betonem centrum, to trzeba będzie ruszyć na lasy. Rozumiem, że wtedy na miejscu lasów trójmiejskich powstaną prestiżowe drapacze chmur z trawnikami na dachach. I to będzie przyroda.
            Pierwszy krok już zrobiony. Ministerstwo Środowisko jako ramię lobby deweloperskiego na razie chce zmniejszyć kary za wycinanie drzew. Potem będzie można zlikwidować instytucję parków krajobrazowychm sprywatyzować lasy i będziesz mógł być dumny z powstawania nowych drapaczy chmur.

            • 3 4

            • widzisz mój miły stronny (1)

              nie trzeba marudzić i niczym baba na hali ple, ple , ple

              Tylko działać. Co zrobiłeś aby uratować choć jedno drzewo? Na tym forum są zakłamani, obłudnicy, szpanerzy politykierzy, ... To, że Ustawa o samorządach lokalnych ma niestety sporą lukę którą prezydenci Adamowicz, Karnowski i wielu innych miast wykorzystuje łącząc funkcję z wybory prezydenta wraz z funkcją nadzoru rządowego czyli tzw. starosty. To jest olbrzymia luka prawna umożliwiająca dokonania prawie przestępcze, różnego rodzaju poświadczania nieprawdy odnośnie zieleni, itp. czyli zagrożenia wynikającymi z kk, kc, kpk, kpc do lat 8 Piszący tu Ludzie nawet nie macie pojęcia że nie tylko o obniżenie opłat za drzewa tu chodzi, a rządzi świetnie zorganizowana grupa, która notorycznie gubi dokumenty i dokonuje manipulacji i nadinterpretacji aktów wykonawczych i posługuje się innymi pełnomocnictwami niż wynika to z faktycznie udzielonych. A jeśli juz jest coś na rzeczy to idzie na przeczekanie. Ale mam nadzieję że w końcu sprawiedliwość zwycięży.

              A nawet gdy interweniujesz do Głównego Inspektora Ochrony Środowiska to on kieruje z powrotem do woj. pow. .... no i od nowa polska ludowa;))

              Lecz nie należy się poddawać i też nie liczyć za bardzo którzy np. na forach krzyczą bo są to zazwyczaj totalni tchórze działający na zasadzie małpiego pędu:))

              • 1 5

              • Bezstronny

                Wątpię aby notorycznym tchórzom internetowym zależało na drzewach.

                • 0 0

      • a co ty pier....nie może być przewodniczącym jakiejkolwiek rady piastując urząd prezydenta (6)

        może zasiadać w radach nadzorczych..

        • 3 1

        • (5)

          Niestety, w tym przypadku "Bezstronny" ma rację. Prezydent Gdańska jest przewodniczącym rady nadzorczej portu gdańskiego (ZMPG S.A. w Gdańsku) i uważam to za patologię. Piastując funkcję w organach władzy tej spółki zadziałał (jako prezydent miasta) jednocześnie na jej szkodę, obciążając port kontrowersyjnym podatkiem od nieruchomości infrastrukturalnych, z czego port był przez lata zwolniony przez ustawę o portach i przystaniach morskich. Ponadto prezydent Paweł Adamowicz dąży do municypalizacji tego portu, aby jeszcze bardziej wyciskać z niego pieniądze dla miasta.

          Działanie na szkodę spółki, w której organach władzy się zasiada jest karalne.

          • 5 0

          • Dodam jeszcze, że, zgodnie z wymienioną przeze mnie wyżej ustawą, funkcję przewodniczącego rady nadzorczej portu obejmuje przedstawiciel miasta. W Gdyni prezydent tego miasta wyznaczył do niej swojego przedstawiciela i sam w niej nie zasiada.
            Jeżeli chodzi o tę sprawę, to mam uznanie dla prezydenta Wojciecha Szczurka, że nie skusił się na to stanowisko i wyznaczył na nie kompetentną osobę.

            • 3 0

          • Dziękuje"Niestety, w tym przypadku "Bezstronny" ma rację." (3)

            Drogi "m" możemy się sprzeczać i dywagować, ale jak spokojnie przeczytasz moje wypowiedzi i przemyślisz to w 90% mam racje - no samochwała:)), bo ja naprawdę staram się być obiektywnym. Choc jak każdego z nas czasami ponoszą także mną emocje.

            Twoje wywody są ciekawe i merytoryczne, aczkolwiek podyktowane "wiadomymi?? czynnikami":))

            • 0 5

            • (1)

              W moim przypadku nie ma żadnych "wiadomych czynników", które miałyby mi coś dyktować, czy nawet sugerować. Wyrażam wyłącznie swoje zdanie kiedy uważam, że trzeba.

              • 2 0

              • Bezstronny =Żmuda Trzebiatowski -Pierwszy lizus nieudacznika

                • 0 1

            • Bezstronny oczywiście ma rację

              Głosi, że świat poprzez korporacyjny konsumpcjonizm dąży do upadku. Pokazuje inwazję betonu i deweleporyzmu. I tu ma rację całkowitą. A to, że takie działania popiera, to inna sprawa.

              • 0 0

  • Smutne (4)

    czy nazwa miasta Gdynia zostanie zmieniona , by brzmiała z angielska? bo nie pasuje do Watrefront shopping ,

    • 15 3

    • Zostanie zmieniona (2)

      na Goths Harbour

      • 4 2

      • A wcale,że nie, bo Ratport! (1)

        • 3 0

        • A może Catport? w nadziei ,że nie ma tam już szczurów ? :P

          • 1 2

    • Gotham City! Please, Mister prezydent

      to by byla promocja miasta.

      • 3 1

  • (2)

    Oooj dajcie już spokój, dobrze, że miasto się rozwija i otwiera się na ludzi o wyższym statusie społecznym niż dotychczas. Kto wie, może kiedyś naprawdę odżyje i ludzie z większym majątkiem nie będą wyjeżdżać do innych miast.

    • 1 16

    • K

      Przecież deweloperka dziś wyłącznie realizuje cele ludzi o wyższym statusie społecznym, choć ja bym nazwał to, o wyższym statusie materialnym. Jakoś nie widzę powodu, aby Gdynia miała odżywać, skoro przecież żyje w najlepsze. No chyba, że ciebie rajcuje rozwój betonu w stylu chińskim.

      • 3 1

    • A może tak postawić na turystykę i wybudować hotele.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane