• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W niedzielę Mevo nie będzie działać

Michał Stąporek, Rafał Borowski
30 marca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
aktualizacja: godz. 22:09 (30 marca 2019)
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Naładowana w pełni bateria umożliwia przejechanie rowerem Mevo ok. 60 km. Liczba ta może ulec wahaniu w zależności od stylu jazdy. Naładowana w pełni bateria umożliwia przejechanie rowerem Mevo ok. 60 km. Liczba ta może ulec wahaniu w zależności od stylu jazdy.

Nieco ponad 200 sprawnych rowerów było dostępnych w systemie Mevo w sobotę ok. godz. 13. Powinno być ich 1224. To oznacza, że gotowych do jazdy mogło być raptem 15 proc. rowerów. Przedstawiciel firmy Nextbike - która zarządza Mevo - informuje, że zwiększono już liczbę załóg, które zajmują się ładowaniem rowerowych baterii, a problem niesprawnych jednośladów zostanie szybko zredukowany.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Którym danym dotyczącym dostępności Mevo wierzysz?

Aktualizacja, godz. 22:08 W sobotę późnym wieczorem operator systemu Mevo poinformował, że w niedzielę system nie będzie działał.

"Popularność Mevo zaskoczyła. Wypożyczeń jest tak dużo, że przyłącza energetyczne nie wytrzymują obciążenia. Moce przerobowe są dwukrotnie zwiększone, potrzeba jednak 24 godzin na unormowanie sytuacji. Dlatego w niedzielę, 31 marca, system nie będzie funkcjonował. Rowerów w tym czasie nie będzie można wypożyczyć. Czas obowiązywania abonamentów przedłużymy w związku z tym o dwa dni.

To pozwoli na naładowanie wszystkich baterii w rowerach i zbudowanie zapasu, by w kolejnych dniach podobne sytuacje się nie powtórzyły.

Głównym problemem na pierwszym etapie wdrażania systemu były niedobory energii w bazach ładujących. Biorąc pod uwagę niespotykany dotąd tak wysoki wskaźnik wypożyczeń szybko okazało się, że punkt ładowania w Gdańsku jest niewystarczający. W piątek uruchomiony został dodatkowy punkt ładowania w Gdyni. Niestety, podczas ładowania wszystkich baterii naraz, w obydwu bazach w nocy z piątku na sobotę nastąpiły przeciążenia sieci, co na kilka godzin przerwało ładowanie.

- Trudności z dostarczeniem mocy to podstawowy problem w rozwoju polskiej elektromobilności, niestety natknęliśmy się na niego w praktyce - mówi rzecznik Nextbike Polska, Marek Pogorzelski.




70 w Gdańsku, 37 w Gdyni, 7 w Sopocie - tylko tyle dostępnych rowerów Mevo w Trójmieście wskazywała po godz. 13 w sobotę strona Monitor-Mevo. Jak działa? Nie wiemy, prawdopodobnie pobiera dane z oficjalnej aplikacji systemu Mevo, ale pewności nie mamy. Powstała ona oddolnie i nie ma związku z firmą NextBike, która zarządza systemem rowerów miejskich w Trójmieście i na Pomorzu.

Nie ma więc pewności, że prezentowane przez nią dane są rzeczywiste i prawidłowe.

Oficjalna aplikacja Mevo nie pokazuje, ile rowerów jest dostępnych łącznie na terenie działania systemu. Trzeba by przejrzeć osobno wszystkie stacje Mevo, by to policzyć. Tak właśnie prawdopodobnie działa aplikacja amatorska.

Po kilku dniach korzystania z systemu Mevo wiadomo już jednak, że dane z oficjalnej aplikacji należy traktować z dystansem. Bywało, że aplikacja pokazywała pustą stację, a tymczasem stały na niej gotowe do jazdy rowery. Zdarzały się także sytuacje odwrotne.

Puste stacje systemu Mevo - takich zrzutów ekranów dostaliśmy dziś od czytelników Trojmiasto.pl kilkanaście. Puste stacje systemu Mevo - takich zrzutów ekranów dostaliśmy dziś od czytelników Trojmiasto.pl kilkanaście.
Dowodzą tego także głosy naszych czytelników, którzy od sobotniego poranka zasypują nas informacjami o braku dostępnych rowerów Mevo w Trójmieście.

Niewykluczone więc, że pierwszego wolnego od pracy dnia działania systemu, w słoneczną sobotę, jedynie co piąty rower Mevo jest sprawny. We wtorek, 26 marca, gdy system ruszał, oficjalnie poinformowano, że w 14 miastach Pomorza udostępniono 1224 rowery.

Co się stało? Nextbike, czyli firma, która zarządza systemem Mevo, nie radzi sobie z wymienianiem zużytych baterii w rowerach. Pierwsze problemy z rozładowanymi bateriami pojawiły się w czwartek koło południa, a więc około 48 godzin po uruchomieniu systemu.

Tłumaczono wówczas, że mamy do czynienia z wyjątkową sytuacją, gdy wszystkie baterie rozładowały się w tym samym czasie - ponieważ wszystkie rowery zostały udostępnione jednocześnie. To z tego powodu naładowanie wszystkich baterii w krótkim czasie miało być wyjątkowo trudne.

Pojawiły się uspokajające komentarze, że na miasto ruszają ekipy, które będą wymieniać baterie. Część rowerów faktycznie "ożyła" i stała się dostępna, ale znakomita większość stała bezczynnie w swoich stacjach, czekając na naładowanie.

W sobotę sytuacja wyglądała jeszcze gorzej.

Baterie rozładowują się szybciej, niż zakładano



O wyjaśnienie tego problemu zwróciliśmy się do firmy Nextbike. Jej przedstawiciel nie ukrywa, że głównym winowajcą całego zamieszania jest zbyt szybkie rozładowywanie się baterii w rowerach Mevo. Warto pamiętać, że w pełni naładowana bateria umożliwia jazdę na dystansie ok. 60 km.

- Nie widziałem wcześniej strony, która rzekomo zlicza nasze dostępne rowery. Wiarygodne informacje o ich dostępności można znaleźć w aplikacji Mevo lub na stronie rowermevo.pl. Zapewniam, że rowerów Mevo jest tyle, ile powinno być, czyli 1224 sztuki. Te, które są niewidoczne na mapie, są zarezerwowane przez użytkowników albo mają rozładowane baterie. Nie ukrywam, że baterie rozładowują się szybciej, niż pierwotnie zakładaliśmy. Każda bateria po pełnym załadowaniu umożliwia przejechanie co najmniej 60 km, może to się zmieniać w zależności od sposobu użytkowania - komentuje Marek Pogorzelski, rzecznik prasowy firmy Nextbike.
To wersja oficjalna. Można w nią wierzyć lub nie. Wydaje się jednak, że bardziej prawdopodobnym wytłumaczeniem paraliżu Mevo jest to, że NextBike nie ma wystarczającej liczby baterii na wymianę. I dlatego działa tak mało rowerów.

Zwiększono liczbę załóg ładujących rowery



Wszystko wskazuje na to, że poziom zainteresowania rowerami Mevo po prostu przerósł najśmielsze oczekiwania zarządcy. Najlepiej obrazują to statystyki dotyczące wypożyczeń jednośladów. Nasz rozmówca zapewnia, że w związku z tym zwiększono liczbę załóg zajmujących się ładowaniem baterii, a problem powinien - nomen omen - rozładować się w ciągu najbliższych dni.

- Do wczoraj do północy odnotowaliśmy 38 tys. wypożyczeń rowerów, co przekłada się na ponad 10 tys. wypożyczeń na dobę. To ok. ośmiu wypożyczeń na jeden rower, czyli bardzo dużo i sporo więcej, niż pierwotnie zakładaliśmy. Dążymy do tego, aby jak najszybciej zwiększyć nasze moce przerobowe, by szybciej wymieniać rozładowane baterie. Zwiększyliśmy już liczbę załóg, przez całą dobę jeżdżą po mieście i wymieniają rozładowane baterie. Mam nadzieję, że już niebawem ten problem zostanie rozwiązany i baterie będą szybciej ładowane - uzupełnia Pogorzelski.

Rozładowane rowery Mevo na jednej ze stacji w Chyloni

22:06 30 MARCA 19

PILNE! Rowery Mevo będą niedostępne w niedzielę (72 opinie)

- Popularność MEVO zaskoczyła! Wypożyczeń jest tak dużo, że przyłącza energetyczne nie wytrzymują obciążenia. Moce przerobowe są dwukrotnie zwiększone, potrzeba jednak 24 godzin na unormowanie sytuacji. Dlatego w niedzielę, 31 marca, system nie będzie funkcjonował. Rowerów w tym czasie nie będzie można wypożyczyć. Czas obowiązywania abonamentów przedłużymy w związku z tym o dwa dni - informuje zarządca systemu Mevo.
- Popularność MEVO zaskoczyła! Wypożyczeń jest tak dużo, że przyłącza energetyczne nie wytrzymują obciążenia. Moce przerobowe są dwukrotnie zwiększone, potrzeba jednak 24 godzin na unormowanie sytuacji. Dlatego w niedzielę, 31 marca, system nie będzie funkcjonował. Rowerów w tym czasie nie będzie można wypożyczyć. Czas obowiązywania abonamentów przedłużymy w związku z tym o dwa dni - informuje zarządca systemu Mevo. Zobacz więcej

Miejsca

Opinie (1234) ponad 20 zablokowanych

  • (5)

    banda nieudacznikow jedyne co potrafi to krytykowac !! a sami na etacie w korpo ... zenada !!

    • 3 23

    • (1)

      czemu trojmiasto zamieszkuja takie barany... tylko krytyka...

      • 4 2

      • Nie każdy się cieszy z gó@#a w sreberku

        1. Bo wydano 40 mln na rowery które nie chodzą.
        2 Bo to nie rowery tylko pseudo motorowery nie mające nic wspólnego z ekologią.
        3.Bo mały wiadukt na ul. Północnej planuje się 10 lat a buduje 5. ( Inni w tym czasie potrafią wybudować całe miasto lub wyspy - my kilometr asfaltu)
        4. Bo u nas na się w tyłku zaplanowanie terenu i lepiej zbudować mało potrzebny bubel i karę wrzucić w koszty ( zabetonowana Radunia).
        5. Bo lepiej wylać tanio w sezonie ścieki do Motławy niż płacić za serwis i być przygotowanym na awarię.
        6. Bo spalarnia śmieci jest czymś tak nie osiągalnym jak budowa statku kosmicznego.
        A to wszystko za nasze pieniądze,
        chcesz więcej przykładów.

        • 3 0

    • ty na pewno (2)

      • 8 0

      • na pewno :)) osiolku

        • 1 0

      • co na pewno??

        • 0 2

  • właśnie (godz 02) sprawdziłem parę stacji na mapie - to jakaś tragedia (1)

    pomijam to że niektóre rowery sa naładowane w 50% (a przecież mieli je w niedzielę naładować do pełna), ale na mapie sa 0 (zero rowerów), tymczasem po kliknięciu na stacje okazuje się ze jest tam np. 5 wolnych rowerów

    nie wiem doprawdy jak to ma funkcjonować, skoro są tego typu błędy

    • 7 0

    • całe Trójmiasto zastanawia się co przyniesie poniedziałek - jakie niespodzianki w tym tygodniu

      zafunduje nextbike

      • 0 0

  • Południe

    Lipa to jest ze na stacji pod oliwia biznes stoi 50 rowerów powinien byc limit na stacji zeby to miało sens .Bedzie impreza masowa i wszystkie bedą stały na jednej stacji ?

    • 3 3

  • Dulkiewicz do dymisji (2)

    Skandal goni skandal

    • 14 4

    • Pawel tak chciał

      • 2 0

    • sami wybraliscie!

      • 4 1

  • tysiąca (1)

    rowerków nie potrafią zasilić, a ten mądrala w okularkach bredzi o milionach samochodów elektrycznych

    • 12 2

    • To nie on wybral lewa firme w lewym przetargu

      Mistrzu

      • 4 0

  • Godzina 06:02 a dostepnych rowerow 799

    no chyba ze policzymy te, ktore sa rozladowane, to pewnie zbierze sie 1200.. eh

    • 3 1

  • Z 1200 szt

    Czynne niecałe 800 ...

    • 4 0

  • jeszcze godzina i kwadrans i idę po rower (2)

    skoro mam ten abonament, a do tej pory nie znalazłem roweru który dałoby się pobrać tym razem nie odpuszczę

    • 8 1

    • napisz czy odblokowali (1)

      • 1 1

      • odblokowali, bez problemu zarezerwowałem rower

        podjechałem do następnej stacji, zostawiłem swój i pobrałem ten który tam stał i wróciłem do punktu wyjścia
        jestem spełniony, dwa wypożyczenia
        a mówicie, że mevo nie działa...
        działa, tylko trzeba jeździć w nocy :)

        • 2 1

  • Mam pytanie do betatesterów - działaczy rowerowych: (4)

    Co wy do licha robiliście z tymi rowerami, że nie potrafiliście ujawnić ich oczywistych i podstawowych wad? Czy wam nie wstyd?

    • 19 0

    • Rowerów jest tylko ok. 600! (1)

      I to jest prawdziwa przyczyna problemów

      • 1 2

      • Odszczekuję, jest ponad 850 na stacjach, stan na 6.30

        • 0 1

    • to pewnie ci co teraz piszą oburzeni, że my smiemy krytykowac to badziewie

      a powinniśmy dziękować na kolanach

      • 4 1

    • Ale co mieli zrobić? Z górki jadą.

      • 4 0

  • Chyba zapomniano, że baterie nie są wieczne , tracą moc (30)

    i dane producentów są zwykle przez nich zawyżane

    • 323 10

    • Rower (3)

      A moze by tak klasycze pedalowac?

      • 13 0

      • Taka prawda (2)

        Większość ludzi jest niestety zbyt leniwych na klasyczne pedałowanie, więc wolą elektryki

        • 4 7

        • a nie przyszło Ci do głowy, że... (1)

          z tego roweru chcą skorzystać słabsze osoby i starsze, które nie mają siły, aby wjechać pagórkowaty teren?!

          • 10 2

          • Jakoś więcej widzę młodych lanserów niż słabych seniorów

            • 1 1

    • Ciekawie wygląda ten eksperyment na małą skalę w kontekście planów rządu na elektryczne samochody (5)

      Wszyscy się zachwycają Teslami itd., ale fakty są takie, że polska energetyka jest w opłakanym stanie i dokładanie jej jeszcze obciążenia rowerami, samochodami, klimatyzatorami itd. w końcu doprowadzi do blackoutu. Są jakieś konkretne plany rozbudowy polskich elektrowni? Bo nie słyszałem.

      Jak najbardziej popieram rozwój technologii i ekologiczny transport, ale skoro 3miejska sieć nie radzi sobie z dostarczaniem prądu do ledwie 1000 własnych pojazdów, to wyobraźmy sobie co by to było z obszarem całego kraju (i to pewnie z kilkoma konkurencyjnymi systemami ładowania, a nie jednym spójnym).

      Podoba mi się to zamieszanie z Mevo, jest pouczające.

      • 28 1

      • jak to sieć sobie nie radzi? co za bzdury (1)

        tłumaczenia firmy są żenujące, może jeszcze dali pracownikom ładowarki do domów aby tam ładowali baterie.
        Chyba wiedzieli jakie jest zapotrzebowanie na prąd stacji ładującej jak wnioskowali o przyłącze energetyczne.

        • 9 0

        • No właśnie - jaką moc się zamówi, taką się później ma do dyspozycji. Chcieli przyoszczędzić - nie wyszło. Dziś niedziela, system nie działa bo akumulatory się ładują; za 2-3 dni pewnie będzie powtórka z rozrywki jak większość z nich znowu się jednocześnie rozładuje :).

          • 4 0

      • (2)

        No jak to? Pincet plus sobie poradzi! A tak serio to niestety masz rację. Za to co rząd beztrosko rozdaje z naszych pieniędzy, powstalaby niejedna elektrownia.

        • 11 5

        • jedyny ruch rządu w sprawie elektrowni (1)

          to obietnice obecnej minister edukacji że zniszczy elektrownie wiatrowe w tym kraju. Obietnicę spełnia.

          Polecam wyguglać "nazwisko minister + wiatraki" i poczytać

          • 5 6

          • To dlaczego poprzedni rząd nie zbudował elektrowni?

            Przecież nie było 500 plus

            • 4 1

    • Może rozwiązanie jest nie właściwe (2)

      Od kilku lat mam rower elektryczny. Jeżdżę do pracy w obie strony 32 km od marca do listopada. Dodatkowo jeżdżę sporo po mieście w różnych celach. Baterię ładuję raz na dwa tygodnie. Mój rower ma silnik elektryczny i tylko załącza się przy jeździe pod górę wspomagając pedały

      • 36 3

      • Do przejechania dziennie 32 km elektryk ?

        • 0 5

      • Pewnie poszli po taniości

        • 10 0

    • Dane producenta są dla sytuacji minimalnego obciążenia roweru, tak jak dane o spalaniu w nowych autach (9)

      To po prostu laboratoryjna fikcja nijak mająca się do rzeczywistości. Druga sprawa to taka, że te baterie ( LioN) mają swoje szczególne wymagania aby długo działały. One nie lubią być maksymalnie naładowane ale i maksymalnie rozładowane. A tu właśnie tak będzie, bo nikt nie będzie oszczędzał baterii bo to nie jego więc będzie eksploatowana na maxa a z drugiej strony operator będzie je ładował na maxa aby zasięg był zadowalający. To spowoduje, że baterie bardzo szybko będą wymagały wymiany a tanie to nie jest. Przeczuwam szybkie zakończenie tego systemu. Rowery powinny być tradycyjne aby system był jak najbardziej bezobsługowy lub też w punktach zdawczych powinny być inteligentne ładowarki dla elektryków nie pozwalające na maksymalne ładowanie baterii.

      • 41 7

      • (7)

        Zbyt ciepło - niedobrze, zbyt zimno też. Sporo zależy od tego, w jakiej technologii są te akumulatory (niekoniecznie "zwykły" Li-Ion). O ładowanie bym się jednak nie martwił: akumulatory mają odpowiednie zabezpieczenia + dedykowane ładowarki.
        Moim zdaniem, wszystkie rowery elektryczne - to był jednak duży błąd, podobnie jak brak w tej opcji przycisku, który pozwoliłby na odłączenie zasilania i świadome wypożyczenie rozładowanego roweru, którym można by jeździć do końca dnia (i ładowania w nocy).

        • 23 2

        • (1)

          ponoć jest taki guzik, wyłączający elektrykę :-)
          i ludziska naciskają, a potem klną, że im ciężko

          • 6 3

          • No tak, rower waży 30 kg...

            • 5 0

        • Skoro koszt tego elektryka był na poziomie 650 zł to raczej pewnym jest użycie najtańszych rozwiązań. (2)

          Inteligentne ładowarki monitorują nie tylko aktualną pojemność w czasie ładowania ale i temperaturę baterii. Przy takiej cenie zakupu raczej mamy do czynienia z najbardziej prymitywnym systemem ładowania. W każdym razie, kilka miesięcy użytkowania tych rowerów wykaże jego słabości. Moim zdaniem nie ma możliwości używania tych rowerów gdy są nienaładowane bo ludzie by je porzucali byle gdzie gdyż takim nienaładowanym ciężej się jedzie po prostej a pod górkę to już jest bardzo duży wysiłek.

          • 21 3

          • Z tym 650 to grubo przesadziłeś (1)

            Za tyle można kupić w hipermarkecie wyrób roweropodobny o trwałości 1-2 sezony :). Kwestia warunków przetargu i umowy na ten system - czy operatorowi bardziej opłaci się częściej wymieniać tańsze elementy, czy używać trwalszych i droższych - skoro musi utrzymywać (zdaje się) określoną ilość dostępnych rowerów.
            Już się okazało, że "zainteresowanie przerosło najśmielsze oczekiwania" - czyli system był projektowany na znacznie mniejsze obciążenie. Zobaczymy... ja się wstrzymam ze 2 miesiące - niech to przetestują w praktyce na innych :).

            • 8 3

            • Poczytaj o warunkach przetargu na te rowery. Kontrakt z Chin właśnie opiewał na ok 650 zł /sztuka.

              • 5 1

        • a jak monitorować kto i gdzie jedzie?

          Bez akumulatora nie skasujesz kolesia na 12000

          • 10 0

        • Niestety o bateriach i ładowaniu

          Nie masz pojęcia. A firma która zajmuje się rowerami o to nie będzie dbała.

          • 5 0

      • Nikt nie wyczerpał

        Do zera. Nie da się

        • 8 0

    • Powiem więcej... (4)

      - temperatury powyżej 25 stopni zdecydowanie zmniejszają pojemność i skracają żywotność akumulatorów - tak więc lato nieźle da im w kość. Zakładam że firma przewidziała ten oczywisty fakt i w środku wakacji nie będzie tłumaczeń i lamentów że w lecie jest za ciepło :).

      • 44 17

      • Odwrotnie (2)

        To zimno zmniejsza żywotność.

        • 46 5

        • Oboje macie rację (1)

          Baterie nie lubią skrajnych temperatur. Zimno zmniejsza pojmność ale nie żywotność a upał odwrotnie.

          • 55 1

          • humaniscie nie wyjasnisz

            szkoda gadac

            • 5 5

      • Przegrzanie

        Może spowodować wybuch. Jakoś nikt o tym nie mówi , a te rowery stoją pod chmurką. Najgorsze jest to nikt nie będzie wyrównywal cel baterii i ich pojemność spadnie o 50% Po sezonie zimowym.

        • 18 1

    • Fajna sprawa

      • 2 0

    • będzie cudnie

      jak przy takiej eksploatacji pod koniec sezony te baterie będą miały zasięg 15 km.

      • 61 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane