• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kupujemy pociągi za ponad 1,1 mld zł. Część trafi na linię SKM

Michał Brancewicz
24 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (240)
Najnowszy artykuł na ten temat Są pieniądze na nowe pociągi dla Pomorza
W ciągu kilku lat na Pomorzu pojawi się 31 elektrycznych pociągów wyprodukowanych przez firmę Newag. W ciągu kilku lat na Pomorzu pojawi się 31 elektrycznych pociągów wyprodukowanych przez firmę Newag.

Władze województwa pomorskiego zadecydowały się rozszerzyć zamówienie na dostawę elektrycznych pociągów z dwóch do 31 sztuk. Rekordowy kontrakt będzie wart 1 mld 113 mln zł. Z tej puli część pociągów trafi do obsługi linii SKM.



W poniedziałek, w przerwie obrad Sejmiku Województwa Pomorskiego, podpisane zostaną dwa ważne dokumenty dotyczące nowego taboru kolejowego dla województwa pomorskiego.

Zamiast dwóch będzie 31 pociągów



Zakup 31 nowych pociągów rozwiąże problemy z taborem na Pomorzu?

- Pierwszy z nich to potwierdzenie prawa opcji w umowie z Newag S.A. Drugi - to umowa o współpracy ze spółką PKP SKM w Trójmieście, która pozwoli Samorządowi Województwa Pomorskiego wykorzystać dofinansowanie unijne związane z zakupem nowego taboru dla SKM - zapowiada Michał Piotrowski, rzecznik urzędu marszałkowskiego.
Wyjaśnijmy, o co chodzi.

Pierwsza sprawa dotyczy rozszerzenia kontraktu na dostawę nowych pociągów. W sierpniu 2022 roku urząd podpisał umowę z firmą Newag na dwa elektryczne zespoły trakcyjne za 70 mln zł - jeden aglomeracyjny i jeden regionalny.

Dwa elektryczne pociągi dla Trójmiasta i Pomorza w 2023 roku Dwa elektryczne pociągi dla Trójmiasta i Pomorza w 2023 roku

Parametry pojazdu aglomeracyjnego:

  • długość: od 76 do 86 m
  • liczba drzwi: nie mniej niż 9 na każdej stronie pojazdu
  • liczba miejsc: min. 180 siedzących, 4 os. na m kw. powierzchni niezabudowanej (miejsca stojące)
  • liczba stojaków rowerowych: 6
  • prędkość maksymalna 120 km/h

Parametry pojazdu regionalnego:

  • długość: od 70 do 76 m
  • liczba drzwi: nie mniej niż 6 na każdej stronie pojazdu
  • liczba miejsc: min. 140 siedzących, 4 os. na m kw. powierzchni niezabudowanej (miejsca stojące)
  • liczba stojaków rowerowych: co najmniej 12
  • toalety
  • prędkość maksymalna 160 km/h

Kontrakt zakładał opcję rozszerzenia zamówienia o kolejnych 29 pojazdów. I w poniedziałek wykonany zostanie ostatni formalny krok ku temu.

Dzięki niemu na Pomorzu pojawi się 31 nowych pociągów: 20 aglomeracyjnych do obsługi m.in. połączeń na liniach SKM i PKM oraz 11 regionalnych, kursujących na dłuższych trasach po całym województwie.

Część nowych pociągów trafi do obsługi linii SKM



Druga sprawa dotyczy taboru dla SKM. Spółka bezskutecznie próbowała znaleźć dostawcę 10 nowych pociągów. Gdy to się nie powiodło, pojawiła się groźba utraty unijnego dofinansowania.

Teraz, dzięki porozumieniu z marszałkiem, przewoźnik wraz z samorządem wspólnie wykorzystają tę dotację, zaś część pociągów, które samorząd zakupi w ramach kontraktu przekaże spółce do obsługi pomorskich linii.

31 pociągów za ponad 1,1 mld zł



- Zakup nowych pojazdów oznacza, że od 2026 roku linia SKM będzie obsługiwana wyłącznie nowymi pojazdami lub taborem zmodernizowanym - dodaje Michał Piotrowski.
Łączna kwota zamówienia 31 pojazdów wynosi 1 mld 113 mln zł.

Warto dodać, że obecnie trwa przetarg na wyłonienie dostawcy czterech pociągów hybrydowych z napędem elektryczno-spalinowym. Oferty powinniśmy poznać 12 kwietnia.

Opinie (240) ponad 20 zablokowanych

  • (1)

    A Mi się EN57 podobają. Niech jeżdżą jak najdłużej.

    • 19 10

    • Masochista?

      • 3 6

  • Ja tam lubię SKM - dobrze, że jest. A nowe pociągi to już w ogóle bardzo dobra wiadomość.

    • 10 3

  • Wrzeszcz Górny (2)

    Waro zapytać inwestora, czy nowe pociągi to ulubione przez PKP i innych przewoźników bydłoloty, czyli wagony gdzie pasażerowie nie siedzą do siebie twarzami, co jak wiadomom sprzyja alienacji jadacych tam osób.

    • 4 15

    • Teraz cały czas trzeba mieć podkulone nogi, żeby nie nadepnąc osoby na przeciwko.

      • 4 0

    • Nic mnie tak nie drażni jak autobusy i pociągi z fotelami na przeciwko.
      Wagonami przedziałowymi już w ogóle nie jeżdżę. Tylko bezprzedziałowe z układem siedzeń jak w samolocie.

      • 2 1

  • SKM na Obłuże

    Bo autem to tylko dla wytrwałych, wieczne korki.

    • 10 0

  • Opinia wyróżniona

    Wszyscy potrafią tylko narzekać (31)

    A SKM to bardzo dobry środek lokomocji, owszem zdarzają się opóźnienia, ale przeważnie niewielkie. Na pewno lepiej podróżować skmką niż stać w korkach. Ja tam ogólnie jestem zadowolony z tego środka komunikacji .

    • 357 48

    • Jechałem ostatnio skm

      Po 5 latach przerwy. Jednak wole stać w korkach :D

      • 42 52

    • (9)

      Z SKM jest tak, że jak dojedziesz do swojej stacji, to i tak nie jesteś u celu i trzeba jeszcze wiele minut iść w zimnie by dotrzeć np. do pracy. Jadąc samochodem nie ma czegoś takiego. No i w godzinach szczytu jest duży tłok w SKM.

      • 28 48

      • To jest transport publiczny a nie dojazd pod hotel

        • 59 8

      • No tak (1)

        najlepiej wogóle się nie ruszać, wszystko pod nos. Wygodnictwo ludzkie nie zna granic, a potem nadwaga itd.

        • 48 8

        • Bo w normalnych krajach europy zachodniej jest tyle komunikacji miejskiej ze prawie wysiadasz pod drzwiami...

          i tego wymagajmy skoro mamay porzucic auta. SKM musi jezdzic co max 5 minut i to porzadne nowoczesne i pojemne sklady zeby dzieciakom pracownikom pasowala prawie kazda godzina. To samo PKM ale do tego trzeba budowac wiecej torow wywalic z torow SKM i PKM inne sklady szczegolnie Pendolino i te wszystkie zawalidrogi z Bydgoszczy, Krakowa i innych Elblagow i Slupskow.

          No i zadnych szlabanow jak za krola swieczka, jak to ma jezdzic plynnie musi byc bezkolizyjne i tak trzeba myslec. Wtedy nie bede narzekal tylko grzecznie zostawie auto na parkingu i pojade.

          za duzo sie skupiamy na moz ei waznych ale duperelach, jakies woonroofy, trawniki, place do cwiczen ktore prawie caly rok tylko marnieja, i inne rozne niepotrzebne instytucje i projekty. infrastruktura komunikacyjna to podstawa dobrze funkcjonujacych miast dzieki ktorym dobrzes ie wnich i komfortowo mieszka. Gdynie ludzie lubia nei za komunikacje itp tylkoz a bliskosc srodmiescia i osiedli z zatoka i tylko dlatego!

          • 3 0

      • (1)

        Dokładnie. Ja mam ponad kilkometr

        • 8 4

        • Ale co dokładnie?

          Masz za daleko i nie chce ci się podejść ten ten kilometr ( to tylko 10-15 minut spacerem), czy może być.

          • 20 0

      • To po co się w ogóle interesujesz?

        • 2 5

      • zamiast iść wiele minut można już teraz podjechać własnym rowerem (1)

        niedługo będzie można będzie podjechać rowerem Mevo ;-)

        • 3 1

        • I gdzie ten rower zaparkujesz?

          • 0 1

      • A jadąc samochodem, jak dojedziesz do celu

        to nie masz gdzie zaparkować i tracisz czas, by znaleźć wreszcie miejsce kilkaset metrów od celu.

        • 4 0

    • "przeważnie niewielkie" (2)

      xD

      • 14 9

      • Zdarza sie ponad 4 min

        Ale zazwyczaj przyjezdza punktualnie

        • 14 7

      • ..."tym bardziej, że wcale nie padało".

        • 9 4

    • Szczególnie fajnie podróżuje się w godzinach nocnych... (2)

      Podobnie z tramwajami

      • 16 6

      • W nocy masz kolejkę co godzinę... i powietrze najczęściej wożą (1)

        • 9 9

        • Bzdura

          • 9 6

    • Jak ci narobia na glowe tez powiesz ze jestes zadowolony.

      • 13 10

    • Tylko Polregio (3)

      Tylko Polregio ! SKM może im buty czyścić

      • 5 7

      • Nie ma większego szitu...

        niż Polregio.

        • 2 2

      • Rozumiem, że tam pracujesz? (1)

        • 2 2

        • A ty się mądrzysz ? Między stacjami (Gdynia Chylonia, Gdynia Gł,, Gdynia Orłowo, Sopot, Gdańsk Oliwa,

          Gdańsk Wrzeszcz i Gdańsk Gł. zamiast 25 minut (Gd. Chylonia - Gdańsk Gł. i na odwrót) pociągami PolRegio po torach dalekobieżnych proponujesz 45 minut jazdy pociągami SKM po jej torach zatrzymujących się doddatkowo na jej przystankach ?

          Masz problem ze zrozumieniem tego, że obaj przewoźnicy na tej trasie się uzupełniają ?

          PolRegio po torach dalekobieżnych nie pojedzie nawet co 10 minut (bo jeżdżą inne pociągi), ale częstotliwość co 1 h (w szczytach częściej) jest dobrą alternatywą dla tych co korzystają tylko z w/w wspólnych z SKM stacji i mają możliwość skorzystania z PolRegio mimo ich rzadszej od SKM częstotliwości.

          Od 1978 roku 80 % moich przejazdów między Gdynią (a nawet Sopotem) a Gdańskiem odbyłem pociągami (ezt.) jeżdżącymi po torach dalekobieżnych - jak tylko mogłem unikałem SKM, bo jazda jej pociągami była za długa dla mnie.

          Skoro była możliwość jazdy między Gdynią Gł. a Gdańskiem Gł. 20 (obecnie) do 25 minut (dawniej, choć najczęściej były to 23 minuty) po torach dalekobieżnych to po co miałem jeździć SKM po jej torach ok. 35 minut ?

          To tak jak w "drapaczu chmur" w jeżdzie z parteru na 100 piętro jechać i stawać na każdym piętrze ? Po to wprowadzono system wind ekspresowych, które stają np. co 10 piętro i się przesiada na takie, gdzie masz już krótki dojazd na interesujące cię piętro.

          Porównując to do SKM to tak, jakby skorzystać z tego, co kiedyś prawił jej dawny szef, p. Segień - od Lęborka czy nawet Słupska pociągi powinny stawać na każdej stacji i przystanku (tu SKM) - na trasie co Tczewa dałoby by się wytrzymać jadąc ze Słupska - zatrzymania co rusz ? Pasażera jadącego z Lęborka do Gdańska mają interesować to, aby jego pociąg zatrzymywał się już w Wejherowie Nanicach po kolei oprócz stacji na wszystkich przystankach SKM aż po Gdańsk Stocznię ?

          Na bazie rozwiązań z windami w normalnych krajach przewoźnicy kolejowi wprowadzili system lokalnych pociągów przyspieszonych - nie stających co rusz.

          • 13 0

    • (1)

      Jeśli mieszkasz i pracujesz przy SKM to działa w miarę ok. Ale ja tak nie mam i jednak wybieram auto

      • 10 4

      • to już twój problem

        docęń tych, którzy wybierają SKM lub jej kombinację z rowerem - dzięki nim stoisz w mniejszych korkach i mniej czasu tracisz na szukanie miejsca do zaparkowania.

        • 6 1

    • niewielkie?

      piątek rano, 15 minut opóźnienia, także ten tego...

      • 10 6

    • człowiek się do wszystkiego przyzwyczai jak musi a takie opinie tylko cementują postawę nic nie robienia z SKM

      • 5 4

    • Dobry ale nie rozwijany o nowe linie na peryferyjne dzielnice i tu jest największy problem do tego jakaś dziwaczna polityka biletowa Trójmiasta absurdalnie skomplikowany system biletowy, podróżowanie transportem publicznym jest skomplikowane i droższe niż własnym środkiem lokomocji a tak być nie powinno...

      • 10 1

    • SKM powinno należeć do miasta lub województwa (1)

      a nie do kolesi z przeciwnej opcji

      • 5 5

      • Uświadom sobie smutny platformersie...

        że oprócz PKP SA współwlaścicielami SKM są i samorząd województwa i i pomorskich miast. SKM ma kontrakt na przewozy z marszałkiem, który decyduje m.in rozkładzie i cenach biletów. A co do przeciwnej opcji, to przypominam, że jest coś takiego jak wybory i to w nich się decydują "opcje". Z transportu publicznego korzystają wyborcy wszystkich partii i on nie powinien być przedmiotem gry politycznej. Jest zbyt ważny, by nim pogrywać. Ech...pomarzyć zawsze można.

        • 1 1

    • Obaj przewoźnicy są dobrzy - i SKM i Polregio, gdzie powinni się uzupełniać ze swoimi ofertami.

      • 7 0

    • Bardzo dobry.Tylko dlaczego przez ostatnie 20 lat towarowymi ludzi wożą.

      • 1 4

  • Część tzn ile ? jeden ??!!

    • 7 1

  • Niby jakim cudem od 2026 cała SKM będzie obsługiwana nowym taborem? (5)

    Tam jeździ więcej składów niż 20 xddd

    Matematyka jak z procentami na diagramach Oli na spotkaniu dzielnicowym

    • 9 8

    • (3)

      Nowym lub zmodernizowanym. Umiesz czytać?

      • 8 2

      • Wystarczy że wymienia obręcz koła i już jest zmodernizowany (2)

        A pociąg nadal ma sto lat, panie mądry

        • 1 8

        • Chodzi o EN57AKM po głębokiej modernizacji. (1)

          Nie wypisuj głupot jak nie masz pojęcia o temacie.

          • 6 1

          • W tym modelu tylko rama, ściany boczne i dach są oryginalne.

            Reszta jest nowa, łącznie z całym wyposażeniem.

            • 3 0

    • SKm

      Cudem jest to, że ktoś nie potrafi czytać ze zrozumieniem w 2023 roku. Po pierwsze jest napisane, że tabor będzie nowy lub zmodernizowany. Po drugie nowych pojazdów do obsługi SKM będzie więcej niż 20.

      • 1 0

  • Przetarg na 2 sztuki (5)

    Nikt nie jest zainteresowany więc cena może oscylowac w granicach 98% ceny katalogowej. Na 31 sztuk ofert będzie złożonych 8 i ceny będą oscylowac w granicach 70%. Teraz trj.pl musi tylko puścić sponsorowane artykuły dlaczego opublikowali przetarg na niekorzyść inwestorów, czyli na naszą niekorzyść

    • 8 9

    • Obstawiam że teraz te 31 byłyby drozsze niż wtedy 2 szt. Dlatego nie opłaca się robić przetargu

      • 2 2

    • Czytaj ze zrozumieniem (3)

      Przetarg dawno rozstrzygnięty, dodatkowe składy zamówiono realizują opcje do już istniejącego kontraktu

      • 5 0

      • Wyciągnij wnioski (2)

        Myślisz że cena była negocjowana, że wybrali najlepszą opcje na 31 sztuk. Otóż nie, mieli g*wno cenę za 2 sztuki i taka samą dostali za kolejne 29. Gdyby zapytali się rynku za ile producent sprzeda 31 sztuk, roboty na 2 lata, cena była by mniejsza. Kupilibyśmy w tej cenie 36 sztuk. I

        • 0 3

        • Buahahahaha!!!

          Przypominam o PiS inflacji

          • 1 0

        • Teraz to nawet jajek

          Nie kupisz według Twojej koncepcji.

          • 0 0

  • Jednak dobry ruch zrobił urząd marszałkowski

    Nic nie mówili ale postawili na swoim i dotacja tez nie stracona. Szacun

    • 5 4

  • Uwielbiam zapach moczu w Skm o poranku (4)

    • 8 8

    • Urynoterapia

      • 2 2

    • Szanuję twoje fetysze.

      Ja tam jednak wolę skorzystać z toalety.

      • 2 0

    • To nie wąchaj, kto ci każe.

      • 1 0

    • Lej w domu synek będzie lepiej

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane