• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Krzewy między pasami na obwodnicy sposobem na kierowców-gapiów?

Maciej Naskręt
13 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szansa na odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy
Obwodnica Trójmiasta w Gdyni. Obwodnica Trójmiasta w Gdyni.

Część kierowców uwielbia przyglądać się skutkom wypadków czy stłuczek na obwodnicy. zobacz na mapie Gdańska, czym spowalniają ruch i powodują korki. Czy posadzenie krzewów między jezdniami obwodnicy, które uniemożliwiłyby takie zerkanie, rozwiązałoby problem? Sprawdzamy to.



Żywopłot między jezdniami na obwodnicy?

Niedawno informowaliśmy o tym, że Obwodnica Trójmiasta jest trzecią najmniej bezpieczną ekspresówką w Polsce. Dochodzi do niej do 40 kolizji i wypadków tylko na jednym kilometrze drogi w ciągu roku. Stąd też czytelnicy zgłaszają kolejne pomysły na poprawę bezpieczeństwa i usprawnienia ruchu. Ponad miesiąc temu opisywaliśmy pomysł wykonania znaków poprzecznych zachęcających do zachowania odległości między pojazdami.

Pora teraz na kolejny pomysł - posadzenie krzewów między jezdniami obwodnicy, w tzw. pasie zieleni. Bujna roślinność, jakaś forma żywopłotu, ograniczyłaby ciekawskim kierowcom możliwość przyglądania się skutkom wypadku i kolizji na równoległej jezdni. W efekcie nie zwalnialiby i nie tamowali ruchu, jadąc cały czas płynnie, nie stwarzając zagrożenia kolejnymi kolizjami.

Postanowiliśmy udać się z tym pomysłem do gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, która zarządza obwodnicą.

Żywopłot między barierami rozdzielającymi jezdnie na autostradzie w Sacramento w USA. Żywopłot między barierami rozdzielającymi jezdnie na autostradzie w Sacramento w USA.

GDDKIA: nie ma takiej możliwości



- Utrzymywanie krzewów w pasie rozdziału jest interesującym pomysłem, ale nie do przeprowadzenia na Obwodnicy Trójmiasta, bo zwyczajnie nie ma tam na to miejsca. Jest tam miejsce wyłącznie na bariery i nic więcej - mówi Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA.
Ewentualne wprowadzenie podobnego pomysłu w polskich realiach byłoby trudne.

Drogowcy podkreślają, że nie ma wytycznych dotyczących sadzenia i utrzymywania takich krzaków w pasie rozdziału jezdni. Na etapie przygotowania dokumentacji trzeba by przewidzieć takie miejsce i zaprojektować, jak ma ono wyglądać (kwestia odwodnienia, minimalnych szerokości za barierą itp.).

- Droga ekspresowa to nie działka czy ogród, wzdłuż którego sadzimy żywopłot. Potrzebne są jasne regulacje w wielu aspektach, takich jak powierzchnia niezbędnego miejsca, zalecanych gatunków roślin, a także sposobu ich przycięcia - wylicza Michalski.

Sól drogowa dużym problemem, ale do pokonania



Z krzewami byłby jeszcze jeden problem. Nie wiadomo, czy przetrzymałyby zimę. Ilość soli, która trafia na obwodnicę, mogłaby doprowadzić do ich szybkiego uschnięcia. Choć są gatunki krzewów, które poradziłyby sobie z tym wyzwaniem.

- Pas zieleni między jezdniami to teren, na którym należałoby sadzić rośliny wieloletnie i mało wymagające - odporne na susze i jałową ziemię. Musiałyby być to rośliny o gładkich liściach, by kurz z drogi na liściach po jednym deszczu łatwo spłynął. Szczelną przesłonę na obwodnicy mogłyby stworzyć róża dzika i pomarszczona, oliwnik srebrzysty i wąskolistny, a także rokitnik pospolity, złotlin chiński, ałycza, czyt też berberys koreański - mówi Alina Dahlems ze Szkółki Ogrodniczej A.K. Dahlems.
Zdaniem eksperta raz w roku należałoby też przycinać krzewy.

Miejsca

Opinie (305) 5 zablokowanych

  • Nie No fajnie i 2-4 razy w roku cały pas wyłączony z ruchu bo drzewka bedą przycinać

    • 4 4

  • Odp (1)

    Jak zwykle , tego się nie da , tak nie można itd jaki marudzących narod masakra

    • 4 3

    • cpaj jeszce wiecej psycholu

      • 1 1

  • :-D

    Tylko krzaki będzie trzeba przyćinać co jakiś czas co spowoduje większe koszta może jakiś inny pomysł w postaci plastikowych barierek lub innego tworzywa.

    • 6 2

  • Bariery

    Rośliny może i nie ma ma to miejsca ale bariery czemu nie? Tańsze, szybsze w wykonaniu oraz pomogą jazda po zmroku aby pojazdy jadące naprzeciwko nie oslepialy się światłami.

    • 1 2

  • Na polska glupote nie ma lekarstwa. (2)

    To nasza cecha narodowa,przekazywana z ojca na syna.to nasze dzidzictwo narodowe.

    • 7 3

    • Ciekawe masz doswiadczenia rodzinne.

      • 0 1

    • jest lekarstwo bardzo proste kary finansowe!

      • 2 0

  • Pomysł sam w sobie znakomity z tym ze żywopłot to i konieczność pielęgnacji. Proponuje w miejsce krzewów plastikowe przegrody , ktore w niektórych miejscach maja zasłaniać światła pojazdów z przeciwnego kierunku. Chyba spełnią to samo zadanie nie szpecąc otoczenia.

    • 3 1

  • jestem ZA teraz czas na to aby zaczac sadzic krzewy

    • 1 3

  • Wystarczyloby postawic cos w rodzaju ekranu akustycznego, mniejsze np 3 m wysokosci i po temacie.

    Oprocz gapiow problemem sa jadacy na dlugich swiatlach.

    • 1 3

  • Ludzie litości

    Żywopłot, kwiaty??? Przecież w okolicy Kowal są takie tanie plastikowe osłony zamontowane. Dać je wszędzie i po problemie! Płakać się chce że wszystko w tej Polsce musi być trudne i skomplikowane

    • 7 5

  • Potrafimy wyprodukować sztuczne choinki, sztuczne kwiaty ... (2)

    Plastikowy żywopłot/martwopłot to żaden problem. I nikt nie musi biegać między autami, żeby przystrzyc czy podlewać. Tylko, że u nas trzeba rozpisać wielki przetarg i postawić ekrany na co najmniej 4 metry wysokości.

    • 7 2

    • twój mózg najwyrazniej umarł juz dawno :) (1)

      • 1 1

      • To ty, korkowy fotoreporterze? Oddaj prawko i kup miesięczny na SKM.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane