• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Krok w stronę gdyńskiego waterfrontu. Nauta porozumiała się z miastem

Patryk Szczerba
10 lipca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Osiem nowych budynków nad samym morzem
Na terenie, którego chce się pozbyć Stocznia Nauta, ma powstać m.in. centrum handlowe z parkingiem i pełnym zapleczem. Na terenie, którego chce się pozbyć Stocznia Nauta, ma powstać m.in. centrum handlowe z parkingiem i pełnym zapleczem.

Przebudowa układu drogowego przy Molo Rybackim zobacz na mapie Gdyni w Gdyni ma pozwolić na przekształcenie przemysłowych terenów należących do stoczni Nauta w osiedle mieszkaniowe z obiektami handlowymi. Stocznia i Gdynia właśnie podpisały porozumienie w tej sprawie.



Wygrała koncepcja architektoniczna Jacka Droszcza. Zdaniem architekta to powrót do planów z 1926 roku.  Wygrała koncepcja architektoniczna Jacka Droszcza. Zdaniem architekta to powrót do planów z 1926 roku.
Podobne porozumienie zostało zawarte z miastem przez przedstawicieli Polskiego Holdingu Nieruchomości w maju. Wspólne działania przedsiębiorstw i Gdyni mają objąć przebudowę ul. Waszyngtona zobacz na mapie Gdyni i jej przedłużenie do ul. Węglowej zobacz na mapie Gdyni oraz poszerzenie jezdni do czterech pasów ruchu. O wiele istotniejsza jest jednak budowa ul. Nowej Węglowej. Droga połączy ul. Waszyngtona z ul. Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni. Inwestycja zakłada także przebudowę torowiska kolejowego na terenie Zarządu Morskiego Portu Gdynia zobacz na mapie Gdyni oraz kolidującej infrastruktury naziemnej. Pojawi się także tunel drogowy pod magistralą kolejową z dojazdami.

Czy zagospodarowanie terenu po Stoczni Nauta przyniesie Gdyni korzyści?

- To dla nas bardzo ważne, zwłaszcza z punktu widzenia atrakcyjności projektu dla inwestorów, ale też od strony marketingowej. Nasza współpraca z miastem daje im bowiem gwarancje, że sprawy związane z infrastrukturą będą zawczasu załatwione, co znacznie zmniejsza ich ryzyko. Oczywiście będziemy też partycypowali bezpośrednio w kosztach budowy dróg - wyjaśnia Paweł Matwiejko-Demusiak, wiceprezes zarządu Nauty.

Umowa z miastem dotyczy terenu, który Nauta zajmowała do końca 2012 roku przez Nautę, zanim przeniosła swoją produkcję na ul. Czechosłowacką. Chodzi o obszar o łącznej powierzchni ok. 174 tys. m. kw. Według założeń część mieszkaniowa powstanie na 28 tys. m kw., część handlowa - 45 tys. m kw., usługowo-biurowa - 23 tys. m kw., hotelowa - 8 tys. m kw., magazynowa - 35 tys. m kw. Na parkingi przeznaczono 35 tys. m kw.

Teraz Nauta szuka inwestorów, chcących budować na tym terenie. Przypomnijmy, że będą oni musieli się zastosować do tworzonego właśnie planu zagospodarowania przestrzennego, który przewiduje stworzenie w tym miejscu Gdyńskiego Waterfrontu oraz Nadmorskiej Strefy Prestiżu.

Na razie inwestowaniem w tym miejscu zainteresowanych jest dziewięć firm. Pięć z nich prowadzi rozmowy w sprawie części komercyjnej, natomiast pozostałe chcą inwestować przy budowie mieszkań. Termin składania listów intencyjnych mija 26 lipca, a pierwsze oferty, na razie wstępne, powinny trafić do zarządu Nauty do 31 lipca.

Czasu jest niewiele, ponieważ Nauta potrzebuje pieniędzy na wykup swoich obligacji od Agencji Rozwoju Przemysłu, które wyemitowała, aby uzyskać środki na zakup części majątku Stoczni Gdynia. Firma miała wykupić je do końca listopada 2011 roku za pieniądze uzyskane właśnie ze sprzedaży nieruchomości przy ul. Waszyngtona. Nie udało się to ze względu na brak zmian w planie zagospodarowania przestrzennego. Wybrano ugodę, która przedłuża spłatę do listopada 2013 roku.

Szybkiej sprzedaży ma pomóc stworzenie w listopadzie dwóch spółek celowych: Nauta Północ i Południe.

- Dzięki temu tereny będące formalnie pod nadzorem administracyjnym Zarządu Portu Morskiego mogą zostać sprzedane bez obowiązujących przy takich transakcjach obostrzeń. Port nie będzie miał prawa pierwokupu, nie będziemy musieli konsultować się z Urzędem Morskim, ani prosić o zgodę Skarbu Państwa na dokonanie transakcji - wylicza Denusiak.

By wszystko mogło zostać pozytywnie zakończone potrzebne jest też uchwalenie planu zagospodarowania terenu. Prace wciąż trwają. W ostatnim czasie włączył się do nich Wojewódzki Konserwator Zabytków.

- Rozmawiamy na temat naszej koncepcji. Jest jej przychylny, dlatego liczymy, że ostatecznie zostanie ona zaaprobowana i będzie realizowana, oczywiście bez uszczerbku dla ważnych z punktu widzenia architektury nieruchomości - zaznacza.

Teraz w kolejce do podpisania listu intencyjnego czeka firma deweloperska Swede Center, która przymierza się do budowy 11-kondygnacyjnego biurowca i 9-kondygnacyjnego hotelu Marriott Courtyard. Budynki powstaną przy Basenie Prezydenta w Gdyni.

- To dobrze, że podmioty chcą współpracować. Liczymy, że dołączą się kolejni, w tym także PKP, gdzie jest nowa kadra menedżerska, dużo bardziej otwarta na rozmowy na temat chociażby Międzytorza - podsumowuje Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.

Opinie (167) 5 zablokowanych

  • Tunel albo most do Oksywia (1)

    Ktoś powinien zainwestować w budowę mostu lub tunelu do Oksywia, bo estakada jest właściwie jedynym sensownym połączeniem do: Oksywia, Obłuża, Babich Dołów, Pogórza Dolnego, Pogórza Górnego, Suchego Dworu, Kosakowa, Rewy, Mostów itd. Już niedługo przestanie wystarczać, bo już teraz codziennie jest zakorkowana, a dzielnice się rozwijają. Niech przerzucą "estakadę rowerową" nad wejściem do portu - będzie to lepsze wykorzystanie materiału :)
    A byłoby tak fajnie w 5 minut dojechać z centrum Gdyni do Obłuża centrum.

    • 5 0

    • Tyle że wiadukt musiałby zaczynać się na Portowej

      Na początku można by było uruchomić prom pieszo-rowerowy. Też nie raz o tym myślałem :)

      • 2 0

  • to podobnie

    jak twoja mama która reklamuje jajka bez GIEMO

    • 1 1

  • Skąd te głupie nazwy? Waterfront (1)

    Czy ktos leczy kopleksy? A po polsku nie łaska?

    • 2 0

    • Kolo

      Polska pawiem i papugą narodów. Juliusz Słowacki.

      Dlatego nazywa się Waterfront

      • 1 0

  • (1)

    powiedzmy sobie szczerze
    ta wizualizacja jednoznacznie potwierdza
    jakas (genetyczna?) niechec urzednikow do przemyslowej czesci Gdynii jak i samego przemyslu w Gdynii
    um najwiekszym "pracodawca"...
    zamiast stoczni i calego ich zaplecza powstanie kompleks ktory mozna okreslic mianem
    muzealno-willowo-handlowego
    nie ma to nic a nic wspolnego z JAKIMKOLWIEK rozwojem miasta
    to glupota
    ktos naiwny moze powiedziec ze pojawiac sie tam beda jachty itp
    ale kazdy kochajacy Gdynie i Polskie Morze wie ze jachty w Gdynii pojawiaja sie raczej z rzadka...
    ze wzgledu na cennik i marne zarzadzanie
    tak na marginesie budowa hipermarketu samym centrum miasta nad woda to nie jest nawet zart
    to zbrodnia

    widac wyraznie ze ekipa z um oraz towarzystwo wzajemnej adoracji wiecznego prezydenta nie ma zadnej wizji rozwoju miasta

    wogole w calym trojmiescie wszyscy sa d..a do morza
    i czasem sie zastanawiam czy nie do Polski i Polakow

    a jedyna inteligentna morska inicjatywa ostatnich lat jest DCT z ktorym urzednicy nie maja wiele wspolnego
    i Bogu dzieki.

    • 4 0

    • Rejtan

      Ta wizualizacja pokazuje polski atawizm deweloperski i zakupowy.

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane