• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotnisko będzie się rozrastać. Potrzebuje nowej wieży kontroli lotów

Michał Brancewicz
7 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Dalsza rozbudowa lotniska może sprawić, że konieczna będzie budowa nowej wieży kontroli lotów, po drugiej stronie pasa startowego. Dalsza rozbudowa lotniska może sprawić, że konieczna będzie budowa nowej wieży kontroli lotów, po drugiej stronie pasa startowego.

Drugi hotel i pirs przy terminalu pasażerskim to kolejne inwestycje, o których myśli się w Rębiechowie. Jeśli będzie ich więcej, konieczna może być budowa nowej wieży kontroli lotów, ale w tej sprawie decydujące słowo należy do Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.



Zakończyła się rozbudowa terminalu pasażerskiego T2, powstał już nowy układ drogowy przed lotniskiem, czynna jest Pomorska Kolej Metropolitalna. Mimo to, władze portu lotniczego już planują kolejne inwestycje, mające podnieść atrakcyjność portu lotniczego i zwiększyć komfort jego pasażerów.

Strategia jest taka, aby o jeden krok wyprzedzać nadchodzące zmiany w ruchu pasażerskim. A ten cały czas rośnie. W tym roku lotnisko obsłuży prawdopodobnie ok. 3,7 mln pasażerów, czyli o 400 tys. więcej niż w 2014. W 2016 r. może pęknąć bariera 4 mln podróżnych, którzy przewiną się przez trójmiejskie lotnisko.

Czytaj także: Z Rębiechowa na krawędź kosmosu

Rozbudowa infrastruktury lotniskowej (o tym później) może jednak sprawić, że kolejne obiekty, które będą tam powstawać, zaczną kolidować z pracą istniejącej wieży kontroli lotów.

- Lotnisko będzie rozbudowywało się głównie w kierunku wschodnim zobacz na mapie Gdańska. W przyszłości to właśnie po tej stronie powstawać będą nowe elementy terminalu pasażerskiego oraz drugi hangar lotniczy. Dzisiaj jeszcze nie wiemy, kiedy dokładnie one powstaną, ale pojawienie się tych obiektów sprawi, że wieża zobacz na mapie Gdańskabędzie miała coraz gorszą widoczność na pole wzlotów, czyli drogę startową i płyty postojowe - przyznaje Tomasz Kloskowski, prezes portu lotniczego w Gdańsku. - Tylko zlokalizowanie jej po drugiej stronie pasa startowego spowoduje, że jej pracownicy będą mieli niczym nieskrępowaną widoczność.
Taka inwestycja leży jednak nie po stronie lotniska, a Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Czy PAŻP robi już jakieś przymiarki do jej realizacji?

- Jesteśmy otwarci na współpracę z każdym lotniskiem, taką inwestycję moglibyśmy realizować w następnym okresie referencyjnym, czyli po 2019 roku - mówi Mikołaj Karpiński, rzecznik PAŻP.
Obecna wieża działa od 15 lat, ale według PAŻP-u spełnia wszystkie wymagania techniczne i operacyjne. Koszt wybudowania i wyposażenia nowej wieży waha się między 30-40 mln zł. To dużo, ale władze lotniska deklarują, że jeśli PAŻP rozpocznie budowę, to odkupią od Agencji istniejący obiekt, co obniży kwotę nakładów inwestycyjnych.

Nowa wieża mogłaby powstać po przeciwnej stronie pasa startowego, na miejskiej działce u zbiegu ul. Budowlanych i Nowatorów, naprzeciwko terminala T2 zobacz na mapie Gdańska. By było to jednak możliwe, trzeba zmienić plan zagospodarowania przestrzennego. I gdańscy radni właśnie zaczęli to robić: podczas październikowej sesji Rady Miasta przyjęta została uchwała o przystąpieniu do sporządzenia nowego planu dla większego terenu o powierzchni ponad 16 ha, którego elementem są działki pod przyszłą wieżę.

- Po zmianie plan zostanie dostosowany nie tylko do potrzeb lotniska. Na pozostałej części terenu możliwa będzie budowa hoteli [jeden wniosek o zmianę planu na ten cel został już złożony - red.]- informuje Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska. Dodaje jednak, że procedura zmiany planu potrwa przynajmniej półtora roku.
W przypadku innych inwestycji lotnisko zdane jest włącznie na siebie. Tak jest chociażby z  budową pirsu, czyli dodatkowego budynku doklejonego do istniejącego terminala T2 od strony Banina. Będzie to węższy obiekt, bez hali bagażowej, punktów check-in i kontroli bezpieczeństwa, za to z bramkami (gate'ami), przy których odbywa się kontrola biletów przed wejściem na pokład samolotu.

Jego projekt ma być gotowy w przyszłym roku, ale dzisiaj nie wiadomo jeszcze, kiedy obiekt powstanie.

Podobny dokument - tyle że dotyczący rozbudowy płyty postojowej - lotnisko już posiada, ale również w tym przypadku będzie on przydatny dopiero za kilka lat.

W nieco odleglejszej przyszłości ma nastąpić rozbudowa całego budynku T2 w kierunku terminalu T1. A to będzie wiązało się z jego wyburzeniem.

W czwartek lotnisko poinformowało o realizacji kolejnej inwestycji. Chodzi o budowę nowego obiektu logistyczno-magazynowego. Będzie on dzierżawiony firmie spedycyjnej DHL, z którą współpraca trwa od 22 lat.

Miejsca

Opinie (280) 8 zablokowanych

  • Może dajmy szansę Gdyni? (4)

    Po co wyrzucać kolejne miliony skoro stoi gotowe lotnisko? Jeśli natomiast nie dawaloby rady wtedy poszerzyć Gdańsk.w ten oto sposób i gdynia i gdansk mają pełne ręce roboty i kilka baniek w kieszeni

    • 20 54

    • Tylko z tego Kosakowa muszą jeszcze chcieć latać linie lotnicze, a te wolą jednak Gdańsk z kilku kluczowych powodów, więc nie kilka baniek W kieszeni, tylko kilkanaście baniek Z kieszeni rok w rok na pokrycie strat Kosakowa.

      • 22 6

    • z tego co się orientuję to..

      ..Port Lotniczy Gdynia Kosakowo jest w upadłości likwidacyjnej tzn nie jest w stanie funkcjonować i ma problem z zaspokojeniem swoich wierzycieli. popadło w długi nim zaczęło w ogóle funkcjonować, a na dodatek jest kwestia wielomilionowej pomocy publicznej czy będzie czy nie będzie trzeba to zwrócić jest w gestii Komisji Europejskiej, bodajże części nakładów nie musi zwracać

      • 15 5

    • Linie lotnicze walą tam drzwiami i oknami jak do Radomia...

      • 2 2

    • Po co wrzucić miliony w nową wieżę w Gdańsku

      Odpowiedź - bo brakuje myślenia, cale trójmiasto powinno być za lotniskiem w Gdyni, to jest opłacalna inwestycja, do tego za niewielkie pieniądze jak na taką inwestycję. Cytat z powyższego artykułu o Lotnisku w Gdańsku: Koszt wybudowania i wyposażenia nowej wieży waha się między 30-40 mln zł.

      A lonisko w Gdyni ma kilka razy większe tereny niż Gdańsk. Będzie brakowało nam drugiego płuca, już niebawem, proszę popatrzeć na tę mapkę. Lotnisko w Gdańsku już nie ma gdzie się rozwijać. Jest zakleszczone między nowymi inwestycjami miasta. O rozwoju trzeba było pomyśleć 20 lat wcześniej.

      • 3 10

  • idiotyzm! (3)

    Moze najpierw usprawnijcie komunikacje miejska pomiedzy lotniskiem a miastami??
    W londynie autobusy krązą co 15 minut z najmniejszego lotniska (Luton)
    W Hamburgu metro co 8 minut..
    W lizobonie autobs co 20 minut..
    A u nas taxi pozostaje... :)

    • 9 30

    • ale skad piszesz?

      • 3 1

    • No przecież PKM jeździ co 15 minut z lotniska, do tego w międzyczasie jeszcze autobusy, więc o co się plujesz?

      • 17 1

    • aklinasz rzeczywistośc niczym PiS i jego polska w ruinie. Z lotniska masz autobusy i kolejkę PKM i dopiero potem taxi

      • 1 0

  • Rząd Patologii Obywatelskiej ma tylko jeszcze kilka dni na obronę (5)

    w Brukseli bezsensownego lotniska w Gdyni za 105 mln PLN, które powstało na bazie zmanipulowanych danych meteorologicznych. Unia odmówiła dofinansowania i zostawiła podatników w Gdyni z rachunkiem na 105 mln PLN, bo ten port lotniczy znajduje się w stanie bankructwa. Ustępujący rząd Patologii Obywatelskiej zaoferował we wrześniu pomoc władzom Gdyni w walce o odzyskanie utraconej unijnej dotacji. Niewykluczone więc, że Kopacz zdąży jeszcze przehandlować dotacje na lotnisko w Gdyni np. za 10.000 dodatkowych migrantów.

    • 15 23

    • (4)

      Ale z Ciebie idiota ! Widać młody jesteś i nie pamiętasz co robili działacze Porozumienia Centrum a potem rządy Kaczorów w 2005-2007.Zobaczysz (niestety) co będzie się działo przez najbliższe 4 lata !!!

      • 10 3

      • @represjonowany :)))))))) (3)

        pleciesz z premedytacją lub czujesz potrzebę pisania, ale nie widzisz potrzeby zapoznania się z faktami. Cała nasza tzw. klasa polityczna pewnie ma coś "za uszami", ale port lotniczy w Gdyni to z pewnością odlot i przekręt partii miłości - Patologii Obywatelskiej.

        • 1 5

        • To lotnisko to przecież przywidzenie Szczurka. (2)

          On z Platformy nie jest.

          • 1 1

          • Nie żartuj !!! Sam Szczurek nie zrealizował tego "przywidzenia" (1)

            Takich inwestycji nikt nie zrobi bez wszechstronnego poparcia władz centralnych.

            • 2 1

            • Właśnie

              przyp. list intencyjny w tej sprawie i kto go podpisał

              • 2 0

  • lotnisko może być dobrym biznesem !

    wzorzec takiego lotniska jest w Singapurze.
    ( wystarczy pojechać tam zobaczyć jak to działa i zastosować )

    • 3 3

  • (1)

    Teraz Antek Macierewicz będzie kontrolowal wszystkie loty!

    • 14 9

    • ehh

      Niektórzy z was mają jakąś paranoję. Smutne to, mieć tak nudne i szablonowe życie, że jedyną rozrywką jest wyszukiwanie na każdym kroku analogii do Antka i stalowych brzóz. Wypocznij w weekend, bo w poniedziałek znów wyjazd w korkach do roboty na etacie. I tak przez kilkadziesiąt lat. :]

      • 4 1

  • Śledziuchy, jak sie czyjecie z tym, że wasz władca szczur wydał 100 baniek naszej kasy... (3)

    ... za które zbudowano kompletnie nie przemyślaną i nie potrzebną "inwestycje"? Oczywiście pieniązki nie poszły w błoto tylko do "zaprzyjeźnionych wykonawców" którzy byli nieudacznikami i nie robami a po znajomości są już milionerami!

    • 14 14

    • odp (1)

      Dobrze sie czujemy pustaku betonowy. Gdyby nie wasz smieszny konfident prezydent lotnisko w Gdyni by juz działało.Ale sie bał że linie oleją zapyziałą norę zwaną Gdańsk i przeniosa sie do Gdynii.

      • 2 3

      • Przestań bredzić o jakichś donosach. Gdynia sama złożyła wniosek notyfikacyjny do KE.
        Tu masz oficjalne stanowisko UM Gdynia w tej sprawie:
        http://www.gdynia.pl/g2/2013_06/70020_fileot.pdf

        • 0 1

    • A Ty nieuku i analfabeto?

      Zainwestuj w swoją edukację betonie pos.any :)

      • 2 0

  • Nie mogę się doczekać, kiedy zaczną mówić o nowym pasie (4)

    Wg moich szacunków obecny zapcha się niedługo.
    Jego przepustowość zakładając:
    - podaną na stronie lotniska przepustowość drogi startowej max 44 operacji na godzinę
    - ruch non stop 24/7/365
    - średnia ilość 150pax na samolot w ruchu regionalnym (po Europie) i to na wyrost
    - brak operacji ruchu cargo, ga, SG, LPR a jedynie sam pasażerski

    to ok 6mln pasażerów rocznie.

    A wiadomo, że ruch nie odbywa się non stop, samoloty są też sporo mniejsze do 100pax, są operacje nie wożące pasażerów a zajmujące pas i że może przyjść moment, w którym np LOT zainauguruje jakieś połączenie longhaul Dreamlinerem, stawiałbym że najpierw na daleki wschód.

    W takiej sytuacji o nowym pasie powinno się myśleć już wkrótce biorąc pod uwagę czas na biurokrację urzędową. Obecny pas wg mnie osiągnie kres przepustowości za max 5 lat jeśli utrzyma się dynamika wzrostu o 400tys/rocznie.

    • 9 8

    • chyba 60 mln a nie 6

      • 3 0

    • Potrzebne jest lotnisko w Gdyni !

      I tu jest ukryta cala tajemnica, lotnisko w Gdańsku nie ma gdzie sie rozwijać. I do tego potrzebna jest Gdynia, której teren lotniska jest kilkakrotnie większy niż Gdanska. Nikt nie mówi o tej drobnej różnicy miedzy tymi lotniskami celowo. Gdyński potencjał rozwojowy jest wiele większy.
      Do tego potrzebna jest współpraca i zrozumienie, obrona polskiej racji stanu w Europie. Trzeba twardo bronić dobrych inwestycji, przecież to lotnisko w Gdyni patrząc na cenę to prezent. Zobaczcie w tym artykule jest napisane ile ma kosztować sama nowa wieża w Gdańsku. Ludzie nie dawajcie sie manipulować.

      • 2 2

    • Następny geniusz arytmetyki...
      44*24*365*150=57 816 000
      Napiszę ci słownie jakbyś miał problemy z policzeniem zer:
      PIĘĆDZIESIĄT SIEDEM MILIONÓW OSIEMSET SZESNAŚCIE TYSIĘCY
      Dociera to do ciebie rybi móżdżku?

      A teraz kilka konkretnych przykładów, ile potrafią obsługiwać lotniska z jednym pasem startowym:
      - Gatwick (formalnie są dwa pasy, ale są zbyt blisko siebie, więc i tak nie można wykonywać jednocześnie dwóch operacji na dwóch pasach) - 35,5 mln pax
      - Stansted - 20 mln pax
      - San Diego - 18,8 mln pax
      - Genewa - 15 mln pax
      - Malaga - 13,8 mln pax
      - Luton - 10,5 mln pax
      Nasze Okęcie również ma jakieś 10,5 mln pax. I tak, formalnie tam są dwa pasy, lecz są one na planie krzyża, co również uniemożliwia wykonywanie dwóch operacji jednocześnie.

      • 3 0

    • Lotnisko na Gran Canaria, ma dwa pasy ale operacje odbywaja sie na jednym z nich dane za 2014 mówią o 10 mln pax wiec się da, starty średnio co kilka minut

      • 2 0

  • Tam jest punkt widokowy i tak ma zostać,

    a nie żaden hotel.

    • 11 1

  • Precz z tymi samolotami z nad trojmiasta (3)

    hałas jest coraz wiekszy nidługo posypia sie pozwy o odszkodowania

    • 4 29

    • Kury ci się nieść przestały?

      • 4 1

    • Gorzej jak

      coś na miasto spadnie

      • 1 1

    • Co :)?

      Jakie pozwy niby? Jaki hałas? Czyżbyś mieszkał w baninie lub rebiechowie i się dziwisz że jest głośno?

      • 2 0

  • co z mieszkańcami wokół lotniska (2)

    Wszyscy biją brawo lotnisko się rozrasta a co z mieszkańcami wokół lotniska. Lotow jest więcej hałas większy samoloty skracają sobie drogę przelatujac tuż nad dachami domów a lotnisko ma to wszystko za przeproszeniem w d.... jeżeli zarząd lotniska chce wyprzedzać czas o krok do przodu to niech weźmie pod uwagę ludzi którzy zamieszkują okolice. Zarządowi lotniska nie przelatuje 3 samoloty w przeciągu 5 minut nad głowami

    • 5 30

    • Trzeba było o tym myśleć kupując mieszkanie albo działkę za pół ceny. (1)

      • 6 0

      • kup ta dzialke za pol ceny przy lotnisku a ja ją odkupie od ciebie za 3/4 ceny ! blagam!

        tylko KUP JA ZA TE POL CENY :)) !

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane