• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Krok w stronę gdyńskiego waterfrontu. Nauta porozumiała się z miastem

Patryk Szczerba
10 lipca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Osiem nowych budynków nad samym morzem
Na terenie, którego chce się pozbyć Stocznia Nauta, ma powstać m.in. centrum handlowe z parkingiem i pełnym zapleczem. Na terenie, którego chce się pozbyć Stocznia Nauta, ma powstać m.in. centrum handlowe z parkingiem i pełnym zapleczem.

Przebudowa układu drogowego przy Molo Rybackim zobacz na mapie Gdyni w Gdyni ma pozwolić na przekształcenie przemysłowych terenów należących do stoczni Nauta w osiedle mieszkaniowe z obiektami handlowymi. Stocznia i Gdynia właśnie podpisały porozumienie w tej sprawie.



Wygrała koncepcja architektoniczna Jacka Droszcza. Zdaniem architekta to powrót do planów z 1926 roku.  Wygrała koncepcja architektoniczna Jacka Droszcza. Zdaniem architekta to powrót do planów z 1926 roku.
Podobne porozumienie zostało zawarte z miastem przez przedstawicieli Polskiego Holdingu Nieruchomości w maju. Wspólne działania przedsiębiorstw i Gdyni mają objąć przebudowę ul. Waszyngtona zobacz na mapie Gdyni i jej przedłużenie do ul. Węglowej zobacz na mapie Gdyni oraz poszerzenie jezdni do czterech pasów ruchu. O wiele istotniejsza jest jednak budowa ul. Nowej Węglowej. Droga połączy ul. Waszyngtona z ul. Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni. Inwestycja zakłada także przebudowę torowiska kolejowego na terenie Zarządu Morskiego Portu Gdynia zobacz na mapie Gdyni oraz kolidującej infrastruktury naziemnej. Pojawi się także tunel drogowy pod magistralą kolejową z dojazdami.

Czy zagospodarowanie terenu po Stoczni Nauta przyniesie Gdyni korzyści?

- To dla nas bardzo ważne, zwłaszcza z punktu widzenia atrakcyjności projektu dla inwestorów, ale też od strony marketingowej. Nasza współpraca z miastem daje im bowiem gwarancje, że sprawy związane z infrastrukturą będą zawczasu załatwione, co znacznie zmniejsza ich ryzyko. Oczywiście będziemy też partycypowali bezpośrednio w kosztach budowy dróg - wyjaśnia Paweł Matwiejko-Demusiak, wiceprezes zarządu Nauty.

Umowa z miastem dotyczy terenu, który Nauta zajmowała do końca 2012 roku przez Nautę, zanim przeniosła swoją produkcję na ul. Czechosłowacką. Chodzi o obszar o łącznej powierzchni ok. 174 tys. m. kw. Według założeń część mieszkaniowa powstanie na 28 tys. m kw., część handlowa - 45 tys. m kw., usługowo-biurowa - 23 tys. m kw., hotelowa - 8 tys. m kw., magazynowa - 35 tys. m kw. Na parkingi przeznaczono 35 tys. m kw.

Teraz Nauta szuka inwestorów, chcących budować na tym terenie. Przypomnijmy, że będą oni musieli się zastosować do tworzonego właśnie planu zagospodarowania przestrzennego, który przewiduje stworzenie w tym miejscu Gdyńskiego Waterfrontu oraz Nadmorskiej Strefy Prestiżu.

Na razie inwestowaniem w tym miejscu zainteresowanych jest dziewięć firm. Pięć z nich prowadzi rozmowy w sprawie części komercyjnej, natomiast pozostałe chcą inwestować przy budowie mieszkań. Termin składania listów intencyjnych mija 26 lipca, a pierwsze oferty, na razie wstępne, powinny trafić do zarządu Nauty do 31 lipca.

Czasu jest niewiele, ponieważ Nauta potrzebuje pieniędzy na wykup swoich obligacji od Agencji Rozwoju Przemysłu, które wyemitowała, aby uzyskać środki na zakup części majątku Stoczni Gdynia. Firma miała wykupić je do końca listopada 2011 roku za pieniądze uzyskane właśnie ze sprzedaży nieruchomości przy ul. Waszyngtona. Nie udało się to ze względu na brak zmian w planie zagospodarowania przestrzennego. Wybrano ugodę, która przedłuża spłatę do listopada 2013 roku.

Szybkiej sprzedaży ma pomóc stworzenie w listopadzie dwóch spółek celowych: Nauta Północ i Południe.

- Dzięki temu tereny będące formalnie pod nadzorem administracyjnym Zarządu Portu Morskiego mogą zostać sprzedane bez obowiązujących przy takich transakcjach obostrzeń. Port nie będzie miał prawa pierwokupu, nie będziemy musieli konsultować się z Urzędem Morskim, ani prosić o zgodę Skarbu Państwa na dokonanie transakcji - wylicza Denusiak.

By wszystko mogło zostać pozytywnie zakończone potrzebne jest też uchwalenie planu zagospodarowania terenu. Prace wciąż trwają. W ostatnim czasie włączył się do nich Wojewódzki Konserwator Zabytków.

- Rozmawiamy na temat naszej koncepcji. Jest jej przychylny, dlatego liczymy, że ostatecznie zostanie ona zaaprobowana i będzie realizowana, oczywiście bez uszczerbku dla ważnych z punktu widzenia architektury nieruchomości - zaznacza.

Teraz w kolejce do podpisania listu intencyjnego czeka firma deweloperska Swede Center, która przymierza się do budowy 11-kondygnacyjnego biurowca i 9-kondygnacyjnego hotelu Marriott Courtyard. Budynki powstaną przy Basenie Prezydenta w Gdyni.

- To dobrze, że podmioty chcą współpracować. Liczymy, że dołączą się kolejni, w tym także PKP, gdzie jest nowa kadra menedżerska, dużo bardziej otwarta na rozmowy na temat chociażby Międzytorza - podsumowuje Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.

Opinie (167) 5 zablokowanych

  • Waterfront to nie rozwoj ale zwijaie Gdyni

    bo to miasto powstało z "morza " , a dzisiejsi włodarze odwracają sie od morza

    • 13 1

  • Otworzcie port dla przemyslu!

    Deweloperka niech spindala na Lezyce. Czy wszyscy Gdynianie beda zmuszeni do pracy jako sklepowe, kasjerzy, ciecie w apartamentach, przekladacze papierow w biurach?

    • 9 1

  • Brawa dla Nauty!

    Co za genialne posuniecie z tymi dwoma spolkami. Teraz pan prezes tereny sprzedac moze nawet swojej cioci. Na cholere remontowac albo budowac statki jak pieniadze mozna zarabiac na biurokratycznych przepisach. Biurokraci do roboty! - Jestescie kolem zamachowym polskiej gospodarki.

    • 7 0

  • Ach ten polski język. (1)

    łaterfront i riwiera wraz z si tałers sprawiają ,że czuję się prawie jak w niu jork sity!

    • 8 1

    • mogłeś się uczyć a nie pozostac w podstwaówce

      wtedy nie miałbyś kłopotów z czytaniem i zrozumieniem nazw

      • 0 2

  • Strefa Prestiż? co za baran taką nazwę wymyślił!!!!

    • 5 1

  • trzeba zatrzymac do szalenstwo (1)

    i wygnac ekipe magalomanow z UM Gdynia raz na zawsze.

    • 12 2

    • postawić, a może przywrócić

      Pekin, Meksyk, Drewniana Warszawę,.... a na zakupy do Gdańska do Galerii Bałtyckiej:))

      Oj boże daj mu zdrowie bo o rozum za późno.

      • 1 5

  • (1)

    Będzie świecił pustkami bo ceny zrobią niebotycznie wysokie i przeciętnych mieszkańców nie będzie na to stać a ci bogaci będą widoczni ewentualnie latem!!!
    Parking wielopoziomowy by w centrum zrobili bo parkować gdzie nie ma!!! Jak otworzą powiększone centrum Wzgórze (Riviera) do Gemini tez nikt chodzić nie będzie z wyjątkiem Coffee Haven i Domu Czekolady, Gemini pustkami świeci nie licząc tych co do kina chodzi!!! Jak otworzą kino Helios zdecydowanie przenoszę się tam!

    • 2 0

    • "Na parkingi przeznaczono 35 tys. m kw."

      Asia Ty tak piszesz pomiędzy malowaniem pazurków a .... Przeczytak a w tedy komentuj

      • 0 1

  • Kiedyś,

    mieszkańców Gdyni wyrzucono z Gdyni siłą, teraz sposobem.

    • 7 1

  • "waterfront shopping", "nabrzeże zakupów", "Primore pakupków","..." (2)

    Jak zwał tak zwał jeszcze nic nie jest przesądzone przedstawiona plansza jest tylko projektem poglądowym na który za pewne architekci zwrócą uwagę, ale nic więcej:))
    Będzie dyskutowany Miejscowy Plan Zagospodarowanie, a jeśli się będzie przeciągał m.in. z powodów pyskaczy to zainteresowani wystąpią o "Studium".

    Normalnie myślący człowiek wie, że Nauta ma nóż na gardle, bo już unia w ub. roku przyparła ich do ściany. I jeśli dobrze tej nieruchomości nie sprzedadzą nie będzie zmiłuj się. A puki co sprzedają się dobrze hipermarkety i angielski nazwy, więc dlaczego "nie". Proza życia pokaże, że Riviera też zmieni nazwę na Rio_Wiera, bo klienci się zmienią. Oby tylko ten teren się rozwijał i coś dobrego z tego wyszło. Może w "waterfront shopping" będziemy serwować najlepsze zaopatrzenie techniczne statków, jachtów, łodzi, statki Catering - akcesoria, wyposażenie,.... Nasze miasto musi iść do przodu, to że kolejne rządy zdegradowały przemysł stoczniowy i morski to nie wina Prezydenta Szczurka, ale także nasza !

    • 1 6

    • O! I to się nadaje do prasy! (1)

      "Pyskaczy" - tak Bezstronny nazywa wyborców dra Szczurka!
      A czemu ekypa dra Szczurka nie podejmuje samodzielnych prób znalezienia inwestorów np. dla fabryki dla hydroplanów, amfibii. A być może stworzyć park naukowo-technologiczny lub inkubator przedsiębiorczości dla firm związanych wyłącznie z przemysłem morskim (biura projektowe, szkutnictwo, wysoko wyspecjalizowane usługi, poligon doświadczalny dla nowych kostrukcji obiektów pływających, filie wydziałów PG i UG). Ale nie! Lepiej żeby pewien pan deweloper w rankingu najbogatszych polakuff mógł wspiąć się o kolejne pozycje. W końcu wybory tuż, tuż!

      • 2 0

      • Pyskaczy nazywam tych co nie myslą a ujadają za srebrniki a inni z głpoty pyskują

        Natomiast to co piszesz jakiś sens ma. Tylko, teren jest NAUTY, a Dalmorowski Skarbu Państwa i miasta nie stać go odkupić. Taki diil może robić grono kolesi skupiony wokół pewnej partii i za jej cichym przyzwoleniem:))

        Namiastką tego co piszesz jest BałtyckiPNT pod wodzą P.Tereni Kamińskiej na ul.Czechosłowackiej.

        Co prawda myśli się o "lotnictwie" i jego parkowaniu a nawet na Pl.Grunwaldzkim jest plansza zachęcająca do współpracy przy budowie wirolotów.
        Takim miejscem gdzie widziałbym ogromne możliwości do tego co piszesz jest teren po b.jednostce na granicy Babich Dołów i Kosakowa i zrujnowanej Torpedowni, wmaga to jednak wielu uzgodnień m.in. z Urzędem Morskim, Wojskiem , ogromnego opracowania i ca 350 mln. z Unii, inaczej się nie ruszy.

        • 0 0

  • :)

    to jest centrum handlowe na miarę naszych możliwości i to nie jest nasze ostatnie słowo ! ha ha ha

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane