• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Krzewy między pasami na obwodnicy sposobem na kierowców-gapiów?

Maciej Naskręt
13 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szansa na odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy
Obwodnica Trójmiasta w Gdyni. Obwodnica Trójmiasta w Gdyni.

Część kierowców uwielbia przyglądać się skutkom wypadków czy stłuczek na obwodnicy. zobacz na mapie Gdańska, czym spowalniają ruch i powodują korki. Czy posadzenie krzewów między jezdniami obwodnicy, które uniemożliwiłyby takie zerkanie, rozwiązałoby problem? Sprawdzamy to.



Żywopłot między jezdniami na obwodnicy?

Niedawno informowaliśmy o tym, że Obwodnica Trójmiasta jest trzecią najmniej bezpieczną ekspresówką w Polsce. Dochodzi do niej do 40 kolizji i wypadków tylko na jednym kilometrze drogi w ciągu roku. Stąd też czytelnicy zgłaszają kolejne pomysły na poprawę bezpieczeństwa i usprawnienia ruchu. Ponad miesiąc temu opisywaliśmy pomysł wykonania znaków poprzecznych zachęcających do zachowania odległości między pojazdami.

Pora teraz na kolejny pomysł - posadzenie krzewów między jezdniami obwodnicy, w tzw. pasie zieleni. Bujna roślinność, jakaś forma żywopłotu, ograniczyłaby ciekawskim kierowcom możliwość przyglądania się skutkom wypadku i kolizji na równoległej jezdni. W efekcie nie zwalnialiby i nie tamowali ruchu, jadąc cały czas płynnie, nie stwarzając zagrożenia kolejnymi kolizjami.

Postanowiliśmy udać się z tym pomysłem do gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, która zarządza obwodnicą.

Żywopłot między barierami rozdzielającymi jezdnie na autostradzie w Sacramento w USA. Żywopłot między barierami rozdzielającymi jezdnie na autostradzie w Sacramento w USA.

GDDKIA: nie ma takiej możliwości



- Utrzymywanie krzewów w pasie rozdziału jest interesującym pomysłem, ale nie do przeprowadzenia na Obwodnicy Trójmiasta, bo zwyczajnie nie ma tam na to miejsca. Jest tam miejsce wyłącznie na bariery i nic więcej - mówi Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA.
Ewentualne wprowadzenie podobnego pomysłu w polskich realiach byłoby trudne.

Drogowcy podkreślają, że nie ma wytycznych dotyczących sadzenia i utrzymywania takich krzaków w pasie rozdziału jezdni. Na etapie przygotowania dokumentacji trzeba by przewidzieć takie miejsce i zaprojektować, jak ma ono wyglądać (kwestia odwodnienia, minimalnych szerokości za barierą itp.).

- Droga ekspresowa to nie działka czy ogród, wzdłuż którego sadzimy żywopłot. Potrzebne są jasne regulacje w wielu aspektach, takich jak powierzchnia niezbędnego miejsca, zalecanych gatunków roślin, a także sposobu ich przycięcia - wylicza Michalski.

Sól drogowa dużym problemem, ale do pokonania



Z krzewami byłby jeszcze jeden problem. Nie wiadomo, czy przetrzymałyby zimę. Ilość soli, która trafia na obwodnicę, mogłaby doprowadzić do ich szybkiego uschnięcia. Choć są gatunki krzewów, które poradziłyby sobie z tym wyzwaniem.

- Pas zieleni między jezdniami to teren, na którym należałoby sadzić rośliny wieloletnie i mało wymagające - odporne na susze i jałową ziemię. Musiałyby być to rośliny o gładkich liściach, by kurz z drogi na liściach po jednym deszczu łatwo spłynął. Szczelną przesłonę na obwodnicy mogłyby stworzyć róża dzika i pomarszczona, oliwnik srebrzysty i wąskolistny, a także rokitnik pospolity, złotlin chiński, ałycza, czyt też berberys koreański - mówi Alina Dahlems ze Szkółki Ogrodniczej A.K. Dahlems.
Zdaniem eksperta raz w roku należałoby też przycinać krzewy.

Miejsca

Opinie (305) 5 zablokowanych

  • 3 pas w obi kierunkach (2)

    Nic nie dadzą krzewy, kolejne radiowozy nieoznakowane. Trzeba poszerzyć obwodnicę do 3 pasów w każdym z kierunków. Już teraz na zjazdach jest tak niebezpiecznie że czasami stoi lewy pas obwodnicy do zjazdu!!!

    • 7 4

    • Bzdury, bzdury

      Większa ilośc pasów nie wpływa na bezpieczeństwo i na płynnośc ruchu

      • 2 0

    • Lewy, czyli prawy?

      • 0 1

  • zawsze musimy wymyślac coś swojego ?

    • 4 2

  • Akurat ktos musi na tym zarobic - 40km krzewow + obsluga to troche kasy bedzie... (2)

    Droga policjo ja mam rozwiazanie, ktore juz zglaszalem. Wypadek/kolizja= stawiacie kamere z zalozonym filtrem polaryzacyjnym. Kamera nagrywa kazdego kto jedzie i filmuje lub robi fotki za kierownica., Dzieki filtrowi bedzie widziala srodek auta(jakby szyby nie bylo). Wystawiac mandaty to sie naucza.

    Jesli chodzi o sama kolizje, to pierwsza rzecza, ktora powinna robic policja(i robi za granica) to sprawdzenie telefonow uczestnikow kolizji/wypadku. Kto w trakcie jazdy rozmawial przez tel :P

    Na zjezdzie na Chyloni wprowadzac kaskadowe kontrole. Blokada 1pasa i jechane po kolei. Dmuchanie, wyrywkowo dokumenty u drugiego policjanta

    • 6 7

    • A rozmowa przez telefon jest zabroniona? (1)

      • 1 5

      • ?

        Poważnie pytasz czy ?? Niee.......

        • 0 0

  • zawsze musimy wymyślac coś swojego ? (1)

    już dawno temat opanowany ! wystarczy zamontować te plastikowe, najczęściej zielone , niewymagające zbytniego dbania plastikowe przesłony na barierach już istniejących . Pomoże to też ograniczyć oślepianie na łukach drogi

    • 8 1

    • nie tylko łuki

      na prostych również

      • 2 0

  • Proponuję MUR

    Proponuję MUR taki jak kiedyś stał w Berlinie ,

    • 3 4

  • A może redakcja trojmiasto .Pl niech

    Przestanie publikować takie fotki i filmy? Szczególnie filmy z lewego pasa. To chyba najtansze rozwiazanie...

    • 11 0

  • GKS

    czeszel slawomir to konfident

    • 1 2

  • Dziwi mnie wasza hipokryzja. Wystarczy wejść w raport i zobaczyć że co drugie zdjęcie jest zrobione przez kierowcę w czasie jazdy. Tacy to dopiero tamują ruch...
    Może warto zacząć od porządków we własnej redakcji i nie publikować takich wiadomości?

    • 10 4

  • Proponuję zakaz ruchu tam wprowadzić

    -I problem am się rozwiąże

    • 3 4

  • Jest to bardzo dobry pomysł zapobiegnie oślepiania przez pojazdy jadące z naprzeciwka

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane