• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotnisko będzie się rozrastać. Potrzebuje nowej wieży kontroli lotów

Michał Brancewicz
7 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Dalsza rozbudowa lotniska może sprawić, że konieczna będzie budowa nowej wieży kontroli lotów, po drugiej stronie pasa startowego. Dalsza rozbudowa lotniska może sprawić, że konieczna będzie budowa nowej wieży kontroli lotów, po drugiej stronie pasa startowego.

Drugi hotel i pirs przy terminalu pasażerskim to kolejne inwestycje, o których myśli się w Rębiechowie. Jeśli będzie ich więcej, konieczna może być budowa nowej wieży kontroli lotów, ale w tej sprawie decydujące słowo należy do Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.



Zakończyła się rozbudowa terminalu pasażerskiego T2, powstał już nowy układ drogowy przed lotniskiem, czynna jest Pomorska Kolej Metropolitalna. Mimo to, władze portu lotniczego już planują kolejne inwestycje, mające podnieść atrakcyjność portu lotniczego i zwiększyć komfort jego pasażerów.

Strategia jest taka, aby o jeden krok wyprzedzać nadchodzące zmiany w ruchu pasażerskim. A ten cały czas rośnie. W tym roku lotnisko obsłuży prawdopodobnie ok. 3,7 mln pasażerów, czyli o 400 tys. więcej niż w 2014. W 2016 r. może pęknąć bariera 4 mln podróżnych, którzy przewiną się przez trójmiejskie lotnisko.

Czytaj także: Z Rębiechowa na krawędź kosmosu

Rozbudowa infrastruktury lotniskowej (o tym później) może jednak sprawić, że kolejne obiekty, które będą tam powstawać, zaczną kolidować z pracą istniejącej wieży kontroli lotów.

- Lotnisko będzie rozbudowywało się głównie w kierunku wschodnim zobacz na mapie Gdańska. W przyszłości to właśnie po tej stronie powstawać będą nowe elementy terminalu pasażerskiego oraz drugi hangar lotniczy. Dzisiaj jeszcze nie wiemy, kiedy dokładnie one powstaną, ale pojawienie się tych obiektów sprawi, że wieża zobacz na mapie Gdańskabędzie miała coraz gorszą widoczność na pole wzlotów, czyli drogę startową i płyty postojowe - przyznaje Tomasz Kloskowski, prezes portu lotniczego w Gdańsku. - Tylko zlokalizowanie jej po drugiej stronie pasa startowego spowoduje, że jej pracownicy będą mieli niczym nieskrępowaną widoczność.
Taka inwestycja leży jednak nie po stronie lotniska, a Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Czy PAŻP robi już jakieś przymiarki do jej realizacji?

- Jesteśmy otwarci na współpracę z każdym lotniskiem, taką inwestycję moglibyśmy realizować w następnym okresie referencyjnym, czyli po 2019 roku - mówi Mikołaj Karpiński, rzecznik PAŻP.
Obecna wieża działa od 15 lat, ale według PAŻP-u spełnia wszystkie wymagania techniczne i operacyjne. Koszt wybudowania i wyposażenia nowej wieży waha się między 30-40 mln zł. To dużo, ale władze lotniska deklarują, że jeśli PAŻP rozpocznie budowę, to odkupią od Agencji istniejący obiekt, co obniży kwotę nakładów inwestycyjnych.

Nowa wieża mogłaby powstać po przeciwnej stronie pasa startowego, na miejskiej działce u zbiegu ul. Budowlanych i Nowatorów, naprzeciwko terminala T2 zobacz na mapie Gdańska. By było to jednak możliwe, trzeba zmienić plan zagospodarowania przestrzennego. I gdańscy radni właśnie zaczęli to robić: podczas październikowej sesji Rady Miasta przyjęta została uchwała o przystąpieniu do sporządzenia nowego planu dla większego terenu o powierzchni ponad 16 ha, którego elementem są działki pod przyszłą wieżę.

- Po zmianie plan zostanie dostosowany nie tylko do potrzeb lotniska. Na pozostałej części terenu możliwa będzie budowa hoteli [jeden wniosek o zmianę planu na ten cel został już złożony - red.]- informuje Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska. Dodaje jednak, że procedura zmiany planu potrwa przynajmniej półtora roku.
W przypadku innych inwestycji lotnisko zdane jest włącznie na siebie. Tak jest chociażby z  budową pirsu, czyli dodatkowego budynku doklejonego do istniejącego terminala T2 od strony Banina. Będzie to węższy obiekt, bez hali bagażowej, punktów check-in i kontroli bezpieczeństwa, za to z bramkami (gate'ami), przy których odbywa się kontrola biletów przed wejściem na pokład samolotu.

Jego projekt ma być gotowy w przyszłym roku, ale dzisiaj nie wiadomo jeszcze, kiedy obiekt powstanie.

Podobny dokument - tyle że dotyczący rozbudowy płyty postojowej - lotnisko już posiada, ale również w tym przypadku będzie on przydatny dopiero za kilka lat.

W nieco odleglejszej przyszłości ma nastąpić rozbudowa całego budynku T2 w kierunku terminalu T1. A to będzie wiązało się z jego wyburzeniem.

W czwartek lotnisko poinformowało o realizacji kolejnej inwestycji. Chodzi o budowę nowego obiektu logistyczno-magazynowego. Będzie on dzierżawiony firmie spedycyjnej DHL, z którą współpraca trwa od 22 lat.

Miejsca

Opinie (280) 8 zablokowanych

  • Czekajcie niedawno terminal T1 byl remontowany, a juz chca go wyburzac?

    Jestesmy bardzo bogatym krajem skoro stac nas na duze remonty a pozniej wyburzanie po 3-4 latach.....

    • 2 1

  • Nowy terminal

    Swego czasu proponowałem przed modernizacją pasa startowego o przemyślenie wybudowania łącznika - tunelu pod lotniskiem od strony planowanego wówczas ronda na ul. Spadochroniarzy ( przy terminalu ) do ul Budowlanych. Taki tunel rozwiązał by znacznie ruch w okolicy lotniska, pozwolił by na przemieszczanie się pasażerów z obecnie planowanych inwestycji typu hotele itp do terminali, a nawet budowę terminali własnie po drugiej stronie lotniska. Ktoś powie jak by mieli pasażerowie się przedostać tym tunelem dom terminali, Jest rozwiązanie takie jak na lotnisku w Tel Awiwie w Izraelu w postaci ruchomej platformy. Pasażer na niej stoi i wraz z bagażem jest transportowany do i terminali. To również nie kolidowało by z rozbudową poru o nowy pas. Jest jeszcze szansa by do tego pomysłu wrócić , a nie zabudowane tereny przy ul. Budowlanych by się ożywiły. Wiem że tam są działki ogrodnicze, ale ludzie potrzebują rozwoju, nowych miejsc pracy i na to obecnie trzeba stawiać. Na rozwój. Przy okazji takich inwestycji z cała pewnością można by było pomyśleć o połączeniu nowego węzła przy planowanej Obwodnicy Metropolitalnej w Miszewie z ul Nowatorów, oczywiści w nowej konfiguracji i przebiegu. To już teraz należny zabezpieczyć odpowiednie tereny. Mam wiele innych przemyśleń nad reorganizacja terenów wokół lotniska i Gminy Żukowo, jednak jest ich zbyt dużo jak dla tego komentaża

    • 0 2

  • Przecież teren inwestycyjny jest na terenie działek.

    • 0 1

  • Niech najpierw pomyślą, że wokół lotniska jest masa domów mieszkalnych

    samoloty latają nisko nad budynkami mieszkalnymi, niech prezesik o tym nie zapomina, a nie szaleje z nowymi pomysłami i myśli o zabieraniu ludziom działek pod dojazd do nowego hotelu od strony Nowatorów

    • 1 3

  • Starczy może już tej rozbudowy, bo ludzie tam mieszkają i chcą spokojnie żyć

    a poza tym przez zamachy terrorystów ludzie będą mniej latać, Egipt i Tunezja już odpadły

    • 1 4

  • Fox

    Pięknie. Ale porównując nasze lotnisko z takim Krakowem, rodzi się pytanie: czy inwestycje w Rębiechowie były dobrze zaprogramowane? Za dużo w tym chaosu, a za mało myślenia o przyszłości. Oprócz Świdnika, najnowsze lotnisko w Polsce, a już praktycznie zablokowane.

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane