• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kupujemy pociągi za ponad 1,1 mld zł. Część trafi na linię SKM

Michał Brancewicz
24 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (240)
Najnowszy artykuł na ten temat Są pieniądze na nowe pociągi dla Pomorza
W ciągu kilku lat na Pomorzu pojawi się 31 elektrycznych pociągów wyprodukowanych przez firmę Newag. W ciągu kilku lat na Pomorzu pojawi się 31 elektrycznych pociągów wyprodukowanych przez firmę Newag.

Władze województwa pomorskiego zadecydowały się rozszerzyć zamówienie na dostawę elektrycznych pociągów z dwóch do 31 sztuk. Rekordowy kontrakt będzie wart 1 mld 113 mln zł. Z tej puli część pociągów trafi do obsługi linii SKM.



W poniedziałek, w przerwie obrad Sejmiku Województwa Pomorskiego, podpisane zostaną dwa ważne dokumenty dotyczące nowego taboru kolejowego dla województwa pomorskiego.

Zamiast dwóch będzie 31 pociągów



Zakup 31 nowych pociągów rozwiąże problemy z taborem na Pomorzu?

- Pierwszy z nich to potwierdzenie prawa opcji w umowie z Newag S.A. Drugi - to umowa o współpracy ze spółką PKP SKM w Trójmieście, która pozwoli Samorządowi Województwa Pomorskiego wykorzystać dofinansowanie unijne związane z zakupem nowego taboru dla SKM - zapowiada Michał Piotrowski, rzecznik urzędu marszałkowskiego.
Wyjaśnijmy, o co chodzi.

Pierwsza sprawa dotyczy rozszerzenia kontraktu na dostawę nowych pociągów. W sierpniu 2022 roku urząd podpisał umowę z firmą Newag na dwa elektryczne zespoły trakcyjne za 70 mln zł - jeden aglomeracyjny i jeden regionalny.

Dwa elektryczne pociągi dla Trójmiasta i Pomorza w 2023 roku Dwa elektryczne pociągi dla Trójmiasta i Pomorza w 2023 roku

Parametry pojazdu aglomeracyjnego:

  • długość: od 76 do 86 m
  • liczba drzwi: nie mniej niż 9 na każdej stronie pojazdu
  • liczba miejsc: min. 180 siedzących, 4 os. na m kw. powierzchni niezabudowanej (miejsca stojące)
  • liczba stojaków rowerowych: 6
  • prędkość maksymalna 120 km/h

Parametry pojazdu regionalnego:

  • długość: od 70 do 76 m
  • liczba drzwi: nie mniej niż 6 na każdej stronie pojazdu
  • liczba miejsc: min. 140 siedzących, 4 os. na m kw. powierzchni niezabudowanej (miejsca stojące)
  • liczba stojaków rowerowych: co najmniej 12
  • toalety
  • prędkość maksymalna 160 km/h

Kontrakt zakładał opcję rozszerzenia zamówienia o kolejnych 29 pojazdów. I w poniedziałek wykonany zostanie ostatni formalny krok ku temu.

Dzięki niemu na Pomorzu pojawi się 31 nowych pociągów: 20 aglomeracyjnych do obsługi m.in. połączeń na liniach SKM i PKM oraz 11 regionalnych, kursujących na dłuższych trasach po całym województwie.

Część nowych pociągów trafi do obsługi linii SKM



Druga sprawa dotyczy taboru dla SKM. Spółka bezskutecznie próbowała znaleźć dostawcę 10 nowych pociągów. Gdy to się nie powiodło, pojawiła się groźba utraty unijnego dofinansowania.

Teraz, dzięki porozumieniu z marszałkiem, przewoźnik wraz z samorządem wspólnie wykorzystają tę dotację, zaś część pociągów, które samorząd zakupi w ramach kontraktu przekaże spółce do obsługi pomorskich linii.

31 pociągów za ponad 1,1 mld zł



- Zakup nowych pojazdów oznacza, że od 2026 roku linia SKM będzie obsługiwana wyłącznie nowymi pojazdami lub taborem zmodernizowanym - dodaje Michał Piotrowski.
Łączna kwota zamówienia 31 pojazdów wynosi 1 mld 113 mln zł.

Warto dodać, że obecnie trwa przetarg na wyłonienie dostawcy czterech pociągów hybrydowych z napędem elektryczno-spalinowym. Oferty powinniśmy poznać 12 kwietnia.

Opinie (240) ponad 20 zablokowanych

  • Do tak zwanych (pseudo) "sympatyków" obu przewoźników - skończcie się ośmieszać swoją głupią wojenką między ...

    SKM a PolRegio.

    Oferta PolRegio po torach dalekobieżnych jest uzupełnieniem oferty SKM - skraca czas przejazdu między tylko wspólnymi stacjami, zatem jeśli ktoś korzystający przynajmniej z tego, że któryś z punktów jego podróży A (start) czy B (cel podróży) jest tylko przystankiem SKM, do którego PolRegio nie ma dostępu to z jego usług nie skorzysta.

    Natomiast jeśli punktami podróży A i B są wspólne stacje i jak ktoś ma czas, to czemu ma jechać SKM dłużej z powodu zatrzymań pociągów SKM na jej wyłącznych przystankach a nie PolRegio po torach dalekobieżnych ?

    Po co między np. między Gdynią Gł. a Gdańskiem Gł. jechać SKM ok. 35 minut zamiast 20 minut pociągiem PolRegio ?

    Tym bardziej jak jeszcze trzeba do obu stacji dojść niemały kawałek drogi (przy jeździe powrotnej).

    W stosunku do samochodu jaka jest lepsza alternatywa ? 35 minut SKM, czy 20 minut PolRegio na w/w trasie ?

    SKM nie musi się martwić - przy jej przystankach są duże dzielnice mieszkalne, a PolRegio z racji dzielenia torów dalekobieżnych z innymi nie puści nawet w szczycie swoich pociągów co 7/8 minut.
    W końcu SKM miała kiedyś swoje pociągi po torach dalekobieżnych zwane "Sprinterami".

    Zatem jedynie się uzupełniają a nie konkurują.

    • 3 2

  • Częstotliwość kursowania (1)

    To jest podstawowy problem. A nie data produkcji pociągu.

    • 12 1

    • Data nie, ale typ tak - lepsze przyspieszenie, krótsza droga hamowania

      (i oczywiście więcej składów) pozwoli zwiększyć częstotliwość.
      EN 57 rozpędzające się w tempie ślimaka i hamujące jak załadowany tankowiec niestety nie pozwolą na dużo więcej niż co 6 minut.

      • 6 0

  • (1)

    Czy to oznacza, że PKM w końcu będzie jeździć z Karwin co 15 min? Czy znów pudrujemy trupa?

    • 5 4

    • Pkm nie będzie jeździć co 15 min do Karwin...

      bo się Słońce Skweru o poszerzenie wiaduktu pokłócił z PKP.
      Te tory to linia towarowa - pkm o tyle o ile uda się wcisnąć między pociągi do portu.

      • 5 0

  • Znowu do góry

    I znowu będzie okazja podnieść podatki do góry a później odtrąbią wielki sukces jacy to oni są operatywni. A swoją drogą przy tak wielkich pieniądzach patrzyć im na łapki.

    • 2 4

  • ja nie kupuje. ja jestem okradany za pomoca podatkow ktore wymyslaja zlodzieje i bandyci (1)

    • 4 4

    • Pewnie podpisałes sie za finansowaniem invitro

      • 2 0

  • mnie to interesuje czy wy potraficie jezdzic rozkladowo

    • 1 3

  • (7)

    No i dobrze bo tabór SKM to jeżdżące muzeum.

    • 63 11

    • (6)

      Roczniki 1969-1972 jakoś tak. Po gruntownej renowacji. To tak jakby non stop picować i remontować 30letnie auto jednocześnie codziennie dojeżdżać nim do pracy

      • 5 5

      • (2)

        Nie do końca, czas życia pociągów jest "trochę" dłuższy. Ale już pora je wymienić.

        • 5 3

        • Pora by je wymienic byla 20 lat temu

          • 2 1

        • Kiedyś ktoś powiedział na ulicy:

          Fajne te stare pociągi bo można je samemu naprawić.

          Pewnie chodziło o prostotę i brak konieczności serwisu u producenta

          • 6 0

      • Poszukaj w swoim ogrodku

        Jak to adamowicz kupowal 40 letnie tramwaje z dortmumdu. A potem się czepiaj

        • 3 1

      • (1)

        Albo rower Wigry 3 w ofercie mevo.

        • 7 3

        • Łańcuch jest lancuch

          Heniek nałoży tawot i do przodu :-) Moja św pamięci babcia mowila: Dawniej, to dziewczyny używały waty i też zyly. Haha

          • 4 3

  • No i co tam (9)

    Ktos pomarudzi? Przeciez tak trzeba. Obojetnie jakby to nie byla dobra wiadomosc to trzeba ponarzekac. Dawajcie!

    • 87 51

    • Tak (1)

      Będę marudzić a ty czekaj do 2026 czyli szesnaście lat za długo

      • 3 3

      • Ogarnij się

        • 0 0

    • Narzekać może jedynie kaczelnik (3)

      Bo to nie narodowa Pesa

      • 10 21

      • Wy jesteście tak nakręceni, że nawet jak nikt nie narzeka to musicie sami sobie to wykreować? (2)

        Walczycie z wiatrakami, macie dziwne wizje, straciliście kontakt z rzeczywistością. Martwię się o was.

        • 20 4

        • Po co się martwisz, Andrzeju? (1)

          Niestety psychopata uznał, że każda firma poza tą z Bydgoszczy jest na pewno przewałem. A to Wy robicie przewały

          • 2 9

          • Dzięki za potwierdzenie opinii z 21:45

            • 3 1

    • ponarzekam

      Z dwóch na 31? W przerwie obrad? Bardzo to profesjonalne;-(

      • 7 3

    • Kiełbasa wyborcza nie widzisz tego? (1)

      Dofinansowanie z UE? Dzis wstrzymali nawet to ostatnie ze spójnosci ktore mialo finansowac takie projekty. Dziwne ze akurat dzis to szybcika podpisuja jak juz od paru dni wiadomo ze kran z dotacjami bedzie zakrecony... mozna podziekowac szkodnikowi Polski nr1 czyli panu Zero

      • 16 14

      • Mentalność dz... i

        Wszystko za kasę

        • 7 2

  • Kupujemy

    pociągi. No to kupujcie. Oby tylko miały w miarę wygodne ustępy.

    • 4 4

  • Marszałek i prezydenci skopali Falę. (3)

    Rozpaczliwie im potrzebny jakikolwiek sukces. No i jest... Szkoda tylko, że przez lata marszałek blokował SKM zakup nowych pojazdów. Już byśmy nimi jeździli. To dofinansowanie, z tego co pamiętam,to akurat SKM już kilka lat temu załatwiła. Marszałek je łaskawie przejmuje... No
    po prostu mistrzowie. Żeby nie było tak ponuro - dobrze, że w końcu są jakieś konkrety.

    • 12 4

    • Przelacz kanał (2)

      No i jak w Kanie Galilejskiej skm 10 pojazdów zamieniła na 31 pojazdów. Skm To pozyskała z EU ok. 160 mln zł. A Marszałek kupuje pojazdy za ok. 1,1 mld zł.

      • 0 3

      • Naucz się czytać ze zrozumieniem. (1)

        SKM załatwiła unijne dofinansowanie na nowe pociągi, ale z powodu ob(struk)cji marszałka nie mogła wcześniej go wykorzystać. Teraz marszałek ogłasza, że kupi łącznie 31 pociągów za ponad miliard złociszy. No fajnie...a jakie źrodło finansowania? KPO pod znakiem zapytania. Jedyny konkret finansowy ,to unijna dotacja na 10 pojazdów załatwiona zresztą przez SKM, co urzędnicy marszałka raczyli przemilczeć.

        • 3 2

        • Przynajmniej kupione zostaną typowe składy aglomeracyjne, a nie takie potworki jak dwa Newagi zakupione przez SKM.

          • 0 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane