• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Którędy pojadą pociągi SKM przez Południe? Propozycja naszego czytelnika

Krzysztof Koprowski
10 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Co najmniej 30 mln zł za projekt PKM Południe
Propozycja przebiegu SKM na Południe autorstwa naszego czytelnika, Krzysztofa Adamskiego. Propozycja przebiegu SKM na Południe autorstwa naszego czytelnika, Krzysztofa Adamskiego.

Którędy poprowadzić trasę SKM przez Południe? Wykreślenie na przełomie wieków kolei z planów zagospodarowania utrudnia dzisiaj powrót do tej wizji. Nasz czytelnik proponuje wykorzystać ostatnie niezabudowane tereny i połączyć SKM z linią PKM. Biuro Rozwoju Gdańska przyznaje, że bierze pod uwagę podobne rozwiązanie.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


W jaki sposób przedłużyć Południową SKM od rejonu al. Havla?

Kilkadziesiąt lat temu południowa linia Szybkiej Kolei Miejskiej była trzonem wszystkich planów zabudowy dla tej części Trójmiasta. Po zmianach gospodarczo-ustrojowych utrzymała się jeszcze w dokumentach do przełomu wieków, kiedy to ostatecznie zrezygnowano z jej budowy na rzecz tramwajów i autobusów.

Decyzja ta była podyktowana m.in. ogromnymi kosztami realizacji oraz stanem kolei państwowych. W tym czasie zastanawiały się one przede wszystkim, które szlaki wyłączyć z eksploatacji, a nie dokąd zbudować nową linię kolejową.

Po 20 latach pomysł budowy tzw. Południowej SKM wrócił. W międzyczasie sprzedano jednak tereny rezerwowane pod kolej prywatnym inwestorom, którzy zbudowali m.in. osiedla, stacje benzynowe, obiekty gastronomiczne, przychodnię itp.

Część rezerwy wykorzystano na obiekty publiczne - m.in. szkoła przy ul. Człuchowskiej zajmuje miejsce planowanego w przeszłości przystanku SKM, zaś szkoła przy ul. Lawendowe Wzgórze powstała w miejscu planowanych torów szlakowych w stronę lotniska.

Czy to oznacza, że pomysł Południowej SKM jest całkowicie nierealny? Niekoniecznie, aczkolwiek wymaga wykorzystania terenów niezabudowanych lub przeznaczonych dziś na budowę dróg - np. Nowej Podmiejskiej, Nowej Małomiejskiej czy Nowej Świętokrzyskiej.

Czytaj też: Południowa SKM zamiast dróg? Kamienice nie blokują inwestycji
Jedna z koncepcji przebiegu SKM analizowana w kwietniu 2019 r. Jedna z koncepcji przebiegu SKM analizowana w kwietniu 2019 r.

Propozycja czytelnika: połączenie SKM z linią PKM



W kwietniu pisaliśmy o propozycji budowy wielkiej kolejowej pętli wokół osiedli Południa. Dzisiaj przedstawiamy pomysł naszego czytelnika, Krzysztofa Adamskiego:

- Od dawna jestem zwolennikiem budowy kolei na Południu. Zastanawiałem się, jakby mogła wyglądać ta inwestycja, aby była rentowna i stanowiła faktyczną alternatywę dla samochodów oraz autobusów. Uważam, że poprowadzenie jej od pętli Łostowice Świętokrzyska na zachód i następnie północ, do obecnej PKM, mogłoby być rozwiązaniem usprawniającym na lata komunikację pomiędzy nowymi dzielnicami a Śródmieściem czy Wrzeszczem.
Nasz czytelnik proponuje poprowadzenie trasy SKM od al. Havla (dokąd pociągi mają docierać wzdłuż ul. Małomiejskiej - Podmiejskiej zgodnie z wcześniejszymi propozycjami) częściowo pod wzgórzem, na którym znajduje się osiedle Moje Marzenie, do rejonu ul. Niepołomickiej.

Stamtąd pociągi miałyby przejeżdżać w obrębie osiedli przy ul. Olimpijskiej, a następnie wykorzystywać rezerwę ul. Nową Świętokrzyską (tory kolejowe wzdłuż lub pod ulicą) i przedłużenia al. Adamowicza (planowana ul. Nowa Bulońska Południowa), aby dotrzeć w sąsiedztwo bloków osiedla Lawendowe Wzgórze.

Czytaj też: Budowa ul. Nowej Świętokrzyskiej jeszcze nie teraz
Od tego osiedla nasz czytelnik proponuje poprowadzenie torów przez jeszcze niezabudowane tereny do okolic ul. Stężyckiej, skąd przez ogródki działkowe pociągi SKM miałyby docierać do trasy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w pobliżu przystanku Gdańsk Jasień.

- Dzięki temu projektowi powstałaby pętla południowa, a pociągami po niej kursującymi można byłoby łatwo i szybko dotrzeć do Gdańska Głównego, Wrzeszcza oraz na lotnisko - dodaje Krzysztof Adamski.
Nasz czytelnik proponuje połączenie szlaków SKM i PKM w rejonie przystanku Gdańsk Jasień (nz.) Nasz czytelnik proponuje połączenie szlaków SKM i PKM w rejonie przystanku Gdańsk Jasień (nz.)
Autor pomysłu zaproponował kilka przystanków na nowej trasie, ale - jak podkreśla - ich ewentualne lokalizacje powinny być dokładnie ustalone na podstawie przepływów ludności przez ekspertów, np. z Politechniki Gdańskiej.

Biuro Rozwoju Gdańska: bierzemy pod uwagę podobne rozwiązanie



Pomysł naszego czytelnika postanowiliśmy poddać ocenie Biura Rozwoju Gdańska, któremu powierzono prace studialne nad możliwością przywrócenia do dokumentów planistycznych i wskazania ostatecznego przebiegu trasy SKM przez Południe.

- Wariant zaproponowany przez czytelnika jest bardzo zbliżony do jednego z wariantów, nad którym obecnie pracuje BRG - przyznaje Michał Nitkowski, rzecznik BRG. - Na ostateczny możliwy przebieg i dalszą eksploatację będą miały wpływ rzeźba terenu, istniejąca i planowana zabudowa, uwarunkowania środowiskowe, infrastrukturalne i społeczne.

Studium na przełomie I i II kwartału lub później



Pracownicy BRG na razie nie chcą dzielić się swoimi autorskimi koncepcjami, nad którymi pracują. Pierwotny harmonogram zakładał ukończenie studium na przełomie I i II kwartału 2020 r., ale "jest to w tej chwili termin orientacyjny, który może ulec wydłużeniu".

Miejsca

Opinie (393) 7 zablokowanych

  • tylko wodolotu brakuje

    • 1 0

  • Jak zostać projektantem

    1. Robisz zrzut ekranu z mapy Google. 2. Wrzucasz do Painta i rysujesz kilka kresek. Poziom zaawansowany to krzywa Beziera. 3. Wysyłasz do Trójmiasto.pl i jesteś ekspertem.

    • 6 1

  • Nie potrzeba tam SKM. Wystarczą tramwaje.

    Puścić linie po Małomiejskiej, Świętokrzyskiej. Przedłużyć zjazd z Tesco na Chełmie (tramwaj plus ścieżka rowerowa wystarczą). Wybudować Nową Warszawską i połączyć z Nową Świętokrzyską (tramwaj i rowery). Do tego przydałby się wiadukt w okolicach Łostowickiej żeby połączyć Morenę. I Południe będzie świetnie skomunikowane.

    • 4 3

  • Przez Chełm (1)

    Niech leci przez Chełm obok TESCO, a nie zatrzymuje się tylko w okolicach Havla... nie dość, że przez przedłużenie pętli Chełm Witosa na Łostowice Świętokrzyska nie mogę się rano dostać do tramwaju to jeszcze ma nas omijać skm, dzięki której byłoby szybciej i to stanie jak śledź by się skróciło...

    • 1 1

    • Nie ma Tesco na Chełmie, jest

      Kaufland.

      • 3 0

  • jeżeli to nie pojedzie na Kowale i dalej za obwodnicę

    w kierunku Kolbudy - Straszyn to bez sensu

    • 3 0

  • A na mój gust to sposób na wywłaszczenie

    a potem legalnie pójdą autobusy a developerzy uzyskaja w dobrej cenie i dobrym miejscu teren pod inwestycje.

    • 2 1

  • Już ją to widzę ja SKM leci między zbiornikami na świętokrzyskiej (15)

    Tam raczej nie ma miejsca i teren już dawno sprzedany dla developerów. Jakieś bajki w ogóle pokazujecie. SKM powinna iść do pętli tramwajowych i koniec. Kiedyś był taki polski film bareji. Poszukiwany poszukiwana i tam pan dyrektor planował nowe osiedle to wygląda miejwiecje tak jak w tym artykule

    • 86 86

    • "Sprzedany dla ..." Raczej sprzedany (komu?)

      deweloperom.

      • 1 0

    • Korkowa dżungla

      "Budowa ul.Nowej Świetokrzyskiej jeszcze nie teraz ? A kiedy ? Są ludzie ,którzy mogą nie doczekać sprzedaży działek (są objęte specustawą).Swoja drogą jak można kilkanaście lat zwodzić właścicieli gruntów ,że się wykupi od niego działkę gdyż plan rozwoju dzielnicy Południe przewiduje powstanie drogi gminnej. Można i robi to Urząd Miasta Gdańska.A deweloperzy swoje ,kolejne osiedla w budowie....Czyli zyski mają deweloprzy,miasto a mieszkańcy sa w "czarnej d....". To jest obraz rozwoju miasta Gdańsk.

      • 4 0

    • SKM do pętli przy Havla i dalej do Kowal - to stąd idzie duży sznur aut. (4)

      W kowalach trzeba zrobić duży węzeł przesiadkowy.

      • 29 3

      • (3)

        Oczywiscie ze trzeba tylko pytanie jak miasto ma sie dogadac z gmina kowale ktora nie jest zainteresowana finansowaniem inwestycji a pobiera ogromne podatki z faktu ze Kowale leza przy Gdansku i buduja sie tam osiedla w ktorym mieszkaja ludzie pracujacy w Gdansku ?

        • 28 2

        • Gmina Kolbudy

          Kowale nie są gminą, tylko sołectwem. Gminą są Kolbudy.

          • 6 1

        • To nie kowale

          • 2 3

        • Gdańsk za to wspiera Kowale, budując tam szkołę

          za moje pieniądze z renty

          • 12 5

    • Tak jest , deweloperzy już mają tą ziemię i nie oddadzą.

      • 5 1

    • Zamiast gadać głupoty (3)

      Mógłbyś sprawdzić na portalu miasta Gdańska, że nie, tamte działki nie są sprzedane i należą do miasta.

      • 10 11

      • Sprawdziłęm trasa przebiega przez działki (2)

        Polnordu i developera Kokoszki, plus przez istniejąca drogę która powstała pół roku temu, plus plac zabaw itp. Robią Wam taką sieczkę z głowy a wy się tym jaracie

        • 24 3

        • (1)

          Co do robienia sieczki w głowie to masz Gościu 100% rację.Takiego steku ciekawostek terenowo-przyrodniczych jaki zawarty jest w tym artykule to już dawno nie było.Toż to będzie istna kolej szwajcarska. Częściowo pod drogami,częściowo na estakadzie przez dolinę ,na estakadzie między jeziorkami(też przez dolinę). Wszystko jednak przebija odcinek trasy SKM-opisany w artykule jako "częściowo pod wzgórzem,na którym znajduje się osiedle Moje Marzenie do rejonu ul.Niepołomickiej".Brawooooo!

          • 17 3

          • moze zajme sie wywaleniem takiej patoli jak ty w GDanska.

            • 1 5

    • (2)

      tam jest przewidziana Nowa Bulonska poludniowa z tramwajem. SKM to jakis chory pomysl

      • 9 21

      • (1)

        Lepiej zwykly standard drogi bez tramwaju + SKM. 2 pasy w jedna strone po co ? Zeby patrzec jak kierowca obok dlubie w nosie w korku?

        • 11 3

        • Bardzo dobrze ulica plus skm

          Żeby patrzeć na przystanek jak gile do pasa rosną na gile jak nie przyjeżdża SKM na czas.

          SKM to przeżytek zeszłej epoki. Jak sobie poradzić z hałasem ?? Postawić ekrany na całej trasie. Bo ona będzie prowadzona w gęstej zabudowie.

          • 3 5

  • Linię wzdłuż Małomiejskiej mógł narysować tylko ktoś, kto nie wie, gdzie to jest (1)

    i ile jest tam miejsca. Prędzej uwierzę w kolej południową w formie odbicia od linii Pruszcz-Straszyn - taka linia mogłaby służyć skomunikowaniu osiedli wzdłuż Obwodnicy. Domknięcie pętli mogłoby wyglądać, jak na powyższym obrazku połączeniem z linią PKM.

    • 2 1

    • To i tak nigdy nie powstanie

      • 1 0

  • Plan

    Normalny człowiek z wizją zrobił szybciej plan niż te patałachy z UM . Będą jeszcze kolejne 20 lat debatować nad trasą .Wstyd że mamy takich Nieudaczników w Biurze Rozwoju Gdańska ! Pozwalniać i zatrudnić ludzi którzy myślą logicznie i na przyszłość .

    • 7 0

  • Super - SKM to cywilizacja

    Tylko dzięki budowie SKM Gdańsk ma szansę stać się wygodnym do życia miastem. Przez dwa lata mieszkałem blisko przystanku SKM i chętnie korzystałem. Teraz mam pod nosem tramwaj ale wygodniej i szybciej jest wziąć auto...

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane