• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lewica o Fali: zatrzymać podwyżki i zmienić zasady systemu

Maciej Korolczuk
12 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (270)
Działacze Lewicy zapowiedzieli, że jeśli uchwała o podwyżkach zostanie skierowana do Rady Miasta, wówczas zgłoszą oni projekt uchwały obywatelskiej utrzymującej obecne ceny biletów. Działacze Lewicy zapowiedzieli, że jeśli uchwała o podwyżkach zostanie skierowana do Rady Miasta, wówczas zgłoszą oni projekt uchwały obywatelskiej utrzymującej obecne ceny biletów.

Nie tylko radni PiS krytykują zasady działania systemu Fala i podwyżki cen biletów w Trójmieście, zapowiedziane na wiosnę tego roku. Także działacze Nowej Lewicy zapowiedzieli, że jeśli uchwała o podwyżkach zostanie skierowana do rady miasta, zgłoszą projekt uchwały obywatelskiej podtrzymującej obecne ceny.



Co ci najbardziej przeszkadza w zapowiadanych zmianach w komunikacji?

Są kolejne reakcje na zapowiedzi kolejnej podwyżki cen biletów komunikacji miejskiej w Trójmieście oraz wprowadzenia uciążliwych dla pasażerów zasad funkcjonowania systemu Fala.

Pierwsza fala krytyki, dotycząca m.in. konieczności każdorazowego skanowania karty przy wejściu i wyjściu z pojazdu także dla posiadaczy biletów okresowych przetoczyła się przez media tuż po podaniu informacji o planowanych zmianach.

Następnie głos w sprawie zabrali gdańscy radni PiS, zapowiadając złożenie pism do organów kontrolnych: Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Teraz swoje stanowisko przedstawili działacze Nowej Lewicy. Wśród jej najbardziej znanych działaczy w Trójmieście jest m.in. gdyński poseł Marek Rutka.

- Stanowczo sprzeciwiamy się wykorzystaniu systemu Fala do podwyżki cen biletów, a także wprowadzeniu go w kształcie zaprezentowanym w dniu 5 stycznia br. System budzi zasadnicze wątpliwości co do realizacji zakładanych celów oraz pokładanych w nim nadziei. Program kosztujący 140 mln zł. we wczesnych zapowiedziach miał być nośnikiem wspólnego biletu obejmującego cały trójmiejski transport publiczny, z koleją aglomeracyjną włącznie. Tymczasem oczekiwanego, wspólnego biletu nie będzie. A władze miejskie posłużyły się tym kosztownym programem, by drastycznie podwyższyć ceny biletów, zwłaszcza jednorazowych - czytamy w oświadczeniu Nowej Lewicy, przysłanym przez Piotra Kaczmarka.
Władze Gdańska konieczność podwyżek tłumaczą wysoką inflacją oraz wzrostem cen energii, paliw i kosztów pracy. Władze Gdańska konieczność podwyżek tłumaczą wysoką inflacją oraz wzrostem cen energii, paliw i kosztów pracy.

"Spadek liczby pasażerów zwiększy ruch na drogach"



Jak podkreślają działacze, ze zrozumieniem przyjęli oni "rujnującą finanse samorządów politykę PiS oraz manipulacje cenami energii, uderzające w lokalne wspólnoty, co pozbawiło miasta znaczących wpływów i zwiększyło wydatki".

- Mimo to uważamy, że pieniędzy nie należy szukać w kieszeniach pasażerów, szczególnie zaledwie w kilka miesięcy po ostatnich podwyżkach cen biletów, od czasu których ceny benzyny są względnie stabilne. Zgodnie z prognozą finansową samego Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej dotkliwa dla pasażerów podwyżka cen biletów, na skutek zmniejszenia liczby osób korzystających z komunikacji zbiorowej, może nie przynieść dodatkowych wpływów do budżetu w znaczącej wysokości. Dochody z biletów wynoszą rocznie ok. 200 mln zł. Zakładając optymistyczny scenariusz, podwyżka może je zwiększyć o ok. 20-30 mln zł. W budżecie Gdańska, wynoszącym niemal 5 mld zł, są to kwoty niemal niezauważalne. Zważywszy na nieuchronny spadek liczby pasażerów, nadzieja władz na zwiększenie wpływów ze sprzedaży biletów jest iluzoryczna. Z kolei spadek liczby pasażerów spowoduje wzrost liczby samochodów, za co zapłacimy wszyscy - zdrowiem i pieniędzmi wydawanymi na remonty dróg - czytamy w piśmie rozesłanym do mediów.

"Nowe zasady wpłyną negatywnie na punktualność pojazdów"



Poza kwestiami finansowymi wątpliwości wśród członków Lewicy budzą też same zasady funkcjonowania systemu Fala. Najwięcej obaw budzi konieczność walidacji, a więc odbijania karty w pojazdach, co może wpłynąć na opóźnienia i większy chaos w zatłoczonych pojazdach.

Kulisy podwyżek cen biletów i wprowadzenia systemu Fala Kulisy podwyżek cen biletów i wprowadzenia systemu Fala

- Nasze obawy budzą również techniczne aspekty funkcjonowania systemu. Samorządowa spółka Innobaltica, która opracowała Falę, twierdzi, że jest to rewolucyjne rozwiązanie, argumentując tę rewolucyjność jedynie automatycznym wyborem najkorzystniejszej taryfy. Warto przypomnieć, że tę funkcję posiadają od dawna komercyjne aplikacje biletowe, które powstały ze środków prywatnych firm, bez zaangażowania 140 mln zł. publicznych pieniędzy. Założenie wymuszania walidacji karty, nawet pomimo zapowiadanej możliwości robienia tego za pomocą urządzenia mobilnego, przy wsiadaniu i wysiadaniu może negatywnie odbić się na punktualności transportu publicznego. Szczególnie dotyczy to najbardziej zatłoczonych przystanków, jak Dworzec Główny czy Brama Wyżynna. Szczególnie narażone są autobusy, już dziś jeżdżące w szczycie pozarozkładowo - piszą działacze Nowej Lewicy.

Fala będzie jak Mevo?



Jak dodają, system Fala w zaproponowanej formule może stać się kolejną porażką metropolitalnej i kosztownej inicjatywy.

Czy ta Fala nas zaleje? Nowy system biletów niepokoi Czy ta Fala nas zaleje? Nowy system biletów niepokoi

- Dobry system komunikacji publicznej powinien działać według możliwie najprostszych zasad. Z przekazywanych informacji wynika, że wprowadzenie Fali w przedstawianym układzie przyniesie skutek odwrotny - dodatkowy chaos i komplikacje. Będzie to kolejna, po krótkiej historii funkcjonowania roweru Mevo, spektakularna porażka metropolitarnej inicjatywy, która pozytywną zmianę stanowiła jedynie w początkowych założeniach.

Apel do radnych: odrzućcie tę uchwałę



Działacze Nowej Lewicy zaapelowali też do radnych, by ci nie podejmowali na lutowej sesji Rady Miasta uchwały o podwyżkach. Jednocześnie zapowiedzieli, że jeśli uchwała zostanie skierowana na sesję, wówczas zgłoszą oni projekt uchwały obywatelskiej podtrzymującej obecne ceny biletów.

- Transport publiczny w Trójmieście już znajduje się w kryzysie, na co najlepszym dowodem jest stale rosnąca liczba samochodów na drogach. Odwróćmy ten trend, zanim będzie za późno. Zatrzymajmy rozwiązania, które go pogłębią, zatrzymajmy falę ignorancji - apeluje Nowa Lewica.

Miejsca

Opinie (270) ponad 10 zablokowanych

  • Hehe niesamowite. A podobno mamy super władze w Gdańsku i innych miastach z paprociowa

    • 11 1

  • Wszystkie te systemy muszą być u nas nowatorskie, jeździłem w kilku stolicach europejskich i mniejszych miastach komunikacją metro, tramwaj, autobus, tramwaj wodny, kolej miejska, do tej pory gdzieś leży moja londyńska Oyster Card, nikt nie chciał moich danych, wszystko było na okaziciela, nikt nie domagał się opłat kartą, ani nie różnicował stawek zależnie od sposobu płatności, ani tego czy jestem mieszkańcem czy turystą. Tylko u nas jest obsesja unikania rozwiązań prostych i sprawdzonych, wszystko musi być na miarę i rozmach barejowskiego misia, żeby pokazać na co nas stać, taki problem zakompleksiałych kmiotów awansowanych na urzędy.

    • 14 0

  • Podwyżki i tak będą (12)

    Władza powie, że to przez Kaczyńskiego i Obajtka. Fajnopolacy od razu to łykną. Później, z wdzięczności za to, że mogą jeździć drożej wybiorą tę samą ekipę na kolejną kadencję. Ucieszą się, że znowu odsunęli PiS od władzy. A następnego dnia po wyborach zaczną narzekać na drogie bilety i słabą komunikację. Tak to się w tej części Polski kręci od lat.

    • 102 22

    • Zrozum trollu jeden w końcu (2)

      Że PiS i PO to takie same szkodniki. Nie ma w Polsce partii politycznej z jakimkolwiek sensownym poparciem, która ma w swoich szeregach ludzi kompetentnych.

      • 28 11

      • Tu ma być gospodarz miasta a nie polityk

        sr*m na wszystkie partie które kłamstwo mają na czołach wypisane

        • 4 0

      • Nie prawda, tak twierdzą tylko ci co dali się w ci*la zrobić przez PO ale już to widzą, tylko

        ich fajnopolactwo dalej każe im tkwić w ignorancji informacyjnej działań obecnego rządu, z tłem wydarzeń i trendów globalnych w tle.

        • 13 3

    • A inna ekipa zadłużyłaby miasto i uśpiła ludzi (1)

      i wszyscy byliby szczęścili , tylko za jakiś czas przyszłoby spłacać kredyty i tu nagle zonk.
      Tak jest teraz w państwie pisowskim ?
      Nie lepiej przynajmniej wiedzieć na co się stać niż później mocno się zdziwić i zaliczyć bankruta ?

      • 0 5

      • To spytaj jej serdeczność jakie długi maja wszystkie spoleczki miejskie.... Zdziwisz się jakie tam są przewalane pieniądze...

        • 5 0

    • No tak, ta fala to faktycznie większy wałek niż miliardy zł które Polacy stracili przez marżę Orlenu. (5)

      Nic się nie stało, Polacy nic się nie stało..

      • 12 27

      • Zdradzę Ci sekret (3)

        Codziennie jesteś dojony między innymi przez portugalskie, francuskie i niemieckie sieci handlowe. To dojenie konsumenta nazywa się "gospodarka rynkowa".

        • 14 1

        • (2)

          Balcerowicz nam dał taki prezent. Przypomnijcie z jakiej frakcji profesór Balcerowicz?

          • 13 2

          • (1)

            Towarzysz Leszek B,wywodzi się z PZPR który to wyznaczył mu odpowiednie cele na przyszłość.

            • 8 0

            • A teraz, jak mnóstwo innych z tego nadania jest ekspertem PO i tvn....

              • 6 0

      • Masz wgląd w dokumentację? Panie księgowy.

        • 10 5

    • Zawsze możesz wrócić do siebie na wieś. Gdańsk na zawsze bez pisokomuny.

      • 0 7

  • Od dziś nie przyznają się że jestem z trójmiasta (1)

    • 16 0

    • Nie ma fal,nie ma fal,nie ma fali zaśpiewamy.

      • 4 0

  • (1)

    System powinien być dla użytkownika jasny i prosty. W każdej aplikacji kupując bilet jednorazowy muszę go "skasować". Natomiast bilet miesięczny po prostu kupuję i w razie kontroli go okazuję. Proszę sobie wyobrazić np. zatłoczony autobus i wszyscy wsiadający i wysiadający "odbijają" swoje miesięczne. Wracam z zakupami i priorytet to mieć telefon w ręce żeby "odbić" bilet. Serio to ma być komunikacja zbiorowa przyjazna pasażerom?!

    • 60 0

    • Jak skasować to w kasowniku,jak walidować to w walidatorze?

      • 1 0

  • (1)

    Kolejny system totalnej tresury dla prostaczków

    • 16 0

    • Walić-dować to.

      • 1 0

  • ojoj, ciepłe puste słówka i słit focie na insta już na kochane gdańszczanki i kochanych gdańszczan już nie działają (2)

    narzekanie na pisi nierząd to dzisiaj za mało, ludzie chcą zobaczyć co umiecie więcej, niż mówienie, że pis są be, pokażcie coś konstruuktywnego, ławki w parki i niewypały przystanki to była porażka, a teraz podwyżki biletów, brawo za pomysłowość...

    • 25 0

    • Dokładnie, w sedno. (1)

      Już dosyć tego słodkiego piedzrenia i dreptania w miejscu, gadki o tolerancji i solidarności, żółto-niebieskie flagi to już jest nudne i przetrawione proponuję zająć się np. Swietokrzyska i Małomiejska bo tam jest kongo.

      • 6 0

      • Dłużej się ludzie już nie będą nabierac Ola to wie

        • 5 0

  • Sami wybraliście takich do rządzenia Gdańskiem, (3)

    lepiej myślcie PRZED zaznaczeniem krzyżykiem kandydata na którego chcecie oddać głos

    • 40 3

    • Problem w tym, że nie ma w kim wybierać. (2)

      • 6 10

      • zacznij myśleć samodzielnie.

        • 0 1

      • Dokladnie.

        Jedni mądrzejsi od drógich. Potem PiS zamieni się z PO miejscami i dalej tak samo będzie.

        • 3 6

  • Xxxx (2)

    Tyle kasy publicznej na durny projekt a jeszcze większy jak to upadnie .

    • 119 1

    • Mevo 2.0

      Tak się właśnie marnuje publiczne pieniądze. Winnych nie ma

      • 8 0

    • Fala podzieli los Tristara

      Tristar tez miał usprawniać ruch na drogach, kamery, fotoradary a skończyło się na likwidacji zielonej fali przez miasto. Z tą falą będzie podobnie pozostaną walidatory i liczenie przystanków przez pasażerów.

      • 10 1

  • Podwójne kasowanie biletu

    To przejaw paranoi.

    • 21 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane