• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kto zawinił na skrzyżowaniu we Wrzeszczu?

Maciej Naskręt
8 stycznia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Wizualizacja sytuacji opisanej przez naszą czytelniczkę. Wizualizacja sytuacji opisanej przez naszą czytelniczkę.

Opisany przez naszą czytelniczkę incydent z rowerzystą, który kopnął w samochód, wywołał sporo kontrowersji. Czytelnicy zastanawiali się, kto w tej sytuacji zawinił. Postanowiliśmy wyjaśnić, który uczestnik ruchu zachował się w tej sytuacji prawidłowo na jezdni. Zapytaliśmy o to policję i egzaminatora z Pomorskiego Ośrodka Ruchu Drogowego.



Jak oceniasz swoją wiedzę na temat przepisów ruchu drogowego?

W czwartek po południu opublikowaliśmy list naszej czytelniczki, w którym opisała ona sporną sytuację na skrzyżowaniu ul. Chopina z al. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska we Wrzeszczu. Prowadzone przez jej męża auto zablokowało drogę rowerową, co sprowokowało przejeżdżającego rowerzystę do kopnięcia w złości w maskę samochodu.

Czytaj także: Rowerzysta kopnął samochód. "Straciłam zaufanie do ludzi"

Artykuł wywołał ogromne kontrowersje, zebrał ponad 1500 komentarzy. Nie chodziło jednak o ocenę reakcji rowerzysty, bo 63 proc. z 3800 głosujących w ankiecie uznało, że jest ona nie do zaakceptowania. Spór dotyczył tego, kto złamał przepisy Ustawy o ruchu drogowym.

Czy samochód musiał zatrzymać się przy znaku "stop"?

Zacznijmy od kwestii oznakowania skrzyżowania. Auta dojeżdżające do skrzyżowania ulicą Chopina, widzą znak "stop" stojący przed przejściem dla pieszych i przejazdem dla rowerów. Ale związana z tym znakiem linia bezwzględnego zatrzymania znajduje się już za przejściem i przejazdem rowerowym.

Czy w tej sytuacji samochód powinien się zatrzymać na wysokości znaku, czy też mógł przejechać przejście dla pieszych i stanąć przed linią, tuż przed wjazdem na al. Grunwaldzką?

- Kultura jazdy nakazuje w takiej sytuacji zatrzymać się na wysokości znaku stop, następnie upewnić się, że nikt nie chce przejść przez pasy bądź przejechać rowerem przez przejazd i podjechać do linii zatrzymania - tłumaczy Marcin Dzięgielewski, koordynator egzaminatorów w Pomorskim Ośrodku Ruchu Drogowego.
- Nie mógłbym jednak nie zaliczyć egzaminu, gdyby kierowca nie zatrzymał się przed pasami. Zgodnie z literą prawą nie musi tego zrobić - dodaje Dzięgielewski.
Jeśli przy znaku nie ma linii bezwzględnego zatrzymania, to kierowca musi zatrzymać się w miejscu zapewniającym mu dostateczną widoczność przy wjeździe na skrzyżowanie.



Co mówi art. 27 Prawa drogowego

Jest jeszcze art. 27 ustawy Prawo drogowe, który określa relacje między rowerzystami a kierowcami na przejazdach dla rowerzystów.

Jego punkt 1 mówi: "Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu dla rowerzystów, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa rowerowi znajdującemu się na przejeździe".

Czy rowerzysta był już na przejeździe? Nie widać go przed maską, gdy auto dojeżdża do przejazdu. Można oszacować, że od zatrzymania się samochodu przed przejazdem, do pojawienia się przed maską rowerzysty mijają trzy sekundy. To czas, który pozwala przejechać rowerzyście kilkanaście metrów. Wydaje się więc, że skoro rowerzysta dopiero dojeżdżał do przejścia, to on powinien ustąpić przejeżdżającemu samochodowi.

- Gdy kierujący samochodem widzi wjeżdżającego lub już jadącego przez przejazd rowerzystę powinien umożliwić mu pokonanie jezdni. Ale działa to też w drugą stronę. Gdy rowerzysta zauważy samochód przejeżdżający przez przejazd dla rowerów, nie powinien mu utrudniać opuszczenia przejazdu - mówi mł. asp. Tomasz Latusek z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku.
Co mówi art. 49 Prawa drogowego

To nie jest jednak jedyny przepis, który może mieć tu zastosowanie.

Artykuł 49: "Zabrania się zatrzymania pojazdu: na przejściu dla pieszych, na przejeździe dla rowerzystów oraz w odległości mniejszej niż 10 m przed tym przejściem lub przejazdem; na drodze dwukierunkowej o dwóch pasach ruchu zakaz ten obowiązuje także za tym przejściem lub przejazdem".

Także taryfikator mandatów na 2016 rok kwalifikuje sprawę jednoznacznie: "za zatrzymanie się na przejściu dla pieszych lub na przejeździe dla rowerzystów oraz w odległości mniejszej niż 10 m przed tym przejściem lub przejazdem, a na drodze dwukierunkowej o dwóch pasach ruchu - także za nimi: od 100 do 300 zł (art.49 ust.1 pkt 2)".

Sęk w tym, że przypadku skrzyżowania we Wrzeszczu nie można tego artykułu zastosować. W punkcie 4 tegoż 49. artykułu, czytamy, że "zakaz zatrzymania lub postoju pojazdu nie dotyczy unieruchomienia pojazdu wynikającego z warunków lub przepisów ruchu drogowego." Oznacza to, że można zatrzymać się przed linią zatrzymania nawet nieco wystając na przejście autem. Wtedy rowerzysta powinien umożliwić zjechanie takiemu autu z przejścia.

Znak "stop" przed skrzyżowaniem ul. Chopina z al. Grunwaldzką. Znak "stop" przed skrzyżowaniem ul. Chopina z al. Grunwaldzką.
Policja: więcej uwagi na drodze

Policjanci podkreślają, że skrzyżowanie, na którym doszło do incydentu, jest bardzo dobrze oznakowane. Stoi tam nawet lustro, dzięki któremu rowerzyści mogą się upewnić, czy z al. Grunwaldzkiej w ul. Chopina nie skręca samochód.

Jednak jak mantrę powtarzają, że dojeżdżając do przejścia dla pieszych czy skrzyżowania należy zachować szczególną ostrożność i praktycznie zawsze zwolnić. Dotyczy to zarówno kierowcy, jak i rowerzysty.

Tak wygląda skrzyżowanie ul. Chopina i al. Grunwaldzkiej okiem kierowcy. Tak wygląda skrzyżowanie ul. Chopina i al. Grunwaldzkiej okiem kierowcy.
Nagranie nie przesądza o winie kierowcy bądź rowerzysty

Policjantom trudno na podstawie materiału z rejestratora w samochodzie stwierdzić, kto w tej sytuacji zawinił - kto dojeżdżał jako pierwszy do przejazdu dla rowerów.

- W takim przypadku równie przydatny może okazać się monitoring wizyjny i zeznania ewentualnych świadków zdarzenia. Może nim być drugi rowerzysta widoczny na filmie - mówi Latusek.
Trzeba uważać, feralne skrzyżowanie

Przejazd rowerowy na skrzyżowaniu ul. Chopina i al. Grunwaldzkiej, jak pokazuje nasze archiwum filmów, jest bardzo niebezpieczny. Widoczność ograniczają tam chociażby nasadzone wzdłuż alei drzewa. Z tego powodu w zeszłym roku doszło tam do potrącenia rowerzysty.

Sytuacje niebezpieczne potęgują tam też zaparkowane w pobliżu samochody. Część kierowców, by zaparkować tam auto korzysta ze ścieżki rowerowej.

Ciąg dalszy nastąpi

Kierowca samochodu zgłosił się na policję, by poinformować o uszkodzeniu auta. Policjanci Wydziału Ruchu Drogowego nie przyjęli od niego zgłoszenia, ponieważ na skrzyżowaniu ostatecznie nie doszło - na szczęście - ani do stłuczki, ani do wypadku.

Zgłoszenie przyjęli natomiast policjanci z Wydziału Kryminalnego, którzy będą prowadzić sprawę o uszkodzenie mienia o znacznej wartości. Bo choć zniszczenie nie jest bardzo poważne, to dotyczy nowego samochodu, w którym szkody są usuwane w ramach auto casco. W takich sytuacjach autoryzowany serwis zamiast naprawić drobną rysę, woli np. wymienić całą maskę. A to kosztuje.


Miejsca

Opinie (1013) ponad 50 zablokowanych

  • Art 49 - gdzie powinien się zatrzymać samochód w tym wypadku? (11)

    "Artykuł 49 jest jednak jednoznaczny: "Zabrania się zatrzymania pojazdu: na przejściu dla pieszych, na przejeździe dla rowerzystów oraz w odległości mniejszej niż 10 m przed tym przejściem lub przejazdem; na drodze dwukierunkowej o dwóch pasach ruchu zakaz ten obowiązuje także za tym przejściem lub przejazdem"."

    Pytanie, gdzie w takim razie powinien zatrzymać się samochód aby zastosować się do znaku STOP??
    Pytanie nr 2: gdzie samochód powinien się zatrzymać aby w ogóle bezpiecznie włączyć się do ruchu do al. Grunwaldzkiej?

    • 47 3

    • Dlatego ten artykuł jest niewiele wart, nie wyjaśnia tej podstawowej rzeczy.

      • 9 0

    • dodatkowo w przepisach jest wyższośc znaków pionowych nad poziomymi (3)

      linii przy krawędzi jezdni może być nie widać pod śniegiem, a wtedy samochód musi zatrzymać się przed znakiem, a przed główną jezdnią już nie.

      • 1 4

      • (2)

        Tylko, że w przepisach nie masz, że musisz zatrzymać się PRZED znakiem STOP - masz się zatrzymać w takim miejscu, żeby mieć dobrą widoczność:
        Kodeks drogowy § 15 " B-20 stop oznacza: 1) zakaz wjazdu na skrzyżowanie bez zatrzymywania się przed drogą z pierwszeńśtwem; 2) obowiązek ustąpienia pierwszeństwa kierującym poruszającym się tą drogą."

        • 10 0

        • ...nie naruszając przy okazji innych przepisów

          • 0 0

        • Tak, tak, Panie B, tyle że droga rowerowa to też droga w ruchu drogowym a znak stoi przed nią. Nie musisz stawać przed znakiem ale musisz przed drogą tak oznakowana.

          • 1 0

    • (1)

      Jeśli stosować się do art. 49 to wyjeżdżający z ul. Chopina nie ma możliwości prawidłowego i bezpiecznego włączenia się do ruchu. Albo zatrzymuje się przed przejściem i przejazdem rowerowym zachowując owe 10 metrów, albo zatrzymuje się w miejscy gdzie jest w stanie widzieć drogę na którą próbuje wjechać (czyli za przejściem bo tylko wtedy nie zasłaniają rosnące na skraju drogi drzewa) łamiąc art. 49 bo nie ma szans zachować odległości od przejścia i przejazdu dla rowerów.
      Poza tym przy np słabej widoczności lub dużym ruchu pieszych na chodniku kierujący mimo zatrzymania przed przejściem jest w stanie nie zauważyć jadącego rowerzysty.
      Podobne trudności napotykają skręcający z al. Grunwaldzkiej w ul. Chopina - ci jeśli nie śledzili ruchu na ścieżce rowerowej wcześniej przed skrętem w prawo przez rosnące drzewa nie widzą nadjeżdżających rowerzystów. A rowerzyści poruszający się w kierunku centrum nie są wstanie kontrolować aut które mają za plecami.
      Jak więc można mówić, że to jest dobrze oznakowane przejście?

      • 2 2

      • Chopina nie ma możliwości prawidłowego i bezpiecznego włączenia się do ruchu

        on nie włącza sie do ruchy , tylko stosuje sie do znaków !!!!!!

        Włączanie się do ruchu następuje przy rozpoczynaniu jazdy po postoju lub zatrzymaniu się niewynikającym z warunków lub przepisów ruchu drogowego oraz przy wjeżdżaniu:

        na drogę z nieruchomości, z obiektu przydrożnego lub dojazdu do takiego obiektu, z drogi niebędącej drogą publiczną oraz ze strefy zamieszkania;
        na drogę z pola lub na drogę twardą z drogi gruntowej;
        na jezdnię z pobocza, z chodnika lub z pasa ruchu dla pojazdów powolnych;
        na jezdnię lub pobocze z drogi dla rowerów, z wyjątkiem wjazdu na przejazd dla rowerzystów lub pas ruchu dla rowerów;
        pojazdem szynowym na drogę z zajezdni lub na jezdnię z pętli.

        • 1 2

    • Nasze prawo drogowe a rzeczywistość

      No właśnie nasi pracodawcy po raz kolejny poprawili Boga! Chciałbym na jakimkolwiek innym skrzyzowaniu z przejściem dla pieszych lub przejazdem dla rowerów mucsi3

      • 0 0

    • Art 49 (1)

      Pamiętajmy że Art 49 tyczy się zatrzymywania w sensie postoju, parkowania itp. W tej sytuacji nie ma on zastosowania, gdyż pojazd zatrzymał się w celu ustąpienia rowerzyście (ale nie pierwszeństwa), a nie miał nawet takiego obowiązku. Takowy występowałby gdyby kierowca opuszczał Grunwaldzką wjeżdżając w Chopina. Tak więc należy złapać tego rowerzystę i nabić na pal!

      • 4 3

      • miał obowiązek ustąpienia, ponieważ zmienia kierunek jazdy

        Ustawa nie wspomina nic o położeniu rowerzysty względem samochodu zmieniającego kierunek jazdy

        • 0 1

    • Samochód powinien stanąć raz przed przejazdem rowerowym, a drugi raz przed jezdnią ul. Grunwaldzkiej.

      • 2 1

  • Próbowali wyjasnić i g*** wyjaśnili, tylko dodatkowo namieszali (3)

    cytując artykuł 49 ("Zabrania się zatrzymania pojazdu: na przejściu dla pieszych, na przejeździe dla rowerzystów oraz w odległości mniejszej niż 10 m przed tym przejściem lub przejazdem; na drodze dwukierunkowej o dwóch pasach ruchu zakaz ten obowiązuje także za tym przejściem lub przejazdem".) i powołując się w tym wypadku na niego to przed żadnym skrzyżowaniem z przejazdem rowerowym lub przejściem dla pieszych nie mogły by stać np. światła - na większości skrzyżowań odległość od świateł do przejścia jest mniejsza niż 10m. No w przypadku tego konkretnego skrzyżowania, niech mi w takim razie ktoś mądry powie gdzie powinien zatrzymać się kierowca respektujący znak stop? Zatrzyma się na wyznaczonej linii - stoi na przejściu i ścieżce, ma zatrzymać się 10 m przed przejściem? Tam to on nic nie widzi, ani czy ktoś rowerem dojeżdża, ani samochodów na drodze już nie wspominając o tym, że zanim ruszy i dojedzie te 10m to sytuacja może się na drodze zmienić, no chyba, że ma startować jak na rajdach.
    Panie Naskręt, próbowałeś coś wyjaśniać, ale nie zadałeś odpowiednich pytań - każdy z tych z Bożej łaski ekspertów powinien wskazać dokładne miejsce gdzie powinien zatrzymać się ten samochód.

    • 42 5

    • Bo nie przeczytali całego art. (2)

      art 49
      4. Zakaz zatrzymania lub postoju pojazdu nie dotyczy unieruchomienia pojazdu wynikającego z warunków lub przepisów ruchu drogowego.

      Czyli na przejsciu mozna stanac , jezeli inaczej nie uzyskasz dobrej widocznosci, ale musisz sie upewnic czy ktos akurat sie nie zbliza.
      Dojezdzajac do przejscia badz przejazdu dla rowerow, kierujacy pojazdem jest zobligowany zachowac szczegolna ostroznosc.
      CO to jest? Ostroznosc polegajaca na zwiekszaniu uwagi kierujacego, zapewniajaca odpowiednio szybkie zareagowanie.

      Ewidentnie kierujacy pojazdem silnikowym takowej ostroznosci nie zachował.

      Co do egzaminatora, który niby wypowiadał się - kultura nakazuje również zatrzymanie się na wysokosci znaku stop jezeli jest lina bezwzględnego zatrzymania.... Jemu tylko współczuje teraz tego śmiechu kolegów z pracy za plecami....

      • 6 1

      • zachował (1)

        Kierujący pojazdem zbliżający się do miejsca oznaczonego znakiem D-6, D-6a albo D-6b jest obowiązany zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszych lub rowerzystów znajdujących się w tych miejscach lub na nie wchodzących lub wjeżdżających.

        na filmie widać zatrzymanie pojazdu i przejechanie rowerzysty kopiącego w samochód, gdyby ostrożność kierującego niebyła zachowana, rowerzysta byłby na szybie tym bardziej ze drogi rowerzysta bez problemu przejeżdża przez przejazd
        wiec dla drugiego nie ma problemu

        • 2 3

        • drugi rowerzysta mógł jechać 15km/h, pierwszy 25km/h i 20m przed drugim

          Pierwszy był zmuszony do ostrego hamowania. Nadal się upierasz, że kierowca zachował ostrożność?

          • 2 5

  • Gwiazda w internetach :D (3)

    Ciekawa jestem czy ten ludek w rajtuzach w ogóle wie jaki jest od wczoraj sławny :D

    • 36 6

    • (2)

      Na pewno wie. Już zmienił rajtki i jeździ inną trasą.

      • 16 6

      • Widzę że poczucie humoru mimo ogromnej straty materialnej w postaci niewidocznej ryski się nadal Pana trzyma.

        • 8 6

      • Mam nadzieje że się znajdzie filmik z waszym autem, bo już też jesteście znani jako piraci drogowi i idioci nie znając prawo. Kupił se prawko i się myślą że się znaja, jeszcz mania wysokości nauczyciele do głowy doszło. Mam nadzieje że następnym razem jak komuś zagrozicie życiem to was fizycznie zaboli przez miesiąc.
        Szkoda że nie wiem jakie auto macie bo chętnie bym was nagrał i pokazał wszystkim jak się znacie na prawie

        • 5 4

  • ten rowerzysta powinien

    mieć operacje nogi po przemieszczeniu się pewnych kości natomiast księżniczka z samochodu powinna codziennie narysować i pokolorować znak STOP na kartce o 6 rano

    • 20 13

  • pytanie za 30 punktów: czy kierowca mógł zobaczyć samochody (1)

    nadjeżdżające z lewej gdyby zatrzymał się przed znakiem stop (tzn. przed przejściem dla pieszych i przejazdem dla rowerów?

    Jeśli tak, to powinien tam się zatrzymać i ruszyć wtedy, gdy nie nadjeżdżałby żaden rowerzysta z prawej ani samochód z lewej.

    Dla pełnego bezpieczeństwa można by rozważyć zamknięcie wylotu ulicy Chopina dla samochodów - nadłożenie drogi dla kierowcy to pikuś, bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów ma większe znaczenie niż wygoda kierowców.

    • 19 18

    • Bzdura

      Przejazd kolejowy, linia zatrzymania stop. Zatrzymujesz sie przed linia stop czy tak aby miec dobra widocznosc - czy nie jedzie pociag? Przypomnij sobie, z kursu na prawko i na egzaminie.

      Gdynia, ul. Polska - tam mozesz potrenowac - kolo terenow stoczniowych.

      • 1 0

  • od razu pisałem że cwaniak chce wyłudzić odszkodowanie (1)

    Ale sprawa jest jasna powinien dostać mandat i jak widać się przyznał do tego wykroczenia!!!Czyli tak jak wcześniej policja ciągła po sądach rowerzystę który nagrał pirata drogowego tak samo teraz policja ma obowiązek ukarać tego bandytę drogowego!!A kryminalni muszą udowodnić że to rowerzysta spowodował te uszkodzenie a nie sam właściciel by od kodowanie dostać!!!

    • 34 35

    • Dokładnie, brawo.

      • 7 5

  • to ja se kupię vintage Rollsa i pokryje go diamentami - kto zbroni bogatemu?

    i jak ktoś na niego choćby krzywo spojrzy (a będę jeździł jak te chamidla ze zdarzenia, a parkował jak Kurski) albo go choćby muśnie, to z mamra nie wyjdzie do końca życia. Nawet jak jaki pies obsika, to właściciel zapłaci za wmożoną korozję pokrytych szmaragdami felg z czarnej stali (no kto mi abroni tak mieć?). Najlepiej jak jaki gliniarz się o niego oprze, zadbam żeby do końca życia placił niepowetowane straty moralne, utrata wartości.

    psy to jednak dno den

    • 8 14

  • Spoleczenstwo donosicieli o genach SB !

    Nagrywajcie sie, podsluchujcie, donoscie na siebie wzajemnie. Czy to Wam sprawia duza przyjemosc ? Macie orgazm przy tym zachowaniu ?

    • 13 21

  • Wina kierowcy (6)

    Pracuję w Ubezpieczeniach i napiszę tak: weźcie się kierowcy co niektórzy a jest Was wielu, za naukę zwalniania na skrzyżowaniach, bo Wasza ślepota, megalomania i ogólne Panowanie jest o tyle śmieszne co niebezpieczne. Non stop kolizja. Trzeba Was uczyć jak dzieci podstaw !

    • 42 30

    • Wina kierowcy roweru (1)

      oczywiście.

      • 7 9

      • Kierowcy pojazdu, który nie zachował należytej ostrożności. Chyba jako agent, bo ja w miejscu gdzie są likwidodane szkody. Wina jest obopopólna ze wskazaniem na kierowcę pojazdu samochodowego, jeśli chodzi o przepisy ruchu drogowego. Rowerzysta zachował się jak wandal i jest odpowiedzialny za szkodę, ale gdyby go puknęło auto, to już by mogło go nie być i dlatego Wielkich kierowców trzeba edukować

        • 14 2

    • (1)

      a teraz ubezpieczyciel powie, ze dlatego ze to byl drogi samochod, to ten kopniak jest to przestepstwo KRYMINALNE

      polanda faso równikowa bissau

      dla niektórych powinno być miejsce u czubków
      zagrażać życiu innych można legalnie
      a za podrapanie ich słomianej furmanki grozi ABW, CIA i KGB ;-)

      • 6 0

      • Wymiana na nowa

        i malowanie maski w pewnym francuskim aucie - kompaktowym, u dealera: 9000zl(faktura).

        • 3 1

    • Musisz tak pisać bo od rowerzysty wielkie G... dostaniesz. (1)

      Musisz się z baranem dużo natrudzić bo to święta krowa. Co jest ważniejsze pieszy czy rowerzysta. Zatrzymujesz się znak Stop Przepuszczasz pieszego Podjeżdżasz a tu g*wno w rajtuzach i nie widzisz samochodów ani z prawej ani z lewej, Wysuwasz się a tu ci g*wno wjeżdża w bok. Kto winny

      • 0 1

      • winny ekspert PZU

        głupoty

        • 0 0

  • Rowerzysta kopnął samochód. "Straciłam zaufanie do ludzi"

    zakrawa to na tytuł "Trudne sprawyyyyyyyyy"

    Milena z Gdyni nie zauważyła znaku stop i zablokowała przejazd przedwczesnemu impotentowi rowerzyście... trudneee sprawy. A po przerwie rowerzysta uderzył bucikiem w samochód Mileny a ta po tym incydencie straciła zaufanie do ludzi...
    trudneeee sprawyyyyyyyy

    • 37 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane