- 1 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (202 opinie)
- 2 Będzie łatwiej zaparkować na Świętojańskiej (191 opinii)
- 3 Ławka robi za śmietnik w centrum Gdańska (76 opinii)
- 4 Wałęsa apeluje, Bodnar wraca do spraw (144 opinie)
- 5 Pajęczyny pełne larw na Zaspie (88 opinii)
- 6 Nowy, 20. punkt widokowy w Gdańsku (56 opinii)
Którędy pojadą pociągi SKM przez Południe? Propozycja naszego czytelnika
Którędy poprowadzić trasę SKM przez Południe? Wykreślenie na przełomie wieków kolei z planów zagospodarowania utrudnia dzisiaj powrót do tej wizji. Nasz czytelnik proponuje wykorzystać ostatnie niezabudowane tereny i połączyć SKM z linią PKM. Biuro Rozwoju Gdańska przyznaje, że bierze pod uwagę podobne rozwiązanie.
Decyzja ta była podyktowana m.in. ogromnymi kosztami realizacji oraz stanem kolei państwowych. W tym czasie zastanawiały się one przede wszystkim, które szlaki wyłączyć z eksploatacji, a nie dokąd zbudować nową linię kolejową.
Po 20 latach pomysł budowy tzw. Południowej SKM wrócił. W międzyczasie sprzedano jednak tereny rezerwowane pod kolej prywatnym inwestorom, którzy zbudowali m.in. osiedla, stacje benzynowe, obiekty gastronomiczne, przychodnię itp.
Część rezerwy wykorzystano na obiekty publiczne - m.in. szkoła przy ul. Człuchowskiej zajmuje miejsce planowanego w przeszłości przystanku SKM, zaś szkoła przy ul. Lawendowe Wzgórze powstała w miejscu planowanych torów szlakowych w stronę lotniska.
Czy to oznacza, że pomysł Południowej SKM jest całkowicie nierealny? Niekoniecznie, aczkolwiek wymaga wykorzystania terenów niezabudowanych lub przeznaczonych dziś na budowę dróg - np. Nowej Podmiejskiej, Nowej Małomiejskiej czy Nowej Świętokrzyskiej.
Czytaj też: Południowa SKM zamiast dróg? Kamienice nie blokują inwestycji
Propozycja czytelnika: połączenie SKM z linią PKM
W kwietniu pisaliśmy o propozycji budowy wielkiej kolejowej pętli wokół osiedli Południa. Dzisiaj przedstawiamy pomysł naszego czytelnika, Krzysztofa Adamskiego:
- Od dawna jestem zwolennikiem budowy kolei na Południu. Zastanawiałem się, jakby mogła wyglądać ta inwestycja, aby była rentowna i stanowiła faktyczną alternatywę dla samochodów oraz autobusów. Uważam, że poprowadzenie jej od pętli Łostowice Świętokrzyska na zachód i następnie północ, do obecnej PKM, mogłoby być rozwiązaniem usprawniającym na lata komunikację pomiędzy nowymi dzielnicami a Śródmieściem czy Wrzeszczem.
Nasz czytelnik proponuje poprowadzenie trasy SKM od al. Havla (dokąd pociągi mają docierać wzdłuż ul. Małomiejskiej - Podmiejskiej zgodnie z wcześniejszymi propozycjami) częściowo pod wzgórzem, na którym znajduje się osiedle Moje Marzenie, do rejonu ul. Niepołomickiej.
Stamtąd pociągi miałyby przejeżdżać w obrębie osiedli przy ul. Olimpijskiej, a następnie wykorzystywać rezerwę ul. Nową Świętokrzyską (tory kolejowe wzdłuż lub pod ulicą) i przedłużenia al. Adamowicza (planowana ul. Nowa Bulońska Południowa), aby dotrzeć w sąsiedztwo bloków osiedla Lawendowe Wzgórze.
Czytaj też: Budowa ul. Nowej Świętokrzyskiej jeszcze nie teraz
Od tego osiedla nasz czytelnik proponuje poprowadzenie torów przez jeszcze niezabudowane tereny do okolic ul. Stężyckiej, skąd przez ogródki działkowe pociągi SKM miałyby docierać do trasy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w pobliżu przystanku Gdańsk Jasień.
- Dzięki temu projektowi powstałaby pętla południowa, a pociągami po niej kursującymi można byłoby łatwo i szybko dotrzeć do Gdańska Głównego, Wrzeszcza oraz na lotnisko - dodaje Krzysztof Adamski.
Autor pomysłu zaproponował kilka przystanków na nowej trasie, ale - jak podkreśla - ich ewentualne lokalizacje powinny być dokładnie ustalone na podstawie przepływów ludności przez ekspertów, np. z Politechniki Gdańskiej.
Biuro Rozwoju Gdańska: bierzemy pod uwagę podobne rozwiązanie
Pomysł naszego czytelnika postanowiliśmy poddać ocenie Biura Rozwoju Gdańska, któremu powierzono prace studialne nad możliwością przywrócenia do dokumentów planistycznych i wskazania ostatecznego przebiegu trasy SKM przez Południe.
- Wariant zaproponowany przez czytelnika jest bardzo zbliżony do jednego z wariantów, nad którym obecnie pracuje BRG - przyznaje Michał Nitkowski, rzecznik BRG. - Na ostateczny możliwy przebieg i dalszą eksploatację będą miały wpływ rzeźba terenu, istniejąca i planowana zabudowa, uwarunkowania środowiskowe, infrastrukturalne i społeczne.
Studium na przełomie I i II kwartału lub później
Pracownicy BRG na razie nie chcą dzielić się swoimi autorskimi koncepcjami, nad którymi pracują. Pierwotny harmonogram zakładał ukończenie studium na przełomie I i II kwartału 2020 r., ale "jest to w tej chwili termin orientacyjny, który może ulec wydłużeniu".
Miejsca
Opinie (393) 7 zablokowanych
-
2020-02-10 12:48
LOL (1)
Pan czytelnik powinien sobie przejechać przez swoją "trasę" to zobaczy że ustawił trasę na zabudowanym terenie wzdłuż małomiejskiej Ciekawe gdzie on chce wrzucić tam pociągi :) Zwłaszcza chce zobaczyć podjechanie SKM ponad kanałem radunii :) i wbicie się jej w przez teren szkoły 56 itd itd...
- 11 0
-
2020-02-10 23:01
Świetny pomysł...
Ciekawe gdzie zmieszczą się tory na ul. Małomiejskiej... chyba, że wyburzą .... ciekawe co? Lotos?....
- 0 0
-
2020-02-10 12:51
Piękne zdjęcie czytelnika
- 0 3
-
2020-02-10 12:56
Pójdę o krok dalej (2)
Zbudujmy tam kosmodrom na miarę Naszych czasów. Proponowałbym Panu, który to projektował o ruszenie się za biurka i sprawdzenie co stoi na jego planie
- 5 0
-
2020-02-10 13:19
już jest - w Gdyni (1)
musisz wistować wyżej...
- 3 1
-
2020-02-10 13:32
Przekom do Chin
Będzie dobry ?
- 1 0
-
2020-02-10 12:59
Pff
Dobre dobre. Najpierw niech pomyślą jak rozwiązać problem braku pieniędzy na Nową Świętokrzyską! Czy wybudują skm czy nie ludzie i tak będą jeździli samochodami więc bez porządnej drogi o kolejce mogą sobie marzyć
- 6 1
-
2020-02-10 13:03
To jedyna sensowna alternatywą dla samochodów
Nigdy bym nie porzucił auta dla komunikacji miejskiej zbyt bardzo cenie sobie mobilność. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja w której mam niedaleko SKM!
Tylko skm jest w stanie konkurować z mobilnościa jaka daje samochód. Autobusy mogą jedynie uzupełniać ofertę kolei. Natomiast tramwaje to nie alternatywa, to rozwiązanie dla tych którzy nie maja samochodu a nie alternatywą dla własnego auta.
Mimo iz uwielbiam samochód zagłosowałbym za tym aby zamiast nowej świętokrzyskiej zrealizować koncepcję skm na południu Gdańska z połączeniem z skm w ten sposób cala metropolia zyska. Z hokejowej będzie można dojechać do Wejherowa/osowej/centrum Gdańska/lotniska/oliwy/wrzeszczą i wszystkich sypialni Trójmiasta.
Jeżeli zaakceptują ten pomysł odpuszczę sprawę łącznika hokejowej z niepolomicka. Czy coś wiadomo nowego w tej sprawie?- 9 2
-
2020-02-10 13:05
Zakoniczyn?
Tam są same domki jednorodzinne, chyba was pos###o, żeby tam kolej puścić. Pewnie jeszcze wyrąbać resztę lasku, która została i z osiedli rodzinnych zrobić kibel.
- 10 4
-
2020-02-10 13:06
Mam chyba lepszy pomysł
Mam lepszy pomysł . Poprowadźmy SKM do lotnika w Baranowie między łodzią a warszawą,ale przez powstającą elektrownie jądrową
- 6 2
-
2020-02-10 13:10
Zdradze Wam najwieksza tajemnice BRG
Moj kolega pracuje w BRG i dotarlem juz do informacji jak pojedzie SKM na poludnie. Ponizej odpowiedz:
Pojedzie bardzo wolno za 50 lat.
Bo miasto ma w d*pie mieszkancow poludnia. Zmiencie wladze to zmienicie podejscie.- 17 1
-
2020-02-10 13:10
fantazja projektanta
Ale autor ma fantazję ! Prowadzić linię SKM po budynkach nowych osiedli. Trzeba się przejść w dane miejsce na początek i zobaczyć czy faktycznie jest tam miejsce a nie kreślić na mapie.
- 11 0
-
2020-02-10 13:20
Budować i nie gramolić się miesiącami ze studium (1)
Potrzeba SKM na Południu tu i teraz!
Jako kierowca wolę SKM niż nowe ulice, które i tak będą zakorkowane.
Tylko nie budowa za 5 -10 lat, naprawdę można działać szybciej.- 13 2
-
2020-02-10 14:36
za pozno
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.