• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kulisy podwyżek cen biletów i wprowadzenia systemu Fala

Maciej Korolczuk
9 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (730)
Zmiany nad nową taryfą trwały do ostatniej chwili przed ogłoszeniem jej na konferencji prasowej. Posiedzenie MZKZG w tej sprawie odbyło się w czwartek, tuż przed konferencją, podczas której poinformowano o zmianach w taryfie. Zmiany nad nową taryfą trwały do ostatniej chwili przed ogłoszeniem jej na konferencji prasowej. Posiedzenie MZKZG w tej sprawie odbyło się w czwartek, tuż przed konferencją, podczas której poinformowano o zmianach w taryfie.

Spodziewany spadek liczby pasażerów, rabat nieuwzględniony w uchwale, zaskoczenie dla części samorządowców i zmiany w taryfie w ostatniej chwili przed konferencją - tak wyglądały kulisy ogłoszenia zmian w komunikacji po wprowadzeniu Systemu Fala.



Czy wiesz, jakie bilety na komunikację i za ile będziesz kupować wiosną?

Ubiegłotygodniowa informacja o uruchomieniu systemu Fala i jednoczesna informacja o wyższych cenach biletów komunikacji miejskiej w całym Trójmieście wywołała prawdziwą falę krytyki.

Artykuły "Droższe bilety na komunikację w systemie Fala" i "Czy ta Fala nas zaleje? Nowy system biletów niepokoi" przeczytano łącznie prawie 100 tys. razy, a czytelnicy zostawili pod nimi prawie 2 tys. komentarzy.

Nic dziwnego, bo wygląda na to, że szczegóły tak ważnej sprawy, dotyczącej życia kilkuset tysięcy mieszkańców Trójmiasta, były ustalane na ostatnią chwilę, by nie powiedzieć na łapu-capu.

Nieco więcej światła na całą sprawę rzuca ostatnie posiedzenie Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej. Z jego zapisem można się zapoznać w tym miejscu.

Do spotkania przedstawicieli gmin zrzeszonych w MZTZG doszło przed południem w czwartek, 5 stycznia, a więc zaledwie kilkadziesiąt minut przed konferencją prasową na Gradowej Górze, podczas której ogłoszono skalę podwyżek i próbowano tłumaczyć ich przyczyny.

"To maksymalne stawki, podwyżka może być niższa"



Samo posiedzenie trwało raptem ok. pół godziny. Pod głosowanie poddano tylko jedną uchwałę - właśnie tę rekomendującą podwyżki.

I tu istotne zastrzeżenie - uchwała podjęta przez związek jedynie wskazuje wysokość maksymalnych cen biletów, ale ich odgórnie nie ustala.

To będzie zadaniem poszczególnych samorządów, które mogą, ale nie muszą, wziąć pod uwagę rekomendację MZKZG.

- Są to ceny maksymalne, które w niczym nam nie przeszkadzają - również biorąc pod uwagę porządek prawny i różnice pomiędzy uchwałami podejmowanymi przez rady - przyjmować niższych cen - podkreślała prowadząca spotkanie Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
Według najnowszych informacji przychody ze sprzedaży biletów w metropolii pokrywają jedynie 25 proc. kosztów funkcjonowania komunikacji. Jednocześnie - jak wskazują władze MZKZG - możliwości zwiększania przez gminy nakładów na transport publiczny są mocno ograniczone. Ma na to wpływ wysoki koszt energii i paliw, wysoka inflacja i brak kierowców, co z kolei prowadzi do większej presji na wzrost ich płac.

Rabat, którego nie ma "na papierze"



Aby nieco zmniejszyć skalę podwyżki, MZKZG wpadł na pomysł rabatu udzielanego pasażerom, którzy przy wejściu i wyjściu z pojazdów będą "odbijać kartę" w specjalnym czytniku lub aplikacji mobilnej.

Jak się jednak okazało, 10-procentowy rabat, zaprezentowany przedstawicielom gmin na posiedzeniu MZKZG, a potem dziennikarzom na konferencji prasowej, to jedynie luźna propozycja, która nie znalazła się w przegłosowanej uchwale.

- Jest to pomysł, który najpierw musi zostać dobrze wyjaśniony w aspekcie technicznym, jak i prawnym - wyjaśnia Kamil Bujak, przewodniczący MZKZG.
Czy to oznacza, że rabat może być niższy lub wyższy od rekomendacji? Tego póki co nie wyjaśniono.

- Rabaty proponowane pasażerom, którzy zdecydują się na korzystanie z systemu check-in/check-out sprawią, że odczuwalne podwyżki cen biletów będą znacząco niższe od obecnej uśrednionej inflacji - wskazuje Katarzyna Gruszecka-Spychała. - Natomiast musimy wziąć pod uwagę, że nie wszyscy będą chcieli z tego korzystać, i jeśli ktoś wybierze własną wygodę albo nie zmieni swoich przyzwyczajeń, to niestety będzie płacił cenę znacząco wyższą. Nasze szacunki wskazują, że jest to i tak podwyżka, która w sposób minimalny odpowiada wzrostowi kosztów, z jakimi musimy się liczyć.
  • Proponowane nowe ceny biletów jednoprzejazdowych i 24-godzinnych.
  • Od 1 kwietnia mają też wzrosnąć ceny biletów miesięcznych.
  • Wiosną czeka nas też zmiana cennika biletów semestralnych.
Głos w dyskusji zabrał też Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu. Jak przyznał, głosowanie nad podwyżkami nigdy nie jest przyjemne, ale w tym przypadku konieczne.

- Sytuacja makroekonomiczna jest taka, a nie inna. Musimy się z tym zmierzyć i podwyżki są absolutnie uzasadnione - mówił Skwierawski. - Jednocześnie dziękuję za propozycję wprowadzenia biletów przystankowych. Interwał pięcioprzystankowy wydaje się optymalny. Dla takich miast jak Sopot jest to bardzo przydatne.

Część samorządowców była zaskoczona propozycjami



Nie dla wszystkich jednak nowa taryfa zaproponowana przez zarząd MZGZG była zrozumiała i spodziewana. Świadczy o tym dezorientacja samych samorządowców biorących udział w posiedzeniu, a potem głosowaniu uchwały związku metropolitalnego.

- Czego w zasadzie dotyczy ta rekomendacja? - dopytywał Wojciech Kozłowski, wiceprzewodniczący rady miasta Wejherowo. - Zaprezentowana nam tabela z nowymi cenami jest szersza niż ta załączona do przedłożonej nam uchwały. Czy ta rekomendacja obejmuje te rabaty czy zniżki, o których była mowa, czy to jest jakaś pieśń przyszłości? Słyszę o tym pierwszy raz. Czy może głosowana rekomendacja dotyczy taryfy przystankowej, bo jej też nie ma w tej uchwale - dziwił się Kozłowski.
W podobnym tonie wypowiadał się Ariel Sinicki, wiceburmistrz Rumi.

- Tabele nie zostały rozesłane wraz z uchwałą, bo do ostatniej chwili trwały w tej sprawie konsultacje. Rozmowy w poszczególnych gminach, z radnymi i spółką Innobaltica trwały do wczorajszego wieczora [tj. do środy, 4 stycznia - dop. red.] - ratować sytuację próbował przewodniczący MZKZG Kamil Bujak.

Związek zakłada spadek liczby pasażerów w 2023 r.



Sinicki zwrócił też uwagę na prognozę finansową MZKZG na 2023 rok. Wynika z niej, że zakładane przychody ze sprzedaży biletów pozostaną w tym roku na takim samym poziomie, co w 2022 r. Oznaczałoby to, że związek - mimo inauguracji systemu Fala - zakłada spadek liczby pasażerów korzystających z transportu publicznego w metropolii.

- Zgodnie z elastycznością cenową popytu liczba pasażerów może ulec zmniejszeniu - potwierdził przewodniczący związku.
W spadek liczby pasażerów nie wierzy wiceprezydent Gdyni. Jak przyznała Katarzyna Gruszecka-Spychała, w obecnej sytuacji ekonomicznej trudno co prawda przewidzieć reakcję pasażerów, ale jej zdaniem tzw. wskaźnik elastyczności popytu pozostanie bez zmian dzięki wprowadzonym rabatom.

- Wskaźnik ten kształtuje się dzisiaj w taki sposób, że podwyżka - w szczególności złagodzona rabatami i niższa od wysokości inflacji - nie wpłynie na to, że liczba pasażerów się zmieni. Analizując przychody ze sprzedaży biletów, musimy wziąć pod uwagę rosnące koszty ponoszone przez przewoźników komunalnych - podkreśliła Gruszecka-Spychała.
Uchwałę przegłosowano jednogłośnie. Uchwałę przegłosowano jednogłośnie.
Ostatecznie, mimo wątpliwości części członków związku, uchwała została przegłosowana jednogłośnie.

Konsultacje ze związkami zawodowymi



W przypadku taryfy metropolitalnej propozycje będą teraz konsultowane ze związkami zawodowymi. Na wyrażenie opinii dotyczącej nowych cen biletów związki mają 30 dni. Stosowne uchwały o podwyżkach miałyby wówczas być głosowane podczas lutowych sesji rad poszczególnych gmin i na posiedzeniu MZKZG.

W życie weszłyby wówczas od 1 kwietnia. Tego samego dnia zaczęłaby również działać aplikacja mobilna Fala, dzięki której pasażerowie - poprzez meldowanie i odmeldowanie w pojeździe - mogliby naliczać rabaty.

Opinie (730) ponad 20 zablokowanych

  • Kanary niech się lepiej zaopatrzą w dobre ochraniacze i gaz. (2)

    Bo ludziom kończy się cierpliwość i zacznie agresja oraz kombinowanie. To jest paranoja że taki np gaz w hurcie jest tańszy niż w styczniu 2022 a w mediach straszą jakimś zamykamiem restauracji przez kilkukrotne wzrosty cen gazu. Ktoś nas robi w c.

    • 87 3

    • Hurt hurtem (1)

      A marże dystrybucji (PGNiG) marżami dystrybucji

      • 7 1

      • Jaka jest marża Borowskiego?

        20 tysięcy na rękę za miesiąc

        • 5 0

  • Komunikacja gorsza i droższa niż (3)

    W Paryżu. A w Zurychu za 6 franów jeździsz cały dzień. Czym chcesz, gdzie chcesz. A oni za parę przystanków chcą 5 zł xD

    • 97 1

    • A w Zurychu za 6 franów jeździsz cały dzień. (2)

      Dzisiaj to 28,44 zł

      • 8 0

      • (1)

        idzie przeżyć przy 30 tys zł miesięcznie (brutto)

        • 14 0

        • W Gdańsku 18 zł

          Jak bym 30 tysięcy zarabiał?

          • 2 0

  • no to pora kopnac ich w d*** przy wyborach (2)

    5zl nie wystarczy na przejechanie okolo, kilometra. Rozlozenia komunikacji ludzie im nie wybacza bo bez roweru miejskiego czy z czerwonym swiatlem co skrzyzowanie mozna zyc, ale bez komunikacji juz nie tak latwo

    • 100 0

    • Z całym szacunkiem... (1)

      Na kilometr to bym nie wsiadał do busa ani innego środka transportu nawet podczas armagedonu:)

      • 2 1

      • Emeryci, niepełnosprawni

        Mówi to panu coś?

        • 3 0

  • Opinia wyróżniona

    Miał być jeden wspólny bilet na przejazd dowolnym środkiem transportu (56)

    w województwie pomorskim aby nie trzeba było co miasto kupować nowego biletu a będzie jakaś katastrofa.
    Jedziesz sobie SKM 1 przystanek w Gdańsku, Sopot i jeden w Gdyni i kupować musisz bilet na 3 miasta. To jakaś paranoja. Jak chcemy być metropolią to musi to ulec poprawie. Dużo osób mieszka i pracuje w innym mieście.

    • 822 11

    • w UM "oni" nie są dla Ciebie - są sami dla siebie :) (7)

      nie rozumiem roszczeń :). Kareta dla znajomej, droga dla kolegi bo zamyka osiedle i mieszkania nie sprzeda, mieszkanie tu i tam a może i dom... "urzędnicy" bo nie chcę ujmować tym prawdziwym urzędnikom są strasznie zajęci - wg hasła "oby żyło się lepiej...wszystkim" :)

      • 120 8

      • Kochany juz cie lubie!

        Dobry jesteś, lepiej tego co się dzieje w Gdańsku bym nie ujęła!

        • 45 6

      • Coraz więcej ludzi wreszcie widzi arogancję i bezmyślność władz samorządowych. Tyle lat ludzie głosowali na tych "fachowców" i (4)

        • 72 2

        • arogancja tak - bezmyślność nie... zobacz jak zmienia się nasze miasto... (3)

          potrzeby własne samorządowców - "w mig", problemy miasta - dekady...np Szadółki, nie wspomnę o jakiejkolwiek wizji rozwoju...

          • 23 4

          • tutaj wizję rozwoju narzucają deweloperzy (2)

            czytaj, często gangusy z lat 90. którzy dorobili się wtedy na lewo i prawo a dziś zgrywają rekinów biznesu

            • 6 0

            • deweloperzy mają kasę (1)

              która łata dziury w budżetach miast. To dlatego miasta się na wszystko zgadzają, bez tych milionów były by bankructwa. To bardzo złe zjawisko, ale nie znaleźli na brak kasy innego sposobu

              • 0 1

              • Mimo tych pieniedzy deweloperow Gdansk w 2022 planowal zadluzyc sie na dodatkowe pol miliarda.

                Tyle planowal w polowie 2021, wiec zapewne zadluzyl sie na kwote znacznie blizsza miliarda. Albo i ponad, bo przeciez nikt nie mogl przewidziec wojny poltora tysiaca kilometrow od Gdanska, ktora nie ma z Gdanskiem absolutnie nic wspolnego, dlatego wymusila wieksze zadluzenie. No ale czego sie spodziewac po ludziach z POPiSu. Przeciez ich rzady w ostatnim cwiercwieczu to tylko skandaliczne prywatyzacje, kolosalne zadluzanie panstwa, podnoszenie podatkow itd. Kazdy moze sobie to sprawdzic, oni niczego innego nie potrafia, a odpowiadaja za najgorsze antypolskie decyzje po 1989 roku.

                • 2 1

      • Niech sobie załatwiają i dziesięć mieszkań na lewo i niech robią rzeczy po znajomości - mam to gdzieś. Tylko niech też przy okazji robią dobrze swoją robotę i nie rzucają kłód pod nogi zwykłym obywatelom. Mamy komunikację droższą niż w Warszawie. :(

        Tyle naszego co sobie tu ponarzekamy.

        • 5 0

    • Kupuje szrota i rezygnuje z biletu na waaryjny drogi tramwaj wyjdzie mi taniej szybciej wygodniej (10)

      • 67 2

      • (8)

        Może wygodniej ale na pewno nie taniej. Obsługa auta też poszła okrutnie do góry w ciągu ostatnich dwóch lat. Auta za 130 PLN/ m-c nie utrzymasz.

        • 22 28

        • Bzdura kompletna bezproblemu utrzymasz i to wielokrotnie taniej nikt kto kupuje szrota nie serwisuje go w warsztatach (7)

          czesci tez nie kupuje nowych bo sie nie opłaca. Ale ty pojecia nie masz zadnego
          Wiec bedzie nie tylko
          wygodniej
          szybciej
          ale jednoczesnie taniej

          • 31 12

          • Jak potrzebujesz 18 litrow paliwa, nie diesla, miesiecznie na dojazdy, to sie zmiescisz w 130 zl. (4)

            • 5 5

            • To do obsługi samochodu potrzebne jest tylko paliwo? (3)

              Nic dziwnego, że tyle szrotów jeździ

              • 3 0

              • kup starszą Hondę, Lexusa albo Mazdę (1)

                w wolnossącej benzynie to zrozumiesz co to auto niezawodne w stosunku do obecnie produkowanego szrotu

                • 2 0

              • Taki wolnossacy vtec na przyklad :)

                • 0 0

              • obsługa samochodu idzie z innych wyjazdów i potrzeb. Dojazdy do roboty to tlyko 10% rocznego przebiegu, więc tak - można uprościć zliczanie tylko do litrów paliwa

                • 2 1

          • to gdzie go serwisuje?

            • 0 0

          • 130/m-c to może wystarczy na ubezpieczenie i wymianę opon (już kupionych).

            Zależy jaki szrot. Jeszcze musisz uciułać na paliwo, naprawy i oczywiście na szrota.
            No i na coś do czytania w korkach :)

            • 2 1

      • Uważam, że w sytuacji kiedy rozważa się dopiero zakup auta, to nie da się tego zrobić taniej niż w cenie miesięcznego biletu na komunikację. Zakup + serwis + ubezpieczenie + paliwo.
        W momencie jednak gdy to auto już się posiada, a nie służyło ono wcześniej do poruszania się po mieście, to teraz komunikacja wypada jeszcze gorzej... przynajmniej dla mnie. Dojazd komunikacją w obie strony dla mnie i żony - 24 zł. W tej cenie spokojnie zmieszczę dojazd autem do centrum + parkowanie na te 1-2h żeby sobie spacerkiem Długą zaliczyć. Jadę i wracam kiedy chcę. Jest ciepło, nikt mi nad ramieniem nie kaszle...

        • 4 0

    • W Trójmieście od 20 lat jest ciągłość władzy, rządzą ci sami ludzie (12)

      Przez tyle lat nie są w stanie stworzyć jednej, taniej, spójnej komunikacji miejskiej.

      • 97 3

      • Myślę, że wybiorą ich na kolejną kadencję (1)

        • 45 5

        • czego oczekujesz jak tutaj nie startują żadni normalni kandydaci

          tutaj na stołek od lat czai się Grzelak i pewnie niedługo wskoczy po dulczy, bo jest z peło, nieważne co mówi, nie ważne co robi...

          • 5 0

      • (8)

        A najgorsze jest to, że oni chcą rządzić Polską....

        • 51 5

        • Dulkiewicz minister obrony narodowej (7)

          Karnowski spraw wewnętrznych
          Szczurek minister finansów

          • 44 2

          • Szczurek bardziej od infrastruktury, wszystko po dewlpoerkę. (4)

            • 15 0

            • lepszym specem jest od finansów, zadłużył Gdynię na miliard (2)

              • 6 0

              • PiS by zadłużył na trzy miliardy. Jeden na kościół drugi dla siebie

                • 2 2

              • Gdansk zadluzyl sie na dodatkowy miliard w 2022 roku.

                • 1 0

            • Gdańsk osiedle przy plaży i zmiany planów zagospodarowania

              więcej pięter i gęstsza zabudowa

              • 2 0

          • gang Olsena normalnie (1)

            ale to już było, zobacz
            Kopacz - premier
            Siemoniak - minister obrony
            Komorowski - prezydent

            • 4 2

            • Kaczkodan -prezes, Duda -prezydent a po nich choćby potop. Widzisz różnicę?

              • 2 2

      • był budyń

        pokazał palec komu trzeba i już go nie ma

        • 1 1

    • Wyjaśniam: (4)

      Pisz na Nowogrodzką. Tam blokują ustawę metropolitalna

      • 6 32

      • Blokują kilkaset milionów do przepuszczenia na kolejne Mevo/Falę?

        • 27 4

      • Ustawa metropolitalna to nie tylko komunikacja (2)

        Poszerza zakres władzy samorządu w wielu dziedzinach. Dlatego tak im zależy na jej wprowadzeniu. A wtedy niekompetencja i szastanie kasą jak przy Tristarze, Mevo czy Fali to będzie małe piwo.

        • 19 4

        • Chyba z matematyką ci nie wychodzi. (1)

          Mniejszy budżet na wykonanie większej ilości zadań. Gdzie widzisz szansę na szastanie kasą?

          • 0 2

          • oficjalnie mniejszy budżet lokalny ale za to więcej kasy na inne działania celowe i niezapowiedziane z budżetu kraju, wynik kon

            kasy w budżecie więcej ale o tym nie mówią.

            • 0 0

    • 100 zł za miesięczny (8)

      Dokładnie. 100 zl za bilet miesięczny na którym mozna jezdzic po Trójmieście zarówno autobusami, tramwajami czy skm. Wówczas liczba pasażerów zdecydowanie wzrosnie i podreperuje budżet przewoźników.

      • 46 2

      • A jak będzie za darmo to już nikt do swojego samochodu nie wsiądzie, (2)

        wszyscy przesiądą się na komunikację :)

        • 7 4

        • (1)

          Za darmo = zapłacą wszyscy.

          • 2 1

          • A dziś dopłaca święty Piotr?

            • 4 0

      • Tak jak to Niemcy zrobili ze swoimi biletami. (4)

        Jeden bilet na cały kraj.

        • 22 0

        • oni mają kasę. Kupujemy ich auta, kupujemy w ich marketach, nawet za ciepło im płacimy (2)

          • 13 0

          • Mają też więcej rozsądku.

            Bo nie ma droższego rozwiązania komunikacyjnego niż "każdy własne 4 kółka".

            No dobra- jest jedno, czasami ćwiczone w Chinach- zbiorkom do nikąd (najczęściej pociąg).

            • 0 2

          • Przeciez nie musimy. Ale patrzac na historie wyborow po 1989 my tego jako narod bardzo chcemy.

            • 1 0

        • Niemcy nie mają jednego biletu na cały kraj - jak na razie była to tylko oferta wakacyjna, choć faktycznie toczą się prace nad stworzeniem takowego. Niektóre Bundeslandy mają jednak ujednoliconą taryfę biletową i w ten sposób np. na bilecie semestralnym w Szlezwiku-Holsztynie można podróżować wszystkim (z wyjątkiem pociągów ICE) na terenie całego landu, a dodatkowo w centrum Hamburga, wliczając w to lotnisko.

          • 0 0

    • To po co ta cała FALA? Ile kosztowałą? Bo biadolą jakie to podwyżki cen paliw itp. tylko że one dotyczą wszystkich, (1)

      również pasażerów. Więc pytam, po grzyba było wywalać siano na taki bubel? Trzeba było te pieniądze władować w amortyzację itp

      • 10 1

      • Bo w zalozeniach to nie jest bubel. A koncowy efekt to podsumowanie kompetencji ludzi, ktorzy przy tym pracowali.

        • 1 0

    • A czym według Ciebie jest ten bilet za 6zł? (4)

      A czym według Ciebie jest ten bilet za 6zł? Jak nie wspólnym biletem?

      • 2 3

      • ewka (3)

        do SKM nie wsiąde. Bedac w Gdyni do Gdańska nie dojade na tym bilecie

        • 4 1

        • Jest taki bilet ,,na wszystko" w Trójmieście, chyba 30zł był ostatnio, jest info na stronie ZTM (2)

          • 0 1

          • Tak - całodobowy. Dwa razy droższy od swojego odpowiednika w Warszawie. Normalnego jednorazowego biletu "na wszystko" w Trójmieście nie ma

            • 2 0

          • 90 zł w Pradze i 120 w wawie, na wszystko , na cały miesiąc. Można? można

            • 0 0

    • (1)

      Z buta wyjdzie taniej na odległość jednego przystanku. I na zdrowiu zyskasz.

      • 3 2

      • To na pewno, chodzę 4 przystanki aktualnie

        • 2 0

    • Ale przecież ta cała "Fala" to nie jest biletem wspólnym, a drogą elektroniczną portmonetką

      • 3 0

  • Czy Fala będzie obowiązkowa w całym Trójmieście na SKM, autobusy i tramwaje?

    Czy Fala zmyje normalne bilety? Czy będzie obowiązek kupowania biletów przez ten chory system? Jak nie to nikt nie będzie z tego drogiego badziewia korzystał i sprawa sama się rozwiąże...

    • 98 0

  • Co to znaczy? (3)

    Głosowało 13 osób, obecnych 13,
    A przyjęto 18 głosów "za"....

    • 94 0

    • gabarytowo Borawski za dwóch (1)

      może paru innych tez

      • 10 0

      • Chyba jego ego

        • 8 0

    • Że ktoś miał poświadczone upoważnienie

      do głosowania w imieniu kogoś innego. Jest taka opcja

      • 1 0

  • Ja jestem tolerancyjny ale...

    Mój poziom tolerancji dla arogancji i niekompetencji władz miasta Gdańska ma swoje granice. Jak można tak lekceważąco podejść do tak ważnego tematu jak transport publiczny. Nie dziwi potem, że przechodzą takie pomysły jak 11 przystankowe bilety. Komu przeszkadzały bilety czasowe? Czy ktoś z góry samorządowej będzie miał odwagę i zabierze głos?

    • 135 0

  • Pasazer, ale juz niedlugo (1)

    Uwielbiam czytac takie artykuly jadac spoznionym, zatłoczonym autobusem, ktory stoi w korku. Rozumiem ze spedzajac wiecej czasu na przystankach i potem w autobusie, ktory ma zle zoptymalizowana trase to musze wiecej placic za ta przyjemnosc?

    • 96 0

    • To jedzie czy stoi?

      • 1 0

  • (7)

    a kto do paliwa bedzie dokladal? w UE w hurcie benzyna kosztowala 960 za tone w Panstwie Prawa i Sprawiedliwosci 1240.taki myk ekonomiczny.

    • 30 32

    • Z każdym litrem (3)

      Opłacasz litr do czołgu

      • 4 7

      • z kazdego litra placisz na propagande PZPPiS i kampanie towrzyszy parti rzadzacej.

        • 7 7

      • Lepiej dla polskiego czołgu niż ruskiego tanka - (1)

        • 6 4

        • widziales polski czolg?.

          • 3 2

    • To proszę tankować w Niemczech czy Czechach - o dziwo oni wolą w Orlenie! Nie maja TVN i GW? (2)

      • 6 4

      • jakos im sie nie oplac na Orlen z kanistrem przyjechac i na polska place i emeryture przejsc. takie tlumaczenie ,,jak bedzie taniej to cala unia bedzie u nas kupowac", to tyko w tvPZPPiS. a ze cena w listopadzie i grudniu tony paliwa byla w UE 940 ,a w Polsce 1220 euro to fakt.

        • 2 1

      • Bo tam benzyna z Orlenu jest tańsza jak w Polsce!

        • 1 1

  • Boże ile lat będziesz karał ten kraj taką beznadziejną bandą rzadzacych (4)

    Na każdym szczeblu.

    • 102 2

    • Tu mówimy o rządzących Trójmiastem a nie krajem (1)

      A to jednak opozycja do tych z wiejskiej

      • 17 0

      • Skoro opozycja to wszystko gra?

        • 2 0

    • Ci w latach 2007-2015 byli super rządzącymi. Ten samorząd to tamte rządy w pigułce. (1)

      • 4 0

      • By żyło się lepiej

        Swoim

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane