• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kto zawinił na skrzyżowaniu we Wrzeszczu?

Maciej Naskręt
8 stycznia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Wizualizacja sytuacji opisanej przez naszą czytelniczkę. Wizualizacja sytuacji opisanej przez naszą czytelniczkę.

Opisany przez naszą czytelniczkę incydent z rowerzystą, który kopnął w samochód, wywołał sporo kontrowersji. Czytelnicy zastanawiali się, kto w tej sytuacji zawinił. Postanowiliśmy wyjaśnić, który uczestnik ruchu zachował się w tej sytuacji prawidłowo na jezdni. Zapytaliśmy o to policję i egzaminatora z Pomorskiego Ośrodka Ruchu Drogowego.



Jak oceniasz swoją wiedzę na temat przepisów ruchu drogowego?

W czwartek po południu opublikowaliśmy list naszej czytelniczki, w którym opisała ona sporną sytuację na skrzyżowaniu ul. Chopina z al. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska we Wrzeszczu. Prowadzone przez jej męża auto zablokowało drogę rowerową, co sprowokowało przejeżdżającego rowerzystę do kopnięcia w złości w maskę samochodu.

Czytaj także: Rowerzysta kopnął samochód. "Straciłam zaufanie do ludzi"

Artykuł wywołał ogromne kontrowersje, zebrał ponad 1500 komentarzy. Nie chodziło jednak o ocenę reakcji rowerzysty, bo 63 proc. z 3800 głosujących w ankiecie uznało, że jest ona nie do zaakceptowania. Spór dotyczył tego, kto złamał przepisy Ustawy o ruchu drogowym.

Czy samochód musiał zatrzymać się przy znaku "stop"?

Zacznijmy od kwestii oznakowania skrzyżowania. Auta dojeżdżające do skrzyżowania ulicą Chopina, widzą znak "stop" stojący przed przejściem dla pieszych i przejazdem dla rowerów. Ale związana z tym znakiem linia bezwzględnego zatrzymania znajduje się już za przejściem i przejazdem rowerowym.

Czy w tej sytuacji samochód powinien się zatrzymać na wysokości znaku, czy też mógł przejechać przejście dla pieszych i stanąć przed linią, tuż przed wjazdem na al. Grunwaldzką?

- Kultura jazdy nakazuje w takiej sytuacji zatrzymać się na wysokości znaku stop, następnie upewnić się, że nikt nie chce przejść przez pasy bądź przejechać rowerem przez przejazd i podjechać do linii zatrzymania - tłumaczy Marcin Dzięgielewski, koordynator egzaminatorów w Pomorskim Ośrodku Ruchu Drogowego.
- Nie mógłbym jednak nie zaliczyć egzaminu, gdyby kierowca nie zatrzymał się przed pasami. Zgodnie z literą prawą nie musi tego zrobić - dodaje Dzięgielewski.
Jeśli przy znaku nie ma linii bezwzględnego zatrzymania, to kierowca musi zatrzymać się w miejscu zapewniającym mu dostateczną widoczność przy wjeździe na skrzyżowanie.



Co mówi art. 27 Prawa drogowego

Jest jeszcze art. 27 ustawy Prawo drogowe, który określa relacje między rowerzystami a kierowcami na przejazdach dla rowerzystów.

Jego punkt 1 mówi: "Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu dla rowerzystów, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa rowerowi znajdującemu się na przejeździe".

Czy rowerzysta był już na przejeździe? Nie widać go przed maską, gdy auto dojeżdża do przejazdu. Można oszacować, że od zatrzymania się samochodu przed przejazdem, do pojawienia się przed maską rowerzysty mijają trzy sekundy. To czas, który pozwala przejechać rowerzyście kilkanaście metrów. Wydaje się więc, że skoro rowerzysta dopiero dojeżdżał do przejścia, to on powinien ustąpić przejeżdżającemu samochodowi.

- Gdy kierujący samochodem widzi wjeżdżającego lub już jadącego przez przejazd rowerzystę powinien umożliwić mu pokonanie jezdni. Ale działa to też w drugą stronę. Gdy rowerzysta zauważy samochód przejeżdżający przez przejazd dla rowerów, nie powinien mu utrudniać opuszczenia przejazdu - mówi mł. asp. Tomasz Latusek z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku.
Co mówi art. 49 Prawa drogowego

To nie jest jednak jedyny przepis, który może mieć tu zastosowanie.

Artykuł 49: "Zabrania się zatrzymania pojazdu: na przejściu dla pieszych, na przejeździe dla rowerzystów oraz w odległości mniejszej niż 10 m przed tym przejściem lub przejazdem; na drodze dwukierunkowej o dwóch pasach ruchu zakaz ten obowiązuje także za tym przejściem lub przejazdem".

Także taryfikator mandatów na 2016 rok kwalifikuje sprawę jednoznacznie: "za zatrzymanie się na przejściu dla pieszych lub na przejeździe dla rowerzystów oraz w odległości mniejszej niż 10 m przed tym przejściem lub przejazdem, a na drodze dwukierunkowej o dwóch pasach ruchu - także za nimi: od 100 do 300 zł (art.49 ust.1 pkt 2)".

Sęk w tym, że przypadku skrzyżowania we Wrzeszczu nie można tego artykułu zastosować. W punkcie 4 tegoż 49. artykułu, czytamy, że "zakaz zatrzymania lub postoju pojazdu nie dotyczy unieruchomienia pojazdu wynikającego z warunków lub przepisów ruchu drogowego." Oznacza to, że można zatrzymać się przed linią zatrzymania nawet nieco wystając na przejście autem. Wtedy rowerzysta powinien umożliwić zjechanie takiemu autu z przejścia.

Znak "stop" przed skrzyżowaniem ul. Chopina z al. Grunwaldzką. Znak "stop" przed skrzyżowaniem ul. Chopina z al. Grunwaldzką.
Policja: więcej uwagi na drodze

Policjanci podkreślają, że skrzyżowanie, na którym doszło do incydentu, jest bardzo dobrze oznakowane. Stoi tam nawet lustro, dzięki któremu rowerzyści mogą się upewnić, czy z al. Grunwaldzkiej w ul. Chopina nie skręca samochód.

Jednak jak mantrę powtarzają, że dojeżdżając do przejścia dla pieszych czy skrzyżowania należy zachować szczególną ostrożność i praktycznie zawsze zwolnić. Dotyczy to zarówno kierowcy, jak i rowerzysty.

Tak wygląda skrzyżowanie ul. Chopina i al. Grunwaldzkiej okiem kierowcy. Tak wygląda skrzyżowanie ul. Chopina i al. Grunwaldzkiej okiem kierowcy.
Nagranie nie przesądza o winie kierowcy bądź rowerzysty

Policjantom trudno na podstawie materiału z rejestratora w samochodzie stwierdzić, kto w tej sytuacji zawinił - kto dojeżdżał jako pierwszy do przejazdu dla rowerów.

- W takim przypadku równie przydatny może okazać się monitoring wizyjny i zeznania ewentualnych świadków zdarzenia. Może nim być drugi rowerzysta widoczny na filmie - mówi Latusek.
Trzeba uważać, feralne skrzyżowanie

Przejazd rowerowy na skrzyżowaniu ul. Chopina i al. Grunwaldzkiej, jak pokazuje nasze archiwum filmów, jest bardzo niebezpieczny. Widoczność ograniczają tam chociażby nasadzone wzdłuż alei drzewa. Z tego powodu w zeszłym roku doszło tam do potrącenia rowerzysty.

Sytuacje niebezpieczne potęgują tam też zaparkowane w pobliżu samochody. Część kierowców, by zaparkować tam auto korzysta ze ścieżki rowerowej.

Ciąg dalszy nastąpi

Kierowca samochodu zgłosił się na policję, by poinformować o uszkodzeniu auta. Policjanci Wydziału Ruchu Drogowego nie przyjęli od niego zgłoszenia, ponieważ na skrzyżowaniu ostatecznie nie doszło - na szczęście - ani do stłuczki, ani do wypadku.

Zgłoszenie przyjęli natomiast policjanci z Wydziału Kryminalnego, którzy będą prowadzić sprawę o uszkodzenie mienia o znacznej wartości. Bo choć zniszczenie nie jest bardzo poważne, to dotyczy nowego samochodu, w którym szkody są usuwane w ramach auto casco. W takich sytuacjach autoryzowany serwis zamiast naprawić drobną rysę, woli np. wymienić całą maskę. A to kosztuje.


Miejsca

Opinie (1013) ponad 50 zablokowanych

  • Przy okazji (7)

    pragne przypomniec wszystkim rowerzystom, ze obowiazkowo nalezy jezdzic cala dobe ze swiatlami pozycyjnymi(nie tylko z odblaskami).

    Pisze jako rowerzysta i kierowca :)

    • 27 14

    • ... (5)

      niema takiego obowiązku i nigdy nie będzie

      • 9 6

      • hmm (4)

        Po pierwsze to nie obrazaj, po drugie naucz sie czytac, po trzecie nie jestes anonimowy na forum.

        http://dziennikustaw.gov.pl/DU/2015/305/1

        Dzia ł V
        Warunki techniczne roweru, motoroweru, wózka inwalidzkiego i pojazdu zaprzęgowego

        53. 1. Rower oraz wózek rowerowy powinny być wyposażone:
        1) z przodu co najmniej w jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej;
        2) z tyłu co najmniej w jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz co najmniej
        w jedno światło pozycyjne barwy czerwonej;
        3) w światła, o których mowa w ust. 3 pkt 3, jeżeli konstrukcja roweru lub wózka rowerowego uniemożliwia kierującemu
        sygnalizowanie przez wyciągnięcie ręki zamiaru zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu;
        4) co najmniej w jeden skutecznie działający hamulec;
        5) w dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku.

        • 5 4

        • do tego:

          Warszawa, dnia 18 października 2012 r.
          Poz. 1137
          OBWIESZCZENIE
          MARSZAŁKA SEJMU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
          z dnia 30 sierpnia 2012 r.
          w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy Prawo o ruchu drogowym

          Używanie świateł zewnętrznych
          Art. 51. 1.91) Kierujący pojazdem jest obowiązany używać świateł mijania podczas jazdy w warunkach normalnej przejrzystości powietrza.

          • 2 3

        • cytuj wszystkie przepisy, nie wybrane (2)

          53. 1a. Dopuszcza się, aby światła pozycyjne roweru i wózka rowerowego, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, były zdemontowane, jeżeli kierujący tym pojazdem nie jest zobowiązany do ich używania podczas jazdy.

          Zgodnie z PoRD rower nie posiada świateł mijania, nie ma więc obowiązku posiadania świateł pozycyjnych za dnia.

          • 4 1

          • (1)

            Na ulicy ma obowiązek nie na śćieszce rowerwej w ciągu dnia

            • 0 4

            • niestety. Rower ma tylko pozycyjne i ma ich używać w kilku sytuacjach

              1. w nocy, o świcie, o zmierzchu
              2. w warunkach ograniczonej widoczności (mgła, deszcz, śnieg)
              3. w tunelu

              • 2 0

    • ale posiadać? czy używać?

      nie ma obowiązku używania świateł w rowerze przez całą dobę

      • 1 0

  • Dlaczego autor Naskręt zamieścił tylko część art 27? (4)

    "1a. Kierujący pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa rowerzyście jadącemu na wprost po jezdni, pasie ruchu dla rowerów, drodze dla rowerów lub innej części drogi, którą zamierza opuścić."

    Proste Agnieszka wymusiła pierwszeństwo

    • 23 17

    • chyba nie doczytałeś ze zrozumieniem ;) (1)

      • 3 6

      • to dobre pytanie, bo do tego artykułu jakoś mało kto chce się ustosunkować

        a mówi on o pierwszeństwie rowerzysty przed skręcającym samochodem, zanim rowerzysta znajdzie się na przejeździe. Artykuł 27.1 dotyczy przejazdu rowerowego przez prosty odcinek drogi bądź przez skrzyżowanie, na którym kierowcy jadą na wprost.

        • 1 1

    • Przepis dotyczy (1)

      rowerzysty jadącego na wprost droga którą (auto) zamierza opuścić.
      U nas rower i samochód nie jechały tą sama drogą.

      • 3 1

      • nie jest w żaden sposób doprecywane, gdzie rowerzysta ma się znajdować względem samochodu

        zmiana kierunku ruchu samochodu - utrata pierwszeństwa na rzecz rowerzysty.

        • 2 2

  • Na dziendobry (1)

    ten rowerzysta powinen dostac kilka pal na ... ale watpie, zeby im sie chcialo go szukac.

    • 11 9

    • piraci drogowy na dzień dobry ty możesz dostać:)

      • 2 2

  • w Niemczech jest zwyczaj oklepywania przez pieszych auta, które stanie na przejsciu (2)

    • 22 10

    • od sylwestra jest nowy zwyczaj, oklepywania niemek przez wzbogacających je kulturowo śniadych przybłędów.

      • 16 2

    • bo to normalny krąk zresztą woli to kierowca niż dostać 300 euro kary

      to jeszcze przepraszaja

      • 7 3

  • wina Tuska

    • 7 6

  • Zawinił PiS

    • 18 2

  • co za egzaminator (11)

    "- Nie mógłbym jednak nie zaliczyć egzaminu, gdyby kierowca nie zatrzymał się przed pasami. Zgodnie z literą prawą nie musi tego zrobić - dodaje Dzięgielewski."

    a co jak leży śnieg i co z wyższością znaków PIONOWYCH nad poziomymi

    • 9 8

    • tutaj widzę bezsens (6)

      zasada jest prosta dojeżdżamy do skrzyżowania mamy znak droga z pierwszeństwem przejazdu więc sprawa jasna lub ustąp pierwszeństwa przejazdu i wówczas jeśli mamy drogę dla rowerów musimy ustąpić pierwszeństwa. Ale jak widać po analizie "fachowców" znak STOPu zwalnia z ustąpienia pierwszeństwa

      • 6 1

      • (3)

        bo dla nich ddr to nie droga tylko niewiadomoco

        ciekawe co by powiedzial dowolny expert zagraniczny

        • 3 0

        • (1)

          Albo TK

          • 0 0

          • TK powie

            to co chce Najwyzszy Wodz!

            • 0 0

        • Zagraniczny operuje na swoich, nie naszych, przepisach...

          • 0 0

      • bezsens w wypowiedziach "fachowców" z artykułu. (1)

        Na sąsiednich podporządkowanych, Abrahama i Szymanowskiego jest znak droga z pierwszeństwem. Na Chopina jest równoznaczny dla tego problemu znak stopu. Każdy z tych znaków wspólnie ze znakiem przejazdu dla rowerów daje rowerzyście pierwszeństwo. A że red. Naskręt, asp. Latusek i egz. koordynator Dzięgielewski o tym nie wiedzą, to jest Polska właśnie.

        • 2 0

        • waaadza łuczsze znajet

          • 0 0

    • Przeczytaj jeszcze raz artykuł. Uważnie i ze zrozumieniem.

      • 3 0

    • Czy to skrzyżowanie jest w Delhi?

      A jak kierowca wjedzie pod TIR-a, wcześniej zatrzymując się na linii zatrzymania to Pan Dzięgielewski zaliczy mu czy nie? Czy Pan egzaminator jest świadomy, że skrzyżowanie to przecięcie/rozwidlenie dróg (nie czarnych jezdni), ddr to składowa drogi, a znak stop rozstrzyga o pierwszeństwie na drodze (nie czarnej jezdni). A czy Pan Latusek przyzna mu rację o ile na skrzyżowanie wjedzie pierwszy?

      • 4 0

    • (1)

      trzy "nie " w jednym zdaniu ?

      • 0 0

      • czyli po polsku - musiałbym zaliczyć egzamin, gdyby kierowca nie zatrzymał się przed pasami.

        • 1 0

  • ogólnie jako gangster

    zrobiłbym tak - koleś miałby problemy z kulasami + jadłby ze słomki a laska w ostrych obrotach ze mną w roli głównej nauczyłbym mówić słowo STOP

    • 8 5

  • Ten rowerzysta nie uszkodzil samochodu

    Przecież widać, że ledwie musnal maskę końcem buta. Pewnie żona tego cwaniska przypieprzyla w coś, albo ktoś uszkodził go na parkingu i teraz szukają frajera, od którego chcą wyciągnąć kasę. Ciekawe czyjego pismaka to znajomy skoro tak rozdmuchuja ta blahostke.

    • 29 27

  • Idiota świadomie zniszczył mienie. Co to za pytanie "kto zawinił"?

    • 14 10

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane