• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Krok w stronę gdyńskiego waterfrontu. Nauta porozumiała się z miastem

Patryk Szczerba
10 lipca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Osiem nowych budynków nad samym morzem
Na terenie, którego chce się pozbyć Stocznia Nauta, ma powstać m.in. centrum handlowe z parkingiem i pełnym zapleczem. Na terenie, którego chce się pozbyć Stocznia Nauta, ma powstać m.in. centrum handlowe z parkingiem i pełnym zapleczem.

Przebudowa układu drogowego przy Molo Rybackim zobacz na mapie Gdyni w Gdyni ma pozwolić na przekształcenie przemysłowych terenów należących do stoczni Nauta w osiedle mieszkaniowe z obiektami handlowymi. Stocznia i Gdynia właśnie podpisały porozumienie w tej sprawie.



Wygrała koncepcja architektoniczna Jacka Droszcza. Zdaniem architekta to powrót do planów z 1926 roku.  Wygrała koncepcja architektoniczna Jacka Droszcza. Zdaniem architekta to powrót do planów z 1926 roku.
Podobne porozumienie zostało zawarte z miastem przez przedstawicieli Polskiego Holdingu Nieruchomości w maju. Wspólne działania przedsiębiorstw i Gdyni mają objąć przebudowę ul. Waszyngtona zobacz na mapie Gdyni i jej przedłużenie do ul. Węglowej zobacz na mapie Gdyni oraz poszerzenie jezdni do czterech pasów ruchu. O wiele istotniejsza jest jednak budowa ul. Nowej Węglowej. Droga połączy ul. Waszyngtona z ul. Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni. Inwestycja zakłada także przebudowę torowiska kolejowego na terenie Zarządu Morskiego Portu Gdynia zobacz na mapie Gdyni oraz kolidującej infrastruktury naziemnej. Pojawi się także tunel drogowy pod magistralą kolejową z dojazdami.

Czy zagospodarowanie terenu po Stoczni Nauta przyniesie Gdyni korzyści?

- To dla nas bardzo ważne, zwłaszcza z punktu widzenia atrakcyjności projektu dla inwestorów, ale też od strony marketingowej. Nasza współpraca z miastem daje im bowiem gwarancje, że sprawy związane z infrastrukturą będą zawczasu załatwione, co znacznie zmniejsza ich ryzyko. Oczywiście będziemy też partycypowali bezpośrednio w kosztach budowy dróg - wyjaśnia Paweł Matwiejko-Demusiak, wiceprezes zarządu Nauty.

Umowa z miastem dotyczy terenu, który Nauta zajmowała do końca 2012 roku przez Nautę, zanim przeniosła swoją produkcję na ul. Czechosłowacką. Chodzi o obszar o łącznej powierzchni ok. 174 tys. m. kw. Według założeń część mieszkaniowa powstanie na 28 tys. m kw., część handlowa - 45 tys. m kw., usługowo-biurowa - 23 tys. m kw., hotelowa - 8 tys. m kw., magazynowa - 35 tys. m kw. Na parkingi przeznaczono 35 tys. m kw.

Teraz Nauta szuka inwestorów, chcących budować na tym terenie. Przypomnijmy, że będą oni musieli się zastosować do tworzonego właśnie planu zagospodarowania przestrzennego, który przewiduje stworzenie w tym miejscu Gdyńskiego Waterfrontu oraz Nadmorskiej Strefy Prestiżu.

Na razie inwestowaniem w tym miejscu zainteresowanych jest dziewięć firm. Pięć z nich prowadzi rozmowy w sprawie części komercyjnej, natomiast pozostałe chcą inwestować przy budowie mieszkań. Termin składania listów intencyjnych mija 26 lipca, a pierwsze oferty, na razie wstępne, powinny trafić do zarządu Nauty do 31 lipca.

Czasu jest niewiele, ponieważ Nauta potrzebuje pieniędzy na wykup swoich obligacji od Agencji Rozwoju Przemysłu, które wyemitowała, aby uzyskać środki na zakup części majątku Stoczni Gdynia. Firma miała wykupić je do końca listopada 2011 roku za pieniądze uzyskane właśnie ze sprzedaży nieruchomości przy ul. Waszyngtona. Nie udało się to ze względu na brak zmian w planie zagospodarowania przestrzennego. Wybrano ugodę, która przedłuża spłatę do listopada 2013 roku.

Szybkiej sprzedaży ma pomóc stworzenie w listopadzie dwóch spółek celowych: Nauta Północ i Południe.

- Dzięki temu tereny będące formalnie pod nadzorem administracyjnym Zarządu Portu Morskiego mogą zostać sprzedane bez obowiązujących przy takich transakcjach obostrzeń. Port nie będzie miał prawa pierwokupu, nie będziemy musieli konsultować się z Urzędem Morskim, ani prosić o zgodę Skarbu Państwa na dokonanie transakcji - wylicza Denusiak.

By wszystko mogło zostać pozytywnie zakończone potrzebne jest też uchwalenie planu zagospodarowania terenu. Prace wciąż trwają. W ostatnim czasie włączył się do nich Wojewódzki Konserwator Zabytków.

- Rozmawiamy na temat naszej koncepcji. Jest jej przychylny, dlatego liczymy, że ostatecznie zostanie ona zaaprobowana i będzie realizowana, oczywiście bez uszczerbku dla ważnych z punktu widzenia architektury nieruchomości - zaznacza.

Teraz w kolejce do podpisania listu intencyjnego czeka firma deweloperska Swede Center, która przymierza się do budowy 11-kondygnacyjnego biurowca i 9-kondygnacyjnego hotelu Marriott Courtyard. Budynki powstaną przy Basenie Prezydenta w Gdyni.

- To dobrze, że podmioty chcą współpracować. Liczymy, że dołączą się kolejni, w tym także PKP, gdzie jest nowa kadra menedżerska, dużo bardziej otwarta na rozmowy na temat chociażby Międzytorza - podsumowuje Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.

Opinie (167) 5 zablokowanych

  • jeszce sie okaze, ze Gdyni uda sie szybciej zagospodarowac srodmiescie niz Gdanskowi (2)

    wyspe spichrzow, targ rakowy i sienny oraz pozostale dziury. gratuluję. pozdrowienia z Gdańska.

    • 10 4

    • deadhead

      Dziś zabetonowanie każdego skrawka ziemi nie stanowi żadnego problemu. Jest tylko kwestia czasu. Większym wyzwaniem jest zachowanie zieleni w miastach.

      • 7 1

    • tak bedzie

      Gdynia mniej wizualizuje a wiecej robi.

      • 2 2

  • (1)

    łoterfronty, riwiery i inne śmieszne nazwy... A po Polsku to już obciach czy jak...?

    • 12 3

    • Mogło by być po naszemu "Nabywżeże" :)

      • 4 1

  • heuheuheu jakaś burżuja nam się tu odzywa

    • 1 0

  • water...

    Budowniczowie portu, dumy narodowej Prawdziwej Polski zapewne przewracają się w swoich grobach. Eeech!!!

    • 23 1

  • Jakbyście przestali wreszcie tyle biadolić i mieli pomysł na siebie to by was było potem na to stać, o !

    • 1 7

  • (1)

    ale niby czemu nie mają wyjeżdżać ? Warszawa/ Krk wita !

    • 1 2

    • No właśnie... Niby czemu nie wyjedziesz koleś na zmywak do mongolii? To taki piękny stepowy kraj :d

      gdynia dla gdynian, a gdańszczanie od niej wara! :)

      • 0 0

  • rozp.eprzać tereny przemysłowe to głupota!

    • 13 1

  • be ton

    • 4 0

  • Step w dyrekcji gdyńskiego waterfrontu

    A co? Trzeba pójść na całość!

    • 1 0

  • Już mam dosyć ! czy my nie zasługujemy na POLSKIE NAZWY (1)

    Gdynia miasto z tradycjami, z własną historią a dajemy sobą pomiatać i tworzymy sea towers , waterfronty ....;
    czy polski jest językiem obowiązującym czy nie ?

    • 14 1

    • to może chciałbyś jeszcze po kaszubsku?

      Do tych apartamentowców wracają rodowici Gdynianie, których losy a właściwie praca rzuciła w odległe krainy. Zarobili kasę za ciężka prace i chcą końcówkę życia spocząć w swojej ukochanej Gdyni, a nazwy się zmieniają jak najemcy komercyjni i to ich sprawa aby wyjść na swoje.

      • 0 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane