• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Krzewy między pasami na obwodnicy sposobem na kierowców-gapiów?

Maciej Naskręt
13 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szansa na odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy
Obwodnica Trójmiasta w Gdyni. Obwodnica Trójmiasta w Gdyni.

Część kierowców uwielbia przyglądać się skutkom wypadków czy stłuczek na obwodnicy. zobacz na mapie Gdańska, czym spowalniają ruch i powodują korki. Czy posadzenie krzewów między jezdniami obwodnicy, które uniemożliwiłyby takie zerkanie, rozwiązałoby problem? Sprawdzamy to.



Żywopłot między jezdniami na obwodnicy?

Niedawno informowaliśmy o tym, że Obwodnica Trójmiasta jest trzecią najmniej bezpieczną ekspresówką w Polsce. Dochodzi do niej do 40 kolizji i wypadków tylko na jednym kilometrze drogi w ciągu roku. Stąd też czytelnicy zgłaszają kolejne pomysły na poprawę bezpieczeństwa i usprawnienia ruchu. Ponad miesiąc temu opisywaliśmy pomysł wykonania znaków poprzecznych zachęcających do zachowania odległości między pojazdami.

Pora teraz na kolejny pomysł - posadzenie krzewów między jezdniami obwodnicy, w tzw. pasie zieleni. Bujna roślinność, jakaś forma żywopłotu, ograniczyłaby ciekawskim kierowcom możliwość przyglądania się skutkom wypadku i kolizji na równoległej jezdni. W efekcie nie zwalnialiby i nie tamowali ruchu, jadąc cały czas płynnie, nie stwarzając zagrożenia kolejnymi kolizjami.

Postanowiliśmy udać się z tym pomysłem do gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, która zarządza obwodnicą.

Żywopłot między barierami rozdzielającymi jezdnie na autostradzie w Sacramento w USA. Żywopłot między barierami rozdzielającymi jezdnie na autostradzie w Sacramento w USA.

GDDKIA: nie ma takiej możliwości



- Utrzymywanie krzewów w pasie rozdziału jest interesującym pomysłem, ale nie do przeprowadzenia na Obwodnicy Trójmiasta, bo zwyczajnie nie ma tam na to miejsca. Jest tam miejsce wyłącznie na bariery i nic więcej - mówi Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA.
Ewentualne wprowadzenie podobnego pomysłu w polskich realiach byłoby trudne.

Drogowcy podkreślają, że nie ma wytycznych dotyczących sadzenia i utrzymywania takich krzaków w pasie rozdziału jezdni. Na etapie przygotowania dokumentacji trzeba by przewidzieć takie miejsce i zaprojektować, jak ma ono wyglądać (kwestia odwodnienia, minimalnych szerokości za barierą itp.).

- Droga ekspresowa to nie działka czy ogród, wzdłuż którego sadzimy żywopłot. Potrzebne są jasne regulacje w wielu aspektach, takich jak powierzchnia niezbędnego miejsca, zalecanych gatunków roślin, a także sposobu ich przycięcia - wylicza Michalski.

Sól drogowa dużym problemem, ale do pokonania



Z krzewami byłby jeszcze jeden problem. Nie wiadomo, czy przetrzymałyby zimę. Ilość soli, która trafia na obwodnicę, mogłaby doprowadzić do ich szybkiego uschnięcia. Choć są gatunki krzewów, które poradziłyby sobie z tym wyzwaniem.

- Pas zieleni między jezdniami to teren, na którym należałoby sadzić rośliny wieloletnie i mało wymagające - odporne na susze i jałową ziemię. Musiałyby być to rośliny o gładkich liściach, by kurz z drogi na liściach po jednym deszczu łatwo spłynął. Szczelną przesłonę na obwodnicy mogłyby stworzyć róża dzika i pomarszczona, oliwnik srebrzysty i wąskolistny, a także rokitnik pospolity, złotlin chiński, ałycza, czyt też berberys koreański - mówi Alina Dahlems ze Szkółki Ogrodniczej A.K. Dahlems.
Zdaniem eksperta raz w roku należałoby też przycinać krzewy.

Miejsca

Opinie (305) 5 zablokowanych

  • Krzewy bylyby super, przy okazji zmniejszalyby halas i zanieczyszczenie

    • 3 2

  • Przysłona dla ciekawskich .

    A nie łatwiej by było zamontować na barierkach ekranów przeciw olśnieniowych takie jakie się spotyka na autostradach .
    chodzi o takie prostokąty zielone

    • 8 1

  • Moze jeszcze cala inna egzotyka

    Proponuje palmy bananowce kokosy może jakieś winorosla żeby było milo ładnie kolorowo itd. Zaraz znajda sie miłośnicy co to będą chcieli powąchać zerwać zrobić zdjecie. Nie prościej zamontować takie plastikowe pacholki co są na wjeździe od strony Gdyni i dalej. To także zasloni 2pas jest tańsze i nie trzeba tego podlewać pielęgnować. GDDKiA naprawdę zajmuje sie pitolami a nie konkretami..Zaraz nasza piekna obwodnice jeszcze nazwa Kaczynskich to juz wtedy będzie beka .Pozdrawiam użytkowników obwodnicy a gapiow proszę o nie zwalnianie nie robienie foto tylko jechać

    • 5 0

  • "Postanowiliśmy udać się z tym pomysłem do..." - wam to się nudzi. Szef wam za to płaci?

    • 3 0

  • Zarobić na kwiatkach i krzaczkach

    Czy ja mogę się tym zajmować .... obiecuję że będę podlewać , pielęgnować roślinki - oby tylko mi miasto płaciło te słodkie tysiące , milioniki ... och ... ciekawe komu się dostanie takie cudowne zlecenie

    • 3 4

  • To niema eacji bytu

    To nie urośnie i nie utrzymasiespaliny bród i sól

    • 1 2

  • Wystarczy zamontować dwumetrowy płot odgradzający i po sprawie.

    • 2 2

  • no to dajmy takie oslony (plastikowe) jak sa na zakretach autostrady !!!

    czy tu tez bedzie sprzeciw GDDKiA bo uschna ?! twardoglowi w tej dyrekcji, i wszystko na nie,
    teraz pojawi sie zapewne kwestia kosztow !!!, czyli wg burakow z tej instytucji najlepiej nie robic, tylko kaska zeby wplywala regularnie co miesiac !!!

    • 4 1

  • Utrzymanie i pielęgnacja trudne do wykonania i niebezpieczne

    • 0 3

  • (1)

    Jeszcze lepsze byłyby ekrany, tak aby w nocy można było jechać na długich, bez oślepiania jadących z naprzeciwka. Jest to też sposób na gapiów.

    • 3 1

    • upewniam się

      Ale wiesz że długich się nie używa jeżeli jedzie przed tobą auto w tym samym kierunku? Już któryś wpis o długich a mnie zastanawia jedno, kiedy na obwodnicy jest tak mały ruch że można odpalić drogowe?

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane