• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lepsza przyczepność leśnego odcinka ul. Słowackiego

Rafał Borowski
22 sierpnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 

Przejazd Słowackiego po śrutowaniu nawierzchni

Nawierzchnia leśnego odcinka ul. Słowackiego zobacz na mapie Gdańska ma obecnie niemal dwukrotnie lepszą przyczepność, niż wymagają tego przepisy. Tak wynika z pomiarów, które zostały wykonane po zakończeniu śrutowania ulicy. Choć jazda po niej powinna być teraz znacznie bezpieczniejsza, urzędnicy apelują do kierowców o poruszanie się pomiędzy Matarnią a Niedźwiednikiem zgodnie z obowiązującym ograniczeniem prędkości.



Jak często jeździsz autem leśnym odcinkiem ul. Słowackiego?

Przypomnijmy: w pierwszej połowie sierpnia na leśnym odcinku ul. Słowackiego w kierunku Wrzeszcza wykonano tzw. śrutowanie nawierzchni jezdni. Wykonano je za pomocą samobieżnego urządzenia, które z odpowiednią siłą wyrzucało z siebie metalowy śrut, uderzając w nawierzchnię jezdni.

W ten sposób wytworzyło jej nową makro- i mikrostrukturę. To pierwszy raz, gdy Gdański Zarząd Dróg i Zieleni zdecydował się na skorzystanie z tej innowacyjnej technologii. Koszt prac wyniósł ok. 240 tys. zł.

Czytaj również: Śrutem w nawierzchnię Słowackiego

Urzędnicy mieli nadzieję, że śrutowanie nawierzchni leśnego odcinka ul. Słowackiego poprawi jej przyczepność i tym samym znacząco przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa kierowców.

Statystyki dotyczące tej drogi są bowiem zatrważające. Tylko w ubiegłym roku policja była wzywana tutaj do aż 333 wypadków i kolizji. Natomiast niewiele ponad 2 miesiące temu, kilkaset metrów za skrzyżowaniem z ul. Złota Karczma, zginęła 22-letnia kobieta w ciąży, której samochód staranował barierki i rozbił się na przydrożnym wzniesieniu.

Czytaj również: Groźny wypadek na ul. Słowackiego

Śrutowanie leśnego odcinka Słowackiego


Tuż po zakończeniu uszorstniania nawierzchni leśnego odcinka ul. Słowackiego przystąpiono do zbadania efektów wykonanych prac. Urzędnicy właśnie zaprezentowali wyniki pomiarów, które wyszły naprawdę obiecująco. Dzięki śrutowaniu udało się uzyskać dwukrotnie wyższy czynnik uszorstnienia nawierzchni, niż obligują do tego przepisy.

- Po zakończeniu robót specjalne urządzenie sprawdziło jakość wykonanych prac dokonując pomiaru i oceny własności szorstkości jezdni. Badanie wykonała firma niezależna od wykonawcy śrutowania. Miarodajny współczynnik tarcia wyniósł około 0,8, gdzie wymagane jest większe bądź równe 0,41. Wynik wskazuje, że został uzyskany dwukrotny w stosunku do wymaganego - zgodnie z wytycznymi Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad - efekt - informuje Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Warto jednak wspomnieć, że nie zmierzono współczynnika tarcia nawierzchni przed realizacją prac. Gdański Zarząd Dróg i Zieleni zlecił śrutowanie po prostu ze względu na wspomnianą wcześniej liczbę zdarzeń drogowych.

Wykonawca śrutowania na ul. Słowackiego udzielił 4-letniej gwarancji na wykonane prace. Przez ten okres Gdański Zarząd Dróg i Zieleni będzie cyklicznie wykonywać miarodajne pomiary współczynnika tarcia na nawierzchni feralnej drogi. Na uszorstnionym odcinku wciąż trwa wymiana uszkodzonych wcześniej barier energochłonnych. Natomiast wszystkie znaki poziome zostały już odtworzone.

Nadzwyczaj zadowalające wyniki pomiarów na ul. Słowackiego przekonały urzędników o skuteczności zastosowanego po raz pierwszy rozwiązania. W przyszłym roku przewiduje się zastosowanie technologii śrutowania na kolejnych odcinkach gdańskich dróg.

Choć bezpieczeństwo jazdy pomiędzy Matarnią a Niedźwiednikiem niewątpliwie uległo poprawie, nic nie zastąpi zdrowego rozsądku. Zawsze, a w szczególności po opadach deszczu, należy poruszać się tamtędy z prędkością maksymalną 70 km/h.

Miejsca

Opinie (187) ponad 10 zablokowanych

  • Problem tego odcinka drogi jest inny. (2)

    W czasie projektowania rozbudowy tego odcinka ulicy Słowackiego jakiś "geniusz" wymyślił, że zrobią taki profil drogi, który będzie szybciej jadące auta wyrzucał na zakrętach i w ten sposób zmuszał do wolniejszej jazdy. Pisaliście nawet o tym na trójmiasto.pl. Efekt jest taki, że nawet jadące z dozwoloną prędkością auta mają problem z utrzymaniem kierunku, jeśli np. spadnie niewielki deszcz. Tego teraz już nie da się odwrócić, a śrutowanie to półśrodek na krótko. A pisanie, że główny powód to brawura kierowców, to nieporozumienie. Większość miejscowych wie, szczególnie często tamtędy jeżdżący. Ale przyjezdni się nie spodziewają takiego czegoś.
    Tego geniusza budowy dróg przebił chyba tylko taki, co w szczecińskiem bodajże likwidował utwardzone pobocza, argumentując, że chce tirowców zmusić do wolniejszej jazdy.

    • 9 7

    • co ty bredisz człowieku. (1)

      70 na godzinę jest bezpieczne, chyba że ktoś na łysych jeździ.
      problem w tym, że ludzie jadą tam jak wariaci. a spróbuj jechać 70 lewym pasem, to cię zaszczują, oplują płynem do spryskiwaczy, oślepia światłami, a inni zahamują przed tobą złośliwie kiedy tylko nadarzy się okazja aby cię wyprzdzić z prawej.

      a propos profilu jezdni to zgadzam się częściowo. Jezdnia powinna być tak wyprofilowana aby siła odśrodkowa była częściowo równoważona przez siłę dociskającą do jezdni. Dlaczego tego nie zrobiono to już inna sprawa. Ale na każdej jezdni jest określona prędkość, która jest bezpieczna. Również dla tej, która nie jest prawidłowo wyprofilowana.

      • 4 1

      • Jadać po starej nawierzchni zgodnie z przepisami nie było możliwości spowodowania wypadku. Jak pada jedziesz wolniej niż DOPUSZCZALNA prędkość. Zimą, w nocy potrafiłem zjeżdżać po Słowackiego 30km/h - takie były warunki.

        Jednak Polacy to naród niedorozwinięty : ograniczenie do 70 ? To można jechać 120. Pada deszcz lub śnieg ? No to dajemy 70 na łysych kapciach w swoim 20 letnim passacie.

        • 0 0

  • Potwierdzam

    jeszcze nie udalo mi sie ponad 120 bez przycierki a dzisiaj poszlo 140 ;)
    fruuuuuuuu

    • 0 3

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Przejazd Słowackiego po śrutowaniu

    Widocznie nagrywający był aż tak podniecony, że nie wytrzymał napięcia i umieścił TO COŚ na tym portalu

    • 0 0

  • fatalnie wydane pienidze podatnikow

    zamiast śrutować , postawić spowrotem foto radary i dołożyć jeszcze drugie tyle

    • 0 2

  • Patałachy

    Kiepskiej baletnicy przeszkadza nawet rąbek u spòdnicy.

    • 1 2

  • Miszczowie ...

    Z małymi dziećmi (i kamerą) 100 w dół do korka.

    • 3 0

  • fotoradary powinny wrócić! (12)

    • 235 95

    • (8)

      Nigdy ich tam nie było...

      • 6 54

      • Byly (7)

        I to dwa

        • 42 7

        • (4)

          To były atrapy, tak samo jak obecnie odcinkowy pomiar prędkości

          • 12 23

          • No to 3 2 1 (3)

            Kto pierwszy na super nawierzchni barierkę zaliczy?
            Zapraszamy GWE GTC i GKA

            • 26 7

            • GTA (1)

              Lub jak kto woli GAiT.

              • 9 0

              • Przyczepność super !

                Testowałem dzis swoim passatem 1.9 tdi (di czerwone)

                • 2 2

            • dzisiaj juz jeden cymbal zaliczyl barierke

              rejestracja GD

              i co lyso ci?

              • 6 2

        • Były 3 i działały w określonych dniach (1)

          • 24 5

          • Bez zasilania działały?

            • 13 4

    • by znowu idioci hamowali do 40 na prostym odcinku drogi, by następnie rozpędzić się do 120 i ponownie przed zakrętem

      przyhamować do 40...a potem ludzie dziwią się, że są wypadki...stałe 80-100 jest bezpieczniejsze...

      • 17 4

    • (1)

      chodzi ci o odcinkowy pomiar prędkości:)

      • 12 2

      • pomiar prędkości jest

        tylko nie mogą karać za przekroczenia bo kamery są bez homologacji.

        • 13 2

  • To teraz debile co wczesniej jezdzili 120 moga grzac 150

    • 3 0

  • (6)

    Górny odcinek Słowackiego, historia w skrócie:
    - Jest dużo wypadków, montujemy fotoradary (za pieniądze podatnika), co ogranicza ich ilość o 1/3
    - Z powodu głupiego prawa demontujemy fotoradary (za pieniądze podatnika) ilość wypadków wzrasta drastycznie
    - Montujemy drogi system odcinkowego pomiaru prędkości (za pieniądze podatnika) który ale go nie włączamy (WTF?)
    - Wykonujemy "śruotwanie" (za pieniądze podatnika), które pewnie nie rozwiąże problemu, bo problemem jest nadmierna prędkość, a nie przyczepność.

    W międzyczasie ZDIZ nie ma pieniędzy na "inwestycje" przy szkole podstawowej: przejście dla pieszych i słupki ograniczające nielegalne parkowanie (dzieci nie widać między autami).

    • 17 3

    • (2)

      "bo problemem jest nadmierna prędkość, a nie przyczepność.", co za bzdury.. Czyli według CIebie przyczepność nie gra roli? To jedź przepisowo w zimę, swiezo po opadach sniegu - przeciez nie o przyczepność chodzi.. A jak się rozbijesz, to ja będę bił brawo :-)

      • 1 4

      • aleś ty głupi

        niby ten dworzanin Zygmunta Starego / cytata za Mikołajem Rejem/ który wziął jedno pióro położył na kamieniu i z tak urządzonym wezgłowiem zasnął. A rano budząc się z bólem / bulem (piszę dwie wersje słowa) głowy mówi do siebie. Ojej to po jednym piórku taki ból a co by było gdybym spał na poduszce pełnej piór.

        • 0 0

      • Jak jest słaba przyczepność to jadą 90 na ograniczeniu do 70 ... wpadają jeden na drugiego.
        Jest lepsza przyczepność to jadą 110 na ograniczeniu do 70 ... wpadają jeden na drugiego ale z racji większej prędkości skutki są poważniejsze.
        Wyłącz TVN i zacznij myśleć to zrozumiesz takie oczywistości.

        • 3 0

    • kasa misiu kasa

      ale nasi zarobili na tych słomianych inwestycjach. trochę demagogicznego sosu w rodzaju " .. zginęła kobieta w ciąży" i już kurek odkręcony

      • 0 0

    • "Z powodu głupiego prawa demontujemy fotoradary (za pieniądze podatnika) ilość wypadków wzrasta drastycznie"

      Fotoradar był zdemontowany PRZED zmianą prawa, i liczba wypadków nie zwiększyła się.

      • 1 1

    • A wcześniej remontując źle profilujemy zakręty..

      na koszt podatnika..i to nie z rozmysłem, po prostu tak akurat się spychaczem jeździło i tak już zostało..a teraz kombinują od 20 lat. Połowa zakrętów nie potrzebna (w lewo, w prawo..), ale jak już zostawili to mogli chociaż odpowiednio wyprofilować. Jasne, prędkość, nie uwaga itd ale statystyki pokazują że droga jest do d...py. Bo niby na innych odcinkach jeżdżą inni kierowcy?

      • 0 1

  • W Gdańsku na ulicy Słowackiego, będzie bezpieczniej, kiedy "szkoły jazdy" zaczną uczyć kandydatów na kierowców techniki jazdy, a nie jak zdać państwowy egzamin na prawo jazdy.
    Oraz kiedy państwo, które weryfikuje wiedzę i umiejętności kandydatów na kierowców, zacznie naprawdę weryfikować wiedzę i umiejętności, a nie czyhać na najdrobniejszy błąd (brak dotknięcia ręką lusterka wstecznego)

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane